• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
کل 3101 امروز 9
7
رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق خراسان رضوی مطرح کرد؛

ضرورت پیوستن هر چه سریع‌تر ایران به پیمان‌های بین‌المللی با هدف توسعه صادرات

  • کد خبر : 14810
  • ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۱
ضرورت پیوستن هر چه سریع‌تر ایران به پیمان‌های بین‌المللی با هدف توسعه صادرات
رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: ایران باید در راستای تسهیل مراودات مالی با دنیا، هر چه سریع‌تر به پیمان‌های بین‌المللی به ویژه  FATF بپیوندد تا بتوانیم در راستای توسعه تجارت، مراودات بانکی را از طریق ارتباط با بانک‌های جهانی انجام دهیم.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد، «حسین محمدیان» در استانه فرا رسیدن روز ملی صادرات، در گفت‌وگو با خبرنگار ما به اقتضائات توسعه تجارت کشور اشاره و اظهار کرد: مشکلات موجود در مسیر مراودات مالی و بانکی با کشورهای هدف یکی از چالش‌های فعالان اقتصادی در حوزه صادرات است. لذا تقاضای ما از دولت و ارکان نظام آن است که ایران هر چه سریع‌تر به FATF بپیوندد تا در راستای توسعه تجارت، شاهد تسهیل در انجام مراودات مالی با کشورهای مختلف باشیم.

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری همواره بر توسعه صادرات غیرنفتی تاکید موکد داشته‌اند؛ چرا که صادرات غیرنفتی می‌تواند در تمامی زمینه‌ها از جمله اشتغال، درآمدزایی و بهبود تراز تجاری کشور مثمرثمر باشد. لذا در این راستا، بایستی موانع و گره‌هایی که وجود دارد، با تدبیراندیشی و توجه به پیشنهادات و درخواست‌های بخش خصوصی مرتفع گردد.

محمدیان با بیان اینکه موضوع پیمان سپاری ارزی در حال حاضر یکی از مهم‌ترین مشکلات ما در حوزه صادرات است، اظهار داشت: این سیاست با شیوه اجرایی فعلی مورد پذیرش صادرکنندگان نیست. صادرکنندگان از دولت تقاضا دارند که در سیاست تعهد ارزی تجدیدنظر شود تا تمامی صادرکنندگان بتوانند ارز حاصل از صادرات خود را به قیمت آزاد در بازار بفروشند یا این که نظام بانکی، ارز صادراتی را به قیمت بازار آزاد از صادرکننده خریداری کند تا آنان متضرر نشوند.

محمدیان ابراز امیدواری کرد که سوبسیدها و رانت‌های موجود در بحث تولید و صادرات به حداقل ممکن برسد تا تولیدکنندگان بتوانند در یک اقتصاد آزاد دسترسی راحت به مواد اولیه داشته باشند و در غایت امر، آنچه اتفاق می‌افتد، تولید صادرات محور باشد.

وی در خصوص چالش صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی در حوزه اخذ ضمانت‌نامه‌های ارزی و صادراتی نیز اذعان کرد: تاکنون اقدامی برای حل مساله ضمانت‌نامه‌های صادراتی صورت نگرفته است. این مساله یکی از چالش‌های جدی است و تا زمانی که نتوانیم مراودات خود را با بانک‌های دیگر کشورها انجام دهیم، قطعا در زمینه توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی توفیقی حاصل نخواهیم کرد؛ چنان که آمارها حاکی از آن است که رشد قابل توجهی در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی به دلیل محدودیت‌های بانکی نداشته‌ایم.

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: ما باید برای افزایش مبادلات اقتصادی با دیگر کشورها، قواعد بین‌المللی را بپذیریم. نمی‌توانیم «تافته‌ای جدا بافته» از دنیا باشیم و در عین حال انتظار توسعه صادرات و مراودات تجاری را داشته باشیم. باید با تلاش در جهت حذف تحریم‌ها، بتوانیم جزئی از تجارت جهانی باشیم و از ظرفیت کشور به نحو احسن استفاده کنیم که البته انگیزه حذف موانع موجود را در دولتمردان و کارگزاران می‌بینیم.

 

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=14810

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 2انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.