• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024
کل 3125 امروز 6
2
در پنجمین جلسه کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی مشهد صورت گرفت؛

بررسی اقتضائات برقراری مسیر پروازی مشهد- بیشکک

  • کد خبر : 16574
  • ۰۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۴
بررسی اقتضائات برقراری مسیر پروازی مشهد- بیشکک
در پنجمین جلسه کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی موضوع برقراری مسیر پروازی مشهد به بیشکک و چالش‌های پیش روی آن به عنوان یکی از درخواست‌های فعالان اقتصادی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. همچنین گزارشی در خصوص وضعیت صنایع دستی استان ارائه شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد، «مژگان ثابت تیموری»، رئیس این کمیسیون با اشاره به لزوم حمایت‌های دولتی و همراهی بخش خصوصی به منظور برقراری مسیر پروازی مشهد به بیشکک اظهار کرد: برقراری این پرواز نیازمند اعطای یارانه و نیز همکاری اتاق مشترک ایران و قرقیزستان است. با توجه به توقف پروازهای هواپیمایی وارش از ایران به این کشور می‌توانیم مسافران استان‌های دیگر را نیز از طریق پرواز از مشهد پوشش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: همچنین می‌توان با همکاری دفاتر خدمات مسافرتی بسته سفر‌ ویژه‌ای به منظور معرفی جاذبه‌های گردشگری قرقیزستان تهیه نمود تا به دنبال آن، جابه‌جایی گردشگران به قرقیزستان هم از طریق پرواز مشهد به بیشکک یا مسیرهای ترکیبی و مکمل صورت پذیرد. با توجه به فصلی بودن سفر تفریحی به کشور قرقیزستان، برگزاری رویدادها و نمایشگاه‌های تخصصی در فصل پاییز و زمستان، امکان تداوم پروازها فراهم خواهد بود و این مهم مستلزم ارائه بسته های سفر و معرفی جاذبه‌های گردشگری ماجراجویانه، طبیعی و ورزشی در فصل زمستان است.

«ناصر غفران»، نایب رئیس کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته در این خصوص در کمیته توسعه زیرساخت‌های کمیسیون، گفت: با توجه به داده‌های موجود، در حال حاضر تعداد متقاضیان پرواز گردشگری در مسیر مذکور بسیار کم است. بر این اساس، آژانس‌های مسافرتی باید به منظور جذب مسافر برای این مسیر اقدام کنند تا در کنار فعالان اقتصادی، گردشگران نیز در این پرواز حضور پیدا کنند. در واقع، به این نتیجه رسیدیم که بخش خصوصی نیز باید پای کار باشد و سرمایه‌گذاران هم به برقراری و تداوم این مسیر پروازی کمک کنند.

پرواز مشهد- بیشکک مسافران خود را خواهد داشت

«محمدحسین روشنک»، عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست اظهار کرد: پرواز مشهد به بیشکک مسافران خود را خواهد داشت؛ همانطور که در گذشته برای تاجیکستان نیز پرواز مستقیم نبود و بیان می‌شد که مسافری برای این پرواز وجود ندارد؛ اما اکنون هفته‌ای سه پرواز در این مسیر برقرار است.

وی ادامه داد: برای تشویق شرکت هواپیمایی که به راه اندازی خط هوایی مشهد به بیشکک اقدام کرده، لازم است از سوی مسئولان جمهوری اسلامی ایران و قرقیزستان این قول داده شود که پس از رونق گرفتن این پرواز، جایگاه آن شرکت در این مسیر حفظ گردد.

روشنک تصریح کرد: در حال حاضر تعدادی از فعالان اقتصادی ایرانی در قرقیزستان فعالیت دارند که اکثر آن‌ها مشهدی هستند. در استان اوش که یکی از مناطق اصلی قرقیزستان است، جمع زیادی از مشهدی‌ها فعالیت می‌کنند. سوابق گذشته نشان می‌دهد که پتانسیل برقراری سه پرواز در هفته در این مسیر وجود دارد. ممکن است که در ابتدا تعداد مسافران این پرواز کم باشد؛ اما در ادامه قطعا افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به جاذبه‌های گردشگری قرقیزستان بیان کرد: مردم ما تا هنگامی که در این مسیر رفت و آمد نکنند، از پتانسیل‌های گردشگری آن مطلع نخواهند شد. آنها از کجا بدانند که قرقیزستان هزینه کمتر و جاذبه‌های بیشتری حتی از کشوری همچون ترکیه دارد. متاسفانه در حوزه گردشگری، این کشور برای ایرانیان ناشناخته مانده است. بر این اساس لازم است از سفر به کشورهای آسیای میانه حمایت شود.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی یادآور شد: اگر از یک ماه قبل برای برقراری این پرواز اطلاع‌رسانی‌های لازم انجام شود، مسافران آن وجود خواهد داشت. علاوه بر این، امکان برقراری پرواز ترکیبی در این مسیر وجود دارد.

روشنک در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به لزوم توجه به حوزه صنایع دستی، عنوان کرد: اگر به همان میزان که به موضوعاتی چون زعفران در سبد سوغات پرداخته شده، بر روی صنایع دستی و فرش دستباف کار کنیم، هم شاهد اشتغال بیشتری خواهیم بود و هم درآمد ارزی بیشتری خواهیم داشت.

هزینه گزاف سفر به قرقیزستان در فقدان پرواز مستقیم

در ادامه، «امید خدادادی»، دبیر کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی خراسان رضوی در خصوص امکان‌سنجی مسیر پروازی مشهد به بیشکک، گفت: با توجه به بررسی‌های انجام شده مهم‌ترین نکته در این زمینه، انتخاب فصل مناسب جهت آغاز پروازها میان دو کشور است. علاوه بر این باید به هزینه تمام‌شده بلیت، استفاده از ظرفیت و پتانسیل وزارت امور خارجه جهت برقراری مسیر پروازی بین دو کشور و استفاده از دفاتر گردشگری دو کشوری جهت برقراری این خط پروازی توجه شود.

وی ادامه داد: هم‌اکنون سفر از ایران به قرقیزستان با توجه به چند مسیره بودن، اتلاف زمان و هزینه گزافی را در پی دارد و فعالان اقتصادی برای سفر به این کشور با مشکلات فراوانی مواجه هستند و با توجه به پیمان تجاری و افزایش سفر میان دو کشور مشکلات در این حوزه بیشتر خواهد شد. لذا برقراری پرواز مستقیم مشهد- بیشکک، گام مهمی در توسعه روابط تجاری دو کشور خواهد بود.

«محمد معصومی»، مدیرکل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران نیز در این خصوص گفت: با توجه به تحریم‌ها اگر آژانس‌های مسافرتی کشورمان با آژانس‌های مسافرتی قرقیزستان همکاری کنند، می‌توان در پرواز مستقیم مشهد- بیشکک، زمان و هزینه سفر را بسیار کاهش داد. در این صورت حتی می‌توان از فرودگاه مشهد به عنوان نقطه ترانزیت به قرقیزستان استفاده نمود.

لزوم پیگیری برقراری خط پروازی مشهد بیشکک از سوی دو کشور

«فرهاد دوائی»، رئیس کمیته توسعه زیرساخت‌های کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی خراسان رضوی اظهار کرد: مدتی است که برقراری خط پروازی از مشهد به بیشکک از سوی فعالان اقتصادی ایران مطرح شده و آن را در کمیته زیرساخت‌های کمیسیون مورد بررسی قرار دادیم. پس از بررسی‌های صورت گرفته به این نتیجه رسیدیم که اگر این درخواست به صورت دوطرفه از سوی تجار ایران و قرقیزستان پیگیری شود به هدف‌گذاری در این عرصه نزدیک‌تر خواهیم شد.

وی ادامه داد: در صورتی که به دنبال برقراری چارتری این پرواز باشیم، می‌بایست طرف برقرارکننده پرواز، تکمیل یا هزینه تعداد بیشتری از صندلی‌ها را برعهده بگیرد. در این خصوص با یک شرکت هواپیمایی رایزنی‌هایی شده و آنان اعلام آمادگی کردند در صورت انجام هماهنگی‌ها و برنامه‌ریزی‌ها به برقراری این خط پروازی مبادرت می‌نمایند.

دوائی همچنین بر لزوم همکاری با دفاتر خدمات مسافرتی در راستای تداوم این خط پروازی اشاره کرد و افزود: در قرقیزستان، در نیمی از سال امکان برگزاری تور مسافرتی وجود ندارد و در صورتی که مسافران پرواز توسط تورها تامین شوند، در سایر ماه‌ها نیازمند حمایت از این خط پروازی جهت تدارم پروازهای به بیشکک هستیم.

وی خاطرنشان کرد: برای برقراری دائم این خط پروازی نیازمند ورود سرمایه‌گذاران ایرانی و قرقیزستانی هستیم.

«سعید ولی‌زاده»، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی خراسان رضوی نیز با اعلام آمادگی برای هماهنگی و همکاری جهت برقراری خط پروازی مشهد بیشکک، گفت: در زمستان مشکل رفت و آمد در آنجا وجود دارد که باید برای حل آن برنامه‌ریزی شود.

در ادامه این جلسه «حسین نمایی»، عضو کمیسیون گردشگری و صنایع دستی هم بیان کرد: اگر مسیر پروازی مشهد- بیشکک برقرار شود، آژانس‌های مسافرتی نیز همکاری لازم را برای فروش بلیت و جذب مسافر برای این مسیر خواهند داشت.

«محمدرضا ادیبیان»، دیگر عضو کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز بر لزوم انجام مطالعات و نیازسنجی‌های این مسیر پروازی تأکید کرد و گفت: تا هنگامی که این اطلاعات وجود نداشته باشد امکان برقراری این خط وجود نخواهد داشت و در صورت برقراری نیز به سرعت پروازهای آن لغو خواهد شد، چراکه سیستم‌های پروازی اقتصادی هستند و اگر تعداد مسافران آن کم باشند، تداوم آن با مشکل مواجه خواهد شد. بر این اساس، جذب سرمایه‌گذار برای این مسیر پروازی ضروری است.

پرواز ترکیبی راهکاری برای برقراری خط هوایی مشهد- بیشکک

در ادامه، تریبون در اختیار «حمیدرضا محمدیان»، معاون مدیرکل هواپیمایی آسمان قرار گرفت. او اظهار کرد: شرکت هواپیمایی آسمان در سال 1377 به برقراری مسیرهای آسیای میانه ورود کرد و برای نخستین بار این مسیر بکر را معرفی نمود. استقبال از آن مسیر به حدی رسید که دو پرواز هفتگی از مسیر مشهد به بیشکک و یک پرواز از تهران به بیشکک برقرار شد؛ اما به علت سانحه‌ای که در این مسیر به وقوع پیوست، امکان فعالیت هواپیمایی آسمان در این مسیر مختل شد و پس از آن شرکت‌های هواپیمایی دیگری مبادرت به پرواز در این مسیر کردند که به علت شیوع بیماری کرونا و کمبود مسافر پروازها در این مسیر لغو شد.

وی برقراری مجدد این مسیر پروازی را نیازمند حمایت سیستم دیپلماتیک کشور عنوان کرد و گفت: قرقیزستان جاذبه‌های گردشگری بالایی دارد و می‌توان با حمایت از این مسیر پروازی آن را به یک هاب تبدیل کرد. مهم‌ترین نکته در این مسیر ثابت قدم بودن در این راه است.

محمدیان ایجاد مسیر ترکیبی را به عنوان یک راهکار برای برقراری این پرواز عنوان کرد و افزود: می‌توان این مسیر را از فرودگاه امام خمینی (ره) به فرودگاه مشهد و بیشکک و برعکس و همچنین از فرودگاه مشهد به دوشنبه و بیشکک اجرایی کرد تا این مسیر ماندگار شود.

«حمیدرضا باقرنژاد»، از فعالان حوزه گردشگری استان و مدیرکل گروه هتل‌های درویشی نیز در بخشی از این نشست به ایراد سخن پرداخت. او با تاکید بر اهمیت نیازسنجی در خصوص این مسیر پروازی گفت: باید این نیازسنجی انجام شود که در حال حاضر چه تعداد مسافر برای این پرواز وجود دارد. همچنین اخذ مجوزهای پروازی از قرقیزستان با توجه به شرایط تحریمی نیازمند کمک و مساعدت دستگاه‌های حاکمیتی است.

وی ادامه داد: همچنین لازم است هزینه پرواز به دقت محاسبه شود. در صورت عدم شکل گیری پرواز چارتری در این مسیر، لازم است در فروش سیستمی مابه‌التفاوت هزینه‌ها پیش بینی و به نوعی جبران شود تا این پرواز توجیه اقتصادی پیدا کند.

«فرهادی»، کارشناس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال شرق کشور نیز در ادامه در این خصوص اظهار کرد: برقراری پرواز میان ایران و قرقیزستان، مدت طولانی است که در جلسات مختلف مطرح شده و تاکید بر وجود این پرواز است. وزارت امور خارجه نیز حامی برقراری این پرواز است. متقاضیان پایدارتر برای برقراری این سفر، تجار هستند که می‌توان آنان را به عنوان مشتریان دائمی پرواز در نظر گرفت.

در ادامه، «یوسف بیدخوری»، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: بعد از شیوع بیماری کرونا بسیاری از پروازهایی که برقرار بود را از دست دادیم که از آن جمله پرواز مشهد به بیشکک بود. این پرواز باید مجددا راه‌اندازی شود و در این خصوص با کمیسیون گردشگری اتاق مشهد همکاری خواهیم داشت.

گزارشی از وضعیت صنایع دستی استان

در بخش دیگری از این جلسه «عبدالله احراری»، رئیس کمیته صنایع دستی و سوغات کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی مشهد، به ارائه گزارشی در خصوص وضعیت فعلی صنایع دستی استان پرداخت و گفت: یکی از مهم‌ترین مزیت‌های اقتصادی استان، صنایع دستی آن است که در نیمه دوم سال درآمد بسیاری از افراد را تشکیل می‌دهد. طبق آمارها، افراد زیادی در حوزه صنایع دستی استان فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: استان خراسان رضوی بزرگ ترین قطب تولید فرش به لحاظ کمّی است و 70 هزار نفر در حوزه  فرش دستباف در این خطه مشغول به کار هستند و در این زمینه بیشترین فراوانی قالیبافان در شهرهای مشهد، نیشابور، کاشمر و سبزوار است. با این وجود در حالی که در دهه 70 دو میلیارد دلار صادرات فرش از کشور صورت می‌گرفت که این رقم در سال قبل به 50 میلیون دلار رسیده است و امسال کاهش بیشتری خواهد داشت.

احراری تصریح کرد: بخشی از مشکل فرش به ورود فرش‌های شبه دستباف به کشور بازمی‌گردد که شناخت آن از فرش‌های دستباف بسیار دشوار است.

وی وجود بافنده‌های خانگی با درآمد اندک را از دیگر مشکلات این حوزه برشمرد و گفت: بیمه اجتماعی این افراد هم با مشکلات مختلف مواجه شده و ضروری است در راستای توسعه فعالیت در این عرصه، شاهد رفع مشکلات فعالان در صنعت فرش دستباف باشیم.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=16574

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.