• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
کل 3092 امروز 1
5
به همت دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی صورت گرفت؛

تهیه بسته موانع و چالش‌های حوزه مالیاتی (ملی، استانی) و پیشنهادات اصلاحی

  • کد خبر : 11495
  • ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۹:۳۹
تهیه بسته موانع و چالش‌های حوزه مالیاتی (ملی، استانی) و پیشنهادات اصلاحی
بیست و دومین جلسه دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی با موضوع بررسی چالش‌های مالیاتی و تکمیل بسته پیشنهادی مرتبط با این حوزه در جهت تسهیل و روان‌سازی فرآیندهای مرتبط با امور مالیاتی خراسان رضوی به منظور طرح در جلسه شورا و  ارائه به رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «علی‌اکبر لبافی» در ابتدای این جلسه با اشاره به اینکه یکصدوششمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان با حضور رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور برگزار خواهد شد، اظهار کرد: بالغ بر 30 مورد از موضوعات مالیاتی استان استخراج و اولویت‌بندی شده است که در این نشست  حدود  5 مورد از موضوعات دارای اولویت و نیاز اساسی استان در حوزه امور مالیاتی می‌پردازیم. دیگر موضوعات نیز در قالب بسته پیشنهادی برای رئیس سازمان امور مالیاتی ارسال خواهد شد تا در چهارچوب فرآیندهای اداری، پیگیری شود.

ضرورت تجدید نظر در تعیین سهم درآمدها و تعهدات مالیاتی استان از کشور

لبافی در بخش دیگری از سخنانش به سهم خراسان رضوی از درآمدهای مالیاتی کشور پرداخت و عنوان کرد: بسیاری از کارشناسان و فعالان اقتصادی بر این باورند که این سهم نسبت به یکسری شاخص ها از جمله سهم استان از بودجه شرکت های دولتی، حجم سرمایه گذاری شرکت های دولتی در استان، سهم GDP از کل کشور و مقایسه آن با سایر استانها بسیا زیاد است ضمن اینکه سال 1401 به نسبت 1400 علیرغم غیر فعال شدن برخی از صندوق های اعتباری حسب تشخیص بانک مرکزی، اما سهم مالیاتی استان از کشور  از 7/2 به 2/3 ، افزایش یافته است.

 

لبافی تاکید کرد: یکی از پیشنهادات اصلی در یکصدوششمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان، تجدید نظر در  سهم  مالیاتی خراسان رضوی از درآمدهای مالیاتی است.

وی با بیان اینکه تفویض اختیار در حوزه بخشودگی و جرایم مالیاتی، اضافه شدن بخش تولید به استثنائات تعیین شده در تبصره 8 ماده 27 قانون مالیات بر ارزش افزوده، اختصاص یک درصد مالیات ارزش افزوده به شهرک‌های صنعتی، حل موانع مالیاتی خدمات حمل و نقل ریلی و… از دیگر مسائل اولویت‌دار استان در حوزه امور مالیاتی است.

محل استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان تاثیری در تولید محصول دانش بنیانی  آنان ندارد

لبافی در ادامه این جلسه در خصوص معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: رویکرد شرکت‌های دانش‌بنیان با رویکرد سرمایه‌گذاری در مناطق محروم متفاوت است. محل استقرار شرکت‌های دانش بنیان تاثیری در عملکرد و بازتاب توسعه ای منطقه  ندارد بلکه نوع دانش و محصول تولیدی شرکت‌های دانش‌بنیان ملاک عمل آنان است؛ اما براساس قوانین تنها شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری از مالیات معاف هستند. شرکت‌های دانش‌بنیانی که در دیگر مناطق استان استقرار دارند، علاوه بر عدم استفاده از امکانات پارک علم و فناوری، برای  معافیت مالیاتی هم با مشکلاتی مواجه هستند.

وی همچنین، بر ضرورت متناسب سازی ضرایب و معافیت‌های مالیاتی شاغلان و اصناف تاکید و اظهار کرد: شاغلانی که مجموع درآمد سالانه آنان  کمتر از  ۱۲۰ میلیون تومان است، از پرداخت مالیات معاف هستند. ولیکن این رقم برای اصناف حدود 47 میلیون تومان بوده است.

سهم خراسان رضوی از درآمدهای مالیاتی

در ادامه این جلسه، «مجتبی مسکنی»، معاون اداره کل امور مالیاتی خراسان رضوی در خصوص سهم استان از درآمدهای مالیاتی، گفت: استان‌های صنعتی به بودجه‌های کلان نیاز دارند. استان خراسان رضوی صنعتی نیست و با مالیات اداره می‌شود. برای وصول این سهم، کسب و کارهای خرد بیشتر مورد خطاب قرار می گیرند.

وی افزود: میانگین سهم مالیات اصناف خراسان رضوی نسبت به دیگر استان‌ها بیشتر و بالاتر است. در مجموع حدود ۱۸ درصد مالیات استان از اصناف وصول می‌شود.

عدم اجرای برخی بخشودگی‌های مالیاتی در استان

سپس «مهران مرشد»، کارشناس حوزه مالیاتی با اشاره به عدم اجرای برخی بخشودگی‌های مالیاتی در استان گفت: از سویی، اختلافی میان شرکت‌های مهندسان مشاور، اداره کل امور مالیاتی استان و سازمان بازرسی در خصوص معافیت مالیاتی مشاوران وجود دارد و با توجه به سختگیری‌های موجود، اکثر مشاوران خراسان رضوی قصد خروج از استان را دارند که با خروج آنان، منبع مالیاتی و ساختار استان تغییر شکل پیدا می‌کند.

در ادامه «فریدون کافی»، مدیرعامل اتحادیه کارخانجات خوراک دام و طیور خراسان رضوی در خصوص معافیت مالیاتی کارخانجات خوراک دام و طیور، اظهار کرد: کارخانجات خوراک دام و طیور تحت پوشش جهاد کشاورزی فعالیت کرده و براساس چهارچوب این سازمان نسبت به تولید، اقدام می‌کنند. این کارخانجات مشمول معافیت مالیاتی هستند.

یکی از مشکلات واحد‌های صنفی چهار درصد مالیات نقل و انتقال است

«حمیدرضا رضوی خبیر»، مدیرعامل صندوق حمایت از تولید بخش کشاورزی خراسان رضوی نیز در بخش پایانی این نشست با اشاره به اینکه یکی از مشکلات واحد‌های صنفی، پرداخت چهار درصد مالیات نقل و انتقال است، تاکید کرد: فروشنده و خریدار بایستی همزمان در اداره کل امور مالیاتی استان حضور پیدا کرده و اظهارنامه در خصوص نقل و انتقال را تکمیل کنند. این امر سبب مشکلاتی برای واحدهای صنفی شده است.

وی در خصوص معافیت مالیاتی صندوق‌های حمایتی نیز بیان کرد: صندوق‌های حمایتی دارای معافیت مالیاتی هستند؛ اما در متن قانون، عنوان «صندوق حمایتی» جمع بسته شده است. صندوق حمایت از تولید بخش کشاورزی تنها صندوق حمایتی استان است و به دلیل علامت جمع در متن قانون، مشمول معافیت مالیاتی نیست. لذا درخواست پیگیری این موضوع را از دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان دارم.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=11495

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.