• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024
کل 3124 امروز 5
6
در سومین نشست کمیسیون«برند و تولید بدون کارخانه» اتاق بازرگانی مشهد صورت گرفت

نقد و بررسی دستورالعمل صدور گواهی فعالیت تولید بدون کارخانه

  • کد خبر : 14632
  • ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲
نقد و بررسی دستورالعمل صدور گواهی فعالیت تولید بدون کارخانه
در سومین جلسه کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، دستورالعمل صدور گواهی فعالیت تولید بدون کارخانه تشریح شد و درباره ظرفیت‌های استفاده از این گواهی، بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد، «محمدحسین روشنک»، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی در این نشست با اشاره به اینکه تولید بدون کارخانه از موضوعات مغفول مانده در ایران است، اظهار کرد: اعضاء کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه اتاق مشهد، سفیران نشر ایده تولید بدون کارخانه هستند.

وی با بیان اینکه بسیاری از مسیرها به سوی تولید بدون کارخانه، هموار نیست، افزود: آیین‌نامه تولید بدون کارخانه‌ از سوی اداره کل صنعت، معدن و تجارت تدوین شده است. البته شیوه و روش‌های عملیاتی تولید بدون کارخانه ترسیم نشده و به زودی قطعی خواهد شد. با کمک کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه اتاق خراسان رضوی، فرآیند تولید بدون کارخانه شفاف خواهد شد.

روشنک با بیان اینکه در آینده تولیدات بازار متعلق به صاحبان برند خواهد بود، گفت: در ابتدای راه، فعالان حوزه صنعت با ایده تولید بدون کارخانه مخالف بودند؛ اما رفته رفته این ایده در حال پا گرفتن و جا افتادن است.

وی در خصوص الزام عقد قرارداد برای اخذ گواهی تولید بدون کارخانه، عنوان کرد: امکان عقد تفاهم نامه در این زمینه به هرصورتی امکان پذیر است. سامانه بهین‌یاب هرنوع تفاهم‌نامه و قرارداد را می‌پذیرد. متقاضیان پس از اخذ گواهی تولید بدون کارخانه، پروانه بهره‌برداری دریافت خواهند کرد و اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان همکاری لازم را با متقاضیان دارد.

روشنک بیان کرد: صاحب برند برای تولید محصول به کارخانه نیاز دارد. به همین خاطر وی برای تولید محصول، با کارخانه تفاهم‌نامه امضا خواهد کرد. این کارخانه باید دارای مجوز، استاندارد، کیفیت و… برای تولید باشد. مسئولیت کیفیت محصولات تولیدی با صاحب کارخانه است. صاحبان برند امکان تولید محصولات مختلف در کارخانجات را دارند و کد مجوز صنعت و استاندارد محصول، براساس کارخانه تولیدی صادر می‌شود.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی مشهد، حذف 9 درصد مالیات از صادرات تولیدات بدون کارخانه را امتیازی نهفته خواند و خاطرنشان کرد: کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه در نشر این ایده میان فعالان اقتصادی اثرگذار خواهد بود.

روشنک با اشاره به صدور گواهی و سند برای برند، عنوان کرد: برندها بایستی دارای سند ثبتی شده و ارزش‌گذاری شوند. همچنین، پس از ارزش‌گذاری قابلیت رهن در بانک پیدا کنند؛ به‌طوری که برند دارای هویت باشد و براساس آن مورد پذیرش قرار گیرد.

ضرورت ‌ساماندهی تولیدکنندگان صنفی و غیر صنفی به منظور ارائه کالای باکیفیت

در ادامه «عبدالله یزدان‌بخش»، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی در خصوص کیفیت محصولات تولیدی کارخانجات، گفت: متاسفانه در حال حاضر نابسامانی در میان برخی تولیدکنندگان صنفی و غیر صنفی دیده می‌شود. مجموعه‌های تولیدی غیرقانونی و زیرپله‌ای، نیروی انسانی را با دستمزد اندک به کار می‌گیرند. این واحدهای تولیدی با مواد اولیه بی‌کیفیت به تولید محصول و ارائه آن به بازار پرداخته و به موضوعاتی همچون مالیات و تامین اجتماعی ورود پیدا نمی‌کنند و به همین دلیل، قیمت این محصولات تولیدی، غیرقابل رقابت با محصولات رقبا است.

یزدان‌بخش با تاکید بر تاسیس شهرک پوشاک، بیان کرد: برای تنظیم و سامان‌دهی بازار پوشاک مشهد این شهرک باید راه‌اندازی شود؛ اما در راه تاسیس این شهرک، مشکلات و موانع فراوانی وجود دارد.

«رضا حمیدی»، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در بخشی از این نشست تاکید کرد: اجرای ایده تولید بدون کارخانه، سبب افزایش آمار تولیدات کارخانجات خواهد شد.

پیشنهاد تشکیل 10 کمیته تخصصی در حوزه برند و تولید بدون کارخانه

«فاطمه جمیلی»، رئیس کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه اتاق بازرگانی خراسان رضوی اظهار کرد: تاکنون ۱۰ نفر از اعضا کمیسیون طرح‌های مبنی بر تشکیل کمیته‌های تخصصی در حوزه‌های مرتبط با اهداف کمیسیون را ارائه کرده‌اند و براساس اولویت‌ها کمیته‌های نهایی با مشورت اعضا کمیسیون انتخاب و اعلام خواهد شد. کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه، بازوی مشورتی اتاق بازرگانی خراسان رضوی بوده و ارتباط تنگاتنگی با اتاق ایران دارد که این ارتباط می‌تواند گام‌های موثری در این حوزه برای بخش خصوصی در ایران بردارد؛ زیرا اتاق ایران، در حال حاضر کمیسیونی متناظر با برند و تولید بدون کارخانه ندارد.

وی بر حضور افراد تاثیر‌گذار حوزه‌های صنعت و کشاورزی در کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه تاکید کرد و گفت: با نشر ایده تولید بدون کارخانه در استان، مسئولان نیز با صاحبان برند و نشان تجاری همراه خواهند شد.

جمیلی با تاکید بر تاثیر برند در تولید پوشاک، خاطرنشان کرد: در دنیا توجه زیادی به برندینگ در حوزه پوشاک شده است؛ اما بسیاری از صنایع خوب و مطرح کشور در حوزه برندینگ سرمایه‌گذاری نکرده و از اعتماد به جوانان غافل ماندند.

مغفول ماندن صنایع پیشران در خراسان رضوی

«محسن شرکاء»، نایب رئیس کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی و ارتقا اخلاق کسب و کار اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این جلسه تاکید کرد: گواهی تولید بدون کارخانه دارای محدودیت تولید در برخی کالاها مانند ماشین و لوازم‌خانگی است که بایستی در این زمینه چاره اندیشی شود.

وی همچنین، خاطرنشان کرد: خراسان رضوی در حوزه صنایع پیشرو عقب‌مانده است و در این حوزه بخش خصوصی نیز فعالیتی نداشته است. در حال حاضر خراسان رضوی دارای صنعت پیشران نیست که بایستی به این موضوع توجه شود.

صدور 10 گواهی تولید بدون کارخانه در خراسان رضوی از ابتدای امسال

«ناصر بهزاد»، معاون امور صنایع اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در خصوص دستورالعمل‌ صدور گواهی تولید بدون کارخانه، عنوان کرد:  گواهی توسط اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان صادر می‌شود. خوشبختانه مشکلات در حوزه ساختار الکترونیکی صدور این گواهی رفع شده و تعدادی گواهی در مرحله صدور قرار گرفته‌اند. درخواست صدور گواهی تولید بدون کارخانه باید در سامانه بهین‌یاب ثبت شود.

وی افزود: ممکن است تداخلاتی در زمان ثبت درخواست به وجود بیاید که با مراجعه متقاضیان به اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان این موضوع رفع شده و مشاوره به متقاضیان ارائه خواهد شد.

بهزاد با بیان اینکه در 6 ماهه ابتدایی سال جاری ۱۰  گواهی تولید بدون کارخانه در خراسان رضوی صادر شده است، عنوان کرد: بایستی از شرایط، منابع و ظرفیت محدود فعلی برای رشد و تولید استفاده کرد. برخی از واحد‌های تولیدی، ظرفیت ساختاری خالی دارند که امکان استفاده از آنان برای رشد تولید، انعطاف بیشتر در حوزه تولید و بازار وجود دارد.

اختصاص تسهیلات به گواهی تولید بدون کارخانه

معاون امور صنایع اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در بخش دیگر سخنانش از تخصیص تسهیلات به گواهی تولید بدون کارخانه خبر داد و گفت: دارندگان گواهی تولید بدون کارخانه امکان استفاده از تسهیلات را دارند که پس از صدور مجوز، فرآیند اخذ تسهیلات طی خواهد شد.

بهزاد با اشاره به اصلاح و بررسی دستورالعمل‌های صدور گواهی تولید بدون کارخانه در وزارت صمت، افزود: پیشنهادات برای اصلاح دستورالعمل‌های صدور گواهی تولید بدون کارخانه از استان‌ها اخذ و پس از بررسی لحاظ می‌گردد. لذا رئیس و اعضای کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه نیز می بایست پیشنهادات در این زمینه را مطرح کنند.

بهزاد همچنین، به محدودیت‌های مجوز تولید بدون کارخانه اشاره و عنوان کرد: گواهی تولید بدون کارخانه دارای محدودیت‌هایی برای برخی از تولیدات است که البته سند تحول صنعت و تجارت خراسان رضوی درحال تدوین است. ممکن است امکان تولید خودرو با استفاده از گواهی تولید بدون کارخانه وجود نداشته باشد؛ اما با استفاده از این گواهی می‌توان در حوزه تولید قطعات و مونتاژبندی آن فعالیت کرد.

 

«کاظم شیردل»، رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی هم در خصوص دستورالعمل صدور گواهی تولید بدون کارخانه، بیان کرد: در سامانه بهین یاب برای تکمیل فرآیند صدور گواهی تولید بدون کارخانه، باید قرارداد یا تفاهم‌نامه با کارخانه بارگذاری شود. پیشنهاد می‌کنم؛ این مرحله حذف و پس از صدور گواهی تولید بدون کارخانه، صاحب برند با کارخانه دارای ظرفیت، قرارداد منعقد کند.

«زهرا علیزاده»، کارشناس اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در خصوص صدور کد آیسیک برای تولید بدون کارخانه، بیان کرد: همزمان با صدور گواهی تولید بدون کارخانه، کد آیسیک صادر می‌گردد؛ اما اداره کل صمت درحال رایزنی برای اخذ کد آیسیک پیش از صدور گواهی مذکور است.

وی با اشاره به تکمیل فرآیند متقاضیان گواهی تولید بدون کارخانه در سامانه بهین‌یاب، تشریح کرد: با ثبت برند در سامانه، گواهی تولید بدون کارخانه اخذ می‌گردد. مدت زمان این گواهی یکساله بوده و امکان استفاده از آن برای عقد قرارداد با یک یا چندین کارخانه و واحد تولیدی وجود دارد.

اعلام کمیته‌های پیشنهادی کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه

در ادامه «سهیل پروازی»، دبیر کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه اتاق بازرگانی خراسان رضوی، کمیته ها را پیشران جلسات کمیسیون دانست و افزود: تهیه پروپوزال به ازای هر کمیته اقدام مثبتی است که در این کمیسیون و توسط اعضای آن صورت گرفته است و امید است با برنامه‌ریزی مناسبی به فعالیت کمیسیون ادامه دهیم.

وی در ادامه به پیشنهاد 10 کمیته تخصصی ذیل کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه اتاق بازرگانی خراسان رضوی اشاره کرد و تشریح کرد: کمیته فرانچایز، دیجیتال برندینگ، نوآوری و شتاب دهی به پروژه‌های برندینگ و تولید بدون کارخانه، پوشاک و نساجی، برند منطقه‌ای، تلفیق علم و صنعت، شناسایی فرصت و تسهیل برندینگ، تحقیقات بازاریابی و مطالعات بازار، استارتاپ‌ها و دانش‌بنیان‌ها، صیانت حقوقی و اداری و مشاوره و مدیریت برندینگ از جمله کمیته‌های پیشنهادی اعضای کمیسیون بود.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=14632

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.