• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 11 May - 2024
کل 3125 امروز 0
5
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی:

آزادسازی نرخ ارز و از بین بردن تفاوت نرخ در بازار و سامانه نیما، دغدغه اصلی صادرکنندگان است

  • کد خبر : 15066
  • ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۸
آزادسازی نرخ ارز و از بین بردن تفاوت نرخ در بازار و سامانه نیما، دغدغه اصلی صادرکنندگان است
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: آزادسازی نرخ ارز و از بین بردن تفاوت نرخ آن در بازار و سامانه نیما، بسیاری از مشکلات صادرکنندگان را حل و صادرات کالا را آسان می کند.

محمدحسین روشنک اضافه کرد: این که صادرکننده مجبور شود ارز را به نرخ ارزان به سامانه نیما بدهد تا واردکننده با آن ارز کالا وارد کشور کرده و به نرخ آزاد بفروشد، فقط به ضرر صادرکننده تمام می شود، در صورتی که صادرکننده، ارز خود را به نرخ بازار واگذار کند، هر واردکننده ای ارز را به نرخ آزاد از بازار دریافت کرده و با آن کالا وارد خواهد کرد و در این صورت نرخ ارز هم افزایش پیدا نمی کند.

رئیس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان گفت: فضای کشور چندان صادرات محور نیست، شاید یکی از دلایل آن را بتوان نبود وزارت بازرگانی یا وزارت تجارت در کشور دانست، معتقدم که تشکیل وزارت بازرگانی آن قدر مهم است که نبود آن ما را از مسیر اصلی اقتصاد کشور دور می کند.

روشنک اظهار کرد: از آنجا که وزارت بازرگانی در کشور تشکیل نشده است، مزیت های صادراتی هر منطقه از جمله خراسان رضوی در کالاهای ساخته شده مشخص نیست، هیچ پژوهشی هم در این زمینه انجام نگرفته است که کدام کالاها مزیت صادراتی دارند یا کدام کشورها می توانند بازار خوبی برای کالاها باشند.

عضو هیات رئیسه اتاق خراسان رضوی گفت: دیگر مشکل صادرکنندگان، ضعف زیرساختهای حمل و نقل است، هنوز واگن کافی برای حمل کالاهای صادراتی نداریم و این در حالی است که حمل واگن از کشورهای آسیای میانه یا عکس آن هزینه زیادی برای صادرکننده دارد و دلیلی ندارد که صادرکننده سه تا چهار هزار دلار پول نامشخص برای نوبت واگن پرداخت کند.

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=15066

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.