• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Monday - 20 May - 2024
کل 3182 امروز 8
6
رئیس اتاق بازرگانی مشهد در دومین نشست «کمیسیون گردشگری و صنایع دستی»:

ساماندهی زیرساخت‌های سفر به ارتقای اقتصاد گردشگری خراسان رضوی می‌انجامد

  • کد خبر : 12263
  • ۰۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۷:۴۶
ساماندهی زیرساخت‌های سفر به ارتقای اقتصاد گردشگری خراسان رضوی می‌انجامد
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: سرمایه‌گذاری‌های متعددی در دهه‌های اخیر در حوزه زیرساخت‌های اقامتی، تفریحی و رفاهی مشهد و استان انجام گرفته اما ظرفیت‌های موجود در بحث حمل و نقل نتوانسته در سال‌های اخیر پا به پای نیاز این حوزه و پتانسیل‌های موجود در بخش گردشگری استان ارتقا پیدا کند و عمده مشکلات امروز ما نیز متوجه همین حوزه است.

به گزارش روابط عمومی اتاق مشهد؛ «محمدرضا توکلی‌زاده» در دومین جلسه کمیسیون گردشگری و صنایع دستی این اتاق که با دستور کار بررسی مسائل شبکه حمل و نقل هوایی جاده‌ای، ریلی و چالش‌های سفرها در ایام پیک برگزار شد، عنوان کرد: ساماندهی زیرساخت‌های سفر به ارتقای اقتصاد گردشگری خراسان رضوی می‌انجامد اما مشکل شاخصی که در حوزه جابه‌جایی مسافر وجود دارد، محدودیت امکانات موجود در قیاس با میزان تقاضا، قیمت‌گذاری دستوری، تحلیل رفتن ناوگان حمل و نقل مسافر خصوصا در بخش هوایی به دلیل چالش تحریم‌ها و… است. تبعات این بحث عمدتا در ایام پیک نظیر تابستان، بعضی مناسبت‌های مذهبی، نوروز و… بروز می‌کند.

وی تاکید کرد: با توجه به آمارهایی که از استقبال گردشگران داخلی و خارجی استان و زائران مشهد‍‌‌الرضا عنوان می‌شود، نمی‌توان نسبت به این موضوع منفعل عمل نمود.

توکلی‌زاده، بخش خصوصی فعال در این حوزه را نیز گرفتار عوارض ناشی از قیمت‌گذاری‌های دستوری دانست و متذکر شد: به موازات رشد هزینه‌ها، بهای خدمات حمل مسافر در بعضی بخش‌ها افزایش نیافته و شرکت‌هایی که در این حوزه فعال بوده‌اند، نتوانسته‌اند برای توسعه یا نوسازی، تامین مالی انجام دهند. راهکار موجود نیز یا برداشتن محدودیت‌ قیمت‌گذاری و تابعیت آن از سطح تقاضای بازار است و یا اعمال حمایت‌های جدی‌تر دولت از فعالان این حوزه برای جبران هزینه‌های مازاد و اثرات تورمی.

وی از کم شدن تعداد پروازها در مسیر مشهد و بروز چالش در این بخش سخن گفت و توضیح داد: با وجود حجم بالای تقاضا، چرا تعداد پروازها در این مسیر ساماندهی نمی‌شود. دستگاه‌های نظارتی باید در این بخش ورود جدی داشته و بر مناسب‌سازی شرایط تاکید کنند، چون رویه موجود به اقتصاد شهر مشهد، لطمه وارد می‌کند. طبیعتا نوسازی ناوگان هواپیمایی نیز یک ضرورت جدی به شمار می‌آید که نهادهای ملی باید برای آن رایزنی‌های لازم را به عمل آورند چون بحث امنیت هموطنان مطرح است و نمی‌توان بر این مسائل چشم پوشید.

رئیس پارلمان بخش خصوصی خراسان رضوی از فعالان حوزه گردشگری دعوت کرد تا حضور و مشارکت جدی‌تری در فعالیت‌های تشکلی خصوصا در تعامل با اتاق بازرگانی داشته باشند و از این مسیر، زمینه پیگیری‌ و مطالبه‌گری را به شکل جدی‌تری دنبال نمایند.

ضرورت پررنگ شدن نقش آژانس‌های مسافرتی در سازماندهی زائران مشهد

«محمدحسین روشنک»، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی مشهد نیز در این نشست، با استقبال از توجه اتاق به مسئله زیارت اربعین به عنوان موضوعی عبادی، سیاسی، فرهنگی و گردشگری، اظهار کرد: سرمایه‌گذاری بسیار سنگین و با ارزشی در حوزه گردشگری در استان خراسان رضوی و به ویژه شهر مشهد صورت گرفته است و از این رو لازم است برنامه‌ریزی‌های لازم در راستای استفاده از تمام ظرفیت‌های این حوزه چه مسافران داخلی و چه گردشگران خارجی به طور صحیح و مناسبی انجام شود.

وی با اشاره به لزوم مدیریت مسافران و گردشگران خارجی توسط آژانس‌های مسافرتی، یادآور شد: بسیاری از هتل‌های مشهد، پذیرای زائران و گردشگرانی از کشورهای حاشیه خلیج فارس هستند و ضروری است سازماندهی آنان را آژانس‌های دارای هویت عهده‌دار شوند تا به خوبی و به شکلی مطلوب از گردشگران خارجی میزبانی گردد؛ اما متاسفانه در بعضی موارد، عدم همکاری و رقابت‌های مخرب موجب شده است توفیق لازم در این خصوص حاصل نشود.

روشنک در بخش دیگری از سخنانش، بر لزوم برگزاری همایشی برای هتلداران و سایر ارکان صنعت گردشگری به منظور تعیین تکلیف این موضوعات تاکید کرد.

نبود آمار متقن از جمله چالش‌های مهم صنعت گردشگری است

«مژگان ثابت تیموری»، رئیس کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست اظهار کرد: یکی از مسائلی که حوزه گردشگری کشور با آن رو به رو است، چالش‌های شبکه حمل‌ونقل در ایام اوج سفر به‌ویژه در نوروز و مراسمات مذهبی است که باید مورد توجه قرار گرفته و راهکارهایی جهت رفع آن‌ها ارائه شود.

وی، فقدان آمار صحیح و متقن را یکی از مسائلی دانست که خدمات‌دهی مناسب به مسافران و گردشگران را با مشکل مواجه کرده است.

رئیس کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی مشهد خاطرنشان کرد: زیرساخت‌های اقامتی خوبی در مشهد وجود دارد؛ اما در بخش حمل‌ونقل با چالش مواجه‌ایم.

ثابت تیموری در بخش دیگری از سخنانش به موضوع اقامت زائران خارجی اربعین که از مسیر ایران به عراق حرکت می‌کنند، اشاره و اظهار کرد: بایستی با برنامه ریزی لازم در این زمینه، از بروز چالش‌ها جلوگیری کرد و فرصت‌های لازم را تقویت نمود و در راستای توسعه صنعت گردشگری در مشهد و خراسان رضوی گام برداشت.

ضرورت برنامه‌ریزی به منظور مدیریت صحیح گردشگران در دهه پایانی ماه صفر

«سید جواد موسوی»، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی نیز در این نشست با اشاره به ضعف موجود در زیرساخت‌های حمل‌ونقلی استان اظهار کرد: لازم است سرمایه‌گذارانی به این حوزه ورود کرده و به نوسازی ناوگان حمل‌ونقل مسافر استان بپردازند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به قیمت گذاری انرژی برای هتل‌ها اشاره و اظهار کرد: متاسفانه بر خلاف قانون، برای میزان مصرف انرژی هتل‌ها سقف تعیین شده و بر اساس تعداد ستاره هتل و درجه آن، قیمت‌های مختلف بابت انرژی اخذ می‌گردد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی همچنین خواهان توجه بیشتر به مسائل و مشکلات مشهد در دهه پایانی ماه صفر شد و خاطرنشان کرد: در حالی که برای برگزاری مراسم اربعین همه سازمان‌ها و نهادها همکاری می‌کنند؛ اما به منظور برگزاری مراسم دهه پایانی ماه صفر کسی ما را یاری نمی‌کند. باید از هم‌اکنون به فکر دهه پایانی ماه صفر باشیم؛ مسئله بازگشت مسافران بایستی به درستی مدیریت شود؛ در غیر این صورت دچار مشکل خواهیم شد.

راهبری زیارت اربعین باید به حوزه گردشگری بازگردد

«ناصر غفران»، نایب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه بایستی در ایام زیارت اربعین، با برنامه ریزی صحیح از بروز چالش‌های صنعت گردشگری در کشور جلوگیری شود، گفت: زائران اربعین شامل دو گروه‌اند؛ نخست، زائران ایرانی که قصد سفر به عراق دارند و دسته دوم، زائران خارجی که برای ورود به عراق از مسیر ایران عبور می‌کند.

وی افزود: متاسفانه در حال حاضر بخش هتلداری و گردشگری به حوزه گردشگران خارجی عبوری از مسیر ایران ورود نمی‌کند. در این راستا لازم است «ویزای دوبار ورود» گردشگری در اختیار آژانس‌های مسافرتی قرار داده شود و این آژانس‌ها، راهبری کامل مسافران خارجی عبوری از مسیر ایران را در دست گیرند؛ اما در حال حاضر، صنعت گردشگری کنار گذاشته شده و این کار توسط تعدادی واسطه‌گر انجام می‌شود.

غفران ادامه داد: خارج کردن فعالان صنعت گردشگری از برنامه‌ریزی و مدیریت در حوزه سفر زیارتی اربعین، چالش‌هایی را در این عرصه ایجاد کرده است. این در حالی است که با ورود صنعت گردشگری زیارت اربعین ساماندهی شده و بهترین خدمات به زائران امام حسین (ع) ارائه خواهد شد.

«امید خدادادی»، دبیر کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در ادامه به ارائه گزارشی در خصوص آمار‌های زائران و گردشگران ورودی به مشهد و همچنین زائران اربعین و برخی مشکلات این حوزه پرداخت.

در ادامه نمایندگان بخش‌های مختلف حمل‌ونقل هوایی، ریلی و جاده‌ای به بیان دغدغه‌ها و مشکلات خود در خصوص حمل‌ونقل زائران اربعین پرداختند.

قیمت‌گذاری دستوری، چالش اصلی شرکت‌های هواپیمایی و آژانس‌های مسافرتی

«فرهاد دوائی»، دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی استان با بیان اینکه هرساله در ایام اربعین با چالش‌های بسیاری در حوزه حمل‌ونقل هوایی روبه رو می‌شویم، اظهار کرد: متاسفانه برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای پیش می‌رود که تمام سود ناشی از فعالیت‌های گردشگری در این ایام، نصیب .ایتخت، می‌گردد.

وی ادامه داد: در حالی‌که در مشهد سایتها و پلتفرمهای خرید آنلاین و آژانس‌های مسافرتی با کیفیتی وجود دارند که می‌توانند فروش بلیت را انجام دهند، بدون هیچ‌گونه نظرخواهی، پروازهای اربعین را به سه پلتفرم خاص اختصاص داده‌اند. این موضوعی شبهه برانگیز است و چرایی آن نیازمند بررسی و پیگیری است.

دوائی با بیان اینکه حدود 600 آژانس مسافرتی در سطح استان وجود دارند و هیچ‌گونه سهمیه بلیتی برای پروازهای زیارت اربعین در اختیارشان قرار نگرفته است، تصریح کرد: متاسفانه هیچگونه نظارتی بر روی این مسائل نیست و مسائل براساس دستورات و بخشنامه‌هایی که از سوی تهران صادر می‌شود، پیش می‌رود.

وی با طرح این پرسش که تا چه زمانی باید آژانس‌های مسافرتی را به دلیل گران فروشی جریمه کنیم، تصریح کرد: قطعا آنان بلیت را گران خریده‌اند که در همان محدوده قیمتی می‌فروشند.

دوائی تصریح کرد: بر اساس برنامه ششم توسعه، دولت مکلف به آزادسازی کامل نرخ پروازهای هوایی و واقعی نمودن نرخ پروازها و خدمات ارائه شده در صنعت هوایی شده است؛ اما متاسفانه این موضوع محقق نشده و حتی با تصمیمی ناگهانی، پروازهای چارتری را قطع می‌کنند. موضوعی که موجب شده در حال حاضر بسیاری از هتل‌های کیش و مشهد بدون مسافر باقی بمانند.

وی، قیمت‌گذاری دستوری را چالش اصلی شرکت‌های هواپیمایی و آژانس‌های مسافرتی برشمرد و بر لزوم اجرای قانون آزادسازی نرخ بلیت هواپیما تأکید کرد و افزود: اگر قانون اجرا شود، بسیاری از مسائل و مشکلات صنعت هوایی کشور حل شده و خدمات بهتری به مسافران ارائه می‌گردد. امیدواریم این موضوع در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مطرح شده و راه حلی برای آن اندیشیده شود.

عدم انطباق عرضه و تقاضا، چالش اصلی صنعت هوایی کشور

«حسین ترابیان»، مدیرکل ایران ایرتور نیز عدم انطباق عرضه و تقاضا را چالش اصلی صنعت هوایی کشور برشمرد و گفت: متاسفانه در این حوزه تقاضا زیاد و عرضه کم است. در حال حاضر با کمبود هواپیما و تجهیزات و امکانات فرودگاهی مواجه هستیم و چالش اصلی ما کمبود هواپیماست. در حالی که یک شرکت هواپیمایی کشور ترکیه به تنهایی 400 هواپیما دارد، تمامی شرکت‌های هواپیمایی ما روی هم رفته، 200 هواپیما دارند.

وی ادامه داد: با وجود این مشکلات و بضائت کم، تمامی تلاش‌ها صورت گرفته تا روند حمل‌ونقل بار و مسافر هوایی در کشور به خوبی مدیریت و کنترل شود.

«محمدیان»، معاون مدیرکل هواپیمایی آسمان، هماهنگ نبودن عرضه و تقاضا و قیمت‌گذاری دستوری را از جمله مشکلات عدیده صنعت هوایی کشور برشمرد و گفت: لازم است مشهد یک ایرلاین قوی داشته باشد تا بتواند شرایط بهتری را برای حمل و نقل هوایی بار و مسافر به مشهد فراهم کند.

«علی شکیبا»، معاون رئیس ایستگاه کیش ایر نیز در ادامه این نشست، از قیمت‌گذاری دستوری نرخ بلیت هواپیما، نبود نظارت بر بازار فروش بلیت، ایجاد بازار سیاه و کمبود زیرساخت‌های فرودگاهی به عنوان مشکلات و مسائل عمده این حوزه یاد کرد و خواهان توجه بیشتر برای حل این مسائل شد.

«مدنی فر»، رئیس ایستگاه هواپیمایی شرکت قشم ایر هم گفت: دستوری بودن قیمت بلیت تاثیر بسیار زیادی بر کاهش پروازهای فرودگاه مشهد داشته است. همچنین از زمانی که انجام پروازهای چارتری ممنوع شده، فضا برای دلالی باز شده است و کسی نمی‌تواند بلیت را به نرخ مصوب خریداری کند.

نماینده شرکت هواپیمایی آتا نیز در این نشست بر ضرورت آزادسازی نرخ بلیت هواپیما تأکید کرد.

برنامه‌ریزی به منظور اخذ گواهینامه بین‌المللی فرودگاهی توسط فرودگاه هاشمی نژاد مشهد

در ادامه تریبون در اختیار «مصطفی گلمکانی»، رئیس اداره بازرگانی اداره کل فرودگاه‌های خراسان رضوی قرار گرفت. او با اشاره به پروژه های انجام شده در راستای بهبود زیرساخت‌های فرودگاه مشهد، بیان کرد: اقدامات بسیار مناسبی در فرودگاه مشهد انجام شده و در حال حاضر این فرودگاه یکی از بهترین‌های کشور محسوب می‌شود. در 5 سال اخیر در پی اخذ گواهینامه بین‌المللی فرودگاهی هستیم که استانداردهای بسیار سختگیرانه‌ای دارد و طی این مدت توانسته‌ایم مشکلات را از 114 مورد به 24 مورد کاهش دهیم و امیدواریم بتوانیم طی یکسال آینده این گواهینامه را دریافت نماییم.

وی ادامه داد: فرودگاه سبزوار نیز به عنوان زیرمجموعه فرودگاه مشهد فعال است و آماده برای فرودهای اضطراری و جایگزین است و ایرلاین‌ها می‌توانند از ظرفیت آن استفاده کنند. همچنین، امکان استفاده از ظرفیت‌های این فرودگاه برای زائران اربعین وجود دارد.

«احمد وزیری نژاد»، کارشناس بازرگانی اداره کل فرودگاه‌های خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: ما تلاش می کنیم با اقدامات خود مانع فعالیت‌های واسطه گری و اثرات مخرب آن بر صنعت گردشگری بشویم.

«حسین نمایی»، قائم مقام شرکت هواپیمایی آتی هم با بیان اینکه متاسفانه آژانس‌های مسافرتی در حال خروج از چرخه فروش بلیت‌‌های هوایی هستند، از ایجاد ممنوعیت برای پروازهای چارتری، کمبود هواپیما، قوانین متفاوت ایرلاین‎ها برای استرداد بلیت انتقاد کرد و خواهان واگذاری ویزای گردشگران به آژانس‌های مسافرتی شد.

ضرورت اصلاح قیمت‌های کنونی حمل و نقل جاده‌ای

در ادامه «حسام آسیابان»، رئیس هیات مدیره کانون حمل و نقل مسافری استان، به ایراد سخن پرداخت و گفت: هزینه تمام ‌شده در این بخش به‌گونه‌ای است که سرمایه‌گذار از این حوزه فراری شده است. در سال 1400، ناوگان اتوبوسرانی بین شهری استان با 1500 دستگاه اتوبوس فعالیت می‌کرد که در حال حاضر این تعداد، به 800 دستگاه کاهش پیدا کرد است. عمر متوسط ناوگان 13 سال است و عملا ناوگان بخش حمل‌ونقل جاده‌ای ما در وضعیت مطلوبی قرار ندارد.

وی با انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری حمل‌ونقل جاده‌ای بیان کرد: قیمت بلیت 189 هزار تومانی مسیر مشهد- تهران فاقد صرفه اقتصادی است و این وضعیت باعث ایجاد بازار غیررسمی می‌شود.

در پایان این نشست، برنامه‌ریزی و مکاتبه با حوزه زیارت و گردشگری استانداری در موضوع رفع قیمت‌گذاری دستوری، توجه به ظرفیت پروازهای فرودگاه مشهد و استفاده از ظرفیت پرواز به شهرهای دیگر، بهره‌برداری از پتانسیل آژانس‌های مسافرتی برای مدیریت حمل‌ونقل و مدیریت سفر مسافران خارجی و پیگیری موارد مطرح شده به صورت تخصصی از مسیر شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولت در دستور کار کمیسیون گردشگری و صنایع دستی قرارگرفت.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=12263

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.