• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
کل 3072 امروز 2
6
رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی تشریح کرد:

دست‌اندازهای سرمایه‌گذاری در بخش‌های صنعتی و بهره‌ور اقتصاد ایران

  • کد خبر : 15855
  • ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۶
دست‌اندازهای سرمایه‌گذاری در بخش‌های صنعتی و بهره‌ور اقتصاد ایران
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: کاهش انگیزه سرمایه‌گذاران در بخش‌های مولد، صنعتی و بهره‌ور، از مهم‌ترین عوامل رشد اندک بخش صنعت ارزیابی می‌شود. سیاست‌های دستوری ضمن کاهش‌‌‌ انگیزه سرمایه‌گذاری، تولید بالقوه‌‌‌ و همچنین رشد اقتصادی کشور را متاثر از خود می‌سازند.

به گزارش روابط عمومی اتاق مشهد، «محمدرضا توکلی‌زاده» در حاشیه نمایشگاه  معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری کشور (کیش اینوکس 2023) در گفت‌وگو با خبرنگار ما ضمن تحلیل روند سرمایه‌گذاری در بخش‌های مولد و صنعتی ایران طی یک دهه اخیر، اظهار داشت: اقتصاد ایران سال‌هاست با پدیده تورم فزاینده و از پِی آن کاهش ارزش پول مواجه بوده و مزمن شدن این وضعیت، صنعتگران و افرادی که سرمایه‌های خود را به این بخش هدایت کرده‌اند، با دغدغه حفاظت از سرمایه مواجه نموده است.

وی متذکر شد: در همین راستا شاهد معطل ماندن پروژه‌های متعددی هستیم که در بخش‌های صنعتی و اقتصادی در برهه‌ای کلید خورده اما به دلیل عدم تامین مالی از جانب بانک‌ها، معوق مانده‌اند.

توکلی‌زاده تحقق رشد صنعتی را مستلزم سرمایه‌گذاری در صنعت دانست و بیان کرد: با توجه به محدودیت منابع (خاصه در بخش بانکی)، جهت تامین سرمایه در گردش و یا حتی تحصیل سرمایه ثابت و توسعه‌محور، باید تا حد امکان به دنبال تعریف مسیرهای جدید و تکمیل و تسهیل مسیرهای موجود باشیم.

وی ادامه داد: در این راستا، ظرفیت بانک‌ها برای اعطای اعتبارات صنعتی و تسهیل ورود واحدهای صنعتی به بازار سرمایه، بسیار موثر خواهد بود.

*اهمیت شاخص «امنیت» در توسعه سرمایه‌گذاری

رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی گریزی به اهمیت شاخص «امنیت سرمایه‌‌گذاری‌» زد و گفت: تامین امنیت سرمایه‌گذاری در وهله اول با ثبات در مولفه‌‌‌های اقتصاد کلان و قوانین‌‌‌ و رویه‌های موجود مرتبط است و در مرحله بعد باید بر ضرورت پیش‌بینی‌پذیر نمودن اقتصاد تاکید کنیم.

وی تاکید کرد: تضمین حقوق مالکیت‌‌‌، شفاف‌سازی فضای اقتصاد و مهار رانت و فساد، ایفای تعهدات از جانب نهادهای دولتی متولی، تسهیل تامین سرمایه پروژه‌های صنعتی و اقتصادی از منابع موجود و همچنین از بازار سرمایه و… موضوعاتی هستند که می‌توانند امنیت سرمایه‌گذاری را در کشورمان تحکیم و تقویت کرده و توامان انگیزه‌های تحلیل‌رفته سرمایه‌گذاران را در مسیر احیا قرار دهند.

او به شاخص‌های امنیت سرمایه‌گذاری اشاره کرد که در هر فصل زیر ذره‌بین مرکز پژوهش‌های مجلس می‌رود و توضیح داد: براساس ارزیابی‌‌‌های صورت‌گرفته در پیمایش فصلی بهار امسال (1402) و مقایسه آن با فصل قبل (زمستان سال 1401)، موضوعاتی همچون امنیت سرمایه‌گذاری، میزان حمایت مسئولان استانی از داوطلبان سرمایه‌گذاری، عمل مسئولان ملی به وعده‌‌‌های داده‌شده و… از جمله نامناسب‌‌‌ترین مولفه‌‌‌های ارزیابی‌شده برای این شاخص بوده‌اند. این نتایج بر مطالبه بخش خصوصی برای اصلاح بعضی رویه‌های در محیط فضای سرمایه‌گذاری کشور و استان‌ها، صحه می‌گذارد.

توکلی‌زاده در بخش دیگری از این گفت‌وگو، استان خراسان رضوی را یک وزنه مهم و شاخص در اقتصاد کشور دانست و عنوان کرد: با این وجود، شرکت‌های این استان کماکان نقش کمرنگی در بازار سرمایه دارند. خراسان رضوی شرکت‌های بزرگی دارد که هنوز به بازار سرمایه ورود نکرده‌اند، ضروری است تا آگاهی بنگاه‌های اقتصادی نسبت به این بازار و مختصات آن ارتقا یابد.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=15855

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.