• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
کل 3101 امروز 9
7
در کمیسیون مسئولیت اجتماعی اتاق بازرگانی خراسان رضوی مطرح شد؛

لزوم جلوگیری از مهاجرت نسل جوان از طریق مهارت آموزی و کارآفرینی

  • کد خبر : 14473
  • ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۶
لزوم جلوگیری از مهاجرت نسل جوان از طریق مهارت آموزی و کارآفرینی

در سومین جلسه کمیسیون مسئولیت اجتماعی و ارتقاء اخلاق کسب و کار اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی بر لزوم جلوگیری از مهاجرت نخبگان و نسل جوان از طریق مهارت‌آموزی و کارآفرینی تاکید شد. به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد، «رضا حمیدی»، رئیس این کمیسیون اظهار کرد: متاسفانه علاوه بر مهاجرت نخبگان […]

در سومین جلسه کمیسیون مسئولیت اجتماعی و ارتقاء اخلاق کسب و کار اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی بر لزوم جلوگیری از مهاجرت نخبگان و نسل جوان از طریق مهارت‌آموزی و کارآفرینی تاکید شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد، «رضا حمیدی»، رئیس این کمیسیون اظهار کرد: متاسفانه علاوه بر مهاجرت نخبگان و پرستاران، امروز شاهد مهاجرت شرکت‌های دانش‌بنیان از کشور هستیم، این مهاجرت‌ها قطعا در آینده نزدیک تاثیرات مخربی خواهد گذاشت و باید به دنبال راه حلی برای آن بود.

حمیدی با اشاره به نیازهای جدی جامعه به آموزش های مهارت محور که جذب بیشتری در بازار کار برای نیروی جوان ایجاد می کند، تصریح کرد: توصیه می‌شود در حوزه آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای به این قشر ورود جدی صورت بگیرد. اداره کل آموزش فنی‌وحرفه‌ای باید در این حوزه پیشگام شود. بخش بزرگی از این آموزش ها می تواند حتی در مناطق کم برخوردار و حاشیه‌نشین برنامه ریزی شود تا ماحصل آن رشد اشتغال مولد، کاهش آسیب های اجتماعی و… باشد و در این مسیر قطعا جلب مشارکت خیران نیز اثرگذار خواهد بود.

رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی و ارتقاء اخلاق کسب‌وکار اتاق بازرگانی خراسان رضوی اظهار کرد: این کمیسیون باید در خصوص بهینه‌سازی مصرف انرژی نیز اقدامات جدی در دستور کار قرار دهد. بحران آب بسیار جدی است و ما نباید تماشاگر این وضعیت باشیم. علاوه بر مطالعات علمی باید در حوزه مطالعات سیاسی نیز گام‌هایی برداریم؛ چرا که علت اصلی حاشیه‌نشینی مشهد کمبود آب بوده است و بی‌توجهی به این مقوله قطعا تبعات بسیاری به دنبال خواهد داشت.

بسترسازی مناسب برای فعالیت اقتصادی، لازمه انجام رسالت اجتماعی است

در ادامه، « محمود امتی»، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز یادآور شد: هرم کارول در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی نشان دهنده آن است که قاعده هرم معطوف به مسائل اقتصادی و رشد و شکوفایی آن است. لذا تا زمانی که بستر برای فعالیت اقتصادی فراهم نباشد، دستیابی به مسائل اخلاقی و انجام رسالت اجتماعی امکان ناپذیر خواهد بود.

امتی افزود: اعضای هیات رئیسه اتاق به شدت پیگیر خروجی‌های موثر کمیسیون‌های اتاق هستند و ضروری است کمیسیون‌ها علاوه بر عارضه‌یابی و آسیب‌شناسی که وظیفه ذاتی آن‌هاست، با شفافیت، مسائل، مشکلات و موانع اقتصادی را بررسی کنند.

استقبال کمیسیون مسئولیت اجتماعی از حضور جوانان

در ادامه این نشست، «محسن شرکا»، نایب رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی و ارتقاء اخلاق کسب‌وکار اتاق بازرگانی خراسان رضوی اظهار کرد: ما نمی‌توانیم برای نسل جوان تصمیم بگیریم اما باید تسهیل‌گر تصمیمات این قشر باشیم. کمیسیون مسئولیت اجتماعی باید خود را با خواسته‌های نسل جوان منطبق کند. ما از نسل جوان تقاضا داریم که حضور فعال در کمیسیون و کارگروه مسئولیت‌های اجتماعی داشته باشند و هیچ منعی برای حضور و مشارکت این قشر نیست.

تقویت مسئولیت‌های اجتماعی در گرو توجه به مسائل اقتصادی است

«عبدالله یزدان‌بخش»، رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست یادآور شد: با توجه به مشکلات اقتصادی و اجتماعی، مقوله مسئولیت‌های اجتماعی به موضوع بسیار مهمی تبدیل شده است به همین خاطر ضروری است تا در جامعه هر کسی به نوعی به این حوزه ورود کند. پیشکسوتان حوزه صنعت و خدمات نیز باید به نسل جوان در حوزه ماشین‌آلات و تکنولوژی، جذب نیروی انسانی و آموزش اطلاعات لازم را ارائه کنند، متاسفانه اگر برای 5 الی 20 سال آینده صنعت، تدبیری اندیشیده نشود و به ارتباطات کاری و بازاریابی مدرن توجه نگردد، صنعت از بین خواهد رفت.

کمیسیون باید به مبحث ناترازی انرژی نیز ورود کند

«نسرین یوسفی عارفی»، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی مشهد عنوان کرد: کمبود برق و گاز بسیاری از واحدهای صنعتی را با چالش مواجه کرده است، لذا تقاضا می‌شود که این مباحث در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی شرکتی نیز پیش‌بینی شود. چنان که می‌توان نقش مسئولیت‌های اجتماعی در حوزه انرژی را پررنگ‌تر از قبل دانست. به طور مثال، می‌توان بحث بهینه‌سازی مصرف انرژی را در میان خانوارهای نیروی انسانی فعال در حوزه صنعت اشاعه داد و برای خانواده‌هایی که الگوی مصرف مطلوبی داشتند، جوایزی در نظر گرفته شود.

یوسفی عارفی خاطرنشان کرد: مدیریت مصرف شرکت توزیع برق مشهد پویشی را در چند دستگاه بزرگ استان مانند شهرداری و آموزش و پرورش آغاز کرده است. در همین راستا ما نیز برنامه‌ای را در دستور کار داریم و همایشی در همین رابطه در اتاق بازرگانی برگزار خواهد شد. بحث بهینه‌سازی مصرف انرژی با حوزه مسئولیت‌های اجتماعی شرکتی ارتباط تنگاتنگ دارد.

لزوم رعایت شاخص پایداری محیط زیست در کسب‌وکارهای استان

در بخش دیگری از نشست، «کیهان کاووسی»، رئیس کمیسیون اقتصاد کلان و برنامه‌های راهبردی اتاق بازرگانی مشهد گفت: بین شاخص پایداری محیط زیست و شاخص تولید ناخالص داخلی ارتباط بالایی وجود دارد چنان که تمام کشورهایی که در حوزه ثروت‌آفرینی موفق عمل کرده‌اند در حوزه محیط زیست نیز پیشرو بوده‌اند.

وی ادامه داد: ما در سطح کسب‌وکارها شاخص و استانداردی تحت عنوان شاخص پایداری محیط زیست داریم و به اعتقاد ما هر نوع صنعت و کسب‌وکاری که در استان شکل می‌گیرد باید این استاندارد را داشته باشد. اساس این استاندارد آن است که شما از محیط زیست چه چیزی اخذ می‌کنید و به آن چه چیزی پس می‌دهید؟ امیدواریم بتوانیم این استاندارد را در خراسان‌رضوی پیاده سازی کنیم و به واحدهایی که این استاندارد را رعایت می‌کنند مزایایی اعطا گردد. علاوه بر این، واحدهایی که قرار است شکل بگیرند نیز حتما باید از این استاندارد برخوردار باشند.

میان مسئولیت اجتماعی و امور خیریه‌ای تفاوت است

در بخش دیگری از نشست، «علی غفرانی»، عضو کمیسیون مسئولیت اجتماعی و ارتقاء اخلاق کسب و کار اتاق مشهد تصریح کرد: براساس تعریف یونیدو «مسئولیت‌های اجتماعی شرکتی، یک مفهوم مدیریتی است که به موجب آن شرکت‌ها نگرانی‌ها و دغدغه‌های اجتماعی و زیست‌محیطی را در عملیات تجاری و تعاملات خود با سهام‌داران‌شان ادغام می کنند.» بنابراین هر رویکرد و پروژه‌ای که در آن دغدغه‌های اقتصادی، محیط‌ زیستی و اجتماعی شرکتی، فصل مشترکی می‌یابند، یک پروژه و رویکرد مبتنی بر مسئولیت‌های اجتماعی شرکتی است.

وی در خصوص تفاوت مسئولیت‌های اجتماعی شرکتی با خیریه و حمایت مستقیم مالی یادآور شد: مهم است که بین مسئولیت اجتماعی شرکتی که می‌تواند یک مفهوم استراتژیک مدیریت کسب‌وکار باشد و خیریه، حمایت مالی یا بشردوستانه تمایز قائل شویم. حتی اگر امور خیریه می‌توانند سهم ارزشمندی در کاهش فقر داشته باشد، به طور مستقیم شهرت یک شرکت را افزایش می‌دهد و برند آن را تقویت می‌کند، اما مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکتی به وضوح فراتر از آن است.

غفرانی افزود: امروزه در هیچ کشوری به جز هندوستان، مسئولیت اجتماعی یک وظیفه قانونی نیست. حال سوال اینجاست برای جذب دیگر فعالان اقتصادی از خرد و کلان باید چه کرد، آیا می‌توان تدبیری در این حوزه اندیشید تا این مقوله به عنوان یک مفهوم فرهنگی رایج میان فعالان کسب و کار و صنعت تبدیل شود؟

در بخش دیگری از نشست، «احمد نوروزی»، دیگر عضو این کمیسیون اظهار کرد: توانمندسازی ساکنین بافت حاشیه‌ای شهر مقوله‌ای است که نباید از آن غافل شد. همچنین، راهنمایی و هدایت جوانان به عنوان یک مبحث می‌تواند در تربیت نیروی انسانی بسیار مهم ارزیابی شود لذا ضروری است که پیشکسوتان حوزه صنعت و اقتصاد به این مهم توجه ویژه داشته باشند.

مذاکره با دانشگاه فردوسی برای جلوگیری از مهاجرت نخبگان

در ادامه جلسه، «فیروز ابراهیمی»، دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در خانه صنعت و معدن برای خود وظایفی را در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی تعریف کردیم به طوری که از 2 الی 3 سال پیش به حوزه پیشگیری از سرطان زنان شاغل در حوزه صنعت ورود پیدا کردیم و مرکزی در همین رابطه در شهرک صنعتی توس ایجاد شد. سعی کردیم در این حوزه بدون هیچ هزینه‌ای پیشگیری سلامت بانوان را با همکاری صاحبان صنایع در دستور کار قرار دهیم.

«مجید غزنوی»، جانشين رييس پليس پيشگيري خراسان رضوي نیز در این نشست یادآور شد: به‌رغم آن که دامنه فعالیت پلیس پیشگیری بیشتر در حوزه کلانتری و پاسگاه خلاصه می‌شود؛ اما در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی همکاری لازم را با اتاق بازرگانی خواهیم داشت. یکی از حوزه‌های ما، مربوط به نظارت بر مناطق حاشیه‌ای شهر است. البته سازمان‌های دیگر باید به وظایف خود به درستی عمل کنند تا موفقیت بهتری را در حوزه پیشگیری عاید کنیم. ما باید در این حوزه بیش از پیش مطالبه‌گری داشته باشیم.

توسعه زیرساخت‌های ورزشی نیاز امروز مشهد است

«علیرضا تاج فیروز»، مدیر کل ورزش و جوانان خراسان رضوی در بخش دیگری از نشست با بیان اینکه کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی باید بیش از همه به حوزه پیشگیری از آسیب‌ها توجه داشته باشد، عنوان کرد: نیاز خراسان رضوی به ویژه شهر مشهد در حوزه اماکن ورزشی امری غیرقابل انکار است.

وی تصریح کرد: استاندارد سرانه ورزشی 1.2 متر در کشور است که این رقم در خراسان رضوی به طور میانگین 0.74 متر است. در حال حاضر عمده سرمایه گذاری خیرین ما در حوزه ساخت بیمارستان و اماکن درمانی است. اگر 50 درصد این هزینه در حوزه زیرساخت‌های ورزشی هزینه شود، قطعا از آسیب‌های اجتماعی و یا بروز بیماری‌های مختلف در جامعه جلوگیری می‌شود. از فعالان اقتصادی تقاضا می‌شود که برای ورود به حوزه مسئولیت‌های اجتماعی توجه به زیرساخت‌های ورزشی را در اولویت اقدامات خود قرار دهند.

تقاضا می شود تبعیض مثبت و مضاعفی در حوزه زنان اعمال شود

در ادامه، «فرشته سلجوقی»، مدیرعامل شبکه هماهنگی مراکز شبه‌ خانواده خراسان رضوی عنوان کرد: اعضای کمیسیون دغدغه‌های مشترکی در حوزه سلامت و محیط زیست دارند که این آموزش باید از خانواده آغاز شود و از آن‌جا که مسئولیت آموزش هر انسانی در ابتدا با یک زن بوده است، تقاضا می‌شود تبعیض مثبت و مضاعفی در حوزه زنان اعمال شود تا بتوانیم نتایج خوبی در این زمینه عاید کنیم.

در بخش دیگری از نشست، «محمود پژوم»، نایب رئیس مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی اظهار کرد: تقاضا می‌شود کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی تعامل قوی‌تری را با دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه فردوسی برقرار کند. به طوری که باید دانشجویان رشته‌های مختلف با کمیسیون‌های اتاق بازرگانی در تعامل باشند قطعا در این صورت نتایج بهتری را عاید خواهیم کرد. به طوری که می‌توان از پایان نامه‌های این قشر برای بهره گیری در حوزه مطالعاتی کمیسیون‌ها استفاده کرد. مسائل زیست محیطی دغدغه طیف بسیاری است با این حال توصیه می‌شود که کمیسیون در این حوزه اقدام عملیاتی خود را آغاز کند. همچنین پیشنهاد می‌شود که کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی، کارگروه‌ها را موظف به حرکت در چهارچوب‌های مشخص شده بداند.

شش کارگروه در راستای پیشبرد اهدف کمیسیون تشکیل می شوند

«سهیل پروازی»، دبیر کمیسیون مسئولیت اجتماعی و ارتقاء اخلاق کسب و کار اتاق مشهد در ادامه گفت: در نشست های مختلف کمیسیون، شاهد طرح بی شمار مشکلات و معضلات اجتماعی هستیم و یکی از دلایل مهم آن نقص در عملکرد سیستم های بالادستی در فعالیت و عملکردشان است.

وی در ادامه بیان داشت: مطالعه و ریشه یابی بی نظمی ها، ناهنجاری ها و آسیب هایی نظیر بیکاری، اعتیاد، فقر، خودکشی، طلاق، در نهایت ما را به مفهوم عدالت ترمیمی می رساند که پیرو آن علل هر نقص و ناهنجاری تنها خود فرد نیست و جامعه و همچنین سیستم های مترتب بر آن مسئول هستند.

دبیر کمیسیون مسئولیت اجتماعی و ارتقاء اخلاق کسب و کار در بخش دیگری از سخنان خود به معرفی کارگروه‌های تشکیل شده پرداخت و تشریح کرد: کارگروه ها پیشران اهداف و اقدامات کمیسیون هستند و تا کنون شش کارگروه در ذیل این کمیسیون معرفی شده است. کارگرو‌ه‌های ذیل کمیسیون مسئولیت اجتماعی شامل: کارگروه ترویج و آموزش مسئولیت‌های اجتماعی شرکت‌ها، کارگروه نشان مسئولیت‌های اجتماعی و مفاخر اقتصادی، کارگروه توانمندسازی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، کارگروه ترویج و آموزش اخلاق حرفه‌ای در کسب‌وکار، کارگروه حفظ آب و محیط زیست که مشترک با کمیسیون آب و محیط زیست هستند و کارگروه حمایت از حقوق و سلامت کودک، نوجوان، بانوان و خانواده که این نیز مشترک با کمیسیون سلامت و کمیسیون حقوقی و قضائی است. برای هر یک از کارگروه‌ها وظیفه و رسالتی در نظر گرفته شده است و هر یک از اعضا می‌توانند تقاضای عضویت خود را در این کمیسیون‌ها به ما اعلام کنند.

لازم به ذکر است در این نشست دیگر افراد حاضر، به بیان دغدغه های خود در خصوص حمایت از سمن‌های محیط زیست، تاسیس مراکز استعدادیابی تخصصی، ارائه آموزش صحیح به نسل جوان، ارائه آموزش همگانی در حوزه محیط زیست و وظایف شهروندی و… پرداختند.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=14473

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.