• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
کل 3159 امروز 0
6
در همایش «آشنایی با مرکز تجارت بین الملل و ابزارهای تحلیل ITC» تشریح شد:

توسعه بازارهای هدف در گرو استفاده تجار از ابزارهای تحلیل بازار جهانی است

  • کد خبر : 14814
  • ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۴
توسعه بازارهای هدف در گرو استفاده تجار از ابزارهای تحلیل بازار جهانی است
در همایش آشنایی با مرکز تجارت بین‌الملل و ابزارهای تحلیل بازار بین‌المللی ITC که عصر دوشنبه، 24 مهر ماه، در سالن اجلاس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی برگزار گردید، به مزایای استفاده از ابزارهای تحلیل بازار و لزوم استفاده تجار از بانک‌های اطلاعات جهانی پیش از ورود به بازارهای هدف اشاره و تأکید شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد، «میرهادی سیدی»، مشاور امور بین‌الملل و توافق‌های تجاری سازمان توسعه تجارت در این همایش، با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان توسعه تجارت با سازمان بین‌المللی تجارت در زمینه ارائه خدمات و آموزش‌های تخصصی، اظهار کرد: نهادهای مختلفی ذیل سازمان بین‌الملی تجارت فعالیت می‌کنند که با دولت‌ها همکاری دارند. از این میان، سازمانITC  تنها با تجار و فعالان حوزه تجارت همکاری کرده و تجار را در اصولی‌تر و کارآمدتر شدن فعالیت‌های تجاری یاری می‌دهد.

وی با اشاره به لزوم استفاده از بسترهای این سازمان بین‌المللی به منظور آموزش تجار ایرانی، ادامه داد: بر اساس توافقی که میان ایران و اتحادیه اروپا در سال 1397 منعقد شده، توانستیم از اتحادیه اروپا 8 میلیون یورو کمک مالی در راستای انجام این فعالیت‌های آموزشی دریافت کنیم و در این مدت فعالیت‌های بسیاری در این راستا انجام شده است.

سیدی تصریح کرد: ITC 15 بانک اطلاعات تجاری مهم و 10 بانک اطلاعات تجاری دارد که می‌توانیم از طریق این ابزارها اطلاعات مهمی از بازارهای جهانی به دست بیاوریم. در حالی که دسترسی به این بانک‌های اطلاعاتی برای کشورهای توسعه‌یافته با دریافت هزینه ممکن می‌شود، این بانک‌های اطلاعاتی به صورت رایگان در اختیار کشورهای در حال توسعه از جمله ایران قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه افراد کمی در ایران به استفاده از این ابزارهای تجاری تسلط دارند. آموزش و استفاده از این بانک‌های اطلاعاتی در فعالیت‌های تجاری، تجارت را به روز خواهد کرد در غیر این صورت مانند این است که همچون تجار هزاران سال قبل و به روش‌های قدیمی تجارت می‌کنید.

مشاور امور بین‌الملل و توافق‌های تجاری سازمان توسعه تجارت با تأکید بر اینکه این نخستین دوره مهمی است که تجار باید بگذرانند، گفت: این بانک‌های اطلاعاتی شگفت‌انگیز هستند و ریز اطلاعاتی که می‌دهند برای اجرای یک فعالیت تجاری بسیار عالی است. بر این اساس به تجار یا نمایندگان آنان توصیه می‌شود در دوره‌های 20 ساعته آموزش کامل این بانک‌های اطلاعاتی شرکت کنند.

وی همچنین با اشاره به امکان تربیت مدرسان بین‌المللی ITC در ایران، بیان کرد: برنامه ما این است که بتوانیم در همه استان‌ها استاد و مدرس ITC تربیت کنیم. در این راستا از افرادی که تمایل دارند دعوت می‌کنیم با گذراندن دروه‌های آموزشی مدرک تدریس دریافت کنند.

سیدی همچنین، اعزام 20 شرکت کوچک و متوسط به کشور آلمان به منظور آموزش نحوه نفوذ در بازار این کشور و کمک به شرکت‌های دیجیتال مارکتینگ برای ارتباط با شرکای خارجی را از جمله دستاوردهای همکاری‌های میان سازمان توسعه تجارت ایران با سازمان ITC بر شمرد.

نگاهی به جزئیات بانک‌های اطلاعاتی سازمان ITC 

در ادامه، «مسعود کمالی اردکانی»، مدرس مورد تایید ITC به ایراد سخن پرداخت و گفت: در وبسایت سازمان ITC یک بخش آموزش مجازی وجود دارد که شامل 200 دوره آموزشی به زبان‌های مختلف از جمله 3 دوره به زبان فارسی می‌باشد.

کمالی با بیان اینکه این نهاد یک سامانه اینترنتی بین‌المللی با بیش از یک و نیم میلیون کاربر داشته و مرجع خبری دنیا در حوزه تجارت خارجی است، تصریح کرد: معمولا دستیابی شرکت‌ها به اطلاعات دقیق، به‌روز و قابل اتکا در خصوص تجارت خارجی و بازارهای بین‌المللی بسیار پیچیده و سخت است. با این وجود اطلاعات ارائه شده در بانک‌های اطلاعاتی و سامانه‌های ITC جزو قابل اتکا‌ترین اطلاعات تجارت جهانی است.

وی با اشاره به اینکه سامانه تجارت خارجی شامل سه بانک اطلاعاتیTrade Map Market، Market Access Map و Export Potential Map است. دو بانک اطلاعاتی نخست بر اساس آمار گذشته بنا شده‌اند؛ اماExport Potential Map درباره آینده حرف می‌زند و اطلاعاتی از آینده نشان می‌دهد.

این مدرس مورد تایید ITC در ادامه به بیان جزئیات و ارائه آموزش‌هایی در خصوص Trade Map Market و نحوه استفاده از آن پرداخت و گفت: Trade Map Market یکی از مهم‌ترین سامانه اطلاعات تجاری است که بیش از 20 سال از ایجاد آن می‌گذرد؛ از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های این سامانه می‌توان به ارائه اطلاعاتی در خصوص عملکرد صادراتی کشورها، بازارهای جایگزین، بازارهای رقابتی و فهرستی از شرکت‌های صادرکننده و واردکننده اشاره کرد که از بخش آمار سازمان ملل متحد اخذ شده و 95 تا 99 درصد قابل اتکاست.

کمالی، پوشش جغرافیایی بیش از 220 کشور و منطقه جغرافیایی، ارائه اطلاعات از 2001 به بعد، ارائه اطلاعات تجاری کشورهایی که اطلاعات خود را منعکس نمی‌کنند به صورت آینه‌ای، پوشش اطلاعاتی بیش از 10 هزار محصول، طبقه‌بندی کالاها بر اساس کدهای HS را از جمله مزایای این بانک اطلاعات تجاری برشمرد و عنوان کرد: در مجموع در این سامانه می‌توان اطلاعات کلی و جزئی تجاری را در خصوص واردات و صادرات کشورها مشاهده کرد.

وی در ادامه به بیان جزئیات و آموزش‌هایی در خصوص بانک اطلاعاتی Market Access Map پرداخت و متذکر شد: این بانک اطلاعاتی در حوزه دسترسی به بازار است و تحلیل‌هایی کلان و نیمه‌کلان از بازارهای کشورهای مختلف ارائه می‌دهد و از طریق آن می‌توان به اطلاعات بازارهای کشورهای مختلف، تعرفه محصولات و نسبت ما با رقبای تجاری دسترسی پیدا کرد.

وی اضافه کرد: 126 دستورالعمل و موارد غیر تعرفه‌ای وجود دارد که برای صادرات یک محصول به یک بازار صادراتی باید از آن‌ها آگاهی داشته باشیم. دستورالعمل‌هایی مانند ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های بازار هر کشور، دستورالعمل‌های بهداشتی، بسته‌بندی و استانداردهایی که بسیار مهم‌تر از مسائلی از جمله تعرفه صادراتی به کشورهای مختلف است، اطلاعات بسیار مهمی که از طریق Market Access Map می‌توان به آن‌ها دسترسی پیدا کرد و در صورت عدم رعایت آن‌ها کالای صادراتی از کشور مقصد عودت می‌گردد.

کمالی اظهار کرد: همچنین به کمک سامانه Rules of Origin می‌توان به موافقت‌نامه‌های تجاری میان کشورها دسترسی پیدا کرد. از طریق این سامانه می‌توان از 6 ماه قبل از هرگونه تغییر در قوانین تجاری کشورها مطلع شد؛ موضوعی که برای فعالان تجاری در یک کشور بسیار مهم است.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به بیان جزئیات و آموزش‌هایی درباره بانک اطلاعاتی Export Potential Map پرداخت و گفت: این بانک اطلاعاتی در مورد آینده حرف می‌زند و بر اساس مدل‌های اقتصادی و آمارهای موجود پیش‌بینی‌هایی درباره آینده بسیاری از بازارها ارائه می‌دهد. این سامانه یک بخش مربوط به ایران نیز دارد که از طریق آن می‌توان به اطلاعات تجاری و پیش‌بینی‌های تجاری درباره ایران دست پیدا کرد. از طریق این سامانه می‌توان دریافت که کدام کشورها پتانسیل خوبی برای بازارهای آینده دارند و برای تجارت با آن کشورها برنامه‌ریزی کرد.

اهمیت آموزش سامانه‌های تجاری و فرایند تجارت با دیگر کشورها

«علی شریعتی‌مقدم»، عضو هیات نمایندگان اتاق و رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال اتاق خراسان رضوی نیز در این همایش، اظهار کرد: درگذشته چنین فرصت‌هایی در راستای آموزش سامانه‌های تجاری بسیار محدود و کم بود و تجار برای دریافت اطلاعات تجاری بازارهای مختلف نیازمند چندین مکاتبه با رایزن بازرگانی آن کشور بودند. اما در سال‌های اخیر اقدامات بسیار بزرگی در راستای آموزش سامانه‌های تجاری و فرایند تجارت با کشورهای دیگر انجام شده است.

وی، نقطه عطف برگزاری دوره‌ها و همایش‌های آموزشی در اتاق بازرگانی خراسان رضوی را حضور نوجوانان و جوانان در رویدادهای مختلف عنوان کرد و گفت: به همه افراد علاقه‌مند و تجار و فعالان اقتصادی پیشنهاد می‌کنم حتما این دوره‌ها را طی کنند چرا که افرادی که جست‌وجوی بهتری داشته باشند، نتیجه بهتری می‌گیرند.

«پیام رشیدی»، مدیر مرکز آموزش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز با اشاره به برگزاری دوره‌ها و همایش‌های مختلف آموزشی برای فعالان اقتصادی، دانش‌پذیران و افراد علاقه‌مند بیان کرد: برگزاری دوره‌های تخصصی آموزشی برای تشکل‌ها و انجمن‌های گوناگون در دستورکار مرکز آموزش قرار دارد.

 

 

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=14814

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.