• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
کل 3057 امروز 0
1
در دبیرخانه شورای گفت‌وگوی خراسان رضوی تاکید شد؛

اهمیت توجه به شتاب‌دهنده‌ها در توسعه فعالیت‌های دانش بنیانی

  • کد خبر : 18858
  • ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۹:۵۴
اهمیت توجه به شتاب‌دهنده‌ها در توسعه فعالیت‌های دانش بنیانی
در چهل و ششمین جلسه دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی، درخواست الحاق واحدهای زیرمجموعه انجمن صنفی کارفرمایی شتاب‌دهنده‌های استان به عنوان سرزمین جانبی پارک علم و فناوری خراسان رضوی مطرح و بررسی گردید.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «علی‌اکبر لبافی»، رئیس این دبیرخانه با اشاره به پیگیری رفع مشکلات پارک علم و فناوری استان از سال‌های گذشته تاکنون، اظهار کرد: فضای اصلی پارک علم فناوری استان کوچک بوده و تمامی شرکت‌های دانش‌بنیان امکان استفاده از شرایط و امتیازات استقرار در این فضا ندارند.

وی با اشاره به معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان، ادامه داد: آنچه محل اختلاف است در واقع موضوع سرزمین پارک است که مجموعه مالیاتی استان بنگاه‌های دانش بنیان  داخل سرزمین اصلی پارک را مشمول معافیت‌های مالیاتی می‌داند در حالی که عموما شرکت‌های دانش بنیان موضوع نوع محصول دانش بنیانی می‌بایست ملاک قرار گیرد که در این خصوص اقداماتی از طریق شورای گفت‌وگوی استان صورت گرفته است.

مشمولیت مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان غیر مستقر در پارک علم و فناوری 

لبافی اذعان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در خارج از پارک علم و فناوری استان، به‌زودی مشمول شرایط استقرار در پارک شده و از مالیات معاف  خواهند شد  جلسات متعددی در خصوص این موضوع در تهران و مشهد برگزار شد که در این جلسات دیدگاه و نظر سازمان امور مالیاتی به معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان مثبت بود. پس از پیگیری‌های صورت گرفته از سوی شورای گفت‌وگوی خراسان رضوی، نظر وزارت علوم ملاک عمل خوهد بود.

وی ادامه داد: پس از پیگیری‌های متعدد انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان، دو قطعه 100 هکتاری در شهرک صنعتی توس و ماشین‌ابزار در اولویت واگذاری برای شرکت‌های دانش‌بنیان قرار گرفته و این امر، در کارگروه زیربنایی استان ابلاغ و تصویب شد؛ اما موضوع تملک زمین شرکت شهرک‌های صنعتی همچنان با بلاتکلیفی همراه است. با توجه به اینکه پارک علم و فناوری استان قابل توسعه نیست، دیگر املاک این سازمان بایستی به عنوان سرزمین پارک تلقی و مشمول شرایط استقرار در پارک علم و فناوری شود.

رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی استان در تشریح دستورکار این جلسه، مبنی بر پیشنهاد الحاق واحدهای زیر مجموعه  انجمن صنفی کارفرمایی شتاب‌دهنده‌های استان به سرزمین جانبی پارک علم و فناوری بیان کرد: انجمن صنفی کارفرمایی شتاب‌دهنده‌های استان این پیشنهاد را به دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی ارائه کرد.

لبافی افزود: پیشنهادات انجمن برای متولیان ارسال شده و مخالفت خاصی با پیشنهاد درخواست شده صورت نگرفته است.

نگاهی به برخی چالش‌های انجمن صنفی شتاب‌دهنده‌های خراسان رضوی 

«حمیدرضا خجسته»، عضو هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی شتاب‌دهنده‌های خراسان رضوی، عنوان کرد: انجمن صنفی کارفرمایی شتاب‌دهنده‌های استان براساس دستورالعمل‌های وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، در استان شکل گرفت. این انجمن در حوزه صدور مجوز شرکت‌های شتاب‌دهنده فعالیت می‌کند. معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری نیز  شرکت‌های شتاب‌دهنده را زیر مجموعه پردیس‌ پارک علم و فناوری می‌داند. درصورتی که شرکت شتاب‌دهنده مورد تایید معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری قرار گیرد می‌تواند از حمایت و شرایط خوبی استفاده کند.

وی با تاکید بر عدم حمایت‌های مالی پارک علم و فناوری و اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان از انجمن صنفی کارفرمایی شتاب‌دهنده‌های خراسان رضوی، خاطرنشان کرد: متاسفانه هیچ حمایتی از مجموعه‌های شتاب‌دهنده استان انجام نشده و ناترازی و ناعدالتی در این حوزه شکل گرفته است.

اختیارات محدود پارک علم و فناوری در پذیرش کارگزاری تشخیص شرکت‌های دانش‌بنیان 

خجسته خواستار بازگشایی مسیر حمایت از شرکت‌های شتاب‌دهنده استان شد و گفت: پارک علم و فناوری خراسان رضوی ظرفیت محدودی برای پذیرش شتاب‌دهنده‌ها و کارگزاری تشخیص صلاحیت شرکت‌های دانش‌بنیان داشته و این کار براساس نظر کمیته‌های تخصصی انجام می‌شود. برای الحاق سرزمین‌های جانبی به پارک علم و فناوری، استانداردهای خاصی تعریف شده است. مرجع صدور این مجوز، دولت و سامانه درگاه ملی بوده و سطوح استانداردها نیز افزایش پیدا کرده است.

وی بخش دیگر سخنانش را به پذیرش انجمن صنفی کارفرمایی شتاب‌دهنده‌های خراسان رضوی به عنوان سرزمین جانبی الحاقی به پارک علم و فناوری استان با رعایت استانداردهای لازم اختصاص داد و بیان کرد: اگر شرکت‌های شتاب‌دهنده به عنوان کارگزار و زیرمجموعه پارک علم و فناوری استان مورد پذیرش قرار گیرند، تاثیر مطلوبی در این حوزه خواهند داشت؛ اما این مسئله با اختیارات محدود استان امکان‌پذیر نیست.

خجسته با تاکید بر اینکه برخی از شرکت‌های شتاب‌دهنده فعال در استان مجوزی از انجمن صنفی کارفرمایی شتاب‌دهنده‌های استان دریافت نکرده‌اند، عنوان کرد: مشاوران مستقر در پارک علم و فناوری استان باید ملزم به اخذ مجوز از انجمن صنفی کارفرمایی شتاب‌دهنده‌های خراسان رضوی شوند.

«فاطمه عبدالعلی‌پور»، رئیس اداره توسعه کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اظهار داشت: درخواست بررسی و پذیرش انجمن صنفی کارفرمایی شتاب‌دهنده‌های استان به عنوان سرزمین جانبی و الحاقی پارک بایستی پذیرفته شود و این شرکت‌ها از حمایت‌های لازم برخوردار و بهره‌مند شوند.

عبدالعلی‌پور خاطرنشان کرد: برای پذیرش انجمن‌ها به عنوان سرزمین جانبی و الحاقی و کارگزاری تشخیص شرکت‌های دانش‌بنیان، دو مجوز و با دو عنوان صادر می‌شود که نیاز است مجوز وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اجماع گردد. متاسفانه صدور دو مجوز یکسان با دو عنوان متفاوت، اتلاف وقت و هزینه را موجب می‌شود.

بودجه پارک علم و فناوری خراسان با منابع استان همخوانی ندارد

سپس «مسعود جمشیدیان»، معاون توسعه فناوری پارک علم و فناوری خراسان رضوی، با بیان اینکه بخش خصوصی بسیار بهتر از مجموعه‌های دولتی فعالیت کرده و موضوعات اقتصادی را مدیریت می‌کند، تاکید کرد: بسیاری از چهارچوب‌های قوانین کشور، بخش خصوصی را درگیر بروکراسی و مشکلات پیچیده کرده است.

وی با اشاره به اینکه پارک علم و فناوری استان یکی از گسترده‌ترین پارک‌های علم و فناوری کشور است، ادامه داد: بودجه پارک علم و فناوری استان با منابع همخوانی ندارد.

او تاکید کرد: انجمن صنفی کارفرمایی شتاب‌دهنده‌ها یکی از ارکان بخش خصوصی است که می‌توان از ظرفیت آن در راستای توسعه فعالیت‌های این حوزه استفاده کرد.

جمشیدیان با تاکید بر اینکه انجمن صنفی کارفرمایی شتاب‌دهنده‌های استان به صورت فنی‌تر می‌تواند در حوزه کارگزاری و انتخاب تشخیص صلاحیت شرکت‌های دانش‌بنیان عمل ‌کند، بیان کرد: با تشخیص صلاحیت شرکت‌های دانش‌بنیان به صورت تخصصی و فنی، از هدررفت بسیاری از منابع جلوگیری خواهد شد.

به عقیده وی، ورود وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به حوزه دانش‌بنیان شتاب‌زده و با بی‌قاعدگی گسترده‌ای همراه بود.

جمشیدیان در خصوص درخواست انجمن صنفی شتاب‌دهنده‌های خراسان رضوی پیرامون الحاق به عنوان سرزمین جانبی پارک علم و فناوری استان، بیان کرد: مکاتبات این انجمن با پارک علم و فناوری استان از سال‌های گذشته آغاز شده است. موضوع سرزمین جانبی در جلسه‌ای با رئیس کل دادگستری استان مطرح گردید. این موضوع با مشکلاتی همراه است. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری معتقد است که این امر باید در چهارچوب وزارت‌خانه صورت گیرد و اسناد و مدارک به وزارت‌خانه ارسال شود.

تمامی شتاب‌دهنده‌ها می‌توانند کارگزار تشخیص صلاحیت شرکت‌های دانش‌بنیان پارک علم و فناوری باشند

معاون توسعه فناوری پارک علم و فناوری خراسان تاکید کرد: پارک علم و فناوری خراسان رضوی با وجود شرکت‌های دانش‌بنیان برابر با اصفهان، تنها 37 هکتار مساحت و عرصه برای فعالیت دارد. این درحالی است که پارک اصفهان 520 هکتار برای فعالیت در اختیار دارد.

وی افزود: تاکنون املاک جانبی که پارک علم و فناوری استان در سطح شهر خریداری کرده است، مورد پذیرش وزارت علوم، فناوری و تحقیقات قرار نگرفته است. از سویی، شرکت‌های دانش‌بنیان رشد یافته مستقر در پارک علم و فناوری، عرصه را در قالب قرارداد 33 ساله خریداری کرده‌اند.

جمشیدیان با اشاره به اینکه همه شتاب‌دهنده‌ها می‌توانند کارگزار پارک علم و فناوری باشند، خاطرنشان کرد: روال تایید و فرآیند تصویب کارگزاری باید طی شود. همچنین الحاق انجمن صنفی کارفرمایی شتاب‌دهنده‌های استان به عنوان سرزمین جانبی باید به گونه‌ای انجام شود که مالکیت آن برای پارک علم و فناوری باشد.

مشاوران شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند کارگزاران تشخیص صلاحیت شرکت‌های دانش‌بنیان باشند.

وی با اشاره به اینکه اعضاء و مشاوران شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند به کارگزاران تشخیص صلاحیت شرکت دانش‌بنیان تبدیل  شوند، اظهار کرد: برخی اعضا پارک علم و فناوری به صورت مشاور، فعالیت و نقش شتاب‌دهنده در شرکت‌های دانش‌بنیان دارند. این مشاوران پس از طی فرآیند کارگزاری تشخیص صلاحیت شرکت دانش‌بنیان، به عنوان کارگزار فعالیت می‌کنند؛ لذا در این زمینه، فرصت برابری برای مشاوران و انجمن صنفی کارفرمایی شتاب‌دهنده‌های استان وجود دارد.

«مهدی وطن‌پرست»، رئیس گروه تولید استانداری خراسان رضوی نیز در بخشی از این نشست اظهار کرد: متاسفانه منابع حمایتی از شرکت‌های دانش‌بنیان که در قانون بودجه ۱۴۰۲ و ۱۴۰۱ درج شده بود، جذب نگردید. عدم ارائه تسهیلات، عدم معافیت مالیاتی، نبود امکانات و زمین برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان در پارک علم و فناوری و… از جمله مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان است. باید از انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان و شتاب‌دهنده‌ استان حمایت شود.

« میثم روح‌بخش»، دبیر انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان خراسان رضوی با تاکید بر ناترازی حمایتی پارک علم و فناوری از شرکت‌های دانش‌بنیان استان، گفت: پارک علم و فناوری خراسان رضوی امتیازات ویژه‌ای برای برخی شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم می‌کند.

وی افزود: شتاب‌دهنده‌ها از عناصر کلیدی برای شرکت‌‎های دانش‌بنیان هستند و مطالبه آنان در این جلسه، در راستای حمایت از حوزه دانش بنیان استان است. برای رفع موانع قانونی، انجمن شتابدهنده‌ها باید زیرمجموعه پارک علم و فناوری تعریف شود و موضوع دانش‌بنیان‌ در اولویت استان قرار گیرد.

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=18858

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.