• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
کل 3087 امروز 4
11
در همایش «سرمایه گذاری و تامین مالی از بازار سرمایه» مطرح شد:

100 شرکت از استان خراسان رضوی، آماده ورود به بازار بورس هستند

  • کد خبر : 11584
  • ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۴
100 شرکت از استان خراسان رضوی، آماده ورود به بازار بورس هستند
 همایش «سرمایه گذاری و تامین مالی از بازار سرمایه» با حضور مجید عشقی ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار کشور و جمعی از مدیران ارشد این سازمان، به میزبانی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ در این همایش، تفاهمنامه مشترکی میان سازمان بورس و اوراق بهادار و استانداری خراسان رضوی به امضا رسید که یکی از محورهای اصلی آن، راه اندازی تالار منطقه ای تامین مالی بین طرفین این تفاهم بود. اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز در همین رابطه به عنوان دبیرخانه پیگیری مصوبات این همایش، تعیین شد.

«رضا خواجه‌ نائینی»، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی در ابتدای این نشست گفت: استان ما با وجود سهم 5.5 درصدی در تولید کشور، تنها 1.6درصد از ظرفیت بازار سرمایه کشور را به خود اختصاص داده و با مهیاسازی فهرست 100 شرکت خراسانی که آمادگی ورود به بازار بورس را دارند، به دنبال افزایش سهم استان از بازار سرمایه هستیم.

وی با بیان اینکه ایده برگزاری این همایش در ابتدای سال و با تدوین سه طرح تحول‌آفرین در تامین مالی استان شکل گرفت، اظهار داشت: نخستین طرح، تامین مالی از املاک مازاد ادارات دولتی استان بود که اجرای آن آغاز شده است. بر این اساس 20 هزار میلیارد تومان املاک مازاد در استان شناسایی شده که 10 هزار میلیارد تومان آن تایید شده و در صورت تصدیق موضوع توسط هیات مولدسازی دارایی‌های دولت، واگذاری آن‌ها در راستای اجرای طرح‌های بزرگ استان به انجام خواهد رسید.

وی طرح دوم تامین مالی استان را استفاده بیشتر از ظرفیت بازار سرمایه در تامین مالی شرکت‌ها برشمرد و افزود: در سال 1397 ظرفیت بازار سرمایه کشور 500 همت بوده و این رقم امسال به حدود 9000 همت رسیده است. در این میان، سهم خراسان رضوی نیز 80 همت و 40 شرکت از این بازار است. شرکت‌های بسیاری در سطح استان تمایل و درخواست برای ورود به بازار بورس دارند. خرا سان رضوی 5.5 درصد تولید کشور را در اختیار دارد و باید سهم استان از بازار بورس نیز به همین تناسب افزایش پیدا کند. در حال حاضر سهم این استان از بازار سرمایه تنها 1.6 درصد است. در راستای افزایش سهم استان در بازار سرمایه، فهرست بیش از 100 شرکت استان که آمادگی ورود به بازار بورس را دارند، مهیا نموده ایم.

خواجه نائینی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال برای سه شرکت استان از طریق بازار بورس حدود 1000 میلیارد تومان تامین سرمایه شده است و برای افزایش سهم استان در این حوزه نیازمند حضور بیشتر مسئولان سازمان بورس و اوراق بهادار ایران در استان و آگاهی بخشی و برقراری ارتباط با شرکت‌ها در راستای ارائه اطلاعات لازم در این زمینه هستیم. در صورتی که بتوانیم در هر ماه حداقل برای فعالیت یک شرکت در بورس و یک شرکت در فرابورس مجوز بگیریم، می‌توانیم به شکل مطلوبی از مزیت بازار سرمایه به نفع اقتصاد و تولید این خطه بهره بگیریم.

 

 

*درخواست شکل‌گیری مرکز منابع مالی بورسی در خراسان رضوی

«یعقوبعلی نظری»، استاندار خراسان رضوی نیز در این همایش عنوان کرد: درخواست مشخص ما از سازمان بورس و اوراق بهادر این است که یک مرکز تامین مالی بورسی در سطح استان و به ویژه در مشهد ایجاد شود. با توجه به اختلافی که از حیث تعداد شرکت‌های اقتصادی و تولیدی استان در بورس به نسبت ظرفیت اقتصادی این خطه وجود دارد، نیازمند انجام یک حرکت موثر و پُرشتاب در این بخش هستیم و بر آسان‌سازی و روان‌سازی رویه‌های این بخش، تاکید داریم.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم براساس نیازها، مسائل و مزیت‌های استان، برای تامین منابع مالی با هدف توسعه و در عین حال تامین خلاءهایی که در نتیجه تورم و فاصله ایجاد شده صرفا به سراغ بانک‌ها برویم، اهداف ما محقق نمی‌شود و آفت‌هایی نیز در همین رابطه شکل می‌گیرد. ما به این جمع‌بندی رسیدیم که مجاری متعدد تامین مالی را برای پروژه‌های مختلف اقتصادی در دستور کار خود قرار داده و به اتکای همان نگاه تحولی، بورس نیز یکی از همان ظرفیت‌های موجود در برای تحقق این مهم خواهد بود.

 

 

 

*صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی بورس، ابزاری جدید در عرصه تامین مالی

«محمود گودرزی»، مدیرعامل بورس و اوراق بهادار تهران نیز در بخش دیگری از این همایش، پشت تریبون قرار گرفت و در توضیح ابزارهای بازار سرمایه، عنوان کرد: سیاست بورس تهران در طی سنوات گذشته، پذیرش شرکت‌های بزرگ بوده و در حال حاضر تلاش داریم این موضوع را به شرکت‌های کوچک تسری دهیم.

وی ادامه داد: از سویی، ابزار جدیدی را پیشنهاد داده ایم که مناسب استان‌های دارای بخش خصوصی فعال مانند خراسان رضوی است. بر این اساس، صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی که تاکنون نادیده گرفته شده‌اند و در بسیاری از کشورها باعث توسعه هستند، در این برنامه بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند. به نظر می‌رسد استان خراسان رضوی می‌تواند مشکل تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی خود را بدون مراجعه به بانک از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی برطرف نماید.

گودرزی تصریح کرد: در بورس تهران آمادگی داریم تا به نظام تامین مالی استان خراسان رضوی کمک کنیم و اگر درخواست جدیدی از شرکت‌های این استان برای حضور در بورس ارائه شود، پذیرش نماییم.

 

 

 

*پیش بینی سهم 22درصدی بازار بورس در تامین سرمایه ثابت کشور

«محسن زنگنه»، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش با بیان اینکه متاسفانه بازار سرمایه سهم مناسبی از تامین مالی را در بخش اقتصادی کشور بر عهده ندارد، گفت: بر اساس برآوردهای وزارت اقتصاد، برای تحقق رشد اقتصادی 8 درصدی پیش‌بینی شده در برنامه هفتم توسعه، نیازمند 4700 همت سرمایه ثابت هستیم. از این میزان سهم بازار سرمایه در تامین سرمایه ثابت مورد نیاز کشور، 780 همت یعنی معادل 22درصد می‌باشد.

وی تحقق این امر را مشروط به پیش‌بینی پذیر شدن بازار سرمایه، عدم دخالت‌های غیر بورسی در این بازار، ممانعت از تسلط یافتن نگاه بانک‌سالارانه بر بازار سرمایه و… برشمرد؛ مسائلی که به گفته زنگنه از جمله مشکلات امروز بازار سرمایه کشور هستند.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه به ظرفیت‌های استان در بازار سرمایه به خراسان رضوی در این حوزه نامهربانی شده است، افزود: خراسان رضوی در زمره استان‌های اول کشور در تولید و حجم نقدینگی کشور است؛ اما سهم این خطه ما در بازار سرمایه در خور ظرفیت‌هایش نیست و از جمله دلایل این وضعیت، دشواری ورود شرکت‌ها به بازار سرمایه می‌باشد که باید در مسیر تسهیل آن گام برداریم.

زنگنه بر لزوم تفویض اختیارات بیشتر بازار سرمایه به استان تاکید و اضافه کرد: برای نمونه، خراسان رضوی قطب تولید زعفران کشور است و باید مرکز بازار زعفران در بورس کالا باشد.

 

* بانک‌ها مسیر و رسالت خود را در بحث سرمایه‌گذاری و تولید گم کرده‌اند

«نصرالله پژمانفر»، رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به شکاف میان بخش تولید و حوزه سرمایه‌گذاری در کشور گفت: طی سال‌های گذشته اگر مدیریت اقتصادی به گونه ای بود که سرمایه‌ها به سمت بخش تولید هدایت می‌شد، امروز شاهد وضعیت اقتصادی موجود در کشور نبودیم.

وی با اشاره به وجود برخی سازوکارها در تامین مالی از بانک‌ها اظهار داشت: متاسفانه بانک‌ها مسیر و رسالت خود را در راه سرمایه‌گذاری و تولید گم کرده‌اند و این رویکرد آن‌ها تبدیل به جریانی شده‌ که اقتصاد کشور را متاثر از خود ساخته است. بعضی از بانک‌ها توان این را ندارند که در چرخه فعلی تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی قرار بگیرند و باید در این حوزه جراحی لازم انجام پذیرد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در حوزه خدمات ظرفیت بسیار خوبی در بحث سرمایه گذاری استان وجود دارد، افزود: باید کاری کنیم حجم سرمایه‌گذاری استان که به ١٨ برابر طی پنج سال گذشته رسیده، در آینده نیز حفظ شود. باید کمک کنیم مردم در حوزه سرمایه گذاری احساس امنیت داشته باشند و نقش‌آفرینی بیشتری در این حوزه ایفا نمایند.

پژمان‌فر خاطرنشان کرد: اگر به سهم استان‌ها در بازار سرمایه بنگریم، متوجه خواهیم شد که این سرمایه ها در تهران متمرکز شده و سهم خراسان رضوی از بازار سرمایه ناچیز و حدود یک و نیم درصد است.

 

*خراسان رضوی رتبه سوم تامین مالی جمعی را در میان استان‌های کشور دارد

در ادامه این برنامه، «محمدعلی شیرازی»، مدیرعامل فرابورس ایران پشت تریبون قرار گرفت و به ایراد سخن پرداخت. وی اظهار داشت: فرابورس از ابتدای سال، 10 مورد عرضه اولیه داشته که سه مورد آن با مجموع 1260 میلیارد تومان تامین مالی، مربوط به استان خراسان رضوی بوده است.

وی ادامه داد: بازارها و ابزارهای مطلوبی برای سرمایه گذاران در فرابورس فراهم است که شرکت‌های متعدد از جمله دانش بنیان‌ها می‌توانند از این ابزارها بهره بگیرند. ابزار املاک و مستغلات فرابورس نیز از جمله مواردی است که در خراسان رضوی می تواند بسیار استفاده شود.

به گفته مدیرعامل فرابورس ایران، استان خراسان رضوی در حوزه تامین مالی جمعی، پس از تهران و سمنان، رتبه سوم کشور را در میان استان‌ها به خود اختصاص داده است و این استان 6 طرح موفق با حدود 90 میلیارد تومان سرمایه در این حوزه داشته است.

 

*حجم معاملات بورس کالا، معادل ۷۵درصد حجم تجارت خارجی غیر نفتی کشور

«جواد جهرمی»، مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران نیز در جمع فعالان اقتصادی و تولید استان خراسان رضوی عنوان کرد: حجم معاملات در بورس کالا طی سال گذشته با دادوستد ۱۱۸ میلیون تن کالا معادل ۷۵ درصد حجم تجارت خارجی غیر نفتی کشور بوده است.

وی با بیان اینکه سالانه به میزان ۱۷ درصد نقدینگی کشور، در بورس کالا گردش مالی وجود دارد، در خصوص قیمت‌های پایه محصولات در این بورس، بیان کرد: قیمت‌های پایه کالاها از جمله فولاد، مس و آلومینیوم فارغ از بحث ارز و براساس قیمت‌های کشف شده هفته‌های قبل تعیین می‌شود. محصولات پتروشیمی نیز بر پایه دلار ۲۸۵۰۰ تومان در بورس کالا تعیین می‌گردد و قیمت نهایی کالاها نیز به میزان عرضه و تقاضای کالاها وابسته است.

جهرمی در بخش دیگری از سخنانش به راه اندازی معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا از اسفند ماه سال گذشته اشاره کرد و توضیح داد: امروز حجم معاملات این ابزار با استقبال مردم از یک تن طلا عبور کرده است. شمش های طلایی که از سال ۹۷ روی دست عرضه کننده مانده بود و به صورت اعتباری هم خریداری نداشت، امروز به صورت اوراق یک دهم گرمی طلا یعنی معادل ۳۰۰ هزار تومان از سوی مردم خریداری می شود که اتفاقا رونق این بازار در تعادل و کاهش قیمت سکه بورسی اثرگذار بوده است.

مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران، مشارکت مردم در سرمایه‌گذاری‌ها را یکی از اهداف دولت دانست و تاکید کرد: بورس کالا با راه اندازی معاملات گواهی سپرده شمش طلا در این مسیر قدم برمی‌دارد؛ همچنین تاکنون ۱۲ کیلوگرم طلا به درخواست کنندگان تحویل داده شده و رونق هر چه بیشتر این ابزار و ورود سرمایه های خرد به بازارهای امن در دستور کار است.

*ارزش معاملات زعفران به ۷ همت رسید

مدیرعامل بورس کالای ایران در بخش دیگری از سخنانش به معاملات زعفران در بورس کالا اشاره و اظهار کرد: سال گذشته، ارزش معاملات زعفران در بورس کالا به ٧ همت رسید و ۱۷ انبار فعال زعفران نیز در این حوزه وجود دارد.

او گفت: سهم شرکت های خراسان رضوی در معاملات بورس کالا رو به افزایش است به طوری‌که سال گذشته رشد ۷۰ درصدی را در این موضوع شاهد بودیم و سهم ۶ درصدی بنگاه‌های تولیدی این استان در حجم معاملات ثبت شد.

به گفته جهرمی، پس بررسی های انجام گرفته مقرر شده تا برای خرید مواد اولیه شرکت های تولیدی استان خراسان رضوی هماهنگی هایی با بانک های مرتبط انجام شود و روند تامین مواد اولیه به مدد ظرفیت‌های مختلف، تسهیل گردد.

*بورس کالا میزبان فروش متری مسکن

جهرمی در پایان به فروش متری مسکن از طریق انتشار اوراق سلف موازی اشاره کرد و گفت: پتانسیل های خوبی در حوزه سرمایه گذاری و ساخت مسکن در خراسان رضوی وجود دارد که امیدواریم بتوانیم ابزار سلف موازی یا همان فروش متری مسکن را برای کمک‌ به ساخت پروژه های این استان اجرایی کنیم.

 

 

*ظرفیت بورس انرژی برای توسعه صادرات فرآورده‌های گازی

«علی نقوی»، مدیرعامل شرکت بورس انرژی ایران نیز در ادامه این همایش با اشاره به ظرفیت‌های استان خراسان رضوی در حوزه انرژی و به ویژه تولید برق تجدیدپذیر، عنوان کرد: بر اساس قانون جهش تولید دانش‌بنیان، واحدهای تولیدی که مصرف برق آن‌ها بیش از یک مگاوات است، باید سالانه یک درصد برق خود را از منابع تجدبدپذیر تامین کنند. بر همین اساس، ما در بورس انرژی ایران، نسبت به راه اندازی تالار برق سبز اقدام نمودیم تا با شرکت‌ها در این عرصه در ارتباط باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در سال جاری، برق هیچ یک از شرکت‌هایی که انرژی مورد نیاز خود را در تالار برق سبز ارائه کردند، قطع نشده و تولید این واحدها افزایش یافته است.

نقوی همچنین، از ظرفیت استان خراسان رضوی در صادرات فرآورده‌های نفتی به افغانستان سخن گفت و خاطر نشان کرد: با توجه به فعالیت پالایشگاه معیانات گازی در خانگیران، مجموعه‎‌ای از شرکت‌های نفتی و گازی در این قسمت فعال هستند و گسترش همکاری‌ این شرکت‌ها با بورس انرژی می‌تواند به گسترش صادرات فرآورده‌های گازی به افغانستان منجر شود.

 

در بخش دیگری از این همایش، «رضا احدیان»، رئیس انجمن توسعه و سرمایه گذاری و عمران خراسان رضوی، با اشاره به سابقه فعالیت‌های صنعت ساختمان کشور، عنوان کرد: با اقدامات سازمان بورس و اوراق بهادار، به زودی مترفروشی وارد عرصه صنعت ساختمان خواهد شد که با اجرای آن، تحولی در این حوزه اتفاق خواهد افتاد و باعث ترغیب مردم به سمت سرمایه‌گذاری در این حوزه خواهد گردید.

وی تاکید کرد: با اجرای این طرح، دغدغه ارائه مسکن ارزان و با کیفیت در کشور مرتفع خواهد شد. امیدواریم که شاهد حمایت متولیان امر و سرعت گرفتن روند این کار باشیم.

 

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=11584

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.