• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
کل 3078 امروز 0
5
در نخستین نشست کمیسیون حمل‌ونقل، ترانزیت و امور مرزی اتاق مشهد بررسی شد؛

تشریح چگونگی نقش‌آفرینی بخش خصوصی در توسعه ترانزیت خراسان رضوی

  • کد خبر : 11081
  • ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۹:۵۷
تشریح چگونگی نقش‌آفرینی بخش خصوصی در توسعه ترانزیت خراسان رضوی
اولین جلسه کمیسیون حمل‌ونقل، ترانزیت و امور مرزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی با دستور کار طرح و بررسی موضوع «توقف واگن‌های امدادی» و نیز طرح اهداف و برنامه‌های این بازوی مشورتی- تخصصی اتاق برگزار شد. در این نشست همچنین، به موضوع کمیته سیاست‌گذاری ریلی استان و سازوکار تشکیل و اهداف این کمیته اشاره گردید.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد، «محمود امتی»، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به نقش مهم این کمیسیون اظهار کرد: کمیسیون حمل‌ونقل در ارزیابی دوره گذشته اتاق خراسان رضوی، از کمیسیون‌های مهم و تاثیرگذار پارلمان بخش خصوصی استان بوده است و اميدواريم در دوره جدید نیز این ساختار، نقش موثری در جهت پیشبرد اهداف این عرصه ایفا کند.

وی افزود: تجربه ثابت کرده کمیسیون‌هایی که دارای کمیته‌های فرعی بوده و در هر کمیته موضوعات را به صورت تخصصی دنبال می‌کنند، خروجی مطلوب‌تری دارند. لذا پیشنهاد می‌کنم موضوعات مختلف کمیسیون دسته‌بندی و در کمیسیون‌ها به صورت مجزا کارشناسی شود و در نهایت در صحن کمیسیون موضوع منعکس گردد.

عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی استان در خصوص اهمیت مشارکت اعضای کمیسیون‌ها در تصمیم گیری‌های اتاق گفت: به هر میزان که مشارکت اعضا در کمیسیون بیشتر شود، قطعا کیفیت واکاوی مسائل و اخذ تصمیمات نیز افزایش خواهد یافت و امیدوارم با تصمیماتی که در این کمیسیون اخذ می‌شود شاهد نتایجی مثبت در حوزه حمل‌ونقل و ترانزیت باشیم.

تدوین آیین‌نامه‌ای در خصوص تخصیص واگن‌های صادراتی

«احمد زمانیان یزدی»، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، ترانزیت و امور مرزی اتاق خراسان رضوی نیز با اشاره به چالش‌های ترانزیت از برخی نقاط کشور تصریح کرد: موضوعات و چالش‌هایی را که مرتبط با بندرعباس و دیگر نقاط ترانزیتی کشور است در جلسه‌ای با حضور مسئولان دولتی مطرح خواهیم کرد و امیدواریم به جمع‌بندی کاملی از معضلات این حوزه و مطالبه بخش خصوصی از دولت برسیم.

زمانیان در بخش دیگری از سخنانش به مشکلات تامین واگن‌های صادراتی و تخصیص این ناوگان اشاره و خاطرنشان کرد: سال‌هاست در این‌باره صحبت و پیگیری شده و طی جلسات مختلف در استان نهایتا آیین نامه‌ای در این زمینه تدوین گردیده که مقرر است در جلسه شورای گفت‌وگو مطرح و پیگیری شود. در آیین نامه مذکور، چگونگی تخصیص واگن، نوع نظارت در این حیطه و کاهش هزینه‌های تامین واگن صادراتی، پیش‌بینی شده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش به اقدامی مفید مبنی بر تشکیل کمیته سیاست‌گذاری ریلی در استان اشاره کرد و گفت: نمایندگان بخش خصوصی، استانداری، دادگستری، راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و راه آهن استان از اعضای کمیته سیاست‌گذاری ریلی در استان هستند. رئیس و دبیر این کمیته با رای مستقیم اعضا انتخاب خواهند شد.

زمانیان افزود: فراهم کردن ساز و کار اجرایی مانند نحوه تخصیص واگن، تسهیل امور و کاهش هزینه‌ها و همچنین ارائه خدمات در این عرصه به صورت دیجیتال، از جمله برنامه‌ها و اهداف این کمیته تخصصی است.

اثرگذاری نظرات تخصصی اعضای کمیسیون در پیشبرد اهداف این ساختار

«ابراهیم عطایی»، نایب رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، ترانزیت و امور مرزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این جلسه اظهار کرد: خوشبختانه افراد متخصصی در کمیسیون حضور دارند و این بسیار مهم است که تجربه افراد در اختیار کمیسیون قرار گیرد تا بر غنای نتایج بررسی مسائل و تدابیری که به منظور حل مشکلات اخذ می‌شود، بیفزاید. مقرر است مصوبات هر نشست کمیسیون را در نشست‌های بعدی نیز بررسی کنیم و تا حصول نتیجه، موضوع را پیگیری نماییم. درخواست هیات رئیسه کمیسیون از اعضا این است که نظرات خود را در جهت پیشبرد توسعه حمل‌ونقل و ترانزیت استان در نشست‌های کمیسیون ارائه دهند.

درخواست پیگیری برای تصویب روز ملی ترانزیت در کشور

«سیدقاسم حسینی»، عضو این کمیسیون در بخشی از این نشست، به بیان سخن پرداخت و خواستار تشکیل کمیته‌ آموزش در این کمیسیون در راستای استفاده از تجربیات افراد متخصص و مجرب در زمینه ترانزیت و حمل‌ونقل شد.

حسینی گفت: موفقیت حوزه صادرات کشور در گرو حمل‌ونقل و ترانزیت با کیفیت است. بر همین اساس فعالان این حوزه باید در استان پیشنهاد تعیین روزی به عنوان روز ملی ترانزیت را به دولت ارائه دهند تا بدین ترتیب، بیشتر به این حوزه توجه شود.

وی ادامه داد: برگزاری جلسات مشترک بین کمیسون حمل‌ونقل با سایر کمیسیون‌های اتاق نیز می‌تواند موثر باشد؛ چرا که حوزه ترانزیت با تمام بخش‌های اقتصادی به نوعی مرتبط است و جلسات مشترک به هم‌افزایی‌های موثری منجر خواهد شد.

ضرورت توجه به ظرفیت‌های حوزه ترانزیت در برنامه هفتم توسعه

«دین محمد فیض محمدی»، دیگر عضو این کمیسیون با تاکید بر توجه به حوزه ترانزیت در برنامه‌ها و اسناد بالادستی کشور گفت: در برنامه هفتم توسعه باید به دنبال تدوین مقرراتی به منظور حمایت از حوزه تزانزیت باشیم و در این زمینه خواستار پیگیری اتاق بازرگانی هستیم؛ زیرا تا شرایط فعلی اصلاح نگردد، قطعا چالش‌های موجود تداوم خواهد داشت. در صورت اقدام برای رفع معضلات این بخش، با توجه به زیرساخت‌های موجود در کشور می‌توانیم سالانه شاهد ٢٠ میلیون تن تزانزیت از ایران باشیم.

«مجتبی بهاروند»، از فعالان حوزه حمل‌ونقل بین‌المللی نیز در این جلسه اظهار داشت: مادامی که فعالان حوزه حمل‌ونقل در جهت پیشبرد اهداف بخش خصوصی تلاش نکنند، هیچ موفقیتی حاصل نخواهد شد. ما باید در عرصه ترانزیت و حمل‌ونقل به خودکفایی برسیم. دستور رئیس جمهور خواستار افزایش میزان ترانزیت از کشور به ۵٠ میلیون تن شده است و امیدوارم با پیگیری‌های فعالان این حوزه و همراهی دستگاه‌های اجرایی مرتبط، گامی در راستای نزدیک شدن به این رقم برداشته شود.

«حیدر خادم‌زاده»، دیگر فعال حوزه حمل‌ونقل با تاکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌ استان در توسعه حمل‌ونقل کشور بیان کرد: باید با پیگیری‌های متعدد و برنامه‌ریزی‌های صحیح، به‌دنبال افزایش سهم مشهد و استان از حوزه حمل‌ونقل باشیم. فعالان این حوزه در استان دارای تجربه‌های مفیدی به خصوص در کشورهای اروپایی هستند و باید از این ظرفیت در جهت توسعه ترانزیت از کشور استفاده کرد. سهم ایران در قیاس با کشورهای مختلف در بحث ترانزیت پایین است و باید افزایش یابد. هم اکنون در عرصه تراتنزیت از بسیاری کشورها عقب افتاده‌ایم و باید به فکر جبران این عقب افتادگی باشیم تا رشد و پویایی ترانزیت صورت گیرد.

خادم‌‌زاده اذعان کرد: یکی از مشکلات صنعت حمل‌ونقل استان این است که فعالان این عرصه اغلب باربری به نقاط دورتر را سخت می‌دانند و ارسال بار به مسیرهای نزدیک و کشورهای همسایه را ترجیح می‌دهند. از سویی، در حمل ریلی بار شاهد توقف طولانی واگن‌ها در راه آهن و خطوط ریلی هستیم که از جمله دلایل این توقف‌ها، عدم نظارت صحیح از سوی متولیان است که باید در این خصوص چاره‌ای اندیشیده شود و سازوکار مناسبی با هم‌اندیشی در کنار راه آهن در این خصوص تعریف شود.

لزوم حرکت به سمت اقتصاد دیجیتال و استفاده از ابزار نوین در عرصه ترانزیت

«حمید دشتی»، عضو هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی نیز در بخشی از این جلسه، با گلایه از چالش‌های حوزه حمل‌ونقل و توجه ناکافی دولت به این عرصه، گفت: چگونگی انجام کار در حوزه حمل‌ونقل دگرگون شده و بایستی به سمت اقتصاد دیجیتال و استفاده از ابزارهای نوین حرکت کنیم. بایستی از دغدغه‌ها و مسیرهای سنتی چشم پوشی کرده و به سمت مسیرهای نو حرکت کنیم. باید به فکر راهکارهای واقعی در حل مشکلات ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی باشیم و از تکرار مکررات بپرهیزیم.

دشتی ادامه داد: باید علل عدم توفیق فعالان حوزه حمل‌ونقل در تحقق خواسته‌هایشان را مورد بررسی قرار دهیم و بدانیم که به چه علت تاکنون نتوانسته‌ایم در تحقق خواسته‌ها به موفقیت برسیم. ضعف ما تنها در نگرش دولت نیست؛ بلکه به نظر می‌رسد مطالبه‌گری ما فعالان این حوزه نیز دچار نقایص و ضعف‌هایی بوده است.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=11081

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.