• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024
کل 3119 امروز 0
12
در کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی خراسان رضوی تاکید شد:

لزوم ارتباط ‌گیری با نهادهای مالی به منظور رفع نیازهای بنگاه‌های اقتصادی

  • کد خبر : 14615
  • ۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۶
لزوم ارتباط ‌گیری با نهادهای مالی به منظور رفع نیازهای بنگاه‌های اقتصادی
چهارمین جلسه کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی با دستورکار تشکیل کمیته‌های تخصصی به همراه تعیین برنامه و ماموریت‌های هر کمیته و تحلیل چگونگی ثبت اولین صندوق پروژه در بازار سرمایه برگزار شد. آشنایی با بازارها و ابزارهای معاملاتی بورس کالای ایران و ارائه طرح سرمایه‌گذاری ایجاد و توسعه زنجیره کامل گیاهان دارویی در استان از دیگر دستورکارهای این نشست بود.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد، «فرهاد سحرخیز»، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی مشهد و رئیس این کمیسیون، با اشاره به اهمیت سرمایه گذاری در حوزه زنجیره گیاهان دارویی و استفاده از ظرفیت‌های این عرصه در جهت توسعه اقتصادی، گفت: استان خراسان رضوی پتانسیل قابل توجهی در حوزه گیاهان دارویی دارد که با سرمایه گذاری در زمینه فرآوری و صادرات این محصولات، می‌توان ارزش افزوده مطلوبی را نصیب این خطه نمود؛ لذا بایستی به طرح‌های سرمایه‌گذاری در حوزه زنجیره ارزش گیاهان دارویی توجه نمود.

وی افزود: تکمیل زنجیره ارزش گیاهان دارویی، سرمایه‌گذاری‌های بعدی در این عرصه را تسهیل نموده و به نوعی از آن‌ها حمایت می‌کند. بر همین اساس، طرح سرمایه‌گذاری ایجاد و توسعه زنجیره کامل گیاهان دارویی با پتانسیل‌های موجود در استان، می‌تواند به عنوان طرحی پیشگام از نتایج عملیاتی و جذاب انجام یک پروژه ملی در بستر ابزارهای جدید و مدرن تامین مالی باشد و در قالب یک پروژه سرمایه‌گذاری کشوری مطرح و برای سرمایه‌گذاران ارائه گردد.

سحرخیز در بخش دیگری از سخنان خود از تشکیل سه کمیته تخصصی ذیل کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق مشهد خبر داد و افزود: این کمیته‌های تخصصی شامل کمیته بازار سرمایه، کمیته سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و کمیته توانمندسازی و پژوهش در حوزه سرمایه گذاری و تامین مالی است. این کمیته‌ها پس از احصاء نیازهای واقعی بخش خصوصی در حوزه سرمایه‌گذاری و تامین مالی، ایجاد شده‌اند. با این حال نتیجه‌بخش بودن این ساختارها نیازمند همکاری همه اعضای کمیسیون است؛ چراکه مباحث کلان و مهمی که به کمیسیون ارجاع می‌شود، باید در کمیته‌ها به تفصیل مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

 

ارجاع نظرات کمیسیون در خصوص پیمان «بریکس» به اتاق ایران

«احسان شجاعی»، نایب رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست، از ارجاع نتایج بررسی‌های این کمیسیون در خصوص پیمان «بریکس» به اتاق ایران خبر داد.

وی در ادامه با اشاره به شکل‌گیری کمیته‌های تخصصی کمیسیون، تصریح کرد: با توجه به اینکه کمیسیون های اتاق بازرگانی نقش مشورتی دارند، لازم است عدم ورورد کمیته‌های ذیل کمیسیون به موضوعات اجرایی مورد توجه قرار گیرد.

شجاعی ادامه داد: قرار است از این پس دستورکارهای جلسات کمیسیون بر اساس خروجی کمیته‌ها تعیین شود از این رو از کمیته‌ها تقاضا داریم جلسات خود را به صورت منظم و کاربردی برگزار کرده و نتایج مباحث خود را جهت بررسی و تصمیم‌گیری نهایی به کمیسیون ارجاع دهند.

کمیته‌های کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی با رویکرد اجرایی ایجاد شده‌اند

«وجیهه اصغری»، دبیر کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی مشهد نیز در این جلسه با اشاره به جزئیات تشکیل سه کمیته اجرایی ذیل کمیسیون، اظهار کرد: رویکرد اجرایی و کمک کمیته‌ها به کمیسیون در راستای اهداف تعریف شده این بازوی مشورتی- تخصصی اتاق، از اولویت‌های ماست.

وی ادامه داد: بر این اساس امیدواریم نتایج بررسی‌ها و مباحث کمیته‌ها به کمیسیون ارجاع شده و در دستورکار جلسات کمیسیون قرار گرفته و در صورت تصویب کمیسیون بتوانیم آن‌ها را به عنوان بسته‌های پیشنهادی کمیسیون برای طرح در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، هیات نمایندگان اتاق مشهد و همچنین اتاق ایران ارسال کنیم.

 

«اکبر میرزاپور»، مشاور کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق خراسان رضوی، در ادامه این نشست با بیان اینکه مرزی بین تصمیم‌سازی و اجرا وجود دارد، گفت: در این راستا ابتدا باید نیازهای بنگاه‌های اقتصادی استان در حوزه تامین مالی را احصا کرده و از آن طریق، پتانسیل‌ها و نیازهای آنان را طبقه‌بندی کنیم. سپس باید با ایجاد یک نقشه راه بر اساس نیازهای موجود، با همکاری متخصصان این حوزه، راهکارهای تامین مالی را به واحدها ارائه دهیم.

وی ادامه داد: در ادامه می‌توان با اتکا به فعالیت‌های پژوهشی، بسته‌های تامین مالی برای بنگاه‌های اقتصادی استان را تهیه کرد. همچنین، باید ارتباط خود را با نهادهای مالی فعال کرده و ارتباطات خود را با نهادهای استانی تقویت کنیم.

لزوم استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی برای خدمت‌رسانی به واحدهای تولیدی

«علیرضا گرجی‌نیا»، رئیس کمیته سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی مشهد نیز در این جلسه گفت: در خصوص سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، ظرفیت‌های بسیار خوبی در شرکت‌ها و صندوق‌های خارج از ایران وجود دارد که مغفول مانده و می‌توان از آن استفاده کرد و امیدواریم در این راستا بتوان خدمات خوبی به واحدهای تولیدی استان ارائه کرد.

در بخش دیگری از این نشست « فرزانه عسکری»، عضو کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی خراسان رضوی، ضمن اشاره به انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری، به ارائه گزارشی در خصوص صندوق بازنشستگی تکمیلی پرداخت.

وی گفت: صندوق‌های سرمایه گذاری نهادهای مالی هستند که با جمع‌آوری پول سرمایه‌گذار، نسبت به سرمایه‌گذاری آن اقدام می‌کنند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توانند به عنوان یکی از روش‌های تامین مالی هم محسوب شوند.

عضو کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی خراسان رضوی با بیان اینکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری نقش واسطه مالی دارند، بیان کرد: صندوق‌های سرمایه‌گذاری متنوعی در دنیا ایجاد شده است که تاکنون 15 نوع آن در ایران مجوز فعالیت گرفته‌اند و آخرین آن، صندوق بازنشستگی تکمیلی است که هنوز به مرحله اجرا نرسیده است. از دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توان به صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت، صندوق سرمایه‌گذاری در سهام، صندوق سرمایه‌گذاری مختلط، صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی، پروژه‌ای، نیکوکاری، جسورانه، بازارگردان، زمین و ساختمان، صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات، اهرمی، بخشی و… اشاره کرد.

عسکری در ادامه به بیان جزئیات صندوق بازنشستگی تکمیلی پرداخت و افزود: در صندوق بازنشستگی تکمیلی با استفاده از پس‌انداز و سرمایه‌گذاری آن، مزایای تکمیلی برای دوران بازنشستگی اعضای آن نهاد فراهم می‌شود.

نگاهی به صندوق سرمایه‌‌گذاری پروژه

در بخش دیگری از این جلسه، «حمید روح‌بخش»، عضو کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق خراسان رضوی به ارائه گزارشی در خصوص صندوق سرمایه‌گذاری پروژه پرداخت و گفت: این صندوق سرمایه‌گذاری ذیل یک شرکت سهامی عام و به منظور اجرا و بهره‌برداری از پروژه‌های کلان انتفاعی که دارای توجیه فنی و اقتصادی است، تاسیس می‌شود.

وی با اشاره به شرایط ایجاد این صندوق، ادامه داد: حداقل 80 درصد از ارزش روز دارایی شرکت باید مرتبط با پروژه‌های شرکت بوده و به تایید هیات کارشناسان رسمی دادگستری برسد. همچنین درصد تکمیل پروژه نباید کمتر از 5 درصد باشد و پروژه باید ظرف 5 سال به بهره برداری برسد.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=14615

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.