• امروز : جمعه - 5 مرداد - 1403
  • برابر با : Friday - 26 July - 2024
کل 3507 امروز 0
6
رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی در نخستین جلسه کمیسیون «سلامت»، هشدار داد:

موج مهاجرت در بخش درمان و تاثیرات منفی آن بر آینده اقتصاد و سرمایه‌گذاری

  • کد خبر : 10754
  • ۰۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۰
موج مهاجرت در بخش درمان و تاثیرات منفی آن بر آینده اقتصاد و سرمایه‌گذاری
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: موج مهاجرت در حوزه پزشکی و خدمات درمانی، علاوه بر تبعات اجتماعی و ایجاد بحران کمبود نیروی کار متخصص، تاثیرات منفی جدی بر آینده اقتصاد و سرمایه‌گذاری کشور و استانمان خواهد داشت.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی مشهد؛ «محمدرضا توکلی زاده» در نخستین نشست کمیسیون سلامت پارلمان بخش خصوصی استان اظهار داشت: مشهد یکی از قطب‌های گردشگری سلامت به شمار می‌آید، چنین بستری در کنار وجود ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی و البته حضور نیروی متخصص این حوزه، انگیزه سرمایه‌گذاران را برای فعالیت اقتصادی و سرمایه‌گذاری در این شهر و استان افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: متاسفانه موج مهاجرت در سال‌های اخیر مکررا تشدید شده و امروز شاهدیم که بخش مهمی از سرمایه انسانی کشورمان در حوزه پزشکی و درمانی، در اندیشه هجرت و جلای‌وطن هستند و قطعا این مسئله علاوه بر تبعات اجتماعی، حتی در بخش اقتصادی هم آثاری منفی از خود به جای می‌گذارد که بی‌رغبتی و گریز سرمایه‌ها از جمله آن هستند.

او موج مهاجرت نیروی کار متخصص را یک عارضه جدی توصیف و عنوان کرد: فراموش نکنیم، هر میزان زیرساخت‌ها و امکانات رشد کند اما در بخش نیروی انسانی برای بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها، خلاء و فقدان وجود داشته باشد؛ رونقی رقم نخواهد خورد.

توکلی‌زاده از اعضای کمیسیون سلامت درخواست کرد که یکی از رویکردهای خود را در اولین دوره شکل‌گیری این بازوی تخصصی-مشورتی اتاق مشهد، بر بررسی دلایل و حتی در صورت امکان ارائه راهکار برای کاهش موج مهاجرت در بخش پزشکی و درمانی متمرکز کنند، چرا که یکی از سرمایه‌های ارزشمند بخش سلامت که جایگزینی آن بسیار دشوار است، نیروی کار متخصص آن می‌باشد.

گام‌های موثر اتاق بازرگانی مشهد در حوزه سلامت در سال‌های اخیر

«محمدحسین روشنک»، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی در این جلسه اظهار کرد: می‌توان گفت ایده ایجاد کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی مشهد از زمان شیوع کرونا شکل گرفت؛ از همان روزهایی که اعضای هیات نمایندگان اتاق در دوره نهم و دیگر فعالان اقتصادی استان به دنبال ایفای مسئولیت اجتماعی، پیگیر راه اندازی «ستاد مردمی مقابله با کرونا» بودند؛ ستادی که بیشترین حمایت‌ها را در جهت سلامت جامعه در آن دوران انجام داد. اتاق بازرگانی و تشکل‌های زیر مجموعه آن، در طول 3 سال اخیر گام‌های موثری را برای حفظ سلامت جامعه برداشتند و به همین دلیل در دوره دهم اتاق، نسبت به تشکیل کمیسیون سلامت اقدام کردیم.

روشنک با اشاره به اینکه یقیناً مسئولیت کمیسیون‌های اتاق کمتر از مسئولیت هیات نمایندگان نیست، خاطرنشان کرد: یقین می‌دانم کمیسیون‌های این دوره از اتاق خراسان رضوی رتبه نخست را در سطح کشور از آن خود خواهند کرد. قطعا کمیسیون سلامت نیز حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت.

لزوم بررسی مسئله پدیده سالمندی جمعیت و سلامت روان جامعه در کمیسیون سلامت اتاق خراسان رضوی

در ادامه، «احمد اثنی عشری»، نایب رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی عنوان کرد: امروز در جامعه با مسائل گوناگونی مواجه هستیم که پدیده سالمندی جمعیتیکی از آن‌هاست و انتظار می‌رود کمیسیون به این مقوله بپردازد. مسئله دوم، موضوع سلامت روان است که بسیار حائز اهمیت است. در حقیقت تنها سلامت جسم مطرح نیست بلکه سلامت روان نیز به عنوان مساله‌ای مهم باید مورد توجه قرار بگیرد. با توجه به شرایط موجود در کشور مانند مشکلات اقتصادی، تورم و مسائل اجتماعی، سلامت روان تحت تاثیر قرار می‌گیرد. موضوع سوم، نبود سازوکارهای پیشگیری و غربالگری برای جلوگیری از بروز برخی بیماری‌ها از جمله سرطان است که به دلیل هزینه‌های بالای درمان و ناتوانی مالی، مردم به این حوزه ورود پیدا نکرده‌اند. لذا بررسی چگونگی توجه بیشتر به این مسائل باید در کانون توجه کمیسیون سلامت قرار بگیرد.

شرکت‌های خراسانی، تامین‌کننده 8 تا 10درصد نیاز دارویی کشور

«مرتضی کرباسی»، رئیس کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی مشهد نیز در این نشست اظهار کرد: وزارت بهداشت از منابع عمومی و درآمدهای اختصاصی و تملک دارایی سرمایه‌ای و غیره، بودجه‌ای 313هزار میلیارد تومانی برای حوزه سلامت کشور اختصاص داده است که در حال حاضر به دلیل ناترازی در درآمدها و هزینه‌های مراکز درمانی و همچنین مطالبات انباشته‌ای که در بخش درمان و  سازمان‌های بیمه‌گر وجود دارد، نیاز به بررسی و واکاوی بیشتر این بودجه و سهمیه‌بندی آن هم در سطح حاکمیتی و هم در سطح بخش خصوصی می‌باشد؛ به گونه‌ای که مانند شرایط کنونی به واسطه عدم وصول مطالبات حوزه سلامت شامل اقلام دارویی، تجهیزات پزشکی و دستگاه‌ها  شاهد نارضایتی در بخش خصوصی حوزه سلامت نباشیم. امید می‌رود بتوانیم در کمیسیون سلامت به طرح این مسائل و راهکاریابی و کارشناسی این حوزه‌ها بپردازیم.

کرباسی در ادامه، به بیان ظرفیت‌های خراسان رضوی در حوزه داروسازی پرداخت و گفت: هم‌اکنون 17 شرکت دارویی فعال در استان وجود دارند که 8 الی 10درصد نیاز کشور را در حوزه دارو تامین می‌کنند. علاوه بر این، 35درصد سرم تولیدی در کشور توسط این استان تامین می‌گردد.

وی با اشاره به صدور 126 پروانه ساخت در حوزه تجهیزات پزشکی از سوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، خاطرنشان کرد: شرکت‌های خراسانی سهم زیادی در تامین تجهیزات پزشکی و دارویی کشور دارند و تداوم فعالیت در این حوزه نیازمند پایش مستمر محیط کسب‌وکار استان است.

ضرورت صادرات‌محور شدن تولیدات برخی اقلام دارویی

رئیس کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی خراسان رضوی با بیان اینکه این استان در حوزه داروهای دامی نیز دارای بزرگترین واحدهای تولیدی است، اظهار کرد: نکته قابل توجه آن است که در برخی از اقلام دارویی، صادرات‌محور شدن تولید، می‌تواند تاب‌آوری شرکت‌های دارویی را در برابر اتفاقاتی که در حوزه اقتصاد سلامت در کشور رخ می‌دهد، افزایش دهد.

کرباسی با اشاره به رقابت شرکت‌های دولتی و خصوصی در تولید تجهیزات سلامت‌محور، اذعان کرد: متاسفانه این رقابت‌ها گاهی موجب تضعیف بخش خصوصی می‌شود. هم‌اکنون70درصد تولید محصولات حوزه سلامت در اختیار شرکت‌های دولتی و 30درصد در اختیار بخش غیردولتی است.

وی در بخش دیگری از سخنانش به طرح دارویار اشاره و اظهار کرد:  اعتبار 69هزار میلیارد تومانی پیش بینی شده در بودجه برای طرح دارو یار، به هیچ وجه کفاف امور بهداشت و درمان کشور را نمی‌کند. متخصصان حوزه سلامت معتقدند این رقم باید حداقل به 105هزار میلیارد تومان افزایش یابد.

 

پایش محیط کسب‌وکار و شناسایی معضلات اقتصاد سلامت، از اهداف کمیسیون سلامت اتاق مشهد است

در بخش دیگری از نشست، «آذر کیانی نژاد»، نایب رئیس کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی مشهد، از پایش محیط کسب‌وکار، شناسایی معضلات و مشکلات اصلی در حوزه اقتصاد سلامت، بررسی قوانین بالادستی و شناسایی قوانین متضاد و مقرراتی که اجرا نمی‌گردد، ارائه پیشنهادات اصلاحی به جهت بهبود فضای کسب‌وکار در حوزه سلامت، بررسی الزامات و زیرساخت‌های توانمندسازی تشکل‌های حوزه سلامت و… به عنوان مهم‌ترین خط مشی‌های کمیسیون سلامت اتاق خراسان رضوی نام برد.

وی ادامه داد: فعالیت کمیسیون سلامت متمرکز بر حوزه‌های  درمان، حوزه پیشگیری، بهداشت، آموزش و فناوری سلامت خواهد بود و تلاش شده است از انجمن‌ها و اتحادیه‌ها و شرکت‌های تاثیرگذار در این حوزه‌ها در کمیسیون نمایندگانی حضور داشته باشند تا بهتر بتوانیم مسائل این حوزه‌ها را ریشه‌یابی  و طرح موضوع کنیم. در همین راستا، 4 کمیته تحت عناوین مذکور تشکیل خواهد شد تا با بررسی مسائل و مشکلات موجود در هر حوزه و زیر گروه‌های آن، متناسب با خط مشی‌های تعریف شده در کمیسیون، برنامه‌های اجرایی متناسب هر حوزه را تدوین و پیگیری کنیم.

نایب رئیس کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی مشهد خاطرنشان کرد: با توجه به وسعت و گستردگی حوزه سلامت و جامعه هدف آن، است مواردی که می‌بایست به صورت مشترک با سایر کمیسیون‌های اتاق پیگیری شود مدنظر قرار گیرد؛ لذا  ارتباطی تنگاتنگ با دیگر کمیسیون‌های اتاق در بررسی مسائل دارای وجه اشتراک در دستور کار ماست.

کیانی نژاد اظهار کرد: بررسی چگونگی اجرای طرح سفیران سلامت در سطح استان و کشور برای اولین بار، واکاوی طرح ایجاد زنجیره ایده تا اجرا در مراکز اشتراکی فناوری و نوآوری به صورت انکوباتور و طرح‌های تحقیق و توسعه مشترک شرکت‌های مرتبط با سرمایه‌گذاری در پروژه‌های سلامت، توجه به طرح تامین از استان به جهت اولویت دادن به تامین نیازهای بیمارستان‌ها از طریق ارجح دانستن تولیدکنندگان داخلی استان و بررسی الزامات طرح ایجاد باشگاه سلامت در حوزه فعالان اقتصادی استان، از مهم‌ترین طرح‌های استانی و کشوری است که می‌توان بر آنها تمرکز نمود.

درخواست پیگیری مطالبات تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی از شبکه درمان

در ادامه، «محمد امین کیانی نژاد»، نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی خراسان رضوی یادآور شد: مشهد پس از تهران، قطب تولید تجهیزات پزشکی کشور است. در حال حاضر حدود 126 شرکت تولیدکننده تجهیزات پزشکی در سطح استان وجود دارد. مطالبات ما از شبکه درمان یکی از مهم‌ترین مسائلی است که شرکت‌های خراسانی را دچار چالش نموده است؛ به طوری که رقم مطالبات روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کند. لذا تقاضا داریم کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی استان، به بحث مطالبات شرکت‌های تولیدکننده و واردکننده تجهیزات پزشکی از شبکه درمان ورود پیدا کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: در انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی خراسان رضوی، طرحی تحت عنوان «ایده از پزشک، تولید در صنعت» را در دستور کار داریم که اجرای آن، سبب پیوند پزشکان و تولیدکنندگان و تا حدودی مانع از مهاجرت پزشکان می‌شود.

لزوم توجه به ورزش به عنوان حوزه پیشگیری از بروز برخی بیماری‌ها

«مرتضی عظیم زاده»، رئیس هیات مدیره انجمن صنعت ورزش خراسان رضوی نیز در بخشی از این نشست با تاکید بر اینکه کمیسیون سلامت باید به حوزه ورزش توجه ویژه داشته باشد، عنوان کرد: گردش مالی صنعت ورزش در دنیا معادل 700 میلیارد دلار است این در حالی است که کشور ما از این حوزه بی‌بهره مانده است. آسیب‌شناسی حرکت‌های ورزشی و ناهنجاری‌های قامتی، ساخت تجهیزات ورزشی، موضوعات مهندسی ورزشی و مدیریت ورزشی و… از مهم‌ترین مولفه‌هایی است که در صنعت ورزش مورد توجه است.

عظیم زاده با اشاره به اینکه ورزش نقش بسیار موثری در حوزه پیشگیری از بروز برخی بیماری‌ها دارد، تصریح کرد: براساس آمار، بیش از 65 درصد مردم ایران فاقد برنامه ورزشی منظم هستند و به ازای هر 4 هزار نفر در ایرانی یک مکان ورزشی وجود دارد. این مساله حاکی از آن است که ورزش در اولویت‌ها قرار نگرفته است. لذا باید برای این مساله تدبیری اندیشید. توجه به حوزه ورزش در قالب در کمیته پیشگیری کمیسیون سلامت گام مهمی است که می‌تواند در ارتقاء سلامت جسم جامعه موثر واقع شود.

اعلام آمادگی برای همکاری کمیسیون کار و تامین اجتماعی با کمیسیون سلامت

«جواد نیشابوری»، رئیس کمیسیون کار و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز عنوان کرد: سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت به سمتی حرکت کرده که بتوان از آن درآمدزایی کرد و از امکانات موجود در راستای افزایش سلامت جامعه و قشر کارگر استفاده نمی‌شود.

نیشابوری افزود: ما در کمیسیون کار و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی مشهد آماده همکاری با کمیسیون سلامت هستیم تا در حوزه‌های مرتبط با سلامت جامعه به ویژه نیروهای کار، از کوچکترین تلاشی فروگذار نگردد.

آزمایشگاهها به گورستان تجهیزات تبدیل شده‌اند!

در بخش دیگری از این نشست، «سیمین هیرادفر»، رئیس انجمن علمی آسیب‌شناسی خراسان رضوی تصریح کرد: بیش از 70 درصد تشخیص در حوزه پزشکی وابسته به تشخیص آزمایشگاهی است. بنابراین آزمایشگاه‌ها نقش عمده‌ای در حوزه سلامت دارند. امروز آزمایشگاه‌ها با دو مشکل مواجهند؛ نخست کاهش درآمد ناشی از کاهش تعرفه‌های غیرمنطقی و غیرشناور و دوم، وابستگی بسیاری از تجهیزات آزمایشگاهی به مواد اولیه خارجی. در حال حاضر آزمایشگاه‌ها به گورستان تجهیزات تبدیل شده‌اند و نمی‌توانند نسبت به به‌روزرسانی اقدام کنند. تقاضا داریم کمیسیون به صورت جدی برای حل این مسائل وارد میدان شود.

ضرورت هم افزایی صنعت سلامت با پارک فناوری سلامت

در ادامه، «محمود سیفی»، مدیر مرکز رشد فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: پارک فناوری سلامت دانشگاه می‌تواند مطالبات بسیاری از فعالان صنعت سلامت را در جهت به‌روزرسانی، علمی شدن و تولید فناورانه و دانش بنیان پیگیری کند. صنعتگران سلامت باید در کنار پارک فناوری سلامت قرار بگیرند؛ چرا که این هم‌افزایی سبب خواهد شد ایده‌های پایان‌نامه‌های دانشجویی نیز تبدیل به محصول شود.

«حسین کمالی»، رئیس مرکز رشد فناوری و فراورده‌های دارویی پارک سلامت خراسان رضوی نیز تصریح کرد: ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری مشترک در حوزه دارو یکی از نیازهای استان است تا هم بتوان از طریق این صندوق تسهیلات پرداخت کرد و از سویی، از برون‌داد فناوری که منجر به ارائه خدمات می‌شود سودی عاید اعضای صندوق نمود. علاوه بر این، پیشنهاد می‌شود، ظرفیت‌های خالی شرکت‌های دارویی در اختیار فناوران قرار گیرد. شرکت‌های فناوری دارویی یکی از روزنه‌های امید برای ایجاد ثروت است و امید می‌رود کمیسیون سلامت به پیگیری این مبحث ورود کند.

مطالبات شرکت‌های دارویی از دولت بالغ بر 500 میلیارد تومان است

در ادامه، «علی جعفری نژاد»، عضو  هیات مدیره انجمن داروسازان خراسان رضوی اظهار کرد: در حال حاضرتصدی‌گری بخش دولتی، بزرگترین مشکل ماست که کمیسیون باید به این حوزه ورود کند. در حال حاضر، حدود 800 داروخانه خصوصی در شهر مشهد فعال است که به همین اندازه داروخانه‌های بخش دولتی در این کلانشهر مشغول به کارند. متاسفانه داروخانه‌های بخش دولتی در حال افزایش است و بخش خصوصی در این میان، هر روز کوچک‌تر و ضعیف‌تر می‌شود.

وی خواستار ایجاد کمیته‌های تخصصی دارو و تجهیزات پزشکی ذیل کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی استان شد و گفت: در سال گذشته با اجرایی شدن طرح دارویاب به شدت ضربه مهلکی به سیستم دارو وارد شد؛ چرا که منابع طرح پیش بینی نشده بود. شرکت‌های دارویی هم اکنون بالغ بر 500 میلیارد تومان از بخش دولتی مطالبات دارند و اگر بحث تهاترهای مالیاتی، بانکی و… نباشد، قطعا این صنعت دچار چالش‌های عدیده‌ای می‌گردد و با تداوم این روند شاهد ورشکستگی فعالان این عرصه خواهیم بود.

«مجید طبسی»، مدیرعامل شرکت داروسازی ثامن نیز تصریح کرد: متاسفانه از یکسو بودجه حوزه سلامت بسیار محدود است و از سوی دیگر، قیمت تجهیزات و دارو از سوی دولت کنترل می‌شود. کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی استان باید بتواند از طریق چانه زنی با مراکز تصمیم گیر در تهران از جمله مجلس شورای اسلامی، مشکلات مربوط به این حوزه را حل و فصل کند.

در ادامه این نشست، سایر حاضران به ایراد سخن و بیان نقطه نظرات خود در خصوص عرصه‌های نقش‌آفرینی کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی مشهد پرداختند که توجه به موضوعات آموزش و پیشگیری،  زوم توجه به طرح کنترل از راه دور بیماران و تعرفه‌گذاری در این حوزه، پیگیری برای توسعه اولین کلینیک قلب راه دور ایران و راهکاریابی برای تامین مواد اولیه و حل مشکلات این حوزه با توجه به افزایش نرخ ارز و قیمت دارو و… از جمله مباحثی بود که مطرح گردید.

گزارش تصویری این نشست در این لینک قابل مشاهده است.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=10754

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.