• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024
کل 3125 امروز 6
6
مراسم اختتامیه یازدهمین همایش «نشان تجاری» با معرفی و تجلیل از 17 برند برتر خراسان رضوی برگزار شد؛

تاکید بر اهمیت حمایت از برندها و توسعه نقش‌آفرینی آنها در اقتصاد

  • کد خبر : 16401
  • ۰۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۵
تاکید بر اهمیت حمایت از برندها و توسعه نقش‌آفرینی آنها در اقتصاد
«ظهور و افول برندها»، محور یازدهمین همایش «نشان تجاری» بود که به همت انجمن مدیران صنایع خراسان برگزار شد و در آن از 17 برند اقتصادی برگزیده استان، در سه بخش «کسب‌وکارهای توسعه‌یافته»، «در حال رشد» و «نوظهور»، تجلیل به عمل آمد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، زمینه‌سازی برای جهانی‌شدن برندهای توانمند تولیدی و اقتصادی استان و کشور، تاکید بر توجه به مقوله توسعه فناوری و تاثیر آن بر ارتقای جایگاه نشان‌های تجاری، تبلیغات مبتنی بر فناوری و تعهد به ایفای مسئولیت اجتماعی از سوی صاحبان برندها، لزوم تسهیل‌گری و حمایت دولت از برندهای برتر، تقویت زیرساخت‌ها و بهبود مولفه‌های موثر بر محیط کسب و کار با هدف قرار گرفتن آن‌ها در مسیر صحیح برندسازی و… از جمله محورهایی بود که در اختتامیه این رویداد مورد تاکید قرار گرفت.

اثرات مثبت حضور برندهای ایرانی در بازارهای جهانی

«محمدرضا توکلی زاده»، رئیس اتاق بازرگانی استان، در این مراسم تعالی یک کسب و کار را منوط به پیوند آن‌ با بازارهای جهانی و تثبیت جایگاه یک نشان تجاری در عرصه‌های بین‌المللی دانست و گفت: هرچه عرصه حضور یک برند و محصولاتش در بازارهای جهانی توسعه پیدا کند، ثباتش تقویت شده و رشد آن نیز سرعت می‌گیرد.

وی از تاثیر مثبت حضور گسترده محصولات ایرانی در بازارهای جهانی در بهبود روابط اقتصادی و حتی سیاسی با کشورهای مختلف سخن گفت و عنوان کرد: برندهای تولیدی قوی، نشانه‌ای از یک اقتصاد توانمند برای سرمایه‌گذاران خارجی هستند و اثرات آن‌ها در جذب سرمایه‌گذاری و رشد تعاملات اقتصادی، غیرقابل کتمان است. متاسفانه موضوع برندسازی و تقویت جایگاه نشان‌های تجاری در ایران، طی دهه‌های گذشته به عنوان یک اولویت مطرح نبوده و از این حیث، بنگاه‌های توانمند تولیدی و اقتصادی کشورمان، آنچنان که شایسته جایگاه و ظرفیت‌هایشان است، فرصت حضور در بازارهای جهانی را پیدا نکرده‌اند.

توکلی‌زاده به عوامل توفیق برندهای بزرگ جهانی اشاره کرد و متذکر شد: معرفی ظرفیت‌های و حتی ارائه آموزش به طرف‌های تجاری، مزیت‌سازی برای گروه‌های مخاطب و جلب رضایت مشتریان خارجی، توجه به اقتضائات بازارهای هدف، عرضه کالا با کیفیت مطلوب و بهای مناسب‎تر، خدمات بیشتر و توزیع وسیع‌تر و… بخشی از اقداماتی است که از سوی برندهای موفق جهانی، جهت حضور، نفوذ و تثبیت جایگاه در عرصه‌های بین‌المللی انجام می‌گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی، ایفای مسئولیت اجتماعی را یکی از اقداماتی دانست که برای شرکای تجاری برندها مورد توجه و تاکید است و بیان کرد: این مهم باید از سوی فعالان اقتصادی و بنگاه‌های تولیدی ما نیز مدنظر قرار بگیرد. ایفای مسئولیت اجتماعی آگاهی، شهرت و اعتماد را برای یک برند به ارمغان می‌آورد.

توکلی زاده در بخش پایانی سخنانش، اتاق بازرگانی را تشکلی با برندی 140 ساله دانست که کماکان با تمام قوا در راستای مطالبه‌گری دغدغه‌های بخش خصوصی و تعالی اقتصاد، در تلاش است.

قیمت‌گذاری دستوری، مانعی جدی در راه برندسازی و تقویت نشان‌های تجاری

«حسین محمودی خراسانی»، رئیس انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی در این مراسم سخنانش را با شاخص‌های مفهوم برندسازی و موفقیت شرکت‌ها در این عرصه آغاز کرد. او گفت: مفهوم برندسازی به صورت پیوسته بر مبنای انتظارات مخاطبان تغییر می‌کند. لذا کسب‌وکارها برای موفقیت در این حوزه نیازمند تعریفی پویا، بر مبنای نظرات و انتظارات جامعه هستند.

به گفته محمودی، برندسازی دیگر به انتخاب یک نام زیبا و همراهی یک لوگوی منحصربه فرد خلاصه نمی‌شود و اینکه صاحبان کسب‌وکار تنها به راضی نگاه داشتن مشتریان بیندیشند، کافی نیست؛ بلکه بایستی شرایطی را فراهم کنند تا مشتری به نشان تجاری آنان وفادار باشد.

وی خطاب به حاضران در این نشست گفت: برند از اعتبار، اصالت و کیفیت کالای شما قدرت می‌گیرد و ذهن مخاطب را درگیر می‌کند و با اثرگذاری موثر، مشتری را ماندگار می‌سازد. امروزه دانش برندینگ محدود به بازاریابی و تبلیغات نیست و آمیخته‌ای از علوم حسابداری، روانشناسی، بازاریابی، تبلیغات و انواعی از هنر است.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی با بیان اینکه برند و برندسازی در فضای رقابتی مفهوم می‌یابد، خاطرنشان کرد: در اقتصادی که قیمت‌گذاری دستوری وجود دارد، صرف هزینه برای برندسازی نتیجه لازم را در بر نخواهد داشت. یکی از اهداف اصلی ایجاد نشان تجاری، خلق ارزش افزوده برای واحد و مشتری است و در صورتی که ارائه دهنده محصول نتواند هزینه ارائه خدمات با کیفیت‌تر خود را دریافت کند، قطعا خلق برندهایی در رده‌های جهانی به ندرت اتفاق خواهد افتاد.

رئیس انجمن مدیران صنایع خراسان با اشاره به آثار برگزاری سالانه همایش نشان تجاری در استان اظهار کرد: در این مجال از مقامات انتظار داریم از برندسازی که به نوعی خلق ارزش افزوده به شمار می‌رود، حمایت کنند و با به رسمیت شناختن ارزش نشان‌های تجاری از دلسرد شدن آنان با محدودیت‌های قیمت‌گذاری پیشگیری کنند. همچنین، امیدواریم با حمایت مصرف‌کنندگان از کالاهای باکیفیت ایرانی، مسیر برای رشد و توسعه کالاهای داخلی و حضور آن‌ها در عرصه بین‌المللی فراهم شود تا از اقتصاد تک محصولی و وابسته به نفت فاصله بگیریم.

توسعه برند در گرو فناوری، تبلیغات و مسئولیت اجتماعی است

«امیرحسین اسدی»، مدیرکل دفتر خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت و دبیر کمیسیون ملی نشان در این وزارتخانه، از دیگر سخنرانان این مراسم بود که پشت تریبون قرار گرفت. او از تلاش وزارت صمت برای لحاظ شدن ارزش نشان تجاری در بهای تمام شده تولید آن کالا سخن گفت و افزود: این اتفاق باید برای صاحبان برندهای برتری که اصالت داشته باشند، به مسئولیت اجتماعی خود عمل کنند، فناور باشند و خدمات بهتری ارائه دهند، رقم بخورد. در واقع، صاحبان این برندها از تسهیلات بیشتری از سوی وزارتخانه برخوردار خواهند شد.

وی در ادامه، به بیان مهم‌ترین عوامل برندسازی پرداخت و گفت: امروزه از ارائه مستمر یک محصول با کیفیت، ارائه خدمات شایسته و کسب رضایت مشتری به عنوان مهم‌ترین عوامل برندسازی نام برده می‌شود. اساس رشد برندها در فناوری است و هرچه بیشتر هزینه فناوری شود، نشان تجاری شرکت بیشتر رشد می‌یابد.

اسدی با اشاره به اهمیت مسئله ارزش‌گذاری برند، تصریح کرد: مصوبه هیات وزیران در سال ۱۳۹۴ با عنوان «کمیسیون ملی برند» که برای چند سال مسکوت شده بود، طی ۶ ماهه گذشته دوباره راه اندازی شد، این کمیسیون سازوکار لازم برای ارزش‌گذاری برند، مراکز ارزش‌گذاری نشان تجاری و شکایت در این حوزه را سامان می بخشد. در خصوص شکایت برند در حال مذاکره با قوه قضائیه هستیم تا در صورت سوء استفاده از نام یک برند، شرکت خاطی به اندازه ارزش آن برند جریمه شود.

اسدی در بخش پایانی سخنانش خاطرنشان کرد: صاحبان برندهای بزرگ دنیا از دانشگاه و مراکز رشد و شتاب دهنده برخوردار هستند و در کشور ما هم باید از سوی صاحبان نشان‌های تجاری برای ایجاد پردیس‌های فناوری صنعت محور در دانشگاه‌ها تلاش شود.

خراسان رضوی، استانی فعال در حوزه برندسازی

«یعقوبعلی نظری»، استاندار خراسان رضوی نیز در این مراسم، برند را علامتی چندوجهی از کیفیت، اعتماد، اعتقاد، فن و فناوری دانست و گفت: خوشبختانه خراسان رضوی در این زمینه، استانی فعال است و فعالان این بخش در حال گام برداشتن در این مسیر هستند.

استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: در فضای همدلی و همراهی موجود در استان، تفاوتی میان بخش خصوصی و دولتی وجود ندارد. هدف مشترک ما این است که در راه تحقق اهداف متعالی استان گام برداریم؛ چراکه در نتیجه، همه مردم از منافع ناشی از آن، منتفع خواهند شد.

نظری افزود: بر اساس آمار و ارقام و مجوزهای صادر شده از سوی دستگاه‌های مربوطه، موضوع توسعه و توسعه فناورانه که بسیار حائز اهمیت است، در دستور کار استان قرار دارد و امیدواریم هدف‌گذاری‌ها در این عرصه نیز محقق شود.

 

برندسازی، رمز ماندگاری کسب‌وکارهاست

«امیررضا رجبی»، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز که از سخنرانان این مراسم بود، برند و برندسازی را از موضوعاتی دانست که مختص بخش خصوصی بوده و در حیطه کاری این بخش تعریف می‌گردد. او گفت: در موضوع برندسازی نمی‌توان مطالبه خاصی از دولت داشت؛ هر چند وظیفه دولت، تسهیل‌گری و حمایت از برندهاست. در مقوله برندسازی، فعالان بخش خصوصی باید به کار درون‌زا توجه نمایند؛ بدین معنا که کار آن‌ها فقط فروش نیست و باید مشتری و بازار را در کنار آن ببینند.

وی ادامه داد: یکی از اهداف و نتایجی که برنامه استراتژیک در کسب‌وکارها بر آن تاکید دارد، بقا و ماندگاری کسب‌وکار است و رمز ماندگاری طولانی‌مدت در بین مشتریان، ایجاد یک برند مطمئن و قابل اتکاست.

رجبی تصریح کرد: در سال‌های اخیر وزارت صمت با صدور مجوز تولید بدون کارخانه فعالیت‌های مبتنی بر برند را به رسمیت شناخته است و خوشبختانه تاکنون ۲۰ مجوز تولید بدون کارخانه در استان صادر شده است.

ضرورت تلاش بخش خصوصی برای جلوگیری از کوچ نخبگان از کشور

«فیروز ابراهیمی»، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این رویداد، با اشاره به مسئله کوچ نخبگان از کشور، بیان کرد: همه ما کوچ نخبگان را به چشم می‌بینیم. چه آن را بپذیریم و چه آن را کتمان کنیم این واقعیتی است که اتفاق می‌افتد. بخش زیادی از مهاجرت به دلیل نبود اطمینان از آینده شغلی پایدار است و اگر بتوان سالانه برای ماندگاری 100 نخبه در کشور تلاش کرد، صدها نفر دیگر نیز در کشور ماندگار می‌شوند. بر این اساس می‎توان به حمایت از ایده‌های کارآفرینی این افراد و دیگر راهکارها در ماندگاری نخبگان توجه نمود و بخش خصوصی بایستی در این زمینه نقش‌آفرینی کند.

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=16401

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.