• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024
کل 3125 امروز 6
2
در همایش «گردشگری الکترونیک» تاکید شد؛

اهمیت استفاده از ابزارهای نوین در جذب گردشگر و توسعه توریسم

  • کد خبر : 16302
  • ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۳
اهمیت استفاده از ابزارهای نوین در جذب گردشگر و توسعه توریسم
همایش «گردشگری الکترونیک» با محوریت موضوعاتی چون الزامات و ابزارهای توسعه گردشگری و راهکارهای جذب مسافر و توریست از مسیر استفاده از تکنولوژی و فناوری در محل اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی،  «یوسف بیدخوری»، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در این همایش با بیان اینکه با وجود سبقه طولانی گردشگری، گردشگری نوین پس از جنگ جهانی دوم به وجود آمد، اظهار کرد: در سال 1950 میلادی حدود 25 میلیون نفر در سراسر جهان گردشگر بودند؛ اما با توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل این روند صعودی شد؛ به گونه‌ای که در سال 2019 میزان گردشگر بین‌المللی در سراسر جهان به 1 میلیارد و 300 میلیون نفر رسید. این میزان با شیوع کرونا کاهش پیدا کرد؛ اما پس از آن بار دیگر افزایش یافته و در سال گذشته به بیش از 930 میلیون گردشگر در سال رسید و پیش‌بینی می‌شود امسال به بیش از یک میلیارد نفر در جهان برسد.

وی ادامه داد: گردشگری بیشترین میزان رشد را در اقتصاد در دنیا دارد و بر این اساس باید بیش از پیش به آن اهمیت دهیم. یکی از راه‌های برون‌رفت از مشکلات اقتصادی کشور  ما هم توجه به صنعت گردشگری است.

لزوم توجه به فضای اینترنتی برای توسعه گردشگری

بیدخوری با بیان تأکید بر لزوم توجه به فضای اینترنتی برای توسعه گردشگری، تصریح کرد: امروزه باید همه کسب‌وکارهای این صنعت، پلتفرمی در فضای مجازی برای خود تعریف کرده باشند چراکه فضای سنتی دیگر جوابگوی نیازهای مردم در عرصه گردشگری نیست.

وی خاطرنشان کرد: دنیا، در آینده بر پایه فناوری‌ها و هوش مصنوعی خواهد بود و به سرعت تغییر خواهد کرد. در این شرایط باید ببینیم آیا ما هم به اندازه کافی عوض شده‌ایم؟ بر همین اساس، توجه به گردشگری الکترونیک مقدمه‌ای در این موضوع به شمار می‌رود.

تفویض اختیار از سوی سازمان‌ها به بخش خصوصی موجب سرعت بخشیدن در انجام امور می‌شود

«محمدسعید ولی‌زاده»، عضو کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق مشهد و رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی، جهانگردی و زیارتی استان، در این مراسم اظهار کرد: هرگونه تفویض اختیار از سوی سازمان‌ها و نهادهای دولتی به انجمن‌های خصوصی موجب سرعت بخشیدن به انجام امور، کاهش هزینه و اتلاف وقت مخاطبان و رضایت بیشتر آنان می‌شود. بر همین اساس، در بیش از یک دهه گذشته تمام تلاش خود را در راستای اخذ اختیارات قانونی لازم و چابک‌سازی و توسعه امور این حوزه انجام داده‌ایم.

در ادامه این مراسم، «سید رضا کامل»، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، در سخنانی به ضرورت گردشگری الکترونیک پرداخت و گفت: برای هر حرکتی در زندگی روزمره داده‌ها را تبدیل به اطلاعات می‌کنیم و بر اساس اطلاعات تصمیم گرفته و عمل می‌کنیم.

وی ادامه داد: در نسل اول انقلاب تکنولوژی، کمپانی‌های بزرگ اطلاعاتی را قرار می‌دادند و افراد عادی از آن استفاده می‌کردند. در انقلاب شبکه‌های اجتماعی داستان عوض شد و علاوه بر سازمان‌ها افراد نیز به تولید داده می‌پردازند. این انقلاب موجب تولید حجم وسیعی داده شده که افراد نمی‌دانند با آن چه کنند.

کامل با بیان اینکه امروزه هوش مصنوعی به ما کمک می‌کند اطلاعات را پردازش کنیم و بر اساس آن تصمیم بگیریم، خاطرنشان کرد: با این وجود در آینده قدرت تصمیم‌گیری نیز بر عهده کامپیوترها گذاشته خواهد شد به گونه‌ای که در آینده ما تلفن همراهی خواهیم داشت که خودش خبرها را می‌خواند و تصمیم می‌گیرد چه سهامی را بخرد و خودش آن سهام را خرید و فروش می‌کند.

وی تاکید کرد: در آینده کسب‌وکارهایی از جمله بنگاه‌های گردشگری از بین نخواهند رفت؛ بلکه نوع فعالیت‌های آنان عوض می‌شود. بر این مبنا، باید در مسیر استفاده از تکنولوژی به‌روز باشند.

در ادامه «قلی‌زاده»، فعال حوزه دیجیتال و گردشگری، به ارائه سخنانی در خصوص بازاریابی و فروش در حوزه گردشگری الکترونیک پرداخت و گفت: گردشگری الکترونیک ارائه خدمات به مشتریان در قالب کسب‌وکار الکترونیکی است و آنلاین کردن امور به شرکت‌ها اجازه می‌دهد کارایی خود را به حداکثر برسانند. گردشگری الکترونیک به کار بردن خدمات الکترونیک در همه بخش‌های گردشگری است. گردشگری الکترونیک برای گردشگران نیز انتخاب‌های زیادی فراهم کرده که می‎توانند از میان آنان به صرفه‌ترین گزینه را انتخاب کنند.

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=16302

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.