• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
کل 3057 امروز 0
4
در چهل‌وسومین جلسه دبیرخانه شورای گفت‌وگوی خراسان رضوی مطرح شد؛

لزوم اصلاح دستورالعمل‌های قدیمی و رویه‌های نادرست در حوزه تردد ناوگان باری شرکت‌ها

  • کد خبر : 17620
  • ۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۹:۳۰
لزوم اصلاح دستورالعمل‌های قدیمی و رویه‌های نادرست در حوزه تردد ناوگان باری شرکت‌ها
 در چهل و سومین جلسه دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی، از اداره کل راه و شهرسازی درخواست شد تا در سیاست‌های خود به منظور کاهش تردد در سطح جاده‌ها بازنگری نماید. در این جلسه از دستورالعمل‌های قدیمی و رویه‌ها نادرستی که موجب استهلاک و تردد بی‌مورد صدها خودرو بین واحدهای تولیدی و پایانه بار برای اخذ بارنامه شده است، سخن به میان آمد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «علی اکبر لبافی»، رئیس این دبیرخانه اظهار کرد: امروز شرایط کشور و استان ایجاب می‌کند تا در سیاست‌ها و رویه‌های گذشته که مخل کسب و کار هستند، تجدیدنظر نماییم.

وی گفت: در مشهد که آلودگی بسیار زیاد است، روزانه صدها کامیون بی‌مورد بین بنگاه‌های اقتصادی تولیدی و پایانه بار شهید خیبری صرفا برای دریافت بارنامه تردد می‌نمایند که بعضا با هیچ منطقی سازگار نیست.

لبافی تاکید کرد: برخی واحدهای تولیدی تا ماهانه صدها کامیون کالا و مواد اولیه برای حمل دارند و اغلب این واحدها در محور غرب هستند. کامیون‌ها باید مسیر محور غرب را هر روزه تا پایانه طی نمایند و آلودگی، ترافیک، استهلاک، اتلاف منابع و وقت، ناراحتی‌های ناشی از ترافیک، تصادف و راه‌بندان به وجود می‌آید تا فقط یک برگ بارنامه اخذ شود؛ در حالی که با اختصاص یک دفتر از ساختمان‌های موجود همان کارخانه، امکان صدور بارنامه در همان واحد بدون هیچ تغییری در عرصه و اعیان و حتی یک متر ساخت و ساز فراهم می‌گردد؛ لذا انتظار می‌رود حال که اداره کل راهداری و حمل نقل جاده ای و همه دستگاه‌های ذی ربط استانی موافقند اداره کل راه و شهرسازی نیز دراین خصوص تجدیدنظر نموده و موجبات صدور مجوزها را فراهم نماید.

وی خاطرنشان کرد: حل این گونه مسائل نیاز به ارجاع مسئله به کارگروه امور زیربنایی ندارد؛ چرا که نه بحث ایجاد و نه بحث توسعه کارخانه مطرح است؛ بلکه صرفا دفتری به منظور صدور بارنامه باید در شرکت مستقر شود.

در ادامه، «محمد محمدزاده»، مدیرعامل یکی از شرکت‌های حمل نقلی استان در این نشست تصریح کرد: به طور نمونه، متوسط ماهیانه حدود ششصد بارنامه به آدرس پایانه بار شهید خبیری مشهد صادر می‌کنیم و همه آن‌ها مربوط به حمل محصولات یکی از شرکت‌های صنعتی استان در جاده مشهد- قوچان است و از سویی با توجه به اینکه شرکت حمل و نقل متعلق به همان کارخانه است، خواستار انتقال شرکت از محل فعلی واقع در پایانه بار مشهد به محل شرکت صنعتی تولیدی مزبور هستیم.

وی افزود: این امر به سهولت در دریافت بارنامه برای رانندگان، کاهش بار ترافیکی و جلوگیری از صرف سوخت اضافی برای تردد ناوگان، کاهش خطرات احتمالی و کاهش آلودگی هوای ناشی از تردد ناوگان در مسیر یاد شده، منجر خواهد شد.

پیشنهاد استقرار ناوگان حمل‌ونقلی در محل کارخانه

در ادامه، «مجید نارنجیان»، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل مشهد و حومه یادآور شد: پیشنهاد صنف آن است که ناوگان در محل کارخانه خود استقرار یابند، نه آن که در کنار جاده توقف داشته باشند تا بدین ترتیب احتمال تلفات جانی کاهش یابد. با توجه به این که محصول تنها یک کارخانه با راننده خود شرکت حمل می‌شود، ضرورتی ندارد که ناوگان در محل پایانه بار استقرار یابد. مهم تر آن که با تحقق این مهم از میزان لوازم مصرفی ناوگان، روغن موتور، سوخت و… نیز کاسته خواهد شد. اداره کل راهداری نیز با این موضوع موافقت کرده است.

وی عنوان کرد: راه و شهرسازی نیز در این خصوص پروانه حفاظت را مطرح کرده که این مقوله در این خصوص مصداق ندارد؛ چرا که این انتقال به حفظ ایمنی بالاتر کمک خواهد کرد. از اداره راه و شهرسازی تقاضا داریم کمک کند تا این اتفاق حاصل شود، چرا که کاهش ترد روزانه صدها کامیون در محورهای شهر به بهبود وضعیت جاده‌ها بیشتر مساله کمک می کند.

نارنجیان تصریح کرد: با توجه به اینکه نرخ تمام شده سوخت افزایش یافته است، با اتخاذ این نوع سیاست ها می توان به کاهش مصرف سوخت نیز کمک کرد. با همکاری سازمان راهداری درصدد هستیم با ساخت اپلیکیشن موجبات کاهش تردد رانندگان به پایانه بار را فراهم آوریم.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل مشهد و حومه با بیان اینکه یک پایانه بار در مشهد وجود دارد در صورتی که شهرک های صنعتی در اطراف شهر مشهد به صورت پراکنده مستقر هستند، افزود: درصدد هستیم با همکاری سازمان راهداری اپلیکیشنی را طراحی می کنیم که لوکیشن راننده را تا 60 کیلومتر به ما نشان بدهد به محض آن که راننده به پایانه ورود پیدا کند، به ما متصل می شود و مشخص می‌گردد در کدام نقطه قرار دارد. در واقع با این اپلیکیشن می توان درصورت مشاهده نزدیک ترین کامیون به مقصد مورد نظر درخواست سرویس به آن ناوگان داد. البته راه اندازی چنین نرم افزاری نیاز به اخذ مجوزهای خاص دارد که فرآیندی طولانی خواهد داشت.

نارنجیان یادآور شد: بهتر آن است که به جای ایجاد پایانه بار، پارکینگ‌های عمومی در اطراف شهر ایجاد شود تا این قابلیت ایجاد گردد که از محل دفتر مرکزی بارنامه برای راننده صادر شود تا تردد در سطح شهر کاهش یابد. ایجاد پایانه های بار مربوط به دهه 70 است و ما وارث این چنین معضلی هستیم. با این حال باید حتی الامکان ترددها را در سطح شهر کاهش دهیم.

وی ادامه داد: کارخانجات پر تردد در محور غرب بسیار است، لذا بررسی‌ موضوع تردد آنها به لحاظ تعداد کامیون و نوع مواد اولویت بندی می‌شود.

ایجاد پایانه بار نیازمند همکاری بخش خصوصی است

«محمدعلی خانی»، رئیس اداره حمل و نقل کالای اداره ‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی اظهار کرد: در حال حاضر به سه پایانه بار دیگر در مشهد نیاز داریم که این مهم با همکاری بخش خصوصی محقق خواهد شد، چرا که تحقق آن مستلزم سرمایه گذاری کلان است.

در بخش دیگری از نشست، «سمیه نامداری»، کارشناس معاونت شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی با اشاره به مصوبه کارگروه مبنی بر اینکه «استقرار هر گونه صنایع در محور غرب ممنوع است و باید از صدور هر گونه موافقت اصولی در این محور جلوگیری شود»، افزود: ما این استعلام را برای تمامی درخواست ها اخذ می کنیم

نامداری عنوان کرد: اگر مقرر باشد که هزار متر از کارخانه که دارای پروانه صنعتی است، تبدیل به پایانه خصوصی شود این مساله نیازمند اخذ پروانه است. سوال اینجاست که چرا راهداری کارخانه و پایانه خصوصی را از هم منفک کرده در صورتی که نوع فعالیت یکسان است؟

وی یادآور شد: اگر می بایست ناوگان در شرکت مستقر شود، در واقع به نوعی طرح توسعه تلقی می شود، چرا که شرکت مکانی را برای ایجاد باربری تخصیص می دهد. اما اگر بحث توسعه مطرح نباشد، نیازی به مطرح کردن آن در کارگروه نیست.

برای انتقال شرکت نیازی به تغییر کاربری نیست

خانی نیز در این زمینه اظهار کرد: برای انتقال ناوگان به شرکت نیازی به توسعه مکان نیست؛ بلکه باید تنها دفتری در شرکت برای صدور بارنامه مشخص می‌گردد.  در واقع شرکت صنعتی- تولیدی بخشی از زمین خود را به ناوگانش تخصیص می دهد، این مساله نیاز به تغییر کاربری ندارد و بالتبع آن تحقق این مهم نیاز به اخذ پروانه جدید یا تغییر کاربری ندارد. در این زمینه متقاضی صرفا خواستار انتقال دفتر صدور بارنامه حمل و نقلی خود  از محل فعلی واقع در پایانه بار مشهد به محل شرکت صنعتی تولیدی است.

رئیس اداره حمل و نقل کالا در اداره ‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی افزود:  این مهم باید در خصوص تمام شرکت هایی که تردد زیادی دارند، محقق شود و کالاهایی با ریسک بالا در اولویت قرار بگیرند.

انتقال شرکت حمل و نقلی به محل کارخانه، با حفظ شروط هیچ منع قانونی ندارد

در ادامه، «سید مرتضی مجتهدزاده»، رئیس اداره فلزی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی یادآور شد: مزایای انتقال شرکت حمل و نقلی به محل کارخانه مزایای بسیاری به همراه دارد، حال اداره کل راه و شهرسازی می تواند با قید شروط این مساله را بپذیرد؛ چرا که هیچ منع قانونی در این رابطه وجود نخواهد داشت.

نامداری، کارشناس معاونت شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی بار دیگر اذعان کرد: پذیرش این مهم تنها منوط به آن است که تغییر کاربری در محل شرکت صورت نگیرد، البته با نگاه مثبت سعی می کنیم موضوع را حل کنیم، تا تصمیم نهایی در اسرع وقت در خصوص آن اتخاد گردد. با این حال تقاضا می شود که شرکت درخواست خود را با شفافیت بار دیگر به راه و شهرسازی منعکس کند تا ما نیز با قید شروطی موافقت خود را در این خصوص اعلام کنیم.

لبافی، رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی استان در جمع بندی موضوع این جلسه گفت: در خصوص انتقال شرکت حمل و نقلی به محل کارخانه توافق اولیه بین بخش خصوصی و دولتی صورت گرفت. برای تمامی واحدهای متقاضی نیز، باید تعداد کامیون های آن کارخانه از سوی اتحادیه بررسی شود.

 

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=17620

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.