• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
کل 3089 امروز 2
2
دبیر کل اتاق بازرگانی خراسان رضوی تاکید کرد:

گره‌گشایی از مشکلات بخش تولید در یکشنبه‌های پُرثمر اقتصادی

  • کد خبر : 17268
  • ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۲
گره‌گشایی از مشکلات بخش تولید در یکشنبه‌های پُرثمر اقتصادی
دبیر کل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: برگزاری جلسات هم‌اندیشی تحت عنوان «یکشنبه‌های اقتصادی» که هر هفته با هدف بررسی مهم‌ترین مسائل مبتلابه فعالان اقتصادی استان در محل اتاق بازرگانی مشهد صورت می‌پذیرد، امید بخش خصوصی به تسهیل فرایندهای موجود در مسیر کسب‌وکارها را از مسیر رایزنی درون استانی یا پیگیری موضوعات در سطح ملی افزایش داده است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد، «علی کبیر» در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص آثار برگزاری نشست‌های اخیر یکشنبه‌های اقتصادی اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که همواره بخش اقتصادی استان را با چالش مواجه می‌کرد، مطول شدن مسیر تصمیماتی بود که بایستی به صورت فورس ماژور اخذ می‌شد که خوشبختانه جلسات یکشنبه‌های اقتصادی پروسه تصمیم‌گیری در سطح استان را کوتاه کرده است. این جلسات به نوعی مشابه با ستاد تسهیل در راستای حل‌وفصل چالش‌های موجود پیش روی فعالان اقتصادی است.

دبیرکل اتاق خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در این نشست‌ها که با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری و رئیس اتاق خراسان رضوی پیرامون بحث و بررسی مسائل روز مبتلا به استان برگزار می‌شود، از مدیرکل دستگاه اجرایی مربوطه و نمایندگان تشکل‌های اقتصادی به منظور بحث و بررسی پیرامون چالش‌ها دعوت می‌گردد. در واقع، این مسائل از طریق رایزنی بخش خصوصی با دستگاه‌های دولتی مدعو در جلسه حل‌وفصل می‌شود.

کبیر افزود: اگر حل موانع کسب‌وکار نیاز به تصمیم‌گیری در سطح ملی داشت، مصوبه و دستورالعمل لازم برای آن از سطح ملی اخذ می‌شود و در غیر این صورت، چالش‌ها با هماهنگی سازمانی در سطح  استانی حل‌وفصل می‌گردد.

وی با بیان اینکه تاکنون نتایج مفیدی از این جلسات عاید کردیم، ادامه داد: به طور کلی می‌توان گفت کارنامه جلسات یکشنبه‌های اقتصادی قابل قبول است و در صورت تداوم این روند، می‌توان به بهبود فضای کسب‌وکار و تسهیل‌گری در مسیر فعالیت‌های بخش خصوصی امید داشت.

به گفته کبیر، تاکنون 6 جلسه از سلسله جلسات یکشنبه‌های اقتصادی حول مسائل مربوط به زعفران، چالش‌های کارخانه‌جات تولید قند و شکر، کیک و کلوچه، خوراک دام و طیور، تولید و صادرات سنگ‌های قیمتی، زیور آلات و واردات شمش طلا، قیمت‌گذاری دستوری گوجه فرنگی و رب، واقعی‌سازی ارزش گمرکی کالاها و محصولات و… برگزار شده است. در جلسه هفته جاری نیز به بررسی عملکرد جلسات گذشته پرداختیم که شواهد حاکی از آن بود تاکنون نتایج مطلوبی عاید شده است.

واکاوی مسائل مربوط به ثبت جهانی برند زعفران

دبیرکل اتاق بازرگانی مشهد در خصوص نتایج جلسات برگزار شده گذشته گفت: به‌رغم آن‌که 90درصد بازار جهانی زعفران در اختیار ایران است؛ اما کشور ما در قیمت‌گذاری جهانی این محصول نقشی ندارد. از این‌رو، در یکی از نشست‌های یکشنبه‌های اقتصادی پیرامون مباحث ثبت جهانی برند زعفران، آموزش کشاورزان در حوزه برداشت و خشک کردن محصول زعفران و نیز، بسته‌بندی آن به بحث و تبادل نظر پرداختیم.

وی عنوان کرد: در یکی دیگر از نشست‌ها به بررسی مشکلات کارخانه‌جات کیک و کلوچه که برای تامین شکر 24 ساعت آینده خود با چالش مواجه بودند، پرداختیم و با برنامه‌ریزی و اقدام لازم در جهت رفع این مشکل گام برداشته شد به گونه ای که در حال حاضر این کارخانه‌جات با مشکل خاصی مواجه نیستند. البته بایستی تدبیری برای سال آینده اندیشیده شود تا با شرایط مشابهی مواجه نشویم.

کبیر در خصوص بررسی مسائل حوزه طلا و جواهر و سنگ‌های قیمتی در یکی از جلسات مذکور گفت: بخشی از مشکلات فعالان این حیطه طی این جلسات حل‌وفصل شد و تنها مساله ارزش‌گذاری باقی مانده که به بانک کارگشایی محول گردیده و موضوع در دستور کار بانک مزبور است.

وی افزود: مساله قیمت‌گذاری دستوری رب گوجه فرنگی نیز در یکی از نشست‌های یکشنبه‌های اقتصادی حل‌وفصل گردید؛ این مساله سبب می‌شد انگیزه‌ای برای ارتقای کیفیت رب وجود نداشته باشد که موضوع با حضور مدیرکل تعزیرات استان برطرف شد. در خصوص نهاده‌های دامی نیز مقرر گردید که استان به تدریج به سمت تولید خوراک و دام طیور و استقلال در واردات نهاده حرکت کند تا در این زمینه به خودکفایی برسیم.

کبیر در خصوص نتایج برگزاری نشست هفته جاری نیز اظهار داشت: در یکشنبه اخیر، پیرامون دستور کار جلسات آینده با معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری و رئیس اتاق بازرگانی مشهد هماهنگی لازم انجام و مقرر شد در جلسات آینده حول مباحث انرژی، شرایط آب و هوا و اقلیم و شهرک تخصصی طلا و جواهر به تبادل نظر بپردازیم.

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=17268

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.