• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
کل 3101 امروز 9
5
در دومین نشست کمیسیون مدیریت واردات و بازرگانی داخلی اتاق خراسان رضوی تاکید شد

لزوم مطالبه‌گری به منظور پیشگیری از تغییر مستمر قوانین حوزه واردات

  • کد خبر : 12690
  • ۱۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۱
لزوم مطالبه‌گری به منظور پیشگیری از تغییر مستمر قوانین حوزه واردات
دومین جلسه کمیسیون مدیریت واردات و بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی با دستور کار اعلام آمادگی جهت مشارکت در کمیته‌های زیر مجموعه کمیسیون (پنج کمیته)، معرفی و اعلام برنامه‌های کمیته امور گمرکی و مقررات واردات و بیان دیدگاه‌ها و مسائل فعالان اقتصادی در حوزه واردات و بازرگانی داخلی برگزار شد.

به گزارش روابط‌ عمومی اتاق بازرگانی مشهد، «محمد حسین روشنک»، عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی در این جلسه با تاکید بر اهمیت نشست‌های کمیسیون‌های اتاق در راستای پیگیری مطالبات بخش خصوصی گفت: جلسات کمیسیون ها راه‌گشای فضای کسب و کار در کشور و استان خواهد بود؛ چرا که معتقدیم با استفاده از نظر جمعی، می‌توان راهکار رفع موانع محیط کسب و کار را ارائه داد و در راستای اجرای آن راهکارها مطالبه گری نمود.  قطعا نظرات تخصصی و مختلف به این موضوع کمک شایانی خواهند کرد.

روشنک با بیان اینکه وظیفه کمیسیون‌های اتاق، پیگیری به منظور رفع مشکلات و دغدغه‌های فعالان اقتصادی آن حوزه است، افزود: هر فعال اقتصادی می‌تواند مشکلات خود را به اتاق منتقل کند تا موضوع در کمیسیون‌های تخصصی بررسی شود؛ البته باید مدنظر داشته باشیم که وظیفه کمیسیون، پیگیری مسائل به صورت عام است. کمیسیون اصولا باید سوالات و ابهامات موجود در فضای کسب و کار را طرح نماید و سپس درصدد دریافت پاسخ‌ها و روشن شدن ابهامات برآید.

عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی تصریح کرد: اعضای کمیسیون باید از مسائل تخصصی کمیسیون خود مطلع باشند و مسائل مختلف را در جلسات مطرح کنند و با دنبال کردن این شبکه مسائل، سهم استان از واردات کشور را به بالاترین حد خود برساند. همچنین باید در کمیسیون ها مشکلاتی که طی سالها با آن روبرو بودیم را حل کنیم.

روشنک با اشاره به ظرفیت‌های متعدد استان در حوزه‌های مختلف اقتصادی بیان کرد: خراسان رضوی یکی از استان‌های مهم در حوزه واردات و صادرات سنگ‌های قیمتی است؛ اما باید ببینیم آیا فعالان اقتصادی این عرصه، از مقررات این حوزه آگاهی کافی دارند؟ حق تمام فعالان این حوزه است که از شرایط و ضوابط مختلف اطلاع داشته باشند و از این طریق بتوانند نقش موثری در حوزه واردات ایفا نمایند.

اثر منفی قوانین خلق‌الساعه بر عرصه واردات

«سعید بامشکی»، رئیس کمیسیون مدیریت واردات و بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی مشهد نیز در جمع اعضای این کمیسیون اظهار داشت: تمام افراد متخصص در کمیسیون واردات باید در بحث انتقال تجربه با دیگران نهایت همکاری را داشته باشند تا از طریق کار تیمی بتوانیم نقش موثری در این حوزه ایفا کنیم. با کار گروهی و همراهی دیگران می‌توان به شکل سهل‌تری در راستای پیشبرد امور گام برداشت.

وی با تاکید بر اهمیت پیش بینی پذیر بودن فعالیت‌های اقتصادی در رونق کسب‌وکارها گفت: بارها گفته‌ایم که قوانین و قواعد خلق‌الساعه و تغییرات مداوم در مقررات تجارت، به ضرر اقتصاد کشور است و ما رضایت داریم یک قانون که حتی گاهی درست نیست، چند سال ماندگار باشد تا فعالان اقتصادی هم بتوانند طبق آن قانون برای کار خود برنامه‌ریزی کنند.

بامشکی از اعضای کمیسیون مدیریت واردات و بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی مشهد درخواست کرد با فعالیت بیشتر در این کمیسیون و با مشارکت در مباحث مختلف این ساختار، به پیشبرد اهداف کمیسیون کمک کنند.

رئیس کمیسیون مدیریت واردات و بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی خراسان رضوی یادآور شد: خوشبختانه امروز در اتاق بازرگانی بستر مشارکت و فعالیت اعضای کمیسیون‌ها فراهم است و باید از این ظرفیت نهایت استفاده را به منظور بهبود اقتصاد استان و کشور داشته باشیم.

«مرتضی قندچی»، نایب رئیس کمیسیون مدیریت واردات و بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی مشهد نیز در بخشی از این نشست، در خصوص نحوه عملکرد کمیته‌های تخصصی کمیسیون بیان کرد: کمیته‌های تخصصی موضوعات مطرح شده از سوی اعضای کمیسیون را ابتدا به صورت کامل بررسی می‌کنند و با توجه به نوع درخواست، این موارد را پیگیری خواهند کرد.

وی با تاکید بر اهمیت هم‌اندیشی اعضا در کمیسیون‌های مختلف اتاق خراسان رضوی و پرهیز از موازی کاری گفت: به عنوان مثال جامعه نسبت به واردات کالاهای بهداشتی و غذایی بسیار حساس است و باید در خصوص واردات این قبیل اقلام، مدیریت و چاره‌اندیشی شود تا با صرف کمترین هزینه و زمان، بهترین کالا به مصرف کننده نهایی تحویل گردد. در دیگر حوزه‌ها نیز حساسیت‌هایی وجود دارد و باید در ارائه راهکار برای رفع موانع کسب‌وکار، به آن‌ حساسیت‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

در ادامه، تریبون در اختیار «عباس ملت خواه»، رئيس کمیته بازرگانی داخلی کمیسیون واردات اتاق بازرگانی مشهد قرار گرفت. او با اشاره به اهمیت تشکیل این کمیسیون و پیگیری مسائل حوزه واردات گفت: واردات، زیر ساخت حوزه اقتصادی است و مسئولان و فعالان اقتصادی باید به این کمیسیون توجه بیشتری داشته باشند. همه فعالان این حوزه باید فعالیت خود را در کمیسیون واردات پررنگ‌تر کنند و ما نیز پیگیر طرح مشکلات و مطالبه‌گری برای رفع آنها هستیم.

وی تصریح کرد: با توجه به کمبود ارز، دولت قصد دارد به صورت متمرکز در حوزه تجارت فعالیت کند. در مجموع، مشکلات زیادی در این حوزه وجود دارد که بایستی با نظرخواهی از بخش خصوصی به حداقل برسد.

همچنین «هادی سابقی»، دبیر و نایب رئیس اتحادیه کارگزاران گمرکی خراسان در خصوص برنامه های کمیته امور گمرکی و مقررات واردات این کمیسیون اظهار داشت: در این کمیته برنامه داریم تا احصا موانع و مشکلات اعضای کمیسیون در بحث گمرک و ترخیص و مقررات گمرکی در بخش واردات را پیگیری کنیم. این موانع و مشکلات از جهت پیگیری به فراوانی تعداد مسائل و موانع ارجاع شده و مدت زمان لازم جهت پیگیری به صورت آنی، کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت دسته بندی می‌شود. برگزاری جلسات فوق العاده در صورت نیاز و در مواقع فوری و در صورت نیاز دعوت از مسئولین اجرایی دستگاه های مربوطه نیز در دستور کار این کمیته قرار دارد.

وی افزود: درخواست مطرح کردن پیشنهادات اعضای کمیته برای پیگیری بهتر و تسهیل امور رسیدگی ها، پیگیری اجرای قوانین و مقررات موجود که به هر دلیلی اجرا نمی‌شوند و بررسی و بازنگری قوانین و مقررات، طرح ها و لوایح و بخشنامه های دولتی در حد توان و البته در صورتی که دسترسی در زمان لازم داشته باشیم، جهت ارجاع به رده‌های مربوطه از جمله دیگر مواردی است که در این کمیته پیگیری خواهد شد.

سابقی ادامه داد: از دیگر برنامه‌های کمیته امور گمرگی می‌توان به پیگیری و ارجاع برخی مسائل و مشکلاتی که نیاز به طرح در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی یا ستاد تسهیل داشته باشد و همچنین اجرای پروژه های تحقیقاتی و مطالعاتی جهت درج در فصلنامه ها، مجلات و جراید و… اختصاصی یا عمومی با همکاری علاقمندان از اعضای کمیته در این زمینه اشاره کرد.

گفتنی است در این جلسه، فعالان حوزه واردات به بیان نقطه نظرات خود پرداختند که چاره‌اندیشی در خصوص تسهیل قوانین گمرک، اطلاع رسانی در خصوص قوانین جدید واردات و تجارت، تخصیص و تامین ارز مناسب و کافی برای واردکنندگان، بررسی مشکلات فعالان اقتصادی مجاز گمرکات ایران، لزوم بررسی موضوع ضمانت نامه‌های مختلف و تسهیل مسیر ترخیص کالاها و… از مهم‌ترین مسائلی بود که توسط فعالان اقتصادی استان در این جلسه مطرح شد.

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=12690

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.