• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024
کل 3121 امروز 2
5
در نشست فوق العاده کمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالی تأکید اتاق بازرگانی مشهد تاکید شد:

هدفگذاری پارلمان بخش خصوصی خراسان رضوی، جهت تسهیل پذیرش شرکت‌های استانی در بورس

  • کد خبر : 16230
  • ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۷
هدفگذاری پارلمان بخش خصوصی خراسان رضوی، جهت تسهیل پذیرش شرکت‌های استانی در بورس
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: یکی از هدف‌گذاری‌ها و پیگیری‌های شاخص پارلمان بخش خصوصی استان، موضوع تسهیل پذیرش شرکت‌های این خطه در بورس با همکاری نهادهای متولی ملی و استانی است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد، «محمدرضا توکلی‌زاده» در جلسه فوق‌العاده کمیسیون سرمایه‌گذاری و تأمین مالی اتاق خراسان رضوی که با حضور مدیران کارگزاری بانک سپه برگزار شد، به انعقاد تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک میان اتاق بازرگانی مشهد، استانداری خراسان رضوی و سازمان بورس و اوراق بهادار در تابستان امسال اشاره کرد و اظهار داشت: براساس این تفاهم‌نامه بایستی در نیمه دوم امسال 10 شرکت استان آماده پذیرش در بورس شوند. هم اکنون این شرکت‌ها مشخص شده‌ و سیر انجام مراحل پذیرش آن‌ها در بورس در دست انجام است. تفاهم‌نامه‌ منعقده زمینه آن را فراهم خواهد کرد تا با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار، آن گروه از شرکت‌های خراسانی که حائز شرایط پذیرش در بورس هستند، در سریع‌ترین زمان ممکن پذیرش شوند و امیدواریم این هدف در موعد مقرر محقق گردد.

وی با اشاره به اینکه یکی از مطالبات جدی بخش خصوصی، تسهیل‌گری در روند پذیرش شرکت‌های حائز شرایط در بورس است، متذکر شد: بازار سرمایه ظرفیت بالایی در تخصیص بهینه منابع مالی دارد. ورود شرکت‌ها به بورس ضمن کمک به رشد بازار سرمایه، به تعالی آنها در فضایی رقابتی و شفاف منتج می‌شود. البته بعضی شرکت‌ها هم با وجود داشتن شرایط لازم به کندی در مسیر ورود به بازار حرکت می‌کنند و اغلب از پیچیدگی‌ها و مشکلات این مسیر گلایه دارند. باور داریم یکی از ظرفیت‌های موثری که به تسهیل این مسیر برای آن‌ها کمک می‌کند، بهره گرفتن از ظرفیت مشاوران و کارگزاری‌های توانمند و متعهد است.

ضرورت آشنایی بنگاه‌های اقتصادی با روش‌های تأمین مالی از طریق بازار سرمایه

«فرهاد سحرخیز»، عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز با بیان اینکه سیاست انقباضی دولت در راستای کنترل تورم شرایط را برای تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی از طریق بازارهای پولی و بانکی دشوار کرده، تصریح کرد: با این حال در این شرایط نیز می‌توان با شناخت و آشنایی صحیح با سایر ابزارهای تأمین مالی تولید استان را حفظ کرده و توسعه داد.

وی خاطرنشان کرد: برخی تصور می‌کنند تأمین مالی از طریق بازار سرمایه تنها از طریق پذیرش شرکت در بورس امکان‌پذیر است؛ در حالی که این تنها یکی از مدل‌های تأمین مالی از طریق بازار بورس است و می‌توان از دیگر روش‌های نوین این بازار نیز به تأمین مالی بسیاری از شرکت‌ها کمک کرد.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی استان در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه باید سواد مالی بخش خصوصی خراسان رضوی افزایش پیدا کند، بیان کرد: خراسان رضوی بیشترین میزان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در کشور را دارد که اکثرا شامل شرکت‌هایی با ساختارهای قدیمی و خانوادگی است. از این رو، در ذیل کمیسیون از یک سو، پروژه‌هایی کوتاه‌مدت جهت آماده‌سازی شرکت‌های دارای پتانسیل جهت ورود به بورس تعریف شده و از سویی دیگر، پروژه‌ای بلند مدت در راستای فرهنگسازی ورود شرکت‌ها به بازار سرمایه در نظر گرفته شده است.

سحرخیز افزود: متأسفانه برخی فعالان اقتصادی دچار این سوءتفاهم می‌شوند که بانک‌ها نمی‌خواهند منابع ارزان قیمت خود را به آنان پرداخت کنند. از این رو می‌خواهند منابع را از طریق بازار سرمایه با هزینه بیشتری به آنان اعطا کنند؛ اما باید این رویکرد نهادینه شود که دریافت تسهیلات بانکی ممکن است آنقدر با تأخیر انجام شود که مزیت خود را از دست بدهد.

وی، یکی از مشکلات اقتصادی استان را فقدان صنایع بزرگی که بتوانند نقش صنایع مادر را ایفا کرده و اشتغال ایجاد کنند، عنوان کرد و گفت: در راستای رفع این مشکل مبتنی بر شرایط اقلیمی، پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های استان، پروژه‌ ایجاد زنجیره ارزش گیاهان دارویی در حال تدوین است و امیدواریم که تأمین مالی آن از ابتدا از طریق بازار سرمایه انجام گیرد.

لزوم توجه به عنصر زمان در انتخاب روش‌های تأمین مالی

«محمدعلی چمنیان»، نایب رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست با تأکید بر لزوم توجه به عنصر زمان در انتخاب روش‌های تأمین مالی، گفت: در انتخاب روش تأمین مالی همواره نظرات مختلفی وجود دارد. با این حال همواره به شرکت‌ها توصیه می‌کنیم از روش‌هایی که زمان کمتری می‌برند استفاده کنند.

وی ادامه داد: بر این اساس توصیه می‌شود از میان دو روش تأمین مالی کم‌هزینه‌تر و با زمان پرداخت طولانی‌تر و روش‌ پر هزینه‌تر و با زمان پرداخت سریع‌تر، روش سریع‌تر انتخاب شود؛ چراکه با توجه به تورم موجود در کشور، قیمت‌ها به سرعت افزایش می‌یابد. از سوی دیگر هرچه یک واحد تولیدی زودتر فعالیت خود را آغاز کند زودتر به سوددهی می‌رسد.

اهمیت در نظر گرفتن دارایی‌های نامشهود در زمره دارایی‌های یک شرکت بورسی

چمنیان در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم در نظر گرفتن دارایی‌های نامشهود در زمره دارایی‌های یک شرکت بورسی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر شرکت‌های بسیاری وجود دارند که نیازمند سرمایه هستند، اما به علت پایین بودن دارایی‌های مشهود امکان استفاده از روش‌های تأمین مالی بازار سرمایه را ندارند. لازم است نگاه سازمان بورس به این موضوع تغییر یافته و به‌روز شود.

نایب رئیس اتاق مشهد اضافه کرد: البته این موضوع در دستور کار دولت قرار دارد و در صورت اجرایی شدن می‌تواند مشکلات تأمین مالی بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان را مرتفع کند.

انتقاد از عدم استفاده از ظرفیت‌های صنایع استان در بازار سرمایه

«اردشیر مردان پور»، رئیس کارگزاری بانک سپه نیز در این جلسه با اشاره به مزیت‌های مختلف ورود شرکت‌ها به بازار سرمایه، تصریح کرد: متاسفانه با وجود ارتباط 20 ساله با شرکت‌های مختلف استان و وجود شرکت‌های بزرگ در خراسان رضوی، ظرفیت‌های آنان بروز داده نشده و لازم است از این ظرفیت‌ها در راستای تقویت اقتصاد استان استفاده کرد. بر این اساس می‌توان برگزاری رویدادهای آموزشی در این حوزه را در دستور کار قرار داد.

بانک‌ها آنقدر منابع مالی ندارند که بتوانند جوابگوی نیاز تامین مالی بازار باشند

در ادامه این جلسه «عبدالله دریابر»، معاون صندوق تأمین سرمایه امید با بیان اینکه سرمایه‌گذاری کشور از بازار پول در حال حرکت به سمت بازار سرمایه است، گفت: در گذشته کل سرمایه‌گذاری کشور مبتنی بر بازار پول بود، اما امروز حدود 20 تا 25 درصد تامین مالی کشور از طریق بازار سرمایه انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر بانک‌ها آنقدر منابع مالی ندارند که بتوانند جوابگوی نیاز تامین مالی بازار باشند از این رو به فعالان اقتصادی پیشنهاد می‌کنیم در کنار دریافت منابع مالی بانک‌محور به سیستم بورس هم رجوع کنند.

معاون صندوق تأمین سرمایه امید همچنین در ادامه سخنان خود به بیان مزایای استفاده از روش تأمین مالی شرکت پروژه پرداخت. وی بیان کرد: این روش تأمین مالی به منظور تکمیل پروژه‌های نیمه تمام با پیشرفت‌های فیزیکی 50 و 60 درصد به بالاست. بدین صورت که مردم متناسب با ریسک و بازدهی برای سرمایه‌گذاری در آن پروژه اعلام آمادگی می‌کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه در حالی که سهم خراسان رضوی در تولید ناخالص ملی حدود 5.5 درصد است، اما نقش صنایع استان در بازار سرمایه 1.6 درصد است. در راستای افزایش این سهم پیشنهاد می‌کنیم با شناسایی پروژه‌های مستعد از این روش تأمین مالی برای تکمیل‌ آن‌ها بهره ببرید.

ناآگاهی فعالان اقتصادی از روش‌های نوین تامین مالی

«اکبر علیزاده»، از فعالان اقتصادی خراسان رضوی نیز در بخش دیگری از این نشست با اشاره به وجود شرکت‌های خوشنام که پتانسیل‌های زیادی جهت تأمین سرمایه‌ دارند، عنوان کرد: متاسفانه یکی از مشکلات موجود در استان ناآگاهی فعالان اقتصادی از روش‌های نوین تامین مالی است.

وی ادامه داد: یکی از پتانسیل‌های بسیار مستعد استان زائران بسیاری است که به مشهد سفر می‌کنند با این حال تاکنون هیچ‌کدام از هتل‌های مشهد وارد بازار سرمایه نشده‌اند. خراسان رضوی پتانسیل‌های بالایی برای ورود به بورس دارد و اگر کار کارشناسی انجام شود می‌تواند بالاترین شرکت‌های بورسی را در سطح کشور داشته باشد.

علیزاده یکی از مشکلات را مدیریت کلیه امور بورسی از پایتخت عنوان کرد و افزود: به منظور حل این مشکل لازم است یک دفتر مستقل در مشهد فعال شود تا با اختیارات کامل بتواند پتانسیل‌های موجود در استان را فعال کند.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که صنایع استان با آن دست به گریبان هستند برخی زمین‌های موقوفه‌ای است که نه کار کارشناسی بر روی آن‌ها انجام می‌شود و نه ارزش‌یابی و باید برای رفع این مشکل راه حل‌هایی اتخاذ شود.

وی اضافه کرد: متاسفانه برخی از محدودیت‌های ایجاد شده موجب کاهش سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌شود. در این راستا لازم است ریسک سرمایه‌گذاری افزایش یابد.

گفتنی است در ادامه این نشست «مجید محمدی‌نژاد» معاون کارگزاری بانک سپه و «محمدحسن براتی»، مدیر شعب بانک سپه در خراسان رضوی به بیان مزایای ایجاد شده از سوی بانک سپه برای سرمایه گذاری و تآمین مالی از طریق کارگزاری این بانک پرداختند.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=16230

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.