• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
کل 3087 امروز 4
8
در همایش «بایدها و نبایدهای تجارت با عربستان» بررسی شد؛

راهکارهای استفاده حداکثری از احیای مراودات تجاری ایران و عربستان

  • کد خبر : 15178
  • ۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۹:۵۴
راهکارهای استفاده حداکثری از احیای مراودات تجاری ایران و عربستان
همایش آشنایی با فرصت‌های تجاری کشور عربستان با رویکرد بررسی توسعه تجارت با این کشور تحت عنوان «نشست بایدها و نبایدهای تجارت با عربستان» به همت کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی و با همکاری کمیسیون مدیریت واردات و بازرگانی داخلی این نهاد تشکلی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد، «حسین محمدیان» رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق خراسان رضوی در ابتدای این نشست اظهار کرد: متاسفانه علاوه بر معضلات خارجی که در مسیر فعالیت‌های تجاری کشور و استان وجود دارد از جمله اعمال تحریم‌های بی‌رحمانه؛ سیاست‌گذاری‌های داخلی و سنگ‌اندازی‌های دولت در فعالیت‌های اقتصادیِ بخش خصوصی نیز تبدیل به دغدغه و مصیبت عظیمی در این عرصه شده است.

وی افزود: امیدواریم تصمیمات نهایی که در خصوص فعالیت‌های اقتصادی از جانب مقامات بالادستی اخذ می‌شود، روند تخصصی و کارشناسی در پیش گرفته و در نهایت به نفع صادرات و توسعه اقتصاد کشور باشد.

محمدیان تشریح کرد: ما به عنوان بخش خصوصی اقتصاد کشور می‌بایست در راستای پیدایش و توسعه دیپلماسی اقتصادی، نقش‌آفرینی مطلوبی داشته باشیم؛ چراکه پس از تحقق این مهم شاهد رونق اقتصادی، تسهیل مسیر فعالیت‌های تجاری و… خواهیم بود.

وی با بیان اینکه تنش‌زدایی با عربستان سعودی و بهبود روابط فی‌مابین دو کشور، کورسوی امیدی برای بهبود وضعیت تجاری کشور و احیای دیپلماسی اقتصادی ایران محسوب می‌شود، تصریح کرد: هرچند که مسیر حرکت توسعه تعاملات اقتصادی ایران و عربستان از سرعت قابل قبولی برخوردار نیست ولیکن آغاز این راه و قدم گذاشتن در وادی ارتباطات و مراودات تجاری با کشورهایی چون عربستان، امیدواری ما را به بهبود اوضاع نابه‌سامان اقتصادی بیش از پیش کرده است.

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق مشهد عنوان کرد: احیای ارتباطات و توسعه مراودات ایران و عربستان؛ فرصتی را برای رونق اقتصادی خراسان‌رضوی و به ویژه شهر مشهد پدید می‌آورد و ضروری است جهت مغتنم شمردن این فرصت، با ایجاد هم‌گرایی و همراهی میان فعالان اقتصادی استان، مسیر درخشانی را در حیطه اقتصادی خراسان‌رضوی رقم بزنیم. پتانسیل‌های اقتصادی و زیرساخت‌های مطلوب خراسان‌رضوی، زائرپذیر بودن شهر مشهد و دیگر مزیت‌های اقتصادی این منطقه، عاملی است که ما را به پیشرفت تجاری با عربستان امیدوار می‌کند. لذا در تلاش هستیم تا اولین هیات تجاری اعزام شده به ریاض، جمعی از فعالان اقتصادی کارآمد مشهد و خراسان رضوی باشند.

وی اضافه کرد: رمز اصلی پیشرفت اقتصادی و توسعه پتانسیل‌های تجاری هر کشور و منطقه‌ای، در گر‌و دوستی‌ها و گسترش ارتباطات با سایر کشورها است و خشنودیم که کشور ما نیز پس از پشت سر گذاشتن چالش‌های متعدد و مختلف در حیطه‌های اقتصادی، سرانجام به دیپلماسی در عرصه اقتصاد روی آورد.

محمدیان بیان کرد: متاسفانه سیاست‌گذاری‌‌ سیستم‌های بانکی و‌ نوع مواجهه آن‌ها با فعالان اقتصادی از شایستگی لازم برخوردار نیست و این خود سنگ بزرگی در مسیر تحقق توسعه اقتصادی کشور محسوب می‌شود و زنگ اعتراض خیل عظیمی از فعالان اقتصادی کشور را به صدا درآورده است. دخالت‌های بانک مرکزی در امر صادرات، معضل عظیم و غیرقابل مدارایی است که امیدواریم سرانجام با اعتراض و مطالبه‌گری‌های متعدد بخش خصوصی؛ شاهد مرتفع شدن این مسئله باشیم.

وی افزود: کم‌ترین مطالبه بخش خصوصی خراسان‌رضوی از مقامات بالادستی این است که منابع بانکی این استان صرف فعالیت‌های اقتصادی و تجاری این خطه گردد و شاهد خروج این منابع نباشیم.

ایران و عربستان، دو وزنه اصلی در منطقه خاورمیانه

سپس تریبون در اختیار حجت الاسلام والمسلمین «محمدرضا نوری شاهرودی»، سفیر سابق ایران در عربستان قرار گرفت. او ضمن اشاره به اهمیت وضعیت اقتصادی کشورها در رتبه‌بندی بین‌المللی آن‌ها بیان کرد: مهم‌ترین مقوله امروز دنیا، اقتصاد به معنای عام کلمه است. معیار رتبه‌بندی جهانی کشورها و سنجش ارزشی که در سطح بین‌المللی دارند؛ در گرو وضعیت اقتصادی‌شان می‌باشد. این مهم، نکته‌ای است که می‌بایست ما را بیش از پیش نسبت به اهمیت و ضرورت بهبود و ارتقاء وضعیت اقتصادی کشورمان آگاه کند.

وی افزود: عربستان درحال حاضر با بهبود نوع نگاه مدیریتی، جامعه‌نگری، دوراندیشی اقتصادی و… قدم در مسیر درخشانی نهاده و‌ همانگونه که شاهد هستیم روزهای روشنی را در عرصه‌ اقتصادی، پیش رو دارد.

سفیر سابق ایران در عربستان عنوان کرد؛ کشورهای منطقه در زمینه صادرات محصولات نفتی و غیرنفتی از همکاری، همراهی و تعامل لازم برخوردار نیستند و این مایه تاسف است. ما برای شکوفایی و پیشرفت اقتصادی نه فقط در ایران بلکه در منطقه، می‌بایست به اصل مهمی با عنوان «همگرایی» در فعالیت‌های صادراتی برسیم. در نظر گرفتن اصل مهم «گفت‌وگو» در عرصه‌های تجاری با دیگر کشورها، کلید راه‌گشای مسیرهای تجاری و اقتصادی محسوب می‌شود.

نوری شاهرودی تاکید کرد: ایجاد یک‌ منبع و مبنای اقتصادی در منطقه خاورمیانه؛ از جمله ضروریاتی است که مسیر شکوفایی اقتصاد در منطقه را تسهیل خواهد نمود. چرا که از این طریق، بسیاری از مشکلات سرمایه‌گذاری، معضلات تجاری و… مرتفع خواهد شد. همچنین امیدواریم با تحولاتی که اخیرا در خاورمیانه رخ داده است، بتوانیم پتانسیل‌های مرتبط با قطب انرژی را تقویت نماییم.

وی‌ گفت: تعاملات و‌ مراودات ایران و عربستان نقش شاخص و کلیدی در منطقه خاورمیانه دارد؛ چرا که این دو کشور وزنه‌های اصلی خاورمیانه محسوب شده و در توسعه و پیشرفت اقتصادی منطقه اثرگذاری چشم‌گیری خواهند داشت.

سفیر سابق ایران در عربستان اظهار کرد: می‌بایست به این امر مهم آگاه باشیم که تحقق رشد اقتصادی ما در پی تقویت روابطمان با کشورهایی چون عربستان صورت می‌گیرد. ما می‌بایست گام به گام به بررسی ظرفیت‌های تجاری دو طرف بپردازیم. به عنوان مثال، خراسان رضوی ظرفیت بی نظیری در صادرات میوه دارد و عربستان نیز از میوه‌های ایران استقبال ویژه‌ای خواهد داشت.

وی اضافه کرد: در راستای تسهیل مسیر مراودات ایران و عربستان و همچنین استفاده از پتانسیل‌های ویژه خراسان‌رضوی در ارتباط با این کشور؛ پیشنهاد می‌شود فعالان اقتصادی خراسان‌رضوی‌ به ایجاد کمیسیون‌های مشترک با شهرها و نقاط مختلف عربستان بپردازند. از طرفی، عضویت FATF، مزایا و پتانسیل‌های مطلوبی را برای اقتصاد کشور ما به ارمغان می‌آورد.

احیای روابط ایران و عربستان و تهدیدهایی که به فرصت تبدیل شدند

در ادامه «وحید عذیری»، کارشناس ارشد روابط بین‌الملل حوزه غرب آسیا به اظهار سخن پرداخت و‌ گفت: تاجران ایرانی می‌بایست در پلتفرم‌های تجاری مشترک با فعالان اقتصادی عربستان ورود کرده و با نخبه‌های اقتصادی در تعامل باشند تا روابط تجاری فی‌مابین دو‌کشور، به هوشمندانه‌ترین ‌شکل‌ ممکن در مسیر توسعه قرار گیرد.

وی افزود: ایران و عربستان از لحاظ نکات راهبردی اشتراکات متعددی با یکدیگر دارند. با بهبود روابط ایران و عربستان، تهدیدها برای ایران تبدیل به فرصت شده و امید است روزهای روشنی در انتظار دو‌ کشور باشد.

عذیری افزود: در حوزه سرمایه گذاری، عربستان سعودی در سال های اخیر به بازیگری کلیدی در تأمین سرمایه گذاری در خاورمیانه و شمال آفریقا بدل شده است. در میان مدت این کشور از توانمندی های بسیاری برای سرمایه گذاری در خراسان رضوی و مشهد برخوردار است.

وی بیان کرد: عربستان سعودی می تواند مسیر مناسبی برای دسترسی آسان تر خراسان رضوی به آفریقا باشد. از طرف دیگر خراسان می تواند مسیر مناسبی برای دسترسی عربستان سعودی به اقتصادهای آسیای مرکزی و روسیه باشد، بنابراین امکان توسعه روابط ترانزیتی بین دو کشور وجود دارد.

وی درباره مانع زدایی از صادرات کالا به عربستان گفـت: مسئله بسته بندی کالاها و توجه به سلیقه شهروندان کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه عربستان ازجمله مسائلی است که می تواند به رشد صادرات ایران کمک کند.

فرار سرمایه‌ها، زنگ خطری برای اقتصاد ایران است

سپس «سعید بامشکی» رئیس کمیسیون مدیریت واردات و بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی مشهد اظهار کرد: امروزه مسیر فعالیت‌های تجاری و اقتصادی در کشور ما با پیچ‌وخم‌های متعددی رو به‌رو شده است که بخش زیادی از این مشکلات ناشی از سیاست‌گذاری‌های اقتصادیِ زیان‌آوری است که در داخل کشور صورت می‌گیرد. عدم حمایت کافی مسئولان ذی‌ربط از فعالان اقتصادی و مسیر پرچالشی که پیش روی تاجران ما قرار دارد، ماحصلی جز ناامیدی و سرافکندگی فعالان این عرصه نداشته است. وخامت اوضاع کنونی به گونه‌ای است که متاسفانه امروزه علاوه بر فرار مغزها، شاهد فرار سرمایه‌ها از کشور هستیم.

وی افزود: امیدواریم صدای مطالبه‌گری بخش خصوصی به گوش مسئولان سیاست‌گذار و قانون‌گذار برسد و شاهد تسهیل مسیر فعالیت‌های تجاری و بازگشت سرمایه‌ها به کشور باشیم.

«فاطمه جمیلی» رئیس کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه اتاق بازرگانی مشهد نیز در این نشست گفت: کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه پتانسیل مطلوبی در راستای توسعه فعالیت‌های اقتصادی و پرورش بنگاه‌های تجاری دارد. این کمیسیون از هیچ تلاشی در مسیر بهبود فعالیت‌های اقتصادی در خراسان‌رضوی و حمایت از کسب‌وکارهای تجاری دریغ نخواهد کرد.

ضرورت بررسی و واکاوی ظرفیت‌های مشترک ایران و عربستان در مسیر توسعه روابط اقتصادی

«محمدعلی بک» مدیر کل خلیج فارس وزارت امور خارجه؛ مهمان دیگر این جلسه بود که به صورت برخط با این نشست ارتباط گرفت. وی گفت: احیای روابط اقتصادی ایران و عربستان، رویداد فرخنده‌ای است که قطعا روزهای روشنی را برای هر دو کشور به ارمغان خواهد آورد. هرچند که طبیعی است مسیر احیای روابط ایران و عربستان با چالش‌هایی مواجه باشد؛ اما نکته مهم این است که هر دو کشور در تلاشند تا به رفع موانع و مشکلات موجود در این مسیر بپردازند تا شاهد تحقق رونق میان طرفین باشیم.

وی افزود: یکی از چالش‌هایی که در مسیر توسعه فعالیت‌های تجاری ایران و عربستان وجود دارد، این است که دو کشور هیچ شناخت کاملی نسبت به ظرفیت‌های مشترکشان ندارند؛ لذا در مرحله اول می بایست به شناسایی و بررسی ظرفیت‌های مشترک دو کشور پرداخته شود که تحقق این مهم هم همکاری بخش خصوصی و دولتی دو طرف را می‌طلبد.

علی بک اضافه کرد: دومین گام پس از شناسایی ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری ایران و عربستان، این است که به توسعه صادرات با این کشور در زمینه‌های مختلف اعم از گردشگری، سلامت و… بپردازیم. توسعه روابط ترانزیتی با عربستان و افزایش فعالیت بخش خصوصی دو‌ کشور با آغاز فعالیت اتاق‌ها و کمیسیون‌های مشترک از دیگر اقداماتی است که مسیر بهبود روابط اقتصادی دو کشور را تسهیل می‌کند.

وی تاکید کرد: تقویت حضور ایران در بازار عربستان از طریق تبادل هیات‌های تجاری به دو‌کشور، شرکت در نمایشگاه‌ها و… گام مهمی است که می‌بایست در مسیر احیای روابط اقتصادی با عربستان به آن اهتمام ورزیم.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=15178

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.