• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
کل 3087 امروز 4
8
در پنجمین جلسه کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی مشهد مطرح شد؛

ضرورت تدوین سیمای کلی انرژی خراسان رضوی به منظور بهبود تصمیم‌گیری‌ها در این حوزه

  • کد خبر : 16626
  • ۰۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
ضرورت تدوین سیمای کلی انرژی خراسان رضوی به منظور بهبود تصمیم‌گیری‌ها در این حوزه
پنجمین جلسه کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی با دستور کار ارائه مصوبات و نکات بررسی شده در کمیته‌های ذیل این کمیسیون در ماه گذشته توسط روسای آن‌ها و معرفی دستاوردهای  نوین موثر در مصرف آب و برق سیستم‌های سرمایش صنعتی برگزار شد.  

به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی مشهد، «نسرین یوسفی عارفی»، رئیس این کمیسیون اظهار کرد: برای پیشگیری از تصمیمات بدون مطالعه در حوزه انرژی برای صنایع استان، در تلاشیم سیمای کلی انرژی را در استان تدوین کرده و از تمام دستگاه‌های مرتبط با حوزه صنعت از جمله برق منطقه‌ای در این حوزه، درخواست همکاری داریم. متأسفانه گاهی بدون انجام مطالعات و در فقدان زیرساخت‌های لازم، پیشنهاداتی برای تأمین انرژی صنایع مطرح می‌گردد که تبعات آن بعدها دامنگیر این بخش خواهد شد.

یوسفی عارفی اظهار کرد: به‌رغم این که صنعت یکی از کمترین مصرف‌ها را در حوزه انرژی دارد؛ اما بیشترین آسیب را در این حوزه متحمل می‌شود. در همین راستا برای تدوین برنامه جامع در حوزه انرژی از اطلاعات و داده‌های اداره کل صمت استان نیز استفاده خواهیم کرد. علاوه بر این، به دنبال آن هستیم مشوق‌های لازم را در حوزه سرمایه‌گذاری انرژی‌های تجدیدپذیر از طریق صندوق‌ها و روش‌های مختلف تأمین مالی اطلاع‌رسانی کنیم.

در ادامه، «شهریار زهدی»، دبیر کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به فعالیت 5 کمیته ذیل این کمیسیون عنوان کرد: کمیسیون انرژی متشکل از کمیته‌های «اقتصاد انرژی»، «گاز و فرآورده های نفتی»، «بهینه سازی مصرف و مدیریت راهبردی انرژی»، «انرژی های تجدیدپذیر» و «تولید، توزیع و انتقال برق» است.

زهدی در خصوص فعالیت کمیته گاز و فرآورده‌های نفتی افزود: این کمیته در خصوص اخذ آمار دقیق زیرساخت‌های جایگزین صنایع با سازمان‌های مختلف مکاتبه داشته و در زمینه ارائه شیوه سرمایه‌گذاری در طرح‌های مرتبط با SNG  در حال بررسی و همکاری با شرکت گاز می باشد. نکته اینکه به منظور ایجاد مشوق‌های لازم در خصوص گام برداشتن به سمت استفاده از سوخت‌های جایگزین گاز طبیعی و به خصوص SNG در صنایع، وزرارتخانه‌های ذی‌ربط تخفیفات چند ساله خوبی در برنامه‌های راهبردی خود پیش بینی کرده‌اند که صنعتگران می توانند از آنها بهره‌مند شوند.

لزوم عدم قطع برق صنایع دارای نیروگاه‌های تجدیدپذیر

در بخش دیگری از نشست، «شهریار صابر»، رئیس کمیته  انرژی‌های تجدیدپذیر کمیسیون انرژی اتاق مشهد اظهار کرد: پیرو جلسات برگزار شده در کمیته مقرر گردید جزئیات طرح پایلوت عدم قطع برق صنایع دارای نیروگاه‌های تجدیدپذیر طی جلسه داخلی کمیته بررسی و اعلام گردد و پیرو آن جلسه‌ای توجیهی با صنایع موجود، در خصوص فیدرها برگزار شود.

رئیس کمیته  انرژی‌های تجدیدپذیر عنوان کرد: همچنین در کمیته مقرر شد طرح عدم قطع برق صنایع دارای نیروگاه تجدیدپذیر در حوزه توزیع برق استان نیز پیگیری شود و به‌صورت پایلوت در صورت موافقت شرکت توزیع برق استان در یکی از شهرک‌های صنعتی استان اجرایی گردد.

صابر افزود: باتوجه‌به الزام قانونی ادارات دولتی به احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر و تأمین 20درصد از انرژی موردنیازشان از این محل، مقرر گردید نظر به کاهش ظرفیت اولیه این مصوبه و تأکید وزارت نیرو بر اجرایی‌شدن جدی‌تر آن، موضوع مجدداً پیگیری گردد تا در صورت نیاز و صلاحدید، مکاتبات لازم توسط شرکت توزیع نیروی برق مشهد و استان انجام گیرد.

«محمد امیر محرری »، عضو کمیته بهینه‌سازی مصرف و مدیریت راهبردی انرژی این کمیسیون نیز یادآور شد: در جلسات کمیته مقرر شد دبیرخانه‌ای به‌منظور برگزاری سلسله همایش‌های بهره‌وری مصرف و جایزه بهره‌وری مصرف تشکیل گردد. همچنین بر آن شدیم پس از تشکیل دبیرخانه‌ها در اولین جلسه همایش مدیریت مصرف، موضوع جایزه استانی بهره‌وری مصرف به صنایع و کارخانه‌های حاضر در همایش اطلاع‌رسانی شود.

ضرورت حرکت به سمت اقتصاد سبز

«علی سپهر»، رئیس کمیته اقتصاد انرژی کمیسیون هم در بخش دیگری از نشست یادآور شد: هدف این کمیته آن است که با استفاده از انرژی‌های پاک و نو به سمت اقتصاد سبز حرکت کنیم. ناترازی برق در فصل تابستان به یکی از چالش‌های مهم کشور تبدیل شده است. به همین دلیل در تلاشیم با کمک سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، انرژی تجدیدپذیر را تقویت کنیم در همین راستا برنامه مدونی را برای استان در خصوص انرژی تدوین خواهیم کرد. البته تحقق این مهم نیازمند همراهی فعالان بخش خصوصی و دولتی اعم از حوزه انرژی، صمت و… است. به نظر می‌رسد باید هماهنگی و همکاری بیشتری میان صمت و شرکت توزیع برق صورت بگیرد. ناگفته نماند برای تدوین برنامه در وهله نخست به اطلاعات و داده‌هایی نیاز داریم و دراین‌رابطه مکاتباتی با بخش دولتی انجام‌گرفته تا بتوانیم آمار دقیقی را در این حوزه کسب کنیم.

تمام صنایع باید به تولید و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر ترغیب شوند

در ادامه تریبون در اختیار «توکلی نسب»، کارشناس مسئول بهینه‌سازی مصرف شرکت توزیع نیروی برق مشهد قرار گرفت. او گفت: در خصوص انتخاب 3 فیدر به عنوان پایلوت در شهرک صنعتی باید عنوان کرد شرکت برق اطلاعات کامل و جامعی را به اتاق بازرگانی ارسال کرده است. با توجه به شبکه هایی که بر روی این فیدرها فعال هستند تلاش کردیم مواردی را انتخاب کنیم که امکان قطع و وصل انشعاب مشترکان از دور وجود داشته باشد تا در صورت عدم همکاری برخی مشترکین این فیدرها، ضرری متوجه مشترکان دیگر نشود.

وی یادآور شد: در حال حاضر 138 مشترک بر روی فیدرهای انتخابی فعال هستند که تمام اطلاعات آن به اتاق بازرگانی ارسال گردید تا در گام های بعدی بتوانیم بحث انرژی های تجدیدپذیر را دنبال کنیم و بدین طریق صنایع بیشتر ترغیب و تشویق شوند تا در حوزه تولید انرژی های تجدیدپذیر گام های موثری بردارند. این اقدامات اگر بر روی 3 فیدر پیشنهادی انجام شود می تواند سرفصلی برای اقدامات و گام های بعدی باشد تا تمامی صنایع به سمت تولید و استفاده از انرژی های تجدیدپذیر گام بردارند و ناترازی حوزه انرژی به صورت موثر و ریشه ای حل شود.

لزوم استفاده از همه ظرفیت‌ها به‌منظور کاهش ناترازی انرژی

«حسن سویزی»، نایب رئیس کمیسیون انرژی و رئیس کمیته تولید، توزیع و انتقال برق کمیسیون انرژی اتاق خراسان رضوی نیز در ادامه افزود: در بحث تولید انرژی‌های تجدیدپذیر، نیروگاه‌های بادی باتوجه‌به راندمان بیشتر می‌تواند ما را در جهت کاهش ناترازی انرژی کمک کند.

وی یادآور شد: این کمیته بیشتر در حوزه انتقال و موانع و مشکلات پیمانکاران تمرکز پیدا کرده است. بزرگ‌ترین مشکل پیمانکاران در خصوص مطالبات صنعت برق از کارفرما است، به همین منظور پیشنهاد شد نماینده‌ای از معاونت‌های فنی و اقتصادی استانداری در جلسات اتاق بازرگانی حضور داشته باشند و دراین‌رابطه نیز گزارش جامعی ارائه شود. یکی از مسائل دیگر، بحث بیمه‌های عمرانی پروژه‌هاست که برای حل مشکلات موجود در این حوزه از نماینده تأمین اجتماعی برای حضور در جلسات دعوت به عمل خواهیم آورد. نهایتاً مشکلات حوزه توزیع نیز باید دسته‌بندی شود تا کمیته با اولویت‌بندی  این مسائل را پیگیری کند.

اجرای طرح «شهر حساس به آب» به‌منظور کاهش مصرف 20 درصدی در شهر

در بخش دیگری از نشست، «ثمانه توکلی امینیان»، مدیر دفتر توسعه پایدار، مدیریت مصرف و مطالعات اجتماعی شرکت آب و فاضلاب مشهد اظهار کرد: در بحث مدیریت مصرف در شرکت آبفای مشهد 2 الی 3 موضوع را در دستور کار قرار دادیم. طرح ابلاغی از سوی وزارت نیرو به‌عنوان طرح «شهر حساس به آب» به‌منظور کاهش مصرف 20 درصدی آب شهری به مدت 3 سال در دستور کار شرکت آب و فاضلاب قرار گرفته است این طرح دارای رویکرد آموزشی، اجتماعی و فرهنگی بوده و برگرفته از تجارب کشور استرالیا است.

وی ادامه داد: در طرح «شهر حساس به آب» از ظرفیت‌های دانش‌بنیان استفاده شده و ایده‌های نو و جدید به کار گرفته شده است. طرح مذکور یک سال در شرکت آب و فاضلاب مشهد در حال پیگیری است و مشاور آن پژوهشکده آب و محیط‌زیست دانشگاه فردوسی است.

توکلی امینیان تصریح کرد: اقدامی در تابستان سال جاری انجام شد که نشئت‌گرفته از یافته‌های طرح «شهر حساس به آب» بود. به‌طوری‌که بسته‌های گذر از تنش یک‌ساله در این حوزه تصویب شد. شرکت آب و فاضلاب این بسته‌ها را از یک سال قبل تدوین کرده و خود را برای مواجهه با تنش آب آماده می‌کند. این بسته‌ها با راهبری استاندار در قرارگاه پایش پیگیری می‌شود. نکته قابل‌توجه آن است که تکالیفی برای تمام دستگاه‌های اجرایی و نهادهای متولی تعریف شده که البته این تکالیف در حال تکمیل هستند و از پیشنهادهای برای تکمیل این بسته‌ها استقبال خواهیم کرد.

مدیر دفتر توسعه پایدار، مدیریت مصرف و مطالعات اجتماعی شرکت آب و فاضلاب مشهد افزود: خراسان رضوی تنها استانی است که توانسته طرح تنش و شهر حساس به آب را به‌منظور کاهش 20 درصدی مصرف آب  پیگیری کند چنان که این طرح به کلیه دستگاه های اجرایی ابلاغ شده و تمام دستگاه های اجرایی موظفند 20 درصد کاهش مصرف آب داشته باشند.

وی تصریح کرد: در بحث ماده 16 مقررات ملی ساختمان نیز بحث بازچرخانی آب مورد تاکید قرار گرفته است. در واقع بازچرخانی آب در حوزه خانگی، صنعت و در حوزه بلندمرتبه‌سازی باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد. در این میان از ظرفیت بخش های مختلف برای تحقق این مهم استفاده خواهیم کرد.

یوسفی عارفی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق خراسان رضوی در این بخش از نشست یادآور شد: اتاق بازرگانی دارای دو کمیسیون «آب و محیط‌زیست» و کمیسیون «کسب و کارهای دانش‌بنیان و اقتصاد دیجیتال» است. همچنین در کمیسیون انرژی فعالان حوزه صنعت برق، نفت، گاز و آب حضور دارند و این بدان معناست که ظرفیت همکاری اتاق با تمامی بخش‌های مرتبط با انرژی وجود دارد.

وی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر خراسان رضوی با کمبود آب بسیار مواجه بوده است و اقلیم استان نیز به سمت خشکی پیش می‌رود، عنوان کرد: کمیته بهینه‌سازی در خصوص پایش مصرف، به دنبال اجرای طرح «جایزه بهره‌وری» است و انتظار می‌رود نماینده‌ای از شرکت آب و فاضلاب نیز در کمیته حضور داشته باشد تا از مطالعات کارشناسی آنان به این منظور استفاده شود.

لزوم اعمال مشوق برای سرمایه‌گذاران در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر

«مهدی کفاش»، دبیر کارگروه انرژی انجمن مدیران صنایع استان هم در ادامه یادآور شد:  اگر شرکتی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری می‌کند باید مشوقی برای آن در نظر گرفت که در محدودیت قطع برق قرار نگیرد. باید این اتفاق فرخنده به حوزه گاز نیز تسری پیدا کند.

کفاش همچنین تصریح کرد: بعضی از واحدهای صنعتی به سمت سوخت‌های جایگزین حرکت کرده‌اند؛ اما شرکت گاز در قطعی گاز هیچ واحدی را مستثنی ندانسته و تمامی واحدها را مشمول قطع گاز می‌داند. به نظر می‌رسد شرکتی که چندین میلیارد ظرفیت ذخیره‌سازی مازوت ایجاد کرده باید متفاوت از دیگر واحدها مدنظر قرار بگیرد. این موارد باید توسط اتاق بازرگانی و کمیسیون باتوجه‌به ارزش حرارتی پایین مشهد پیگیری گردد.

برگزاری ششمین همایش ملی فناوری‌های نوین انرژی

در ادامه، «محسن قائنی»، معاون آموزشی دانشگاه سجاد عنوان کرد: قریب به 12 هزار مگاوات کمبود انرژی در کشور مشهود است و متاسفانه از آن جا که رشد مصرف انرژی بیش از رشد تولید است، قطعا این فاصله به مرور زمان افزایش خواهد یافت. لذا اگر به این مشکل زودتر پرداخته نشود، در آینده بحران ساز شده و متاسفانه تبعات آن دامنگیر صنعت و کشاورزی خواهد شد.

وی اظهار کرد: اقتصاد انرژی، حمل‌ونقل الکتریکی، روشنایی و نورپردازی، رمزارزها، فرصت‌ها و چالش‌ها، هوشمندسازی و هوش مصنوعی، مدیریت انرژی در صنعت ساختمان، بهینه‌سازی و بهبود راندمان در نیروگاه‌ها، مدیریت مصرف در حوزه انرژی‌های الکتریکی و… از مهم‌ترین محورهای ششمین همایش ملی فناوری‌های نوین انرژی به میزبانی دانشگاه سجاد خواهد بود.

اهمیت انجام مطالعاتی مشترک در کمیته‌ها به‌منظور جلوگیری از قطع برق صنایع

در بخش دیگری از نشست، «محمدرضا موحد»، دبیر کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی خراسان رضوی اظهار کرد: هر زمان که بحث انرژی مطرح می‌شود صنایع در تیررس اعمال محدودیت‌های مصرف قرار دارند. این در حالی است که میزان برق مصرفی حوزه صنعت در سال 1400، 22 درصد از مجموع برق مصرفی در تمام حوزه ها بوده است.  این میزان در سال 1401 به 23 درصد برق مصرفی افزایش یافت.

موحد عنوان کرد: گاز مصرفی شهری در حوزه صنعت نیز در سال 1400 معادل 16 درصد مصرف کل گاز بوده که این میزان در سال 1401 به 19 درصد افزایش یافته است.

دبیر کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی خراسان رضوی یادآور شد: باتوجه‌به این آمارها تقاضا می‌شود کار مطالعاتی مشترکی در کمیته‌ها انجام بگیرد تا صنایع در تابستان و زمستان با مشکل برق و گاز مواجه نباشند. نکته قابل‌توجه در خصوص سوخت جایگزین آن است که صنایع باید سرمایه‌گذاری بلندمدتی را در این حوزه داشته باشند تا بتوانند سوخت جایگزین را دریافت کنند؛ حال آن که امکان دارد این سوخت به واحد تعلق نگیرد.

سپهر، عضو کمیسیون انرژی اتاق مشهد و رئیس انجمن مراکز تحقیق و توسعه خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی از برگزاری نخستین رویداد نوآوری، تحقیق و توسعه توسط این انجمن در هفته پیش رو خبر داده و گفت: آب و انرژی، محیط‌زیست و محصولات و خدمات سبز، برنامه‌وبودجه، مالیات، نقش جوانان در توسعه صنعتی، نقش بانوان در توسعه، استاندارد و استانداردسازی، اقتصاد، نوآوری و خلاقیت، هوش مصنوعی، فضای مجازی و اینترنت، بهبود محیط کسب‌وکار و موضوعات آزاد، محورهای برگزاری این رویداد است.

چالش‌ها و راهکارهای کاهش مصرف آب و برق در سرمایش صنعتی

در بخش دیگری از نشست، «جمال رخصت»، از فعالان اقتصادی استان در حوزه انرژی  در خصوص چالش‌ها و راهکارهای کاهش مصرف آب و برق در سرمایش صنعتی عنوان کرد: سیستم‌های سرمایش صنعتی به 2 گروه تقسیم می‌شوند. نخست؛ چیلرهای تراکمی آب – خنک، چیلرهای جذبی و برج‌های خنک‌کن و دسته دوم؛ چیلرهای تراکمی هوا – خنک و مبدل‌های حرارتی هوا – خنک.

وی یادآور شد: مصرف بسیار زیاد آب در برج خنک‌کن، جذب آلودگی و ذرات معلق در هوای محیط، کاهش راندمان برودتی تجهیزات، افزایش مصرف برق/گاز، چالش‌های زیست‌محیطی و… از جمله چالش‌های گروه اول است. مصرف زیاد برق، عدم پاسخگویی مناسب در شرایط پیک دما، کاهش راندمان حرارتی دستگاه در شرایط پیک دما، افزایش مضاعف مصرف برق در شرایط پیک دما، افزایش استهلاک شدید دستگاه به سبب کارکرد در فشار بالا، مصرف آب مجازی، افزایش هزینه‌های نگهداری – تعمیرات نیز از جمله چالش‌های گروه دوم است.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=16626

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.