• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024
کل 3125 امروز 6
5
در کمیسیون کشاورزی، امور دام و طیور و صنایع وابسته اتاق خراسان رضوی بررسی شد؛

عمده‌ترین چالش‌های تامین نهاده‌ از نگاه کارخانه‌جات خوراک دام و طیور و اتحادیه‌های دامی

  • کد خبر : 16112
  • ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۹:۲۵
عمده‌ترین چالش‌های تامین نهاده‌ از نگاه کارخانه‌جات خوراک دام و طیور و اتحادیه‌های دامی
چهارمین جلسه کمیسیون کشاورزی، امور دام و طیور و صنایع وابسته اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی به بررسی مشکلات کارخانجات خوراک دام و طیور استان در حوزه تامین نهاده‌ و واکاوی راهکارهای حل این چالش‌ها گذشت.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، مشهد، «احمد سلحشور»، عضو هیات نمایندگان اتاق خراسان رضوی و رئیس این کمیسیون، در ابتدای این نشست اظهار کرد: کارخانه‌جات خوراک دام و طیور برای تامین نهاده‌های دام و طیور با مشکلات متعددی مواجه هستند. این کارخانه‌جات در چهار ماه گذشته، برای تداوم تولید، از طریق بازار آزاد اقدام به خرید و تامین نهاده سویا کرده‌اند.

وی با بیان اینکه کارخانه‌جات خوراک دام و طیور برای تامین مالی خرید نهاده‌های دامی با مشکل مواجه هستند، عنوان کرد: خراسان رضوی با وجود 100 کارخانه‌ خوراک دام و طیور، نقش تعیین‌کننده‌ای در این زمینه دارد. صنعت خوراک دام و طیور در کشور رها شده و از ظرفیت‌های خوب ایجاد شده در این حوزه استفاده نمی‌شود.

سلحشور با بیان اینکه متاسفانه سویای باکیفیتی به کشور وارد نمی‌شود، افزود: ایران در تامین نهاده‌ به‌خصوص حوزه طیور به واردات وابسته است. نهاده‌های دام و طیور پس از خریداری، حدود هشت ماه تا یک سال در انبار بنادر انباشته می‌شود و مدیریت صحیحی برای توزیع آن صورت نمی‌گیرد. نهاده‌های دام و طیور پس از فساد و کاهش کیفیت، به بازار آزاد عرضه و توسط کارخانه‌جات خریداری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در این شرایط کارخانه‌جات خوراک دام و طیور برای تامین نهاده سویا به بازار آزاد رجوع و سهمیه مرغدار را با نرخ آزاد خریداری می‌کنند.

سلحشور با اشاره به اینکه فعالان اقتصادی در حوزه کشاورزی دغدغه‌های متعددی دارند که باید به درخواست‌های آنان توجه شود، عنوان کرد: اتاق بازرگانی خراسان رضوی برای پیگیری رفع مشکلات فعالان اقتصادی از تمامی ظرفیت‌های خود استفاده خواهد کرد. با برنامه‌ریزی، پشتیبانی درست بخش دولتی از خصوصی و همدلی مشکلات رفع خواهد شد. نگاه مدیران دولتی در رفع موانع بسیار اهمیت دارد. اگر مدیر قدرت ریسک بالا داشته باشد، برخی از مشکلات ساده رفع خواهد شد. اتاق بازرگانی خراسان رضوی آمادگی دارد که با هماهنگی و ارتباط با اداره کل پشتیبانی امور دام استان در راستای پیگیری رفع دغدغه و مشکلات فعالان اقتصادی قدم بردارد.

وی در ادامه، به ظرفیت صندوق حمایت از توسعه کشاورزی برای ارائه تسهیلات به فعالان این حوزه اشاره و خاطرنشان کرد: اغلب تشکل‌های حوزه کشاورزی، سهامدار صندوق حمایت از توسعه کشاورزی استان هستند که با توجه به میزان سهام آنان، صندوق امکان ارائه تسهیلات و رفع برخی از موانع آنان را دارد. فرآیند اخذ تسهیلات از این صندوق بسیار راحت‌تر از اخذ تسهیلات از بانک‌هاست.



خراسان رضوی نقش ویژه‌ای در حوزه تامین خوراک دام و طیور کشور دارد

سپس « رضا فخر رحیمی»، سرپرست اداره کل پشتیبانی امور دام خراسان رضوی با اشاره به اینکه اداره پشتیبانی امور دام استان آماده هر گونه همکاری برای کمک به تشکلها و تولید کنندگان حوزه دام و طیور می باشد، اظهار کرد: اخذ ضمانت‌نامه بانکی برای ارائه سهمیه نهاده دام و طیور به کارخانه‌جات، بر اساس بخشنامه‌ای است که از سوی وزارت جهاد کشاورزی برای استان ابلاغ شده است. رحیمی اذعان کرد: خراسان رضوی نقش ویژه‌ای در حوزه تامین خوراک دام و طیور کشور دارد. این استان قطب تولید دام در کشور است. بخش خصوصی به ویژه کمیسیون کشاورزی اتاق مشهد با ارائه پیشنهاد و راهکار به مسئولان دولتی نقش زیادی در رفع موانع خواهد داشت.

تخصیص سویا از سامانه بازارگاه حذف شده است

سپس « فریدون کافی»، رئیس اتحادیه کارخانه‌جات خوراک دام و طیور خراسان رضوی با اشاره به وجود 100 کارخانه خوراک دام و طیور در خراسان رضوی و ظرفیت تولید روزانه 6.5 تن خوراک دام و طیور در واحدهای تولیدی استان، گفت: ظرفیت عظیمی در حوزه صنعت خوراک دام و طیور در استان وجود دارد اما متاسفانه به این موضوع توجه نمی‌شود. بخش عمده مصرف غذایی خراسان رضوی، در حوزه شیر و گوشت است.

وی با بیان اینکه حدود 80 درصد نهاده طیور وارداتی است و در چهارماه اخیر سویا از سامانه بازارگاه حذف شده است، خاطرنشان کرد: روزانه 3 تن خوراک طیور در استان تولید می‌شود که پایه اساسی آن نهاده سویاست. دلالی، خام فروشی و فساد نتیجه تصمیمات اشتباه در این عرصه است. نرخ هر کیلوگرم نهاده سویا در بازار آزاد، 36 و 37 هزار تومان است. بیش از 90 درصد نهاده سویا در کشور وارداتی است که حدود 45 درصد آنها هندی بوده و از کیفیت اندکی برخوردار است. نهاده سویا از طریق شرکت‌های خصولتی و با حمایت وزارت جهاد کشاورزی خریداری و به کشور وارد می‌شود.

کافی بخش دیگر سخنانش را به نبود بارنامه و فاکتور رسمی در خرید سویا از بازار آزاد اختصاص داد و عنوان کرد: حداکثر سود کارخانه‌جات خوراک دام و طیور 3.5 درصد است؛ اما اداره کل امور مالیاتی استان، به دلیل نبود بارنامه و فاکتور رسمی و با گردش مالی این کارخانه‌جات، گمان می‌کند که این واحدهای تولیدی 35 درصد سود خالص داشته و بر همین اساس، ضریب بالای مالیاتی برای کارخانه‌جات خوراک دام و طیور مدنظر قرار گرفته است.

وی بخش دیگر سخنانش را به ضرورت حمل نهاده دام و طیور از طریق سیستم ریلی اختصاص داد و تاکید کرد: حمل نهاده سویا، ذرت و جو از طریق ریل سبب کاهش هزینه بار به یک چهارم قیمت خواهد شد. متاسفانه نهاده دام و طیور از طریق حمل‌ونقل باری و زمینی با استفاده از سیستم‌های فرسوده انجام می‌شود که هزینه نهایی بار، بسیار زیاد است.

کافی با اشاره به اینکه باراندازهای خراسان رضوی دارای بزرگ‌ترین انبارهای مکانیزه در سطح استان هستند، بیان کرد: چرا نهاده دام و طیور ابتدا به شهر مشهد ارسال و سپس به شهرستان فرستاده می‌شود؟ وی تاکید کرد: کارخانه‌جات خوراک دام و طیور استان به دلیل مشکلات مالی و خرید نهاده دام و طیور با نرخ آزاد، امکان ارائه ضمانت‌نامه بانکی ندارند. کارخانه‌جات خوراک دام و طیور تقاضا دارند با گرید بندی واحدهای تولیدی براساس اعتبار، چک و سفته آنان مورد پذیرش قرار گیرد.

عدم پرداخت تسهیلات به کارخانه‌جات خوراک دام و طیور برای خریداری نهاده

کافی با اشاره به عدم پرداخت تسهیلات به کارخانه‌جات خوراک دام و طیور برای خریداری نهاده، اظهار کرد: پیش از تبدیل نرخ ارز دولتی به 28500 تومان در خرید نهاده های دامی، نهاده جو با نرخ 2 هزار تومان خریداری می‌شد؛ اما پس از تبدیل نرخ ارز و عدم ایجاد زیرساخت‌های لازم، نرخ جو 6 برابر شد. همچنین، قیمت نهاده ذرت 6 برابر شد و نرخ هر کیلوگرم سویا تا 38 هزار تومان افزایش یافت.

وی ادامه داد: پیش از این، با سرمایه در گردش یک کارخانه خوراک دام و طیور در استان، امکان خریداری حجم عظیمی نهاده دامی وجود داشت؛ اما درحال حاضر، با توجه به میزان سرمایه در گردش کارخانه‌‌جات خوراک دام و طیور، امکان خرید حدود 700 تن نهاده دام و طیور وجود دارد.

در ادامه، «امیر عطار»، مدیر یکی از کارخانه‌جات خوراک دام استان عنوان کرد: نبود نهاده سویا سبب ایجاد مشکلات متعددی برای کارخانجات خوراک دام و طیور شده است. سویا در بازار آزاد بسیار بی‌کیفیت بوده و در برخی مواقع امکان استفاده از آن وجود ندارد. کیفیت اندک نهاده سویا، سبب آسیب‌های متعدد به تکنولوژی کارخانه‌جات شده است.

سپس «مجید رحیمی»، مدیرعامل اتحادیه شرکتهای تعاونی عشایری خراسان رضوی با تاکید بر اینکه مهم‌ترین مشکل در تصمیم‌گیری‌ها، عدم نظر خواهی مرکز (تهران) از استان‌هاست، بیان کرد: دستگاه‌های اجرایی استان برای کوچک‌ترین موضوعات باید از مرکز (تهران) استعلام بگیرند و همه اختیارات در مرکز متمرکز شده است.

«امین هراتی»، مدیرعامل اتحادیه صنعت دامپروری خراسان رضوی نیز در بخشی از این نشست بیان کرد: در سال‌های گذشته سهم عمده گوشت در بازارهای ایرانی مربوط به تولیدکنندگان ایرانی بود؛ اما متاسفانه هم اکنون سهم گوشت‌های وارداتی در کشور افزایش پیدا کرده است. تنها علت این امر وضعیت معیشتی مردم و قیمت پایین گوشت‌های وارداتی است. کشور با کمبود ارز مواجه است. در این شرایط، ارز مملکت برای تامین گوشت مردم خرج می‌شود. این در شرایطی است که امکان تولید گوشت در کشور وجود دارد. گوشت ایرانی از ارزش و اعتبار زیادی برخوردار است. در این عرصه، مدیریت صحیح در تنظیم بازار، تولید، ساماندهی شرایط و… نقش مهمی در بهبود شرایط دارد.

تقاضای خرید سویا در بازار آزاد زیاد است

«محسن گلستانی»، بازرس اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی با تاکید بر اینکه اگر سهمیه کارخانه‌جات خوراک دام و طیور مدیریت نشود، مرغداران برای تولید با مشکل مواجه خواهد شد، اظهار کرد: تقاضای سویا در بازار آزاد زیاد و عرضه به صورت قطره‌چکانی صورت می‌گیرد. مسئولان وعده توزیع سویا در استان را ارائه کردند اما با گذشت یک هفته از آن، تاکنون اجرایی نشده است.

وی بخش دیگر سخنانش را به لزوم تفویض اختیار به استان‌ها اختصاص داد و بیان کرد: با انعطاف، سلیقه مدیریتی مطلوب و عقد قراردادهای پشتیبانی صحیح، بسیاری از موانع رفع می‌گردد.

تشکیل کمیته‌ای ویژه برای ارائه پیشنهادات در خصوص آیین‌نامه اجرایی مواد برنامه هفتم توسعه در حوزه کشاورزی

در بخش دیگری از این نشست، « مجید مهدوی»، دبیر کمیسیون کشاورزی، امور دام و طیور و صنایع وابسته اتاق خراسان رضوی با اشاره به برخی مفاد لایحه برنامه هفتم توسعه در بخش کشاورزی، تاکید کرد: بخش عمده لایحه پیشنهادی برنامه هفتم توسعه در مجلس بررسی و تایید شده و در اسفندماه سال جاری پس از تایید شورای نگهبان، برای اجرا ابلاغ خواهد شد.تاکنون فصل مربوط به حوزه‌های کشاورزی از جمله آب و خاک در مجلس بررسی و تصویب شده است.

وی ادامه داد: باتوجه به گذشت این مراحل، امکان اثرگذاری بر روی برنامه هفتم توسعه اندک است. پیشنهاد می‌کنم؛ فعالان اقتصادی، مشاوران و ذی‌نفعان حوزه کشاورزی برای ارائه پیشنهادات در تدوین آیین‌نامه اجرایی برنامه هفتم توسعه در کنار کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی قرار گرفته و مشورت لازم را ارائه کنند.

وی تشریح کرد: فعالان حوزه کشاورزی، مشاوران اتاق، ذی‌نفعان، اعضای کمیسیون آب و انرژی اتاق بازرگانی در کمیته آب و خاک کمیسیون کشاورزی گردهم آمده و می‌توانند در پیشنهادات مربوط به آیین‌نامه و اجرای مفاد برنامه هفتم توسعه اقدام کنند. پیشنهادات تنظیم شده از سوی این کمیته به مسئولان دولتی ذی‌ربط ارائه و تا حصول نتیجه پیگیری خواهد شد.

«شهرام عیدی‌زاده»، مدیر دفتر مطالعات و پژوهش‌های اتاق بازرگانی خراسان رضوی در خصوص این پیشنهاد، گفت: همواره در جلسات با مسئولان دولتی، آنان مشتاق ارائه بسته پیشنهادی و راهکار هستند. لذا با ارائه بسته پیشنهادی در خصوص آیین‌نامه اجرایی مواد برنامه هفتم توسعه، می‌توان به رفع بسیاری از موانع در حوزه کشاورزی امیدوار بود.

ارائه تسهیلات صندوق حمایت از توسعه کشاورزی به کارخانه‌جات خوراک دام و طیور به میزان سهام در این صندوق

«حمیدرضا رضوی خبیر»، مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی خراسان رضوی اظهار کرد: فعالان حوزه کشاورزی در صندوق توسعه کشاورزی استان سهیم و سهام‌دار هستند. کارخانه‌جات خوراک دام و طیور با استفاده از میزان سهام خود در این صندوق، امکان دریافت تسهیلات از صندوق حمایت از توسعه کشاورزی را دارند. کارخانه‌جات خوراک دام و طیور بازوی اجرایی متولیان حوزه توزیع کننده نهاده‌های دامی هستند.

«احمدرضا رضازاده»، دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی خراسان رضوی نیز با اشاره به تدوین پیشنهادات اتاق در حوزه برنامه هفتم توسعه، خاطرنشان کرد: بایستی پیش از تصویب نهایی برنامه هفتم توسعه توسط شورای نگهبان، در این برنامه اثرگذار باشیم. مجلس شورای اسلامی پیش از تصویب بودجه سالانه از اتاق‌های بازرگانی کشور نظرخواهی خواهد کرد. لذا امکان ارائه پیشنهاد و نقطه نظرات وجود دارد.

برگزاری اولین رویداد استارت‌آ‌پ خوراک دام و طیور در استان

«مسعود نجفی»، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش‌های کشاورزی استان نیز در این جلسه با اشاره به برگزاری اولین رویداد استارت‌آ‌پ خوراک دام و طیور در استان، تاکید کرد: این رویداد با استقبال زیادی مواجه شد. یکی از سه طرح برگزیده در حوزه تولید خوراک دام و طیور، درحال حاضر در شهرک صنعتی کاویان مشغول به تولید است. این گروه جوان با استفاده از ضایعات صنایع غذایی به تولید کنسانتره نهاده دام و طیور پرداختند. امکان استفاده از ظرفیت اجتماعی و اقتصادی این حوزه وجود دارد.

وی افزود: مرکز تحقیقات و آموزش‌های کشاورزی استان آمادگی دارد با همکاری دانشگاه فردوسی مشهد در حوزه الگوی مصرف همکاری کند.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=16112

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.