• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Tuesday - 21 May - 2024
کل 3188 امروز 6
11
در کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی خراسان رضوی صورت گرفت

تشریح مزایای تامین مالی شرکت‌ها با استفاده از ظرفیت بورس کالا

  • کد خبر : 11383
  • ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۹
تشریح مزایای تامین مالی شرکت‌ها با استفاده از ظرفیت بورس کالا
در دومین جلسه کمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، در خصوص برخی راهکارهای تامین مالی شرکت‌ها، تعیین اولویت‌ها و تدوین برنامه شش ماهه کمیسیون و آشنایی با ظرفیت‌های بورس کالا، بحث و تبادل نظر شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد، «فرهاد سحرخیز»، رئیس این کمیسیون در ابتدای نشست اظهار کرد: اخیراً طرح‌‌ها و بسته‌های سرمایه‌گذاری و تأمین مالی جدیدی از سوی بانک‌ها و موسسات سرمایه‌گذاری و تامین مالی برای صنعتگران معرفی شده که نقد و بررسی آن در کمیسیون، به منظور استفاده از این ظرفیت‌ها، می‌تواند برای فعالان اقتصادی استان مفید باشد.

وی همچنین با تأکید بر لزوم تعیین اولویت‌ها و تعیین برنامه‌های کمیسیون به عنوان دستورکار دیگر این نشست، افزود: لازم است با بحث و بررسی و استفاده از ظرفیت صاحب‌نظران، اولویت‌هایی برای کمیسیون تعیین شود که ضمن بررسی آن مسائل بتوانیم به الگو و راهکارهایی برای استفاده کلیه فعالان اقتصادی دست یابیم.

سحرخیز تصریح کرد: همچنین باید یک راهبرد کلان برای کمیسیون تعریف شود تا در راستای اجرای آن، به پیگیری و مطالبه گری بپردازیم. برای نمونه می‌توان بر رشد نرخ سرمایه‌گذاری در استان تمرکز کرد و بر همین اساس، اهدافی شامل بهبود کیفیت سرمایه‌گذاری، ایجاد نهادهای سرمایه‌گذاری، بهبود فرآیندهای سرمایه‌گذاری، رفع مشکلات بانکی و ضمانت‌نامه‌ها تعیین شده و ذیل این اهداف اقدامات اجرایی تعریف شود.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق خراسان رضوی با بیان اینکه با توجه به شرایط اقتصادی کشور باید به دنبال تبیین راهکارهای جدید سرمایه‌گذاری به منظور کمک به فعالان اقتصادی باشیم، عنوان کرد: معتقدیم شرکت‌ها می‌توانند به جای تسهیلات گرفتن از بانک‌ها، با روش‌های متنوع‌تری به تامین مالی برای بنگاه اقتصادی خود بپردازند.

سحرخیز همچنین در بخش‌های دیگری از سخنان خود بر لزوم آموزش روش‌های جدید تامین مالی به فعالان اقتصادی استان از طریق ظرفیت‌های اتاق بازرگانی خراسان رضوی تأکید کرد.

اطلاعات فعالان اقتصادی استان از بازار سرمایه بسیار ضعیف است

«احسان شجاعی»، نایب رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه اطلاعات فعالان اقتصادی استان از بازار سرمایه بسیار ضعیف است، اظهار کرد: بر این اساس لازم است به منظور افزایش دانش در این حوزه به سرعت یک دوره آموزشی بازار سرمایه در سطح تصمیم‌گیرندگان ارشد شرکت‌ها برگزار کرده و در گام بعد، یک سمینار کشوری و بین‌المللی در این خصوص توسط کمیسیون برگزار شود.

بازار سرمایه یکی از بهترین راه‌های تامین سرمایه واحدهای اقتصادی است

«مهران مرشد»، عضو کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در ادامه این جلسه، یکی از بهترین راه‌های تامین سرمایه و توسعه واحدهای اقتصادی را سوق‌دادن شرکت‌ها به سمت بازار سرمایه و عرضه سهام آن‌ها در بورس عنوان کرد و گفت: این موضوع در سطح استان مغفول مانده است. شرکت‌ها از مزیت‌های حضور در بورس بی‌‌اطلاعند و نمی‌دانند در ازای حضور در بورس و واگذاری سهام و… چه ظرفیت‌هایی به دست می‌آورند.

وی پیشنهاد کرد: مزیت‌های حضور شرکت‌ها در بورس در کمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی مشهد مدون شده و برای مدیران سازمان‌ها و شرکت‌ها در قالب برگزاری نشست‌ها و سمینارهایی تبیین شود؛ چراکه در سطح استان خراسان رضوی و شهر مشهد شرکت‌های زیادی وجود دارند که قابلیت ورود به بورس دارند.

مرشد در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص اوراق مرابحه، گفت: نرخ سود اوراق مرابحه به سرعت در حال نزدیک‌شدن به نرخ تورم است و در صورت ادامه این روند در آینده‌ای نزدیک محبوبیت خود را از دست خواهد داد. این اوراق برای شرکت‌هایی مناسب است که قدرت بازپرداخت سریع سود سپرده را داشته باشند. بر این اساس دریافت این نوع تسهیلات از بانک‌ها برای انجام پروژه‌ها مناسب نبوده و بیشتر به درد سرمایه در گردش شرکت‌ها می‌خورد؛ لذا اگر شرکت‌هایی می‌خواهند برای دریافت این اوراق اقدام کنند، باید این محدودیت‌های اساسی را مدنظر قرار دهند.

عضو کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی خراسان رضوی تأکید کرد: با این شرایط شرکت‌ها باید برای هزینه‌کرد و بازپرداخت تسهیلاتی که از طریق بازار سرمایه دریافت می‌کنند، برنامه اساسی داشته باشند و نباید اقساط این تسهیلات را با دریافت تسهیلاتی دیگر پرداخت کنند.

شفافیت؛ یکی از مزیت‌های ورود به بازار سرمایه

«میثم روح بخش»، عضو کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی مشهد نیز در این جلسه بر لزوم استفاده شرکت‌ها از بازار سرمایه برای تامین مالی تأکید کرد و گفت: از بازار سرمایه به عنوان یک سپر تورمی یاد می‌شود؛ لذا لازم است شرکت‌ها به عنوان یک مسئولیت اجتماعی تامین مالی خود را از طریق بازار سرمایه انجام دهند. هرچند نرخ سود بازپرداخت آن از بازار پولی بیشتر باشد.

آمادگی بورس برای برگزاری دوره‌های آموزشی

«مژگان دربانیان»، کارشناس فناوری اطلاعات بورس و اوراق بهاردار استان نیز، با اشاره به آمادگی کامل بورس و اوراق بهاردار خراسان برای برگزاری دوره‌های آموزشی و افزایش سواد مالی در صنعت، اظهار کرد: تالارهای مناطق به دبیرخانه پذیرش تبدیل شده و پذیرش شرکت‌ها از انحصار تهران خارج شده است که این موضوع می‌تواند در افزایش بورسی شدن شرکت‌های استانی موثر باشد.

«علیرضا جندقیان» رییس اداره سرمایه‌گذاری و نظارت بانک خاورمیانه نیز، در ادامه این نشست ابتدا به بیان نقش بانک‌ها در بازار سرمایه به منظور تامین مالی شرکت‌ها پرداخت و گفت: ویژگی مشترک این ابزارهای مالی تامین مالی بلندمدت شرکت‌ها است که می‌تواند به منظور رفع نیاز شرکت‌ها برای تامین سرمایه در گردش یا اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

وی ادامه داد: امروزه با توجه به محدودیت‌های موجود و کمبود منابع پولی در بازار، شرکت‌ها تمایل دارند تامین مالی را از طریق بازار سرمایه انجام دهند. در این راستا بانک خاورمیانه در حال تقویت نقش خود به منظور ضمانت اوراق در بازار سرمایه است.

«مسعود برادران حسینی» سرپرست بانک خاورمیانه شعبه مشهد نیز در بخشی از این نشست گفت: با توجه سیاست انقباضی دولت در اعطای تسهیلات و تامین مالی بلندمدت شرکت‌ها و صنایع، بانک خاورمیانه مدتی است در مسیر سرمایه‌گذاری از طریق تامین مالی شرکت‌ها و صنایع گام برداشته است. بر این اساس این بانک آمادگی کامل خود برای تامین مالی بلندمدت بنگاه‌های اقتصادی را اعلام می‌کند.

«مهدی دست ورجن»، رئیس شعبه بانک خاورمیانه نیز در این نشست، درباره جزئیات نحوه واردات غذا و دارو به کشور با استفاده از ظرفیت‌های شعبه مونیخ بانک خاورمیانه گفت: از طریق انعقاد قرارداد با شرکت‌های داخلی از یک سو و انتقال ارز به طرف خارجی از طریق شعبه مونیخ، این بانک به عنوان واسطه به تسهیل‌گری این امر می‌پردازد.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=11383

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.