• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
کل 3091 امروز 0
4
رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی:

اتخاذ راهبردهای «نتیجه‌گرا»، اساس تحول و توسعه در بخش خصوصی است

  • کد خبر : 13626
  • ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۹
اتخاذ راهبردهای «نتیجه‌گرا»، اساس تحول و توسعه در بخش خصوصی است
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: تعریف راهبرد، برنامه‌ریزی و اقدام با تاکید بر اصل نتیجه‌گرایی، زمینه‌ساز تحول و توسعه در بخش خصوصی خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «محمدرضا توکلی‌زاده»، در هشتمین جلسه هیات نمایندگان اتاق مشهد، بر اهمیت توجه به نتیجه‌گرایی در فعالیت‌های تشکلی بخش خصوصی و از پِی آن، اقدامات و پیگیری‌های کمیسیون‌های تخصصی اتاق مشهد تاکید کرد و متذکر شد: «فراگیری»، یکی دیگر از محورهای مهمی است که در فعالیت نهادهای مدنی همچون تشکل‌های بخش خصوصی باید مورد توجه قرار بگیرد. به همین اتکا نیز موضوع افزایش شمار کمیسیون های تخصصی-مشورتی را در دستور کار قرار دادیم. برای ما مهم بود تا دربرگیری آن‌ها از حیث موضوع به طبقات مختلف فعالان اقتصادی افزایش پیدا کند.

وی تاکید کرد: اگرچه سقف اعضای کمیسیون‌ها مشخص است و بر همان اساس باید اقدام کنند اما مشارکت گرفتن آن‌ها از جامعه ذی‌نفعانشان برای تقویت محتوا و ارتقای خروجی‌شان، یک ضرورت به شمار می‌آید.

توکلی‌زاده، اصل مهم و انتظار شاخص از کمیسیون‌های تخصصی اتاق مشهد را توجه و تمرکز آن‌ها بر عملکرد مبتنی بر نتیجه‌‌گرایی و کارآمدی محصول دانست و عنوان کرد: رصد عملکرد این ساختارهای تخصصی-مشورتی در جریان است و ارزیابی‌های انجام شده تنها بر تعدد و تکثر جلسات و مصوبات و دستورکارها تکیه ندارد. آنچه امتیاز اصلی محسوب می‌شود، خروجی کارآمد و اثرگذار است.

وی کمیسیون‌های تخصصی را بازوان مشورتی هیات نمایندگان اتاق بازرگانی مشهد دانست و ابراز امیدواری کرد که تحلیل‌های کارآمد این 20 ساختار که برآمده از نظران خُبرگان بخش‌های مختلف است، به پیگیری‌ها و گره‌گشایی‌های  موثر به نفع بخش خصوصی، بیانجامد.

«احمد اثنی عشری»، نایب رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز درخواست کرد تا گزارش عملکرد کمیسیون‌ها منکعس شود و توامان، پیرامون موضوعات شاخصی که از آن‌ها نظرخواهی انجام شده، سطح مشارکت کمیسیون‌ها ارزیابی شود.

رصد مستمر اقدامات و فعالیت‌های کمیسیون‌های تخصصی اتاق مشهد

محمدحسین روشنک»، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز به عملکرد کمیسیون‌های اتاق مشهد اشاره کرد و گفت: تعریف 20کمیسیون تخصصی برای اتاق مشهد در دوره جاری، با هدف جلب مشارکت حداکثری از خُبرگان بخش‌های مختلف اقتصادی انجام گرفت. تاکید بر این است که ظرفیت نخبگانی مورد استفاده قرار بگیرد، ولو فرد عضویتی در کمیسیون نداشته باشد.

وی در عین حال تاکید کرد: البته توقع جدی از هیات رئیسه کمیسیون‌ها، تمرکز بر عملکرد کیفی بوده و اقدامات آن‌ها نیز در بازه‌های مختلف از جانب هیات نمایندگان اتاق و ارکان اجرایی آن، رصد خواهد شد.  این رصد مستمر هم از موازی کاری و هم از انحراف عملکردی کمیسیون‌ها  جلوگیری می نماید.

وی به نتایج مثبت سه جلسه مشترکی اشاره کرد که با هیات رئیسه کمیسیون‌ها برگزار شده و خاطر نشان کرد: استماع اظهارات هیات رئیسه کمیسیون ها به ما کمک کرد تا دغدغه های آن ها را بدانیم و این رویه ادامه خواهد داشت البته با رویکردی تخصصی‌تر.

گزارشی از هفت جلسه پُربار

در ادامه این جلسه، محمود امتی، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گزارشی از اقدامات و مصوبات هفت جلسه پیشین ارائه کرد و گفت: فعالیت هیات نمایندگان دوره نهم در نخستین جلسه با انتخاب هیات رئیسه کلید خورد. در جلسات بعد نیز عناوین کمیسیون‌ها و روسای آن‌ها (بخشی در چهارچوب اعلام فراخوان)، تعیین و معرفی شدند.

وی ادامه داد: سومین گامی که در این جلسات با محوریت کمیسیون‌ها برداشته شد، اصلاح آیین‌نامه آن‌ها بود و مقرر شد تا این سند برای مدت شش ماه به صورت آزمایشی اجرایی شده و پس از احصاء نواقص احتمالی و اصلاح آن، تصویب و نهایی انجام بگیرد.

به گفته امتی، نشست مشترک با مدیران دستگاه‌های استانی مرتبط با وزارت امور اقتصاد و دارایی، بررسی آیین‌نامه معاملاتی اتاق مشهد، تصویب پیگیری بعضی اقدامات زیرساختی و توسعه‌ای پارلمان بخش خصوصی استان و… بخش دیگری از دستورکارهای جلسات هیات نمایندگان در ماه‌های گذشته بوده است.

او به تدوین برنامه های راهبردی اتاق مشهد و تصویب کلیات آن اشاره نمود و متذکر شد: در گام بعدی مقرر گردید تا اقدامات اجرایی در جلسات جداگانه‌ای با هر کدام از واحدهای اتاق بررسی شود. رتبه استان خراسان رضوی در گزارش پایش ملی محیط کسب و کار و تحلیل رفتن مکرر شاخص‌های آن، دغدغه دیگری بود که در جلسات پیشین هیات نمایندگان مطرح گردید و پیرامون آن بحث و بررسی لازم انجام گرفت و مقرر شد تا در کمیسیون های بهبود محیط کسب و کار، صنعت، مالیات، کار و تامین اجتماعی و… آن گروه از شاخص‌ها که نمره ضعیف‌تری دارند مطرح شده و راهکارهایی پیشنهاد گردد که اگر به اقدام تبدیل شوند، رتبه و شاخص‌های ما را بهبود پیدا کنند. بررسی برنامه هفتم توسعه موضوع دیگری بود که در جلسات هیات نمایندگان به بحث گذاشته شد و جمع بندی‌های لازم پیرامون آن ارائه گردید.

پیشنهادی برای پیوند بخش مولد استان با بازارهای هدف خارجی

«رضا حمیدی»، عضو هیات نمایندگان اتاق مشهد نیز در این جلسه با انتقاد از تشدید مکرر چالش‌های در محیط کسب و کار، عنوان کرد: جای دارد به جای ترکیب «بهبود محیط کسب و کار» که حتی بابت آن قانون و آیبن‌نامه هم داریم، اصطلاح «حفظ وضع موجود در محیط کسب و کار» را مورد استفاده قرار دهیم چون مکرر فشارها بر ما مضاعف می شوند.

او در ادامه از اهمیت فراهم‌سازی زیرساخت‌هایی برای تعامل بهتر با تجار خارجی سخن گفت و پیشنهاد داد: سالانه نمایشگاهی در مشهد برپا شود که محور آن عرضه کالاها و تولیدات صادراتی کارخانجات و مراکز تولیدی استان باشد. همزمان زمینه حضور تجار کشورهای هدف صادراتی در مشهد و بازدید آن‌ها از این نمایشگاه فراهم گردد. این اقدام می‌تواند بخش مولد استان را به صورت هدفمندتر به بازارهای هدف مستعدتر پیوند دهد.

پیگیری برای راه‌اندازی نمایشگاه دائمی محصولات صادراتی خراسان رضوی

«حسین محمدیان»، دیگر عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز بار دیگر موضوع عملکرد بازوان تخصصی-مشورتی پارلمان بخش خصوصی استان را پیش کشید و گفت: تاکید در اقدام و عملکرد کمیسیون‌ها باید بر کیفیت آن‌ها استوار باشد و بر رقابت در تعداد برگزاری جلسات و اتخاذ رویکردهای کمّی تمرکز نشود، چون در غایت کار، هدف خروجی کارآمد این ساختارهای تخصصی برای اتاق مشهد می‌باشد.

او همچنین از پیگیری‌‌ها و رایزنی‌ها با مسئولان استان برای راه‌اندازی نمایشگاه دائمی محصولات صادراتی استان خراسان رضوی با هدف عرضه کالاها و تولیدات واحدهای مولد استان خبر داد و ابراز امیدواری کرد که این مهم در آینده به نفع اقتصاد استان، دنبال و محقق شود.

تاکید بر حضور مسئولان دولتی در جلسات کمیسیون‌های تخصصی، با هدف تسریع در حل مشکلات بخش خصوصی

«عبدالله یزدان‌بخش»، عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون صنعت اتاق خراسان رضوی نیز در همین رابطه بر اهمیت حضور مسئولان متولی استانی در جلسات تخصصی کمیسیون‌ها اشاره و بیان کرد: این حضور و مشارکت مسئولان استانی، امیدواری بخش خصوصی را برای گره‌گشایی از مشکلات افزایش می‌دهد و توامان اگر ظرفیتی برای حل مسئله‌ای در استان وجود داشته باشد؛ از مسیر رایزنی و همفکری در کمیسیون‌ها، به نتیجه می‌رسد.

وی تاکید کرد: روسای کمیسیون ها حتی باید در جلسات استانی که با حوزه تخصصی آن‌ها مرتبط است، حضور پیدا کنند چون به واقع مسائل را به صورت مصداقی می‌دانند و می‌توانند پیشنهادات گروه ذی‌نفع بخش خصوصی را منعکس کنند.

سطح انتقادپذیری سیستم دولتی، در انعکاس کارآمد مطالبات بخش خصوصی، موثر است

«مجید محمدنژاد»، عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون مالیات اتاق بازرگانی خراسان رضوی، در سخنانی عنوان کرد: سطح انتقادپذیری سیستم دولتی، در انعکاس کارآمد اظهارات و مطالبات ما موثر است اگر گوش شنوایی نباشد، مطالبه‌گری بی‌اثر خواهد بود. از این حیث، اتاق باید جدی تر و کارآمدتر در جلسات حضور داشته و نظرات تخصصی و نقدهای احتمالی خود را با صراحت بیشتر بیان کند.

او بر اهمیت حضور و مشارکت مسئولان دولتی در جلسات کمیسیون‌ها تاکید کرد و این ساختارها را یک بستر کاملا تخصصی برای بررسی مشکلات بخش‌های مختلف اقتصادی استان دانست.

درخواست برای کمک به برقراری پروازهای مستقیم و منظم مشهد-بیشکک

«محمدمهدی شکورزاده»، رئیس کمیسیون بهبود محیط کسب‌وکار اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست از اهمیت برنامه‌ریزی و برقراری پروازهای مستقیم و منظم در مسیر مشهد-بیشکک سخن گفت و خواستار پیگیری و حمایت پارلمان بخش خصوصی از این موضوع شد.

وی توضیح داد: در حال حاضر با توجه محدود بودن تقاضا، پروازها در فواصل زمانی بیشتری انجام می‌شود و هزینه آن‌ها نیز اغلب بالاست. با توجه به آمادگی دو کشور، اگر حمایتی انجام بگیرد و بخشی از ظرفیت پروازها برای فعالان حوزه تجارت خارجی درنظر گرفته شود، می‌توان تردد تجار به قرقیزستان و حتی حضور تجار این کشور در خراسان رضوی را تسهیل نمود.

او در بخش دیگری از اظهارات خود، عملکرد تخصصی‌تر بعضی کمیسیون‌های اتاق را یادآور شد و عنوان کرد: باید به اقتضائات و محتوای کمیسیون‌ها با نگاهی متفاوت نگریست و ارزیابی عملکرد آن‌ها را از حیث رویکرد آن‌ها مورد توجه قرار داد. معیارهای موجود تا حد زیادی رقابت رقم می‌زنند و آن همکاری و همگرایی که باید میان کمیسیون‌ها شکل بگیرد را کم‌رنگ می‌سازند.

علی کبیر، دبیرکل اتاق مشهد نیز در جمع‌بندی بخشی از مطالب مطرح شده پیرامون عملکرد کمیسیون‌ها، پیشنهاد داد تا هر کدام از این ساختارهای تخصصی-مشورتی، در بازه مشخصی گزارش عملکرد خود را به صورت موردی در جلسات هیات نمایندگان ارائه کنند و پیرامون اقدامات انجام گرفته از سوی کمیسیون مربوطه، هم‌فکری و تبادل نظر انجام بگیرد.

گفتنی است؛ در بخش دوم این جلسه گزارش جامعی از پیگیری‌ها و اقدامات اتاق مشهد برای میزبانی از اجلاسیه هیات نمایندگان اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سراسر کشور، از سوی دبیرکل اتاق مشهد ارائه شد.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=13626

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.