• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024
کل 3118 امروز 4
7
در چهارمین جلسه کمیسیون حمل‌ونقل اتاق بازرگانی مشهد صورت گرفت؛

واکاوی مشکلات حمل‌ونقل بار با افغانستان و راهکارهای گره‌گشایی از آن‌ها

  • کد خبر : 15562
  • ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۸
واکاوی مشکلات حمل‌ونقل بار با افغانستان و راهکارهای گره‌گشایی از آن‌ها
در چهارمین جلسه کمیسیون حمل‌ونقل، ترانزیت و امور مرزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی، مشکلات حمل‌ونقل بار با افغانستان و روش‌های حل چالش‌های فعالان اقتصادی در این عرصه، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «محمود امتی»، عضو هیات رئیسه اتاق استان، در این نشست با اشاره به مشکلات موجود بر سر راه حمل‌ونقل و ترانزیت کالا به افغانستان اظهار امیدواری کرد که با مذاکرات و تلاش‌های انجام شده، مشکلات و موانع موجود در این حیطه مرتفع گردیده و حمل محموله‌ها به افغانستان بیش از این دچار مشکل نشود.

تلاش برای حل مشکل عبور و مرور کامیون‌های حمل بار در پایانه مرزی میلک

«احمد زمانیان»، رئیس این کمیسیون از تلاش به منظور رایزنی با مسئولان دولتی در راستای رفع مشکلات حمل‌ونقل در پایانه‌های مرزی دوغارون، ماهیرود و میلک خبر داد و گفت: در خصوص مشکلات ایجاد شده در عبور و مرور کامیون‌های حمل بار در پایانه مرزی میلک که به علت سخت‌گیری‌های مرزی ایجاد شده، قرار است طی مذاکراتی با مرکز کشور، استاندار سیستان و بلوچستان، نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان و فرمانده مرزبانی، برای حل این مشکلات تلاش شود.

وی ادامه داد: مسائل و مشکلات فعالان اقتصادی در پایانه‌ مرزی دوغارون نیز با مسئولان در میان گذاشته شد و مقرر گردید با برگزاری جلسه‌ای، راهکارهای حل این مسائل و مشکلات بررسی شود.

منشأ بسیاری از مشکلات ترانزیتی با افغانستان، بوروکراسی‌های داخلی است

«ابراهیم عطایی»، نایب رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، ترانزیت و امور مرزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست اظهار کرد: طی بررسی‌های صورت گرفته از سوی اعضای کمیسیون به این نتیجه رسیدیم که منشأ بسیاری از مشکلات، بوروکراسی‌ها و دیگر موانع داخلی است و اگر بتوانیم مشکلات داخلی را حل کنیم، با توجه به اینکه امکان حل مسائل طرف افغانستانی هم وجود دارد، مانع جدی در مسیر حمل‌ونقل و ترانزیت کالا نخواهد بود.

وی در ادامه به بیان برخی از مشکلات حمل‌ونقل بار به افغانستان پرداخت و گفت: فقدان امکانات رفاهی برای رانندگان ایرانی، متوقف کردن کامیون‌های ایرانی در هنگام بازگشت از مرز افغانستان توسط نیروهای مرزی طالبان، تعطیلی روزهای پنج‌شنبه و جمعه پایانه مرزی توسط طالبان، استاندارد نبودن کامیون‌هایی که از افغانستان وارد کشور می‌شود، نبود دستگاه اسکن در مرز میلک و تغییر اسناد وزن کامیون‌ها از جمله مهم‌ترین مشکلات موجود در حوزه حمل‌ونقل بار با افغانستان است.

عطایی در بخش دیگری از سخنان خود، کمبود جایگاه و میزان توزیع سوخت در استان سیستان و بلوچستان را معضلی بزرگ در راه توسعه ترانزیت و حمل‌ونقل بار به افغانستان عنوان کرد و گفت: در مسیر ترانزیت بار از بندر چابهار به افغانستان با کمبود جایگاه سوخت و میزان عرضه سوخت مواجه هستیم و این عامل موجب افزایش زمان حمل‌ونقل کالا در این مسیر از 24 ساعت به چهار روز شده است.

وی تصریح کرد: نکته دیگر در خصوص عوارض دریافتی ورود به کشور و سایر هزینه‌های ترانزیت کالاست که پیش از این هرسال یکبار افزایش پیدا می‌کرد؛ اما در حال حاضر هر سه ماه افزایش پیدا می‌کند. این افزایش قیمت‌ها مشکلاتی را برای رانندگان افغانستانی به وجود آورده است.

نایب رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، ترانزیت و امور مرزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از معضلات این حوزه، خودتحریمی و بخشی‌نگری است که مشکلات بسیاری را رقم زده است؛ در حالیکه نهادها و سازمان‌های دخیل در امور مرزی و گمرکی بایستی با نگاه به منافع ملی، چالش‌های پیش روی فعالان اقتصادی را مرتفع نمایند.

خودسانسوری در بیان مشکلات، مانع رفع چالش‌های تجارت با افغانستان  می‌شود

«محمود سیادت»، رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان نیز در بخشی از این نشست، با اشاره به سفر هفته آینده هیات بلندپایه اقتصادی افغانستان به کشورمان، اظهار کرد: امیدواریم طی رویداد مزبور بتوانیم به راهکارهایی برای حل مشکلات پایانه‌های مرزی ایران و افغانستان رسیده و حق و سهم ایران را از ترانزیت کشور افغانستان افزایش دهیم.

وی افزود: متأسفانه بعضا خودسانسوری‌هایی که در بیان مسائل و مشکلات از سوی برخی مسئولان و متولیان امر صورت می‌گیرد، مسیر حل مسائل و مشکلات با سایر کشورها را ناهموار می‌سازد؛ چراکه هنگامی که در مقابل مسئولان سایر کشورها قرار می‌گیریم نمی‌توانیم به خوبی از خود دفاع کنیم. این در حالی است که آنان مشکلات را با صدای رسا بیان می‌کنند.

سیاست کشور، گسترش تجارت با افغانستان است

«علی‌اکبر بازوبندی»، کارشناس نمایندگی وزارت امور خارجه در شرق و شمال شرق کشور نیز در این نشست عنوان کرد: متاسفانه اکثر مشکلات ما منشأ داخلی داشته و به سبب ناهماهنگی، بخشی‌نگری و تعارض و تضاد منافع ایجاد شده است. لذا قبل از اینکه به سراغ کشورهای دیگر برویم باید مشکلات خود را حل کنیم. باید با هم گفت‌وگو کرده و از ظرفیت‌های موجود به منظور رفع چالش‌ها استفاده کنیم.

بازوبندی با بیان اینکه در حال حاضر سیاست کشورمان گسترش تجارت با افغانستان بدون ورود به مسائل سیاسی است، تصریح کرد: بر این اساس باید مانند بسیاری از کشورهای آسیای میانه بدون توجه به مسائل سیاسی بتوانیم تجارت خود با افغانستان را گسترش داده و از این شرایط استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: باید به موضوعات به صورت کلی‌تر و جامع‌تری بنگریم و تا می‌توانیم به سمت متنوع‌سازی مسیر‌ها به سمت توسعه تجارت حرکت کنیم.

اولویت نخست راهداری، حل مشکل انسداد مرز است

«نصیر برادران»، رئیس اداره ترانزیت اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی نیز با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای حل مشکلات موجود در مرزهای افغانستان، گفت: پیگیر حل مشکلات هستیم و تأکید داریم که همه شرایط به روال قبل بازگردد، اما با این وجود طرف افغان اقدامی به منظور رفع مشکلات انجام نداده است.

وی همچنین از اعلام آمادگی ایران برای کاهش عوارض ورود به افغانستان در صورت انجام این کار از طرف مقابل سخن گفت و افزود: این موضوع به طرف افغانستانی اعلام شده؛ اما تاکنون هیچ اقدام عملی از سوی طرف لفغانستانی انجام نشده است.

برادران اضافه کرد: در حال حاضر اولویت ما حل مشکلات بسته شدن مرز و عبور و مرور کامیون‌هاست و سپس به سایر مشکلات خواهیم پرداخت.

95 درصد خدمات مرزی توسط گمرک ارائه می‌شود

در ادامه تریبون در اختیار «محمدعلی باقری»، معاون ترانزیت گمرکات خراسان رضوی قرار گرفت و او اظهار کرد: در حال حاضر حدود 95 درصد خدمات ارائه شده در پایانه‌های مرزی کشور توسط گمرک ارائه می‌شود، پس لازم است گمرک نقش محوری در این امور داشته باشد؛ اما آنچه اتفاق می‌افتد، خلاف این موضوع است. در واقع به دلیل صدور بخشنامه ها و دستورالعمل‌های دستگاه‌های مختلف، تداخلاتی میان وظایف دستگاه‌ها در پایانه‌های مرزی به وجود می‌آید که موجب گره خوردن امور می‌گردد. بر این اساس باید به دنبال رفع این مسائل باشیم.

باقری در بخش دیگری از سخنانش به هزینه‌های ورود بار به کشور اشاره و تصریح کرد: هزینه‌ای که بابت ایکس‌ری اخذ می‌گردد، مصوب هیات وزیران است و نرخ آن افزایش نیافته است.

لزوم مدیریت واحد پایانه‌های مرزی با محوریت گمرک

«مرتضی قندچی»، نایب رئیس کمیسیون مدیریت واردات و بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی مشهد نیز در بخش دیگری از این نشست بیان کرد: مشکلات مرز دوغارون که سال‌هاست ادامه دارد، در چندین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان به بحث و بررسی گذاشته شد و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که برای حل مشکلات مرزی باید مدیریت واحد توسط گمرک شکل بگیرد.

وی افزود: با این حال، متاسفانه استقبال لازم در این زمینه از سوی مدیران مربوطه صورت نگرفت و موضوع مسکوت ماند. بر این اساس، لازم است این موضوع بار دیگر مطرح گردد تا مدیریت واحد در این گمرک مرزی با محوریت گمرک شکل بگیرد.

فرصت‌سوزی ایران در استفاده از کریدور «کتای»

«دین‌محمد فیض محمدی»، عضو کمیسیون حمل‌ونقل اتاق مشهد نیز در این جلسه با بیان اینکه حمل‌ونقل و ترانزیت کالا مکملی برای تجارت است، اظهار کرد: افزایش تبادلات تجاری با افغانستان برای ما فرصت‌های بسیاری در حوزه حمل‌ونقل و ترانزیت در بر خواهد داشت. برای نمونه، می‌توان با همکاری چین از ظرفیت معادنی که در شمال افغانستان وجود دارد استفاده کرده و کریدور «کتای» را به صورت ریلی یا جاده‌ای فعال نمود، آن را به کریدور شمال به جنوب متصل کرد، موجب خنثی‌سازی کریدور لاجورد شد و حمل‌ونقل و ترانزیت را از مسیر ایران کشاند. در این خصوص باید بخش تجارت، معدن و حمل‌و‌نقل با یکدیگر همکاری کنند.

وی افزود: در حال حاضر تعداد چشمگیری کانتینر ترانزیتی در بندرعباس دپو شده و متاسفانه امکانات، تجهیزات و هماهنگی‌های لازم برای استفاده از این فرصت آماده نشده است.

فیض‌محمدی با بیان اینکه کریدور «کتای» از کریدور شمالی ما بسیار مستعدتر است، عنوان کرد: با این حال متاسفانه بخش دولتی حاضر نشد در چابهار حداقل یک خط کشتیرانی ایحاد کند که این مسیر راه‌اندازی شود. با وجود اینکه 20 سال است در خصوص مسیر ترانزیتی چابهار تبلیغات رسانه‌ا‌ی بسیاری انجام می‌شود، اما در عمل شاهد هیچ توفیق عملی نیستیم، چراکه سرمایه‌گذاری در این حوزه انجام نشده است. اگر در خصوص مسیر ترانزیتی چابهار سرمایه‌گذاری نشود و خط کشتیرانی مشخصی به آن اختصاص پیدا نکند نمی‌توان شاهد رونق ترانزیتی آن بود.

20 درخواست ترانزیتی طرف افغانستانی از ایران

وی در بخش دیگری از سخنان خود به سفر هیات عالی رتبه اقتصادی افغانستان به کشور اشاره کرد و گفت: طرف افغانستانی هفته گذشته 20 درخواست در خصوص ترانزیت کالا و حمل‌ونقل بار برای ما ارسال کرد که 15 مورد درخواست بخش خصوصی ایران نیز بوده است و 5 مورد هم اعتراضاتی بوده که در سه مورد نیز ما با آن‌ها هم‌صدا هستیم و امیدواریم با اعلام این درخواست‌ها از سوی طرف افغانستانی شاهد رفع آن‌ها باشیم.

فیض‌محمدی از قاچاق سوخت و مواد مخدر به عنوان دو عامل امنیتی شدن مرزهای افغانستان یاد کرد و افزود: این موضوع به یک چالش اساسی در حمل‌ونقل و ترانزیت با افغانستان تبدیل شده و لازم است برای آن یک راه حل بلندمدت اتخاذ شود.

گفتنی است؛ در بخش دیگری از این جلسه سایر اعضای کمیسیون حمل‌ونقل، ترانزیت و امور مرزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی به گفت‌وگو و تبادل نظر در خصوص ترانزیت با افغانستان پرداختند و ضمن بیان مشکلات این حوزه، راهکارهای موجود در راستای رفع این مسائل را به بحث گذاشتند.

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=15562

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.