• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
کل 3081 امروز 3
10

به دلیل مشکلات برق، تعطیلی هفتگی واحدهای تولیدی دو روزه شد

  • کد خبر : 11084
  • ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱:۱۵
به دلیل مشکلات برق، تعطیلی هفتگی واحدهای تولیدی دو روزه شد
رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی اتاق بازرگانی مشهد گفت: دو هفته آتی، هفته‌های بسیار گرم کشور بوده و مسئولان اعلام کردند برای مدیریت انرژی تعطیلی صنایع را به دو روز افزایش می‌دهند. این قطع برق دو روزه از ابتدای هفته آغاز شده و شرکت برق به ما قول داده که تنها دو هفته ادامه داشته باشد.

محمد سهامیان‌مقدم درخصوص چالش‌های مصرف بهینه انرژی در کشور اظهار کرد: الگوی مصرف ما اشتباه بوده و نباید به دلیل این الگوی مصرف اشتباه، دولت هزینه‌های گزافی بپردازد تا مردم هرگونه خواستند رفتار کنند. رده انرژی منازل از نظر عایق‌بندی بسیار نامناسب بوده و این وظیفه نظام مهندسی و ناظران ساختمان است که این موضوع را اصلاح کنند. سازمان مرجع باید برای پایان‌کار ساختمان، رده انرژی ساختمان را از نظر عایق‌بندی گرما، سرما و صوت کنترل کند اما این موضوع رعایت نمی‌شود.

وی افزود: رده انرژی لوازم برقی نیز واقعا همان عددی که روی کالاها درج شده نبوده و دو یا سه رده در آن تقلب می‌شود. تولیدات داخل و کالاهای خارجی به ویژه قاچاق بسیار پرمصرف هستند و میزان مصرف آن‌ها دو یا سه برابر میزان واقعی است. متاسفانه فرهنگ مصرف ما اشتباه است. ما در تابستان کولر منزل را بین ۱۸ تا ۲۱ درجه تنظیم می‌کنیم و در زمستان نیز بالعکس این اشتباه را انجام می‌دهیم. کولر منازل یا اداره‌جات دولتی باید ۲۶ درجه و یک پنکه نیز در کنار آن باشد، در این وضعیت محیط خنکای مطبوعی دارد اما وقتی دما روی ۲۰ درجه تنظیم می‌شود، بر نیروگاه فشار وارد شده و مستهلک می‌شود.

سهامیان مقدم ادامه داد: باید در فصل گرما، حوزه تجاری از ساعت ۱۷ تا ۲۳ باز باشند. چه دلیلی دارد مراکز تجاری از صبح تا ۱۲ شب باز باشند؟ ما عادت کردیم افراد زیادی در تمام مغازه‌ها از صبح زود تا آخر شب مشغول باشند. باید در تابستان برای شکستن پیک بار همه فروشگاه‌ها به جز سوپرمارکت‌ها و نانوایی‌ها از ۱۱ ظهر تا ۵ بعدازظهر بسته باشند.

وی با بیان اینکه همزمان با بهبود درآمد خانوار باید قیمت انرژی نیز افزایش پیدا کند، عنوان کرد: در حال حاضر نمی‌توان هزینه آب، برق و گاز را افزایش داد زیرا برخی خانوارها زیر بار روزمرگی له می‌شوند. باید سطح درآمد مردم را بالا برده و بعد از آن قیمت انرژی را افزایش داد؛ در این صورت صرفه‌جویی برای مردم صرفه خواهد داشت. قیمت انرژی به قدری در ایران ارزان است که برای مردم مهم نیست کولر آبی یا گازی بخرند.

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی اتاق بازرگانی مشهد تصریح کرد: دولت‌های ما از ۳۰ سال قبل کوتاهی کرده و با توجه به نرخ رشد مصرف برق، در زمینه احداث نیروگاه‌های جدید کاری انجام ندادند. اگر امروز سرمایه کلانی باشد تا بتوانیم نیروگاه احداث کنیم، حداقل ۳ سال زمان می‌برد تا چند نیروگاه قوی وارد مدار شده و کمبود برق کشور را جبران کند.

سهامیان مقدم با اشاره به اضافه شدن یک روز به تعطیلی صنایع برای جبران کسری برق عنوان کرد: دو هفته آتی، هفته‌های بسیار گرم کشور بوده و مسئولان اعلام کردند برای مدیریت انرژی تعطیلی صنایع را به دو روز افزایش می‌دهند. اما این تصمیم هم اشتباه بوده و ما می‌توانیم بخشی از کسری را به اصناف و بخش خانگی منتقل کنیم اما ظاهرا با این موضوع مخالفت شده است.

وی خاطرنشان کرد: تعطیلی یک روزه صنایع از ۲۰ خرداد شروع شده و این الگو تا ۲۰ شهریور برای تمام صنایع مشهد رعایت می‌شود. امسال بعد از سه سال درخواست داشتند که تعطیلی صنایع به دو روز افزایش پیدا کند که ما به ناچار به آن تن دادیم اما گله‌مند هستیم که چرا با وجود اینکه برق در کشور کم است، خاموشی با برنامه در بخش خانگی اعمال نمی‌شود؟ با این کار زیرساخت‌های کشور از بین می‌رود، زیرا تولید تنها منبع درآمد کشور است. این قطع برق دو روزه از ابتدای هفته آغاز شده و شرکت برق به ما قول داده که تنها دو هفته ادامه داشته باشد.

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی اتاق بازرگانی مشهد اضافه کرد: با این قطعی‌ها صنایع حدود ۱۷ درصد تولید خود را در تابستان از دست می‌دهند. کارخانه‌ای که هفته‌ای دو روز تعطیل می‌کند چگونه می‌تواند حقوق کارگر و مالیات را پرداخت کرده و سرپا بایستد؟ این قطعی دو روزه قطعا به اقتصاد استان لطمه می‌زند. البته این موضوع که قطعی‌ها برنامه‌ریزی شده بوده و برق صنایع بدون اطلاع قطع نمی‌شود، نکته مثبتی است.

سهامیان مقدم با اشاره به درخواست وزارت نیرو جهت جابه‌جایی تعطیلی روز جمعه صنایع با دیگر روزهای هفته گفت: بسیاری از کارگران قبول نمی‌کنند جمعه سر کار حاضر شوند و بسیاری از سرویس‌های کارخانجات نیز جمعه‌ها خدمات نمی‌دهند؛ حتی اگر این دو کار انجام شود باید دو برابر هزینه به کارگر پرداخت شود، مسوولان در تصمیم‌گیری‌های خود به این نکته توجه داشته باشند که نباید تمام فشار روی بخش صنعت باشد و با برنامه‌ریزی دقیق‌تر در مواقع اضطراری فشار را از روی صنایع بردارد.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=11084

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.