• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024
کل 3119 امروز 0
6
در کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی استان مطرح شد؛

ضرورت استفاده از ظرفیت «شینگن عربی» در توسعه گردشگری خراسان رضوی

  • کد خبر : 15549
  • ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۰
ضرورت استفاده از ظرفیت «شینگن عربی» در توسعه گردشگری خراسان رضوی
چهارمین جلسه کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی به بررسی جوانب توسعه روابط بین‌الملل با تاکید بر ظرفیت آسیای میانه و طرح «شینگن عربی» و اثر آن بر توسعه گردشگری استان گذشت.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد، «مژگان ثابت تیموری»، رئیس این کمیسیون در خصوص طرح توسعه روابط بین‌الملل با تاکید بر ظرفیت گردشگران آسیای میانه و مقوله شینگن عربی، اظهار کرد: کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس برای توسعه صنعت گردشگری در منطقه، طرح شینگن عربی را ارائه کرده‌اند و بر این اعتقادهستند که این اقدام جان تازه‌ای به بخش گردشگری و در نتیجه اقتصاد کشورهای عضو این شورا خواهد بخشید؛ زیرا از تبادلات گردشگران است که درآمد ارزی حاصل می‌شود.

وی با اشاره به پتانسیل گردشگری سلامت و مذهبی شهر مشهد، افزود: نکته ای که در جذب گردشگران کشورهای مختلف به ویژه آسیای میانه بسیار حائز اهمیت بوده، مسئله شایستگی میزبانی است.

ثابت تیموری به توسعه روابط گردشگری کشورهای عضو پیمان شانگهای اشاره و تاکید کرد: با عضویت در این پیمان، صنعت گردشگری رشد پیدا می‌کند اما بهره گیری از این فرصت، نیازمند فراهم‌سازی زیرساخت‌های لازم و انجام اقداماتی است.

لزوم فرهنگ‌سازی برای میزبانی از گردشگران آسیای میانه

وی، فقدان زیرساخت‌های لازم برای ارتباط با کشورهای عضو پیمان شانگهای را یکی از دلایل عدم توسعه گردشگری دانست و خاطرنشان کرد: برای میزبانی و پذیرش این نوع گردشگران بایستی فرهنگسازی صورت گیرد. شاید برخی کشورهای عضو پیمان شانگهای، کمتر توسعه یافته باشند؛ اما در حوزه گردشگری دارای دستاورد و اقدامات مثبتی هستند. لذا بایستی در حوزه فرهنگ‌سازی و بهبود فرهنگ میزبانی تلاش شود.‌

وی حمل‌ونقل و اقامت را از زیرساختهای پرچالش در حوزه گردشگری دانست و گفت: خراسان رضوی ظرفیت بالایی در حوزه مراکز اقامتی دارد؛ اما در زمینه حمل‌ونقل آنطور که باید از ظرفیت‌هایش استفاده نشده است. همچنین، ضرورت دارد فرهنگ میزبانی استان در حوزه پذیرش گردشگران کشورهای همسایه، اصلاح گردد.

ثابت تیموری تدوین تفاهم‌نامه و بسته‌های سفر براساس نوع گردشگری استان در کمیسیون گردشگری اتاق مشهد و انتقال آن به اعضای هیات نمایندگان اتاق خراسان رضوی و نیز کمیسیون گردشگری اتاق ایران را اقدامی مهم و جدی در حل مسائل حوزه گردشگری و یکی از پیشرانهای توسعه گردشگری استان دانست.

وی عنوان کرد: تقویت بازارچه‌های مرزی، ارائه خدمات سفر در دفاتر خدمات مسافرتی و انتخاب ایرلاین‌های ایرانی از جمله الزامات در توسعه گردشگری استان است. در مسیر استفاده از معاهدات بین‌المللی برای گردشگری نیز، مساعدت و همکاری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، لازم است.

ثابت تیموری با اشاره به رونمایی از طرح شینگن عربی، بیان کرد: امیدواریم بتوانیم از ظرفیت و پتانسیل ایجاد شده، سهمی برای توسعه گردشگری استان کسب کنیم. با استفاده از حوزه‌های متعدد گردشگری‌ خراسان رضوی، فضا برای توسعه این صنعت در استان وجود دارد.

عمان و عراق، مشتریان ثابت گردشگری سلامت ایران هستند
رئیس کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی مشهد با اشاره به اینکه عمان و عراق از مشتریان ثابت گردشگری سلامت ایران هستند، تاکید کرد: باید بسته و پکیج مناسبی برای معرفی ظرفیت گردشگری سلامت استان تهیه و ارائه شود. با ارائه بسته های سفر متشکل از خدمات پزشکی و تفریحی، گردشگری سلامت بیش از پیش در استان توسعه پیدا خواهدکرد.

انعقاد تفاهم‌نامه‌ای برای تدوین برنامه راهبردی توسعه گردشگری مبتنی بر طبیعت

ثابت تیموری بخش دیگر سخنانش را به امضای تفاهم‌نامه همکاری میان کمیسیون گردشگری اتاق خراسان رضوی، مازندران، البرز، گیلان و گلستان با انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران به منظور تقویت زیرساخت‌های این حوزه در کشور اختصاص داد و تصریح کرد: این تفاهم‌نامه در جهت همکاری و تدوین برنامه راهبردی توسعه گردشگری مبتنی بر طبیعت با حضور و تایید ریاست محترم کمیسیون گردشگری و اقتصاد هنر اتاق ایران منعقد شد. پس از تدوین این برنامه به صورت پایلوت در اتاقهای مذکور، نتایج از طریق کمیسیون گردشگری و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برای اجرا به سایر اتاق‌های بازرگانی کشور ابلاغ خواهدشد. همکاری اتاق‌های بازرگانی مرتبط در تدوین برنامه راهبردی با تاکید بر تجربه تامین ارزش و تولید محتوا، تدوین اطلس رویدادها و تولید محتوا با همکاری اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور و تدوین بسته‌های سفر گردشگری سلامت به ویژه گردشگران نوظهور از دیگر بندهای این تفاهم‌نامه بود. همچنین، سازوکار معرفی یک برند واحد در حوزه گردشگری و به طور خاص گردشگری سلامت در هریک از استانهای مورد تفاهم، نیز در دستور کار این هیات قرارگرفت.

وی در ادامه به پتانسیل جشنواره‌های گردشگری از جمله جشنواره جاذبه‌های گردشگری ایران و ترکمنستان برای فعالان این حوزه اشاره کرد و گفت: متاسفانه در خصوص این جشنواره اطلاع رسانی کامل و لازم صورت نگرفته و شرکت‌های خصوصی بخش گردشگری خراسان رضوی در این جشنواره شرکت نکردند.

ثابت تیموری بخش دیگر سخنانش را به عقد خواهرخواندگی بین کمیسیون گردشگری اتاق خراسان رضوی با کمیسیون متناظر خود در اتاق استان‌های قم، فارس و کردستان و استفاده از این ظرفیت اختصاص داد و عنوان کرد: خراسان رضوی علاوه بر ظرفیت بالا در حوزه‌های گردشگری سلامت و مذهبی، در بخش‌های منابع طبیعی، آثار باستانی، تاریخی و سنتی نیز از ظرفیت و پتانسیل‌های بالایی برخورداراست که بایستی به درستی معرفی شده، تبلیغات لازم برای جذب گردشگر را در دستور کار قراردهد.

بسیاری از ظرفیت‌های گردشگری استان مغفول مانده است

«عبدالله یزدان‌بخش»، عضو هیات نمایندگان اتاق خراسان رضوی در این نشست، با اشاره به اینکه حوزه‌های اقتصادی و به ویژه صنعت گردشگری ایران تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار گرفته‌اند، اظهار کرد: گردشگران با پوشش، دین، فرهنگ و زبان مختلف به ایران سفر می‌کنند و نیازمند امکانات و خدمات متنوعی هستند و بایستی برنامه‌ریزی دقیقی به منظور تامین نیازها و امکانات آنان صورت پذیرد و نقاط ضعف موجود در این عرصه باید مرتفع گردد.

وی افزود: کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی خراسان رضوی آمادگی تعامل و همکاری بیشتر با کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی در خصوص پیگیری مطالبات فعالان حوزه گردشگری و صنعتگران مرتبط با این مقوله را دارد.

یزدان‌بخش در بخش دیگری از سخنان خود به حضور هیات‌های تجاری در حوزه صنعت در خراسان رضوی پرداخت و خاطرنشان کرد: کمیسیون گردشگری و صنایع دستی می‌تواند شهرهای خراسان رضوی با قدمت و تاریخچه بالا را که قابلیت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه گردشگری دارند، معرفی کند. بدین ترتیب هیات تجاری ضمن بازدید از شهرهای خراسان رضوی، با ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در این بخش آشنا شده و زمینه برای توسعه روابط تجاری گسترش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه بسیاری از ظرفیت‌های گردشگری استان مغفول مانده است، عنوان کرد: انتظار ما این است که کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق مشهد تمرکز بیشتری در حوزه معرفی جاذبه‌های گردشگری استان داشته باشد.

یزدان‎بخش همچنین، به تاثیر برندسازی در نمایشگاه‌های بین‌المللی پرداخت و گفت: تهیه بسته‌ای در زمینه گردشگری سلامت و ارائه آن به هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی می‌تواند اعضای هیات نمایندگان را در پیگیری مطالبات بخش خصوصی در این حوزه یاری کند.

ظرفیت‌های گردشگری نیشابور با قدمتی دیرینه مغفول مانده است

عضو هیات نمایندگان اتاق خراسان رضوی با اشاره به اینکه نیشابور پتانسیل بالایی در حوزه گردشگری دارد، تاکید کرد: ایران با ریشه 2500 ساله، ظرفیت بالایی برای درآمدهای ارزی و غیر ارزی از حوزه گردشگری دارد؛ اما سوال این است که چرا گردشگران خارجی تنها شیراز و اصفهان را به عنوان شهرهای تاریخی با جاذبه‌های گردشگری بالا می‌شناسند؟ درحالیکه نیشابور سابقه و قدمت بیشتری نسبت به شیراز و اصفهان داشته و مغفول مانده است.

یزدان‌بخش در خصوص پرداختن به موضوع گردشگری سلامت در خراسان رضوی، بیان کرد: گردشگری سلامت باید در مشهد مدیریت شود و نشست‌های تخصصی برای متولیان این حوزه برگزار و آموزش‌های لازم ارائه گردد تا اعتبار خراسان و ایران در این عرصه خدشه‌دار نشود.

وی همچنین، از ظرفیت نمایشگاه‌های حوزه گردشگری در توسعه این صنعت سخن گفت و عنوان کرد: مشهد، یزد و کرمان می‌توانند شهرهای مناسبی برای برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری باشند و ضروری است نمایشگاه بین‌المللی گردشگری که هر ساله در تهران برگزار می‌گردد، در سایر شهرهای دارای قابلیت در این عرصه نیز دایر شود.

ساختارهای اجرایی عمان در تسهیل امور گردشگری این کشور نقش بسزایی دارد

در ادامه «ناصر غفران»، نایب رئیس کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی خراسان رضوی به ارائه گزارش بازدید از ظرفیت‌های گردشگری عمان و اتاق بازرگانی این کشور اشاره و عنوان کرد: ساختارهای اجرایی کشور عمان بسیار قابل توجه بوده و در تسهیل امور حوزه گردشگری نقش بسزایی دارد. به گفته استاندار مسقط، مسیر همکاری‌های دوجانبه از سمت اتاق بازرگانی و بخش خصوصی ایران و عمان صورت خواهد گرفت و هرگونه پیمان و تعهدی با اتاق بازرگانی مسقط شکل گیرد، استانداری مسقط نیز پذیرفته و به آن متعهد خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه عمان بخش خصوصی پویایی دارد، خاطرنشان کرد: بخش خصوصی عمان با وجود سابقه کم، مسیر خوبی را طی کرده است. واحد تصمیم‌ساز و توسعه‌دهنده در عمان، بخش خصوصی است.

غفران در خصوص برگزاری جشنواره جاذبه‌های گردشگری ایران و ترکمنستان نیز، بیان کرد: تنها 3 شرکت خصوصی ایرانی در این جشنواره حضور پیداکردند. این شرکت‌ها از استان‌ خراسان رضوی نبوده و هم‌مرز با ترکمنستان نیستند. متاسفانه اطلاع‌رسانی درستی در این حوزه انجام نشد.‌ باید اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی و نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور در این حوزه فعال باشند و اطلاع رسانی کنند.

خراسان رضوی قطب گردشگری سلامت و مذهبی در کشور است

سپس «غلامرضا تاجیک»، کارشناس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور با اشاره به اینکه خراسان رضوی قطب گردشگری سلامت و مذهبی در کشور است، اظهار کرد: این استان پتانسیل و ظرفیت‌های متعددی در دیگر حوزه‌های گردشگری دارد. شهرهای خراسان رضوی دارای تمدن و قدمت‌ زیادی هستند. به طور مثال، گردشگری مزرعه در خراسان رضوی از پتانسیل بالایی برخوردار است؛ اما به آن توجه نمی‌شود. خرو به نام شهر آلو در جهان شناخته می‌شود. نیشابور نیز با پیشینه تاریخی 10 هزار ساله، ارزشی کمتر از شیراز ندارد. باید از این ظرفیت‌ها در راستای توسعه گردشگری استان استفاده نمود.

وی در ادامه گزارشی از اقدامات نمایندگی وزارت امور خارجه شمال و شرق کشور در حوزه گردشگری با کشورهای همسایه را قرائت و عنوان کرد: اجرای خواهرخواندگی شهر نیشابور با شهر سبز تاجیکستان یکی از اقدامات ارزشمند این نمایندگی وزارت امور خارجه در حوزه گردشگری بوده‌است. معرفی تولید‌کنندگان کاشی‌های ارزشمند به کشورهای همسایه و برگزاری رویدادهای فرهنگی و گردشگری هم از دیگر اقدامات صورت گرفته است.

تاجیک به بازگشایی کنسول‌گری عربستان در مشهد اشاره و عنوان کرد: برای افزایش ارتباطات اقتصادی و گردشگری و استفاده از شینگن عربی، نشست و گفت‌وگویی‌هایی با سر کنسول‌گری‌های عراق و عربستان در مشهد برنامه‌ریزی و انجام خواهدشد تا از این ظرفیت استفاده شود. نمایندگی وزارت امور خارجه برای ایجاد ارتباط با اتاق بازرگانی و کنسول‌گری عراق و عربستان رایزنی خواهد کرد.

لغو ویزا در توسعه گردشگری اثرگذار است

سپس «یوسف بیدخوری»، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی اظهار کرد: سالانه هیات‌های تجاری زیادی به خراسان رضوی سفر کرده و در اتاق بازرگانی، نشست، دیدار و گفت‌وگو می‌کنند. ظرفیت و پتانسیل خوبی در این حوزه وجود دارد که کمیسیون گردشگری باید از این مسئله برای توسعه گردشگری استفاده کند.

وی با بیان اینکه لغو ویزا در توسعه گردشگری اثرگذار است، افزود: خراسان رضوی با وجود برخورداری از بیشترین واحدهای اقامتی، پتانسیل بالایی در حوزه گردشگری دارد که بخش خصوصی می‌تواند برای استفاده از این پتانسیل، ترغیب شود. بخش خصوصی باید ظرفیت‌های گردشگری مغفول مانده استان را فعال کند.

بیدخوری به برگزاری جشنواره گردشگری ایران و ترکمنستان اشاره و تاکید کرد: این جشنواره همانند دیگر جشنواره‌ها اطلاع‌رسانی شد؛ اما استقبالی از آن صورت نگرفت. در این جشنواره ظرفیت‌های گردشگری دو کشور معرفی می‌شود.

وی در خصوص حضور تیم‌های رسانه‌ای بین‌المللی برای آشنایی با ظرفیت‌ و جاذبه‌های گردشگری استان، گفت: اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی آمادگی دارد با همکاری تشکل‌های حوزه گردشگری، مسئولیت حضور تیم‌های رسانه‌ای و تبلیغات بین‌المللی را برای توسعه گردشگری استان قبول کند.

شهرهای شمالی ایران به حوزه گردشگری سلامت ورود پیدا کردند

«امید خدادادی»، دبیر کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق خراسان رضوی نیز در بخشی از این نشست عنوان کرد: آسیای میانه (پیمان شانگهای) و شینگن عربی ابزارهایی برای استفاده در راستای توسعه روابط و ارتباطات گردشگری است. بایستی از ظرفیت‌های ایجاد شده توسط کشورهای عربی در این زمینه استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بیمارستان‌های شهرهای شمالی به حوزه گردشگری سلامت ورود پیدا کرده‌اند، درصورتی که به گردشگری سلامت در مشهد و استان خراسان رضوی مدیریت و توجه نشود، ظرفیت‌های این حوزه به سمت دیگر شهرها و استان‌ها سوق پیدا می‌کند.

در ادامه «ابراهیم محرابی»، رئیس خانه مسافرهای خراسان رضوی با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های اتاق بازرگانی و نمایندگی وزارت امور خارجه در توسعه گردشگری استان، بیان کرد: لازم است نماینده‌ای از حوزه گردشگری در هیات‌های تجاری اعزامی به کشورهای هدف، حضور پیدا کند.

مسیرهای دسترسی به آثار ثبت جهانی در مشهد و خراسان رضوی مشخص نیست

«صادق کاظمیان»، مدیر جامعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان هم با تاکید بر عدم توجه به آثار تاریخی ثبت جهانی، گفت: مسیرهای دسترسی به آثار ثبت جهانی در مشهد و خراسان رضوی مشخص نیست. یکی از عللی که گردشگران خارجی به سمت استان فارس سوق پیدا می‌کنند، مسیرهای دسترسی آسان این شهر است. سوال این است که در این حوزه چرا از ظرفیت‌های بوم گردی استان استفاده نشد؟ چرا خراسانی‌ها باوجود منابع طبیعی فراوان در استان برای استراحت به شهرهای شمالی سفر می‌کنند؟ آژانس‌های گردشگری نیز به برگزاری تورهای یک روزه با شرایط محدود در شهرهای خراسان رضوی، اکتفا می‌کنند. برای توسعه گردشگری استان و تسهیل مسیر دسترسی به این آثار، لازم است با اتاق بازرگانی استان‌های گلستان و سمنان ارتباط برقرار شود. با این کار، مدت ماندگاری گردشگر نیز افزایش پیدا می‌کند.

سپس در ادامه، اعضای کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی مشهد پیشنهاداتی هم‌چون ایجاد برند گردشگری استان با نام خراسان‌گردی، معرفی جاذبه‌های گردشگری استان با استفاده از ظرفیت راننده‌های ترانزیت آسیای میانه، گسترش برند گردشگری استان با استفاده از فضای مجازی، تمرکز بر سفر ارزان قیمت با تهیه بسته سفر با تمرکز بر اقامتگاه‌های بوم‌گردی، احیای جاده ابریشم و استفاده از ظرفیت گردشگری آن، استفاده از ظرفیت تبلیغات در جذب گردشگر، رفع موانع موجود آیین نامه‌ای و برخی قوانین مخل و تعاملات اداری را به ویژه در بخش مالیات و بیمه فعالان گردشگری ارائه و درخواست پیگیری نمودند.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=15549

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.