• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
کل 3064 امروز 0
9
در دیدار روسای اتاق‌های بازرگانی خراسان رضوی و منطقه خیبر پاکستان تاکید شد:

توسعه تعاملات تجاری با تاکید بر مزیت‌های همسایگی

  • کد خبر : 14267
  • ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰
توسعه تعاملات تجاری با تاکید بر مزیت‌های همسایگی
روسای اتاق‌های بازرگانی خراسان رضوی و منطقه خیبر پاکستان در نشستی مشترک، ظرفیت‌های همکاری‌های بخش خصوصی دو استان را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «محمدرضا توکلی‌زاده»، رئیس اتاق بازرگانی مشهد در این جلسه به پتانسیل‌های اقتصادی استان خراسان رضوی اشاره کرد و حضور بخش خصوصی را در اقتصاد این خطه، بسیار فعال دانست.
او به پتانسیل‌های اقتصادی دو کشور ایران و پاکستان پرداخت و متذکر شد:به رغم تلاش‌هایی که در سال‌های اخیر برای تقویت همکاری‌های تجاری و اقتصادی دو کشور صورت گرفته، همچنان بسیاری از ظرفیت‌های دو طرف که می‌تواند مسیری برای تعاملات جدید را فراهم سازد، مغفول مانده است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی ابراز امیدواری کرد که در چهارچوب سفر هیات‌های اقتصادی و گفت‌‌وگوهای بخش خصوصی دو کشور، این پتانسیل‌ها به شایستگی معرفی و بالفعل شوند.
توکلی‌زاده تاکید کرد: باور داریم که به منظور ایجاد یک شبکه تجاری موثر میان دو استان خراسان رضوی و خیبر پاکستان، باید دو طرف نیازها و توامان ظرفیت‌های خود را احصاء و اعلام نمایند. تلاش ما این است که توسعه تعاملات و همکاری موثر اتاق های بازرگانی و فعالان اقتصادی دو استان را تقویت نماییم. یکی از نقش‌های شاخص اتاق‌های بازرگانی، تسهیلگری برای توسعه مراودات اقتصادی با کشورهای هدف و اغنا نمودن مسئولان دولتی برای گام برداشتن در این مسیر است.

ابراز امیدواری برای تحقق امکان تجارت آزاد میان ایران و پاکستان

«سیدجواد حسین کاظمی»، رئیس اتاق بازرگانی خیبر پاکستان نیز به اسناد و تفاهمات همکاری ایران و پاکستان که بر تقویت مراودات اقتصادی تاکید دارند، اشاره و عنوان کرد: ایجاد یک مسیر حمل و نقل جاده‌ای و ترانزیتی از پاکستان و در مسیر خراسان و امتداد آن تا آسیای میانه و ترکیه، یکی از ظرفیت‌هایی است که باور داریم در چهارچوب همکاری دو کشور و مطالبه بخش خصوصی آن‌ها میسر خواهد شد. چون مسیری که خیبر را از افغانستان به خراسان رضوی می‌رساند به مراتب سریع‌تر و ارزان‌تر از دیگر مسیرهای موجود است.
او به محصولاتی اشاره کرد که در این منطقه تولید می‌شوند و می‌توانند در بازار ایران نیز عرضه شوند و توضیح داد: گوشت قرمز، ذرت، نهاده‌های دامی و… تولیدات شاخص این منطقه هستند که می‌توانند از یک مسیر سریع و ارزان به استان خراسان رضوی وارد شوند. در حال حاضر ایران بخشی از نیاز خود به این تولیدات را از کشورهای آمریکای جنوبی وارد می‌کند که با توجه به قرابت دو کشور، این ظرفیت وجود دارد تا تامین آن با هزینه کمتر از منطقه خیبر پاکستان انجام بگیرد.


وی یکی از نیازهای شاخص منطقه خیبر پاکستان را گاز  ال‌پی‌جی (LPG)  عنوان کرد که متقابلا می‌تواند از طریق ایران تامین و صادر شود.
کاظمی ابراز امیدواری کرد که دو کشور در مذاکرات تجارت آزاد به تفاهمات لازم دست پیدا کنند تا موانع موجود در مسیر همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی دو کشور، برداشته شود.
رئیس اتاق بازرگانی خیبر پاکستان، درخواست کرد تا تفاهم‌نامه مشترکی با اتاق خراسان رضوی به منظور توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری منعقد گردد.

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=14267

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.