• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024
کل 3119 امروز 0
5
در دومین جلسه کمیسیون مسئولیت های اجتماعی و ارتقاء اخلاق کسب و کار اتاق مشهد مطرح شد؛

توسعه کشور در گرو توجه کافی به سرمایه‌های‌ اجتماعی است

  • کد خبر : 12579
  • ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۹
توسعه کشور در گرو توجه کافی به سرمایه‌های‌ اجتماعی است
دومین جلسه کمیسیون مسئولیت های اجتماعی و ارتقاء اخلاق کسب و کار اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی با دستور کار ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته این کمیسیون، معرفی و عضویت اعضای کمیسیون در کارگروه های تخصصی و اعلام و تصویب تقویم برگزاری جلسات کمیسیون برگزار شد. از جمله مباحثی که در این نشست مطرح شد، ضرورت توجه کافی به سرمایه‌های اجتماعی به منظور تحقق توسعه کشور بود.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی خراسان‌رضوی؛ «احمد اثنی‌عشری» نایب رئیس اتاق بازرگانی مشهد در این جلسه اظهار کرد: به اعتقاد بنده، مسئله «سرمایه‌های اجتماعی» از موارد بسیار مهمی است که کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی و ارتقاء اخلاق کسب‌وکار اتاق مشهد می‌بایست باتوجه به اهمیت بسیار زیاد این مسئله، کارگروهی به منظور پیگیری مسائل این حوزه در نظر بگیرد؛ چرا که سرمایه‌های اجتماعی و انسانی بستری جهت دستیابی کشورها به رشد و توسعه محسوب می‌شود.

وی افزود: عدم آگاهی کامل از حوزه سرمایه‌های اجتماعی و انسانی، منجر به پرداخت هزینه‌هایی شده است که روز به روز ما را از دسترسی به توسعه و پیشرفت دورتر می‌کند؛ لذا ضروری است در راستای توجه کافی به سرمایه‌های اجتماعی و انسانی اهتمام ویژه‌ای داشته باشیم.

نایب رئیس اتاق خراسان ‌رضوی عنوان کرد: موضوع مهم دیگر، ترویج فرهنگ اعتماد و اعتبار میان مردم و مسئولان است. توجه به این مهم، یکی از عواملی است که در صورت عملی شدن، باعث کاهش هزینه‌های ملی می‌شود.

ایفای مسئولیت‌های اجتماعی باید به سمت مولدسازی حرکت کند

«محسن شرکاء»، نایب رئیس کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی و ارتقاء اخلاق کسب‌وکار اتاق بازرگانی مشهد نیز در این جلسه اظهار کرد: حیطه‌های اجتماعی در دو حوزه ورزش و خیریه‌ها، در مقایسه با سایر حوزه‌ها از معضلات بیشتری برخوردار هستند. کمبود امکانات و عدم حمایت از ورزشکارانی که نیازمند پشتیبانی هستند مسئله‌ای است که می بایست نسبت به رفع و چاره‌اندیشی آن بررسی‌های لازم را انجام دهیم.

وی اضافه کرد: انجام فعالیت‌های خیرانه و ایفای مسئولیت های اجتماعی باید به سمت مولد سازی حرکت کند و در این راستا می‌بایست هوشمندانه عمل کنیم؛ در غیر این صورت سرعت گسترش فقر همچنان از ما بیشتر خواهد بود.

شرکا در بخش دیگری از سخنانش گفت: ایجاد یک صندوق سرمایه‌گذاری جهت انجام امور مرتبط با مسئولیت‌های اجتماعی و دعوت از فعالان اقتصادی جهت همکاری و تسهیل و تسریع نقش‌آفرینی آنان در این حوزه، اقدام نوینی است که مفید فایده واقع شدن آن همراهی فعالان اقتصادی استان را می‌طلبد.

 

ضرورت تعریف مفهوم جدید مسئولیت ‌اجتماعی برای آحاد جامعه

«محمدحسین پاپلی‌یزدی» جغرافیدان و عضو کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی اتاق خراسان رضوی نیز اظهار کرد: پیش از هر اقدامی، ما ابتدا باید نسبت به تعریف مفهوم «مسئولیت اجتماعی» به تفاهم و جمع‌بندی برسیم. چرا که بسیاری از اوقات، معنی مسئولیت اجتماعی با کار خیر یکسان تلقی می‌شود که این اشتباه است؛ زیرا انجام کار خیر، تنها بخش کوچکی از حیطه گسترده مسئولیت اجتماعی می‌باشد.

وی افزود: مسئولیت اجتماعی، انجام فعالیت‌هایی است که منجر به حرکت موتور اقتصادی و دستیابی به توسعه می‌شود. ما در این کمیسیون می‌بایست با ارائه مفاهیم دقیق و‌ نوین مسئولیت‌های اجتماعی و آماده‌سازی بسترهای مرتبط به این حوزه، جامعه را به سمت و سوی دسترسی به انسجام اجتماعی، کارآفرینی اجتماعی و… پیش‌ببریم و با مطالبه‌گری در این زمینه، مسیر را برای سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری‌های دولتی آماده کنیم.

نقش اتاق بازرگانی در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی، میانجی‌گری است

سپس تریبون در اختیار «جواد حسینی»، عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان و عضو هیات مدیره انجمن علمی حقوق کودک قرار گرفت. وی گفت: متاسفانه نوع نگاه و نگرش عموم جامعه به مسئولیت‌های اجتماعی، بر اساس مفاهیم سنتی و قدیمی می‌باشد و جامعه نسبت به مفهوم نوین مسئولیت‌های اجتماعی آگاهی لازم را ندارد.

وی افزود: دولت می‌بایست نسبت به تفهیم و ترویج تعریف نوین «مسئولیت‌های اجتماعی» اقدام‌ کند. یکی از شاخه‌های مهم مسئولیت‌های اجتماعی، مبحث آموزش است که متاسفانه نگاه دولت به این مقوله کوتاه مدت و سطحی است؛ درحالی که آموزش نیازمند یک فرایند طولانی مدت جهت اثرگذاری مطلوب‌تر می‌باشد.

حسینی تاکید کرد: مسئولیت اتاق بازرگانی در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی، میانجی‌گری است. این پارلمان می‌بایست با برقراری ارتباط با تشکل‌ها و انجمن‌های مختلف و تجمیع آن‌ها، نسبت به ایفای مسئولیت اجتماعی و مطالبات آن اقدام کرده و به ساماندهی و نهادینه‌سازی مصداق‌های این مسئولیت‌ها در جامعه بپردازد.

دستیابی به اهداف کمیسیون درگرو تبدیل آن ها به بخش های کوچک و متوالی است

«سهیل پروازی»، دبیر کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی و اخلاق کسب‌وکار اتاق خراسان رضوی نیز به اظهار سخن پرداخت و گفت: در خصوص نقش کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی اتاق بازرگانی مشهد در جامعه می‌توان به مواردی همچون حساس‌سازی افراد جامعه نسبت به مسائل اجتماعی، همگرایی، را‌ه‌حل‌یابی، ترویج کنش‌گری اجتماعی، مطالبه‌گری، هم‌افزایی و… اشاره کرد.

وی توضیح داد: درحال حاضر کارگروه‌هایی با عناوین ترویج و آموزش مسئولیت‌های اجتماعی شرکت‌ها، ترویج و تقویت فرهنگ کارآفرینی، شناسایی و مطالبه گری، ترویج نیکوکاری و نشان نیکویی، خانواده و بانوان، حاشیه شهر و آسیب های اجتماعی، محیط زیست و ارتباطات و رسانه به صورت پیشنهادی در نظر گرفته شده است که پس از دریافت نظرات اعضاء کمیسیون، در خصوص آنها تصمیم گیری خواهد شد.

پروازی، دستیابی به اهداف این کمیسیون را درگرو تبدیل آن ها به بخش های کوچک و متوالی دانست و در ادامه تصریح کرد: کمیته های تخصصی هر کمیسیون؛ پیشران و پشتوانه برنامه هایی است که درکمیسیون به آن خواهیم پرداخت.

ضرورت توجه به مقوله سرانه ورزشی در استان

«علیرضا تاج فیروز»، مدیرکل ورزش و جوانان خراسان‌رضوی نیز در این جلسه بیان کرد: علی رغم اهمیت بسیار زیاد موضوع ورزش، وضعیت سرانه ورزشی در خراسان‌رضوی از شرایط مطلوبی برخوردار نیست. ورزش نقش مهمی در بهبود و کاهش آسیب‌های اجتماعی، افزایش نشاط در جامعه و… دارد. یکی از نکات حوزه ورزش، لزوم اقدام در جهت پررنگ شدن نقش زنان در ورزش است و می‌بایست تدابیر ویژه‌ای در این زمینه در نظر گرفته شود؛ چرا که نقش‌آفرینی مطلوب زنان در عرصه ورزش، مشوق ورود خانواده‌ها نیز در این حوزه محسوب می‌شود. لذا پیشنهاد می‌کنم کارگروه‌هایی با عناوین ورزش و سلامت خانواده ذیل کمیسیون ایجاد شود.

ضرورت سازماندهی فعالان اقتصادی استان در زمینه ایفای مسئولیت‌های اجتماعی

«شهنار رمارم»، مدیرعامل موسسه نیکوکاری مهرماندگار نیز در این نشست پیشنهاد کرد بخشی از کارگروه‌ها که هدف‌شان در راستای امور سایر کمیسیون‌های اتاق مشهد بوده و عملکردشان تکرار مکررات و موازی‌کاری محسوب می‌شود، از کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی حذف شده و چند کارگروه محدود و مختصر اما پرکاربرد به صورت نهایی تصویب گردد.

وی افزود: کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی و اخلاق کسب‌وکار اتاق مشهد می‌تواند با انتشار یک فراخوان جهت دعوت به همکاری تمام اعضای اتاق با این کمیسیون در مسیر انجام امور نیکوکاری، اقدام بزرگی در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی انجام دهد و به تجمیع و‌ همدلی خیران در کمیسیون بپردازد. این اقدام، قطع به یقین موجب تسهیل و تسریع در مرتفع نمودن معضلات اجتماعی خواهد شد.

رمارم افزود: شناسایی و شکوفایی استعدادهای نهفته در مناطق مغفول و محروم جامعه که هیچ نهادی نسبت به آن‌ها اظهار مسئولیت نمی‌کند از جمله زندان‌ها، خانواده‌های کارگران، حاشیه‌ شهر و… اقدام مهم و مفیدی است که با پیگیری از جانب اتاق بازرگانی مشهد دستاوردهای عظیمی را در پی خواهد داشت.

«علیرضا کیوانی»، مدیر انجمن دارندگان استاندارد خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: در سطح استان، انجمن‌ها و خیرین متعددی هستند که به ایفای مسئولیت‌های اجتماعی می‌پردازند؛ اما عدم پیوستگی و اتحاد میان این انجمن‌ها و افراد مزبور، نقطه ضعف عملکرد ما محسوب می شود. کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی اتاق مشهد می‌تواند در تجمیع و ایجاد اتحاد میان این انجمن‌ها و فعالان حوزه اجتماعی نقش پررنگی ایفا کند.

پیشنهاد شکل گیری کارگروهی با عنوان کارآفرینی اجتماعی

«فرشته سلجوقی»، دبیر انجمن علمی حقوق کودک نیز به اظهار سخن پرداخت و گفت: به اعتقاد بنده هرچه تعداد کارگروه‌های ذیل کمیسیون بیشتر باشد، پراکندگی فعالیت‌ها و موازی کاری آن‌ها نیز بیشتر خواهد بود لذا پیشنهاد می‌شود جهت افزایش تاثیرگذاری و بهبود عملکرد کمیسیون، کارگروه‌ها محدود اما مفید فایده‌ تدوین شوند. همچنین پیشنهاد می‌کنم در راستای تحقق مسئولیت‌های اجتماعی، کارگروهی با عنوان کارآفرینی اجتماعی ذیل کمیسیون ایجاد شود.

شایان ذکر است نکاتی همچون ایجاد منبع مشترکی جهت دسترسی اخبار مهم در حوزه های اجتماعی، توجه به توانمندسازی‌های ذهنی کودکان و‌ نوجوانان حاشیه شهر، توجه به قهرمانان ورزشی که به قواره اهمیت و ظرفیت‌شان مورد توجه قرار نمی‌گیرند، استفاده از نیروی جوان و دانشجو در کارگروه‌های ذیل کمیسیون، ترویج فرهنگ خیرانه میان قشر جوان، توجه به باشگاه‌داری حرفه‌ای و… از دیگر مواردی بود که توسط اعضای این جلسه مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=12579

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.