• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
کل 3070 امروز 0
6
رئیس اتاق خراسان رضوی در دیدار با سرکنسول ترکیه در مشهد، تاکید کرد:

اعلام آمادگی برای معرفی فرصت‌های همکاری اقتصادی و سرمایه‌گذاری میان خراسان رضوی و ترکیه

  • کد خبر : 15980
  • ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۴
اعلام آمادگی برای معرفی فرصت‌های همکاری اقتصادی و سرمایه‌گذاری میان خراسان رضوی و ترکیه
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: پارلمان بخش خصوصی استان آمادگی دارد تا در راستای تبادل اطلاعات و همکاری‌های اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری با ترکیه، پیگیری‌های لازم را به عمل آورد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد، «محمدرضا توکلی زاده» در دیدار با سرکنسول ترکیه در مشهد، روابط اقتصادی مستحکم کشورها را عامل تقویت تعاملات سیاسی آن‌ها دانست و عنوان کرد: ما به دنبال توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری با محوریت خراسان رضوی و ترکیه هستیم و در این راستا آمادگی داریم تا در کنار معرفی ظرفیت‌های این استان برای جامعه اقتصادی ترکیه، تسهیل تبادل هیات‌های تخصصی اقتصادی و تجاری با این کشور را پیگیری نماییم. در این راستا، برقراری یک همکاری مستقیم و پیوند میان ارکان اقتصادی دو طرف، دغدغه شاخص پارلمان بخش خصوصی خراسان رضوی به شمار می‌آید.

توکلی زاده ادامه داد: اگرچه استان خراسان رضوی دارای مرز مشترک با ترکیه نیست؛ اما به واسطه پرواز مستقیمی که از مشهد به مقصد این کشور صورت می‌گیرد، شاهد برقراری همکاری‌های اقتصادی و تجاری و تبادلات گردشگری بین این استان و کشور ترکیه هستیم و امید داریم به مدد زیرساخت‌های موجود، توسعه مراودات و همکاری‌های مشترک را نیز شاهد باشیم.

او به پیوند و قرابت فرهنگی دو ملت ایران و ترکیه اشاره و عنوان کرد: این دو کشور، فرصت برای همکاری مشترک در بخش‌های متعددی را دارند که اقتصاد و تجارت، شاخص‌ترین آن‌ها به شمار می‌آیند.

توکلی‌زاده بر ضرورت بررسی دقیق‌تر آمارها و حجم همکاری‌های اقتصادی ترکیه و استان خراسان رضوی تاکید کرد و گفت: نتایج این بررسی‌ها کمک خواهد کرد تا نیازها و ظرفیت‌های دو طرف، مشخص و احصاء شوند و در همین راستا نیز، همکاری‌هایمان را در مسیر موثرتری سوق دهیم.

او به ظرفیت شهرستان‌های خراسان رضوی و پهنه توزیع صنایع و بنگاه‌های اقتصادی در این خطه اشاره نمود و متذکر شد: یکی از شهرستان‌های استان که از قضا مورد توجه و استقبال گردشگران ترک می‌باشد، «نیشابور» است. شهری تاریخی و فرهنگی که جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد و یکی از مراکز مورد علاقه گردشگران خارجی به شمار می‌آید. در همین شهرستان صنایع توانمند و بنگاه‌های تولیدی متعددی فعالیت دارند و ما می‌توانیم بستر ارتباط با این مراکز را برای فعالان اقتصادی ترکیه در اقصی نقاط این استان پهناور فراهم کنیم. خوشبختانه، توزیع فعالیت‌های اقتصادی در این خطه گسترده بوده و جرگه بزرگی از بخش‌های تخصصی، اقتصادی و تولیدی را شامل می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی یادآور شد: در صورت اعلام و انعکاس نیازهای طرف‌های تجاری ترک، آماده‌ایم تا مراکز تجاری، اقتصادی و تولیدی توانمند و متعهدی که تولیدات یا خدماتشان در این راستا تعریف می‌شود، معرفی نماییم که می‌توانند تقاضاهای مذکور را تامین نموده و پاسخ بگویند. از این طریق، یک ارتباط موثر میان ارکان اقتصادی و تولیدی ایران و به ویژه استان خراسان رضوی با ترکیه شکل می‌گیرد.

توکلی زاده خاطرنشان کرد: با توجه به محدودیت‌هایی که تحریم‌ها برای بخش خصوصی ما ایجاد کرده، تجارت مستقیم با عمده کشورها در بحث انتقال ارز با دشواری مواجه است. یکی از راهکارهایی که برای تبادلات مالی پیشنهاد می‌شود، تاسیس یک شرکت در ترکیه و انتقال پول از مسیر شرکت مذکور است. نکته اینجاست که چنین سازوکاری زمان‌بر بوده و در بلندمدت می‌تواند شرکت واسطه ایجاد شده را نیز با چالش مسائل مالیاتی و… مواجه سازد.

او خواستار چاره‌جویی و تسهیلگری برای هر دو بخش شد و رسیدن به راهکارهای مشترک را عامل پیشبرد اهداف اقتصادی دو کشور دانست.

رئیس اتاق بازرگانی مشهد بر تعریف ساختارهای پولی و بانکی مشترک میان دو کشور و حصول توافقات اقتصادی و همکاری میان دولت‌ها با هدف کمک به رشد روابط اقتصادی تاکید کرد و گفت: در حال حاضر تلاش برای تحقق همکاری‌های تجاری از مسیر تهاتر، با کشور پاکستان در جریان است که این ظرفیت را در مورد ترکیه نیز می‌توان مورد توجه قرار داد.

  • پتانسیل خراسان رضوی برای نقش‌آفرینی در تحقق هدف تجارت 30 میلیارد دلاری ایران و ترکیه

«سینان جم باش»، سرکنسول ترکیه در مشهد نیز در این دیدار عنوان کرد: وجود پرواز مستقیم به مشهد در کنار همه مزایای خود فرصتی بوده تا فعالان اقتصادی دو کشور بتوانند در این مسیر تردد آسانی داشته و با ظرفیت‌های همدیگر آشنا شوند.
او به سفر رئیس جمهوری کشورمان در تاریخ ۲۸ نوامبر (سه شنبه ۷ آذر ماه) به ترکیه اشاره کرد و گفت: یکی از محورهای شاخص در دیدار روسای جمهور و وزرای خارجه دو کشور، مسائل اقتصادی و تجاری است.

سرکنسول ترکیه در مشهد تاکید کرد: مذاکرات مهمی بر سر افزایش تجارت دوجانبه میان دو کشور جریان دارد تا به مدد همکاری‌هایی که صورت می‌پذیرد، حجم تجارت 30 میلیارد دلاری ایران و ترکیه که در افق همکاری دو کشور تعریف شده، محقق گردد.

وی عنوان کرد: اگرچه در حال حاضر سهم تجارت کشور ترکیه با استان خراسان رضوی بالا نیست؛ اما پتانسیل‌های زیادی در این استان وجود دارند که می‌توانند به تحقق حجمی که برنامه‌ریزی شده کمک کند و توأمان ظرفیت‌های جدیدی نیز در همکاری‌های اقتصادی ترکیه با استان خراسان رضوی شکل بگیرد.

وی با اشاره به بررسی‌هایی که پیرامون اقتصاد این استان از سوی این سفارتخانه انجام گرفته، عنوان کرد: در تلاشیم بنگاه‌های توانمند و متعهد اقتصادی و تولیدی خراسان رضوی که محصولات مورد نیاز خط تولید یا بازار مصرف ترکیه را تولید می‌کنند، شناسایی نماییم.

وی در این رابطه، همکاری و راهنمایی اتاق بازرگانی را خواستار شد و گفت: در تدارک هستیم تا گروهی از فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران را از کشور ترکیه به ایران بیاوریم تا در چهارچوب مذاکرات رو در روی بخش خصوصی دو کشور، باب همکاری‌های عملیاتی اقتصادی و تعریف و اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری مشترک فراهم گردد.

جم باش ابراز امیدواری کرد: به مدد تعاملات و ارتباطاتی که تقویت خواهند شد، در آینده اتفاقات مثبتی در بخش اقتصادی برای ترکیه و استان خراسان رضوی رقم بخورد.

سرکنسول ترکیه در مشهد به ظرفیت‌های ایران در حوزه حمل و نقل و بخش‌های مرتبط با تجهیزات و لجستیک اشاره کرد و پتانسیل‌های استان‌های خراسان را در این بخش‌ها پُرشمار دانست و عنوان کرد: مشتاقیم تعاملاتمان را در حوزه تجارت و بازرگانی در سطح سه استان‌ خراسان شمالی، رضوی و جنوبی توسعه ببخشیم.

او از آمادگی برای برگزاری نشست مشترکی میان فعالان اقتصادی ترکیه و خراسان رضوی طی ماه‌های آینده خبر داد و خاطر نشان کرد: هم این ظرفیت فراهم است تا ما میزبان هیاتی از فعالان اقتصادی استان خراسان رضوی باشیم و هم می‌توانیم زمینه سفر یک هیات از تجار و فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران ترکیه را به این استان فراهم کنیم.

  • تقاضای فعالان اقتصادی ترک برای همکاری تجاری با فعالان خراسانی

«سعدی بوگاچ کاندال»، کارشناس کنسولگری ترکیه در مشهد نیز در بخشی از این نشست اذعان کرد: مستمرا تقاضاهای متعددی از طرف فعالان اقتصادی ترک دریافت می‌کنیم که تمایل به همکاری اقتصادی و تجاری با طرف‌های ایرانی خصوصا در استان خراسان رضوی دارند و اگر فهرست و مجموعه‌ای از مراکز اقتصادی و تولیدی و تجاری توانمند این استان در اختیار ما قرار بگیرد، می‌توانیم حسب رشته یا شاخه تخصصی و تولیدات و نیازهای هر کدام از طرفین، بستر برقراری این ارتباط و ایجاد این پیوند همکاری را فراهم آوریم. حتی می‌توانیم بسته به توانمندی شرکت‌های خراسان رضوی، برای آن‌ها شرکایی جهت همکاری اقتصادی در ترکیه معرفی کنیم. بسیاری از تولیدات یا مواد مورد نیاز صنایع ما با هزینه ارزان و مقرون‌ به‌صرفه از ایران قابل تامین است و تلاش داریم ظرفیت مذکور را بالفعل نماییم.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=15980

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.