• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
کل 3159 امروز 0
9
نمایندگان سازمان جهانی مالکیت معنوی در یک سمینار آموزشی در مشهد تشریح کردند

چرا ثبت نشان تجاری در توسعه کسب‌وکارها ضروری است؟

  • کد خبر : 12914
  • ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۶
چرا ثبت نشان تجاری در توسعه کسب‌وکارها ضروری است؟
در سمینار آموزشی «توسعه صنایع کوچک و متوسط از دیدگاه پتنت و مالکیت معنوی با محوریت دانش بنیان» که با حضور مدیرکل دفتر منطقه ای آسیا و اقیانوسیه وایپو (سازمان جهانی مالکیت فکری) برگزار شد، از ضروریات ثبت نشان تجاری در راستای توسعه کسب و کارها سخن به میان آمد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، در این سمینار که در ساختمان شهرک فناوری صنایع غذایی و بیوتکنولوژی شمال شرق کشور در مشهد برگزار شد و رئیس مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و رئیس اداره ثبت علائم تجاری و نشان‌های جغرافیایی ایران و جمعی از جوانان کارآفرین استان و نمایندگان چهار کمیسیون تخصصی اتاق بازرگانی مشهد حضور داشتند، نمایندگان وایپو بر لزوم توجه به ثبت علائم و نشان‌های تجاری، طرح‌های صنعتی و نشان‌های جغرافیایی در کسب‌وکارها تأکید کردند.

در این سمینار همچنین، نمایندگان سازمان مالکیت فکری جمهوری اسلامی ایران با ارائه گزارشی از تاریخچه و روند ثبت مالکیت معنوی و فکری در کشور، نحوه ثبت علائم و نشان‌های تجاری و طرح‌های صنعتی و همچنین حمایت‌های حقوقی و بین‌المللی از طرح‌ها و نشان‌های تجاری ثبت شده را تشریح کردند.

«اندرو میشل اونگ»، مدیر بخش آسیا و اقیانوسیه سازمان جهانی مالکیت معنوی در حاشیه این نشست در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به اهداف برگزاری چنین رویدادی بیان کرد: ما در این نشست قصد داشتیم تا ضمن گفت‌وگو و تعامل با کارآفرینان جوان و علاقه‌مندان به این حوزه، از اهمیت و لزوم توجه به ثبت مالکیت فکری برای آنان بگوییم و همچنین چگونگی ثبت و حمایت از نشان‌ها و طرح‌های صنعتی را توضیح دهیم؛ چراکه این موضوعی بسیار مهم و با ارزش برای یک کسب‌وکار نوپا است.

وی ادامه داد: موضوع ثبت و حمایت از مالکیت فکری و طرح‌های صنعتی فرآیندی طولانی‌مدت است. امروز این موضوع را آغاز کردیم تا این جوانان را با اهمیت ثبت مالکیت معنوی و استفاده از آن به منظور حمایت از طرح‌ها و کسب‌وکارهای خود آشنا کنیم تا در آینده این موضوع در کشور بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

مدیر بخش آسیا و اقیانوسیه سازمان جهانی مالکیت معنوی همچنین از جوانان کارآفرین و علاقه‌مندان به این حوزه دعوت کرد در راستای آشنایی با این حوزه از اطلاعات مفیدی که بر روی وبسایت و شبکه‌های اجتماعی این سازمان قرار گرفته است بهره ببرند.

ضرورت تعیین استراتژی مشخص برای ثبت مالکیت فکری از سوی صاحبان کسب‌وکارها

«ویولتا گتو»، کارشناس حقوقی سازمان جهانی مالکیت فکری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه ما امروز اینجا هستیم تا درباره اهمیت توجه به ثبت نام و نشان تجاری، طرح‌های صنعتی و نشان‌های جغرافیایی بحث و تبادل نظر کنیم، اظهار کرد: بهره‌گیری از این موارد موجب توسعه استراتژی‌های برندینگ یک محصول شده و باعث می‌شود کسب‌وکار بتواند خود و محصول خود، نام و ارزشی را که خلق می‌کنند به همه نشان دهد.

وی با اشاره به مهم‌ترین اقداماتی که یک کسب‌وکار نوپا باید در این حوزه مورد توجه قرار دهد، تصریح کرد: پیش از شروع یک کسب‌وکار بسیار اهمیت دارد که کارآفرین با مسائل ثبت مالکیت معنوی آشنایی پیدا کرده باشد. لازم است استراتژی مشخصی برای ثبت مالکیت فکری خود داشته باشد و بسیار مهم است که یک برند ثبت کرده و طرح‌های صنعتی خود را ثبت کند تا در آینده بتواند از حقوق خود حفاظت نماید.

گتو افزود: ثبت مالکیت حقوقی انحصاری به یک کسب‌وکار می‌دهد تا از استفاده دیگران از آن برند در آن حوزه کاری جلوگیری کند و این مسئله، اهمیت ثبت برند پیش از آغاز هرگونه کسب‌و‌کاری را دو چندان می‌کند.

گسترش فعالیت‌های تجاری با استفاده از ظرفیت‌های سازمان جهانی مالکیت فکری

همچنین «علی محمد شریعتی‌مقدم»، رئیس کمیسیون توسعه کسب‌وکارهای دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، در حاشیه این نشست به خبرنگار ما گفت: با وجود اینکه ایران بیش از 90 درصد تولید زعفران جهان را به خود اختصاص داده است، اما ارزش افزوده آن نصیب برخی دیگر از کشورها می‌شود و زعفران ایران به نام کشورهای دیگر به بازارهای جهانی می‌رسد که بایستی برای این چالش چاره‌جویی شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر ظرفیت‌های بسیاری در سازمان جهانی مالکیت معنوی (وایپو) و سازمان مالیکت فکری کشور وجود دارد که اگر با نیازهای ملی و بین‌المللی ما مرتبط شوند، می‌توانند به گسترش فعالیت‌های ما منجر شوند. این اتفاق می‌تواند هم در حوزه زعفران به عنوان پیش قراول کالاهایی که در آن از مزیت مطلق برخوردار هستیم و هم در حوزه‌های دیگر از جمله صنایع کوچک و متوسط و در حوزه‌های دانش‌بنیان و اقتصاد دیجیتال و نوآوری رقم بخورد.

شریعتی‌مقدم با اشاره به لزوم توجه و بهره‌گیری از استانداردهای بین‌المللی در راستای حفاظت از محصولات و تولیدات کشور، تصریح کرد: کشورهای مختلف در این حوزه ها بسیار با سرعت پیش می‌روند و به حوزه حفاظت از مالکیت معنوی بسیار توجه داشته اند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، اضافه کرد: امیدواریم این سمینار از یک سو به دستیابی راهکارهایی برای توسعه صادرات زعفران و از سوی دیگر به توجه بیشتر به موضوع ثبت مالکیت معنوی و فکری در اقتصاد دیجیتال، شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های کوچک و متوسط منجر شود.

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=12914

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.