• امروز : جمعه - 5 مرداد - 1403
  • برابر با : Friday - 26 July - 2024
کل 3507 امروز 0
10
در دومین نشست کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی تاکید شد

ضرورت هم‌افزایی میان سرمایه‌گذاران و صنایع، در راستای توسعه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر

  • کد خبر : 12322
  • ۰۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۸:۲۵
ضرورت هم‌افزایی میان سرمایه‌گذاران و صنایع، در راستای توسعه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر
در دومین جلسه کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، بر لزوم برقراری ارتباط و هم افزایی میان سرمایه‌گذاران و مصرف‌کنندگان، در راستای توسعه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در واحدهای صنعتی استان و ضرورت پیگیری عدم قطع برق واحدهای دارای نیروگاه خورشیدی تاکید شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد، «عبدالله یزدان بخش»، عضو هیات نمایندگان اتاق خراسان رضوی در این نشست با تأکید بر اینکه ایجاد زیرساخت‌های انرژی وظیفه دولت است، افزود: انتظار ما از دولت تامین زیرساخت‌های انرژی برای واحدهای صنعتی است و در مقابل، واحد‌های صنعتی نیز باید در راستای کاهش مصرف انرژی تلاش کنند.

یزدان‌بخش با انتقاد از عدم مدیریت مصرف انرژی در کشور، تصریح کرد: نبود مدیریت صحیح در نحوه مصرف انرژی در کشور تبعات سنگینی به وجود آورده است. ضروری است با برنامه ریزی صحیح از سوی مسئولان، فرهنگسازی در این حوزه انجام شود تا میزان مصرف انرژی در کشور کنترل گردد.

وی با بیان اینکه صنایع به دلیل ماهیت اقتصادی خود به صرفه‌جویی در مصرف انرژی توجه دارند، خاطرنشان کرد: با این وجود در حوزه‌های دیگر از جمله کشاورزی و خانگی هیچ گونه کنترلی بر مصرف انجام نمی‌شود. بر این اساس پیشنهاد می‌کنم در راستای فرهنگسازی و توجه بیشتر به مسئله مدیریت مصرف، کمیته‌ای تحت عنوان صرفه‌جویی در مصرف انرژی ذیل این کمیسیون ایجاد شود.

ضرورت توجه ویژه به مقوله رفع ناترازی انرژی

«نسرین یوسفی عارفی»، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی هم در ابتدای این نشست گفت: لازم است در کمیسیون انرژی با برقراری ارتباط و هم افزایی میان سرمایه‌گذاران و مصرف‌کنندگان، از یک سو در راستای توسعه صنعت انرژی تجدیدپذیر در استان گام برداریم و از سوی دیگر، به هدف رفع ناترازی انرژی نزدیک شویم.

یوسفی با اشاره به برگزاری جلسه فوق‌العاده کمیسیون با حضور مدیرعامل بورس انرژی، اظهار کرد: در نشست مذکور، مباحثی در خصوص بورس انرژی و خرید برق از طریق تابلوی سبز انرژی مطرح شد. طرح‌هایی از جمله سرمایه‌گذاری از طریق بورس نیز در آن جلسه مطرح گردید که به منظور پیگیری بیشتر، باید موضوع را به اداره کل اقتصاد و دارایی استان منتقل کنیم. اگر بتوانیم در راستای اجرای چند پروژه اولیه در این حوزه اقدام کنیم، راه برای اجرای سایر پروژه‌ها هموار می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به الزام ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر توسط شرکت‌های دارای مصرف بالای یک مگاوات در قانون جهش تولید دانش‌بنیان، گفت: از آنجایی که شرکت‌ها دولت را متولی ایجاد زیرساخت‌ها می‌دانسته و خود را ملزم به تولید انرژی نمی‌دانند، تمایلی به ورود به این حوزه ندارند و به خرید برق با قیمتی گران‌تر از بورس انرژی روی آورده‌اند.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی تصریح کرد: رفع ناترازی انرژی یکی از مهم‌ترین مسائل امروز است؛ البته مقصود ما این نیست که واحدهای صنعتی برق را گران‌تر خریداری نمایند.

وی در ادامه با اشاره به طرح و برنامه‌های کمیسیون انرژی اتاق مشهد، خاطرنشان کرد: حوزه‌های برق، گاز، انرژی‌های تجدیدپذیر و سوخت، چهار حوزه‌ای است که ماموریت‌های اصلی کمیسیون حول محور آنها شکل گرفته است. در هر یک از این حوزه‌ها، سه بخش تولید، توزیع و مصرف مورد توجه قرار گرفته و برای هر یک از این بخش‌ها اهداف و اقداماتی تعیین شده است. بر این اساس، در بخش تولید، بررسی امکان توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر خورشیدی و بادی در سطح استان و بررسی راهکارهای جذب سرمایه‌گذاری در راستای احداث نیروگاه‌های تولید برق طرح صورت خواهد گرفت. در بخش توزیع، امکان کاهش اتلاف انرژی در انتقال و توزیع و امکان صادرات انرژی بررسی خواهد شد و در حوزه مصرف، به امکان مدیریت مصرف و کاهش شدت مصرف انرژی طرح خواهیم پرداخت.

یوسفی اضافه کرد: امیدواریم با جمع‌بندی این موضوعات بتوانیم به طرح و برنامه پیش بینی شده کمیسیون انرژی اتاق خراسان رضوی در دو سال آینده دست یابیم.

سرمایه‌گذاری صنایع برای ایجاد نیروگاه خورشیدی در کارخانه، نیازمند پیش‌بینی مشوق است

«حسن سویزی»، نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز در بخشی از این نشست، در خصوص پیشنهاد ساخت نیروگاه برق خورشیدی توسط سرمایه‌گذار در کارخانه‌ها اظهار داشت: این پیشنهاد در صورتی عملیاتی است که شرکت توزیع برق درباره عدم قطع برق آن واحد، تضمین دهد؛ اما ما همچنان با مشکل قطع برق واحدهای تولیدی که دارای نیروگاه برق خورشیدی هستند، روبه‌روییم. لازم است راهکاری در این خصوص از سوی شرکت توزیع برق ارائه شود تا کارخانه‌دار و سرمایه‌گذار با اطمینان بیشتری در این زمینه اقدام کند.

صنایع به ایجاد نیروگاه برق تجدیدپذیر به عنوان پروژه‌ای توسعه‌ای بنگرند

در ادامه این جلسه «شهریار صابر»، عضو هیات مدیره انجمن ساتکا، در خصوص طرح احداث نیروگاه خورشیدی توسط صنایع با مصرف بیش از یک مگاوات گفت: این طرح در راستای همکاری صنایع بزرگ در توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و رفع ناترازی انرژی در کشور ارائه شد؛ اما در هنگام تصویب در مجلس، تغییراتی در آن ایجاد شده و دو بند خرید برق از بورس انرژی یا پرداخت جریمه به آن افزوده شد که اهداف طرح را تغییر داد.

وی معتقد است خریداری برق مورد نیاز صنایع از بورس انرژی، مانع تحقق توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور می‌گردد و با این وضعیت، کمبود انرژی در سال‌های آینده افزایش خواهد یافت و قیمت برق در بورس انرژی صعودی خواهد شد. بر این اساس شرکت‌ها باید به ایجاد نیروگاه برق تجدیدپذیر را به عنوان یک پروژه توسعه‌ای برای خود بنگرند.

دو پیشنهاد برای رفع ناترازی برق

«احمدرضا صفارطبسی»، عضو هیات مدیره سندیکای صنعت برق خراسان رضوی نیز در ادامه این نشست، با اشاره به قانون الزام صنایع با مصرف بیش از یک مگاوات برق به ایجاد نیروگاه تجدیدپذیر، گفت: در راستای اجرای این موضوع طرحی پیشنهاد شده است که بر اساس آن زمین و درصدی از هزینه ساخت نیروگاه از کارخانه‌دار اخذ شده و سایر هزینه‌های ساخت و نگهداری نیروگاه توسط سرمایه‌گذار پرداخت نشود. به‌گونه‌ای که سرمایه‌گذار از فروش برق منتفع شده و برق واحد صنعتی نیز در ایام اوج مصرف قطع نگردد.

وی ادامه داد: بر اساس این طرح، توجیه اقتصادی ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی در کارخانه‌ها افزایش می‌یابد، کارخانه‌دار هزینه کم‌تری پرداخت می‌کند و سرمایه‌گذار نیز منتفع خواهد شد.

صفار طبسی همچنین پیشنهاد کرد در راستای رفع ناترازی انرژی برق در استان در فصل تابستان، مذاکراتی در راستای واردات برق از ترکمنستان از سوی بخش خصوصی انجام شود و بخشی از برق مورد نیاز صنایع استان از آن طریق تامین گردد.

امکان تضمین عدم قطع برق به صنایع دارای نیروگاه انرژی تجدیدپذیر بایستی برقرار شود

«سیده معصومه مرادی»، مدیر دفتر مدیریت مصرف و کنترل پیک بار شرکت توزیع برق مشهد نیز در این نشست، در خصوص طرح احداث نیروگاه‌های پراکنده کوچک مقیاس، گفت: در موضوع احداث نیروگاه‌های CHP با چالش تأمین گاز مواجه شدیم و امکان ارائه تضمین تامین گاز برای فعالیت این نیروگاه‌ها وجود نداشت. نکته اینکه وقتی در تابستان با مشکل کمبود گاز مواجه بودیم، نتوانستیم تضمینی برای فعالیت این نیروگاه‌ها در فصل‌های سرد سال ارائه کنیم. این تجربه تلخ گذشته می‌تواند تاثیری منفی بر بحث احداث نیروگاه‌های برق تجدیدپذیر بگذارد که می‌بایست برطرف شود.

وی با انتقاد از عدم امکان ارائه مشوق به صنایعی که تجهیزات و فرآیندهای خود را بهره‌ور کرده‌اند، خاطرنشان کرد: در صورت اعلام خاموشی برای صنعت، از سوی مرکز این خاموشی برای تمام صنایع اتفاق می‌افتد و مجزا کردن صنایع در ید اختیار ما نیست. در حال حاضر امکان ارائه تضمین عدم قطع برق به صنایع را نداریم.

مرادی با اشاره به طرح عدم قطع برق بر روی فیدرهایی که درصد بالایی از آن‌ها نیروگاه برق خورشیدی دارند، عنوان کرد: اگر این اتفاق به صورت آزمایشی انجام شود می‌تواند راهگشا باشد.

در ادامه، تریبون در اختیار «محمدهاشم صفار»، نماینده دفتر مطالعات و پژوهش‌های اتاق بازرگانی خراسان رضوی در این نشست قرار گرفت. او با بیان اینکه تولید انرژی یک کار تخصصی است، گفت: اینکه با تصویب یک قانون صنایع را مکلف به احداث نیروگاه برق خورشیدی کنیم مانند این است که اگر هرکسی با کمبود آب مواجه شد بگوییم برای خود چاه آب حفر کند. وضع اینگونه قوانین به نوعی به منزله عدم انجام وظیفه از سوی دستگاه‌های متولی است. این در حالی است که دولت در برنامه پنجم توسعه مکلف شده بود امکانات زیرساختی را تا درب شهرک صنعتی و واحد تولیدی ارائه کند.

انتقاد از بی‌توجهی به مدیریت مصرف در بخش خانگی، ضرورت تشویق سازندگان مسکن به ساخت ساختمان‌هایی با مصرف انرژی پایین، ظرفیت‌های خرید برق از تابلو سبز بورس انرژی، لزوم درنظر گرفتن مشوق‌هایی برای احداث نیروگاه خورشیدی در صنایع، تاکید بر پیشگیری از اتلاف انرژی در مرحله توزیع و وظیفه دولت در این زمینه و نیز، ضرورت افزایش راندمان دستگاه‌ها و ماشین آلات بخش تولید با جایگزینی تجهیزات نو به جای تجهیزات کهنه، از دیگر مباحثی بود که توسط حاضران در این نشست مطرح شد.

گفتنی است در پایان این نشست، مشکل ایجاد نیروگاه برق خورشیدی در زمین‌های کشاورزی مطرح و موضوع برای پیگیری‌های بیشتر به تعدادی از اعضا کمیسیون ارجاع داده شد. همچنین دو نامه ارجاعی از سایر کمیسیون‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=12322

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.