• امروز : شنبه - 6 مرداد - 1403
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
کل 3507 امروز 0
10
در چهارمین نشست کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی تاکید شد؛

لزوم اجرای ماده 16 قانون جهش تولید دانش‌بنیان و استفاده از انرژی‌ها تجدید‌پذیر در رفع چالش بحران انرژی

  • کد خبر : 15255
  • ۰۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶
لزوم اجرای ماده 16 قانون جهش تولید دانش‌بنیان و استفاده از انرژی‌ها تجدید‌پذیر در رفع چالش بحران انرژی
در چهارمین جلسه کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی بر لزوم اجرای ماده 16 قانون جهش تولید دانش بنیان، تدوین تقویم همایشی با همکاری و هم‌افزایی کمیته‌های کمیسیون انرژی  با سایر کمیته‌ها و کارگروه‌های هم‌تراز سایر نهادها و ضرورت تدوین طرحی پژوهشی درباره میزان تولید و مصرف انرژی استان و... تاکید شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد، «عبدالله یزدان‌بخش»، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی با تاکید بر هم‌افزایی و همکاری کمیسیون‌های انرژی و صنعت اتاق بازرگانی مشهد در راستای مطالبه گری دغدغه فعالان صنعتی در حوزه انرژی، اظهار کرد: ضروری است بدانیم چه اقدامات و راهکارهایی برای کنترل انرژی در واحدهای تجاری، صنعتی، خانگی امکان پذیر است و گوشه چشمی هم به الگوی دیگر کشورها در حوزه مصرف و صادرات انرژی داشته باشیم.

یزدان‌بخش با اشاره به اهمیت ارائه راهکار برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی اذعان کرد: ضروری است کمیته ای با موضوع مدیریت مصرف ذیل کمیسیون انرژی تشکیل گردد تا مسائل این حیطه را به طور کامل و دقیق مورد بررسی قرار دهد.

وی با طرح این پرسش که میزان مصرف گاز در واحدهای صنعتی، خانگی و عمومی کشور چقدر است؟ ادامه داد: اگر آمار متقنی از تولید و مصرف انرژی در کشور وجود داشته باشد، می‌توان براساس آن در حوزه صنعت و انرژی سرمایه‌گذاری کرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی مشهد با اشاره به اینکه پیشنهادات مطرح شده در کمیسیون‌های اتاق بازرگانی خراسان رضوی در طی سه ماه آتی اجرایی و بر روی آن تمرکز بیشتری خواهد شد، عنوان کرد: دوره دهم اتاق بازرگانی خراسان رضوی، دوره شکوفایی و رشد بوده و تصمیمات اساسی و موثری برای پیگیری مطالبات بخش خصوصی اتخاذ خواهد شد.

لزوم تدوین طرح پژوهشی وضعیت انرژی استان و استراتژی چهارساله براساس ناترازی انرژی

«نسرین یوسفی عارفی»، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به ایجاد و شکل‌گیری کمیته بهینه‌سازی مصرف و مدیریت راهبردی انرژی ذیل این کمیسیون، گفت: در حوزه مصرف انرژی یک سوال اساسی مطرح است؛ اینکه چه ضمانتی برای عدم تغییر قوانین پس از سرمایه‌گذاری صنایع در حوزه انرژی‌های تجدید‌پذیر و تاسیس نیروگاه وجود دارد؟ کمیته‌های ذیل کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، بایستی قوانین دولت در این حوزه را استخراج و بررسی کنند. لازم است طرحی پژوهشی براساس میزان مصرف و تولید انرژی در استان، مصرف انرژی‌های تجدید‌پذیر، سرمایه‌گذاری در این حوزه و ارائه راهکار برای افزایش سرمایه‌گذاری، تهیه و تدوین شود. همچنین استراتژی چهارساله استان براساس ناترازی انرژی باید تدوین گردد.

وی با تاکید بر همکاری و هم‌افزایی کمیسیون صنعت و انرژی اتاق بازرگانی در تدوین برنامه راهبردی میزان و الگوی تولید و مصرف انرژی صنایع، عنوان کرد: بخشی از مشکلات در حوزه صنعت، مربوط به انرژی است و برگزاری همایش با محوریت صنعت و انرژی می‌تواند در حل برخی مشکلات اثرگذار باشد. در این راستا، تنظیم تقویم همایش مشترک موثر خواهد بود.

یوسفی عارفی با بیان اینکه برطبق ماده 16 قانون جهش تولید دانش‌بنیان (تامین برق صنایع)، صنایع با مصرف برق بیش از یک مگاوات موظف هستند معادل یک درصد از برق مورد نیاز سالانه خود را از طریق احداث نیروگاه‌های تجدید‌پذیر تامین کنند و این روند باید تا پایان سال پنجم به 5 درصد برسد، اظهار کرد: از طرفی، سازمان‌های دولتی ملزم به تامین 20 درصد برق مصرفی خود از انرژی‌های تجدید‌پذیر هستند؛ اما اجرای مصوبه مربوط به این موضوع مغفول مانده که بایستی جریان پیدا کند. اگر سازمان‌های دولتی تنها 5 درصد از مصرف انرژی تجدید‌ناپذیر را حذف و تجدیدپذیر را جایگزین آن کنند، بخش عمده‌‌ای از منابع دولتی حفظ خواهد شد. این طرح به کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران پیشنهاد داده خواهد شد.

وی بخش دیگر سخنانش را به اخذ جریمه عدم اجرای ماده 16 قانون جهش تولید دانش بنیان اختصاص داد و بیان کرد: اگر بخش دولتی، قانونی را برای بخش خصوصی اجرایی کند؛ بخش دولتی نیز مکلف به اجرای همان قانون است. با آزادسازی منابع مالی دولتی از محل 20 درصد مصرف انرژی تجدیدپذیر، بسیاری از مشکلات اقتصادی استان در حوزه کمبود منابع رفع خواهد شد.

تشریح اقدامات کمیسیون انرژی در یک ماه اخیر

سپس «شهریار زهدی»، دبیر کمیسون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی به تشریح اقدامات انجام شده در طی یک ماه گذشته در این کمیسیون پرداخت و تاکید کرد: تبیین استراتژی انرژی استان، تفاهم همکاری اتاق مشهد و ایران خودرو خراسان در حوزه انرژی، برنامه ریزی برای فرهنگ‌سازی مصرف بهینه انرژی از طریق برگزاری همایش مشترک و… از اقدامات صورت گرفته کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی در یک ماه اخیر بود.

وی افزود: حرکت از محتوای تهیه شده در جلسات کمیسیون به سمت پیاده سازی عملی آن یکی از مهمترین اهداف کمیسیون انرژی است. در این راستا کمیسیون توانست در خصوص یکی از طرح‌های مطرح شده در جلسه گذشته در خصوص انرژی زمین گرمایی، گام‌های موثری در جهت پیاده سازی عملیاتی بردارد. همچنین همکاری‌هایی با شرکت‌های برق مشهد، منطقه‌ای و استان صورت گرفته که به زودی شاهد آثار آن در صنعت استان خواهیم بود.

زهدی در بخشی دیگر از سخنانش به ضرورت حرکت از روش‌های تأمین مالی سنتی نظیر وام های بانکی به سمت سایر روش‌های نوین و با سرعت بالاتر در حوزه تأمین سرمایه برای طرح‌های حوزه انرژی تاکید کرد. کمیسیون انرژی در همکاری با سایر ظرفیت‌های اتاق مشهد، تلاش دارد فعالان حوزه انرژی را با این روش‌های جدید کسب سرمایه آشنا کند.

مزایای تامین مالی جمعی برای واحدهای تولیدی

در ادامه «وحید قدرتی»، مدیر پلتفرم تامین مالی جمعی کسب‌وکار رضوی در خصوص ظرفیت‌های تامین مالی جمعی برای شرکت‌ها گفت: جذب سرمایه‌های اندک به تعداد بالا برای حمایت از یک ایده، طرح یا پروژه؛ تحت یک پلتفرم مالی، تامین مالی جمعی یا کرادفاندینگ (Crowdfunding) نام دارد.

وی ادامه داد: تامین مالی جمعی، دسترسی صاحبان کسب‌وکارهای نوآور، خلاق و دانش‌بنیان را به سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی تسهیل می‌کند و با فرآهم‌آوردن فرصت‌های سرمایه‌گذاری مطمئن، متنوع و سودآور، امکان کسب منافع اقتصادی در کنار کارآفرینی اجتماعی را برای سرمایه‌گذاران خرد و کلان مهیا می‌کند.

در ادامه «شکوه میرشاهی»، کارشناس دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خراسان رضوی عنوان کرد: ایران با بحران انرژی در حوزه آب، برق و گاز مواجه است و می‌تواند با ارتباطات در منطقه، بخشی از انرژی مورد نیاز را تامین کند. با ارائه پیشنهادات از سوی اعضای کمیسیون و ارجاع به سطح استانی و سپس ملی، اتفاقات خوبی در عرصه مطالبه گری در موضوع انرژی رخ خواهد داد.

آگاهی ناکافی صنایع از موضوع انرژی، از اصلی‌ترین مشکلات است

سپس «حمید ایزدی»، مدیرعامل خانه هم‌افزایی انرژی و آب خراسان رضوی با تاکید بر لزوم تدوین نقشه راه در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: مشکل و مسئله اصلی در حوزه انرژی های تجدیدپذیر، عدم آگاهی کافی صنایع و بی توجهی به مقوله آگاه سازی از سوی متولیان امر است. صنایع به دلیل عدم اجرای ماده 16 قانون جهش تولید دانش بنیان، جریمه می‌شوند. این در حالی است که برخی از صنایع از ماده 16 قانون جهش تولید دانش بنیان اطلاعی نداشته و افزایش هزینه برق در صنایع را ناشی از تورم و گرانی می‌دانند.

در ادامه «شهریار صابر»، عضو هیئت مدیره انجمن ساتکا خراسان رضوی با اشاره به اینکه در شرایط اقتصادی فعلی، صنعت مظلوم‌ترین واحد در حوزه انرژی است و فشار زیادی به این بخش وارد می‌شود، بیان کرد: ماده 16 قانون جهش تولید دانش بنیان، با حرکت به سمت انرژی تجدیدپذیر، ابتدا به رفع ناترازی انرژی کمک می‌کند؛ اما نکته این است که ورود نیروگاه‌های خورشیدی و انرژی تجدید‌پذیر به چرخه و مدار انرژی، 6 سال به طول می‌انجامد. بحران انرژی در سال‌های آتی جدی است و اجرای طرح‌های ارائه شده می‌تواند از بخشی از مشکلات در بحران کمبود انرژی در زمان پیک مصرف جلوگیری کند.

گفتنی است؛ پیشنهاد بازدید از پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد و منطقه اقتصادی نفت و گاز سرخس از سوی خانه هم‌افزایی انرژی و آب خراسان رضوی در هفته سوم آبان ماه در این نشست مطرح شد. همچنین برخی از اعضاء کمیسیون پیشنهاد تدوین تقویم همایش‌ها به صورت مشترک با دیگر کمیسیون‌های اتاق بازرگانی خراسان رضوی را عنوان کردند.

در پایان حاضرین فرم علاقه مندی در حضور در جلسات کمیته های تخصصی را به کمیسیون ارائه کردند و بنا شد در هفته آینده به جمع فعالین در این کمیته ها در جلسات فنی آنها بپیوندند.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=15255

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.