• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
کل 3056 امروز 3
1

کاهش قیمت جهانی مواد غذایی؛ شکر، ذرت و سویا

  • کد خبر : 19666
  • ۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۶
کاهش قیمت جهانی مواد غذایی؛ شکر، ذرت و سویا
بر اساس گزارش سالانه چشم‌‌انداز بازار کالاهای کشاورزی رابوبانک، قیمت‌های جهانی مواد خوراکی پس از سه سال رکورد بالای ناشی از جنگ، آب و هوای نامناسب و افزایش هزینه‌‌های انرژی و نهاده در سال ۲۰۲۴ نزولی برآورد شده‌است. در واقع بانک تخصصی مواد غذایی و کشاورزی پیش‌بینی می‌‌کند که قیمت‌های جهانی مواد غذایی اصلی یعنی «شکر، قهوه، ذرت و دانه‌‌های سویا» کاهش می‌‌یابد، زیرا تولید مدتی برای تطبیق با قیمت‌های بالاتر فرصت دارد و هزینه‌‌‌‌ها را برای خریداران و در برخی موارد برای مصرف‌کنندگان نیز کاهش می‌‌‌‌دهد. پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۲۴ نیز تقاضا همچنان ضعیف باقی بماند، زیرا مصرف‌کنندگان همچنان با چالش‌‌های اقتصادی از جمله تورم بالا و نرخ‌های بهره دست وپنجه نرم می‌‌کنند.

بر اساس این گزارش، به‌‌رغم کاهش قیمت‌ها و در دسترس بودن، پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۲۴ نیز تقاضا همچنان ضعیف باقی بماند. به‌گفته کارشناسان، انتظار می‌‌رود رشد ضعیف اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۴ رشد تقاضای کالاهای کشاورزی را نیز محدود کند. در این گزارش همچنین آمده است، عدم‌اطمینان در سایر بازارهای کلیدی کالاهای کشاورزی نیز ادامه خواهد داشت. ضمن اینکه گندم، که کشورهای در حال توسعه به‌ویژه به آن وابسته هستند، با وجود حجم زیادی که در منطقه تولید  و ذخیره می‌شود، در معرض اختلالات مرتبط با آب و هوا و محدودیت‌‌های احتمالی در صادرات قرار خواهد گرفت.

در واقع به گفته کارشناسان، تولیدکنندگان همچنان با پیامدهای جنگ، آب و هوای نامساعد، تورم بالای نهاده مزرعه و تقاضای ضعیف مصرف‌کننده دست و پنجه نرم می‌‌کنند، اما به سال ۲۰۲۴ به عنوان بازگشت به حالت عادی نگاه می‌‌کنند. این در حالی است که در خصوص محصول گندم، کارشناسان کسری دیگری را در بازار جهانی پیش‌بینی می‌‌کنند که پنجمین کسری متوالی خواهد بود. این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود در ماه‌‌‌‌های آینده سال میلادی جدید، عملکرد کشورهای نیمکره‌جنوبی در تولید گندم چندان خوب نباشد، زیرا هم آرژانتین عملکرد ضعیفی دارد و هم استرالیا از محصولات بسیار خوب سه سال گذشته عقب‌‌‌‌تر است.

از سوی دیگر بر اساس جدیدترین گزارشی که از سوی موسسه آماری تحلیلی Statista منتشر شده است، درآمد در بازار مواد غذایی در سال ۲۰۲۳ به ۹.۳۶ تریلیون دلار رسیده است در حالی که برآورد می‌شود تا سال ۲۰۲۸ بازار جهانی مواد غذایی سالانه حدود ۷‌درصد رشد کند.

شیرینی و تنقلات؛ صاحب بزرگ‌ترین بخش بازار جهانی مواد غذایی

نکته جالب توجه اینکه بزرگ‌ترین بخش بازار، بخش شیرینی و تنقلات با حجم بازار ۱.۶۶ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۳ است. از سوی دیگر در این گزارش آمده است در مقایسه جهانی، بیشترین درآمد در چین ایجاد می‌شود. همچنین داده‌‌های آماری این گزارش نشان می‌‌دهد که در بازار جهانی مواد غذایی، ۳.۷‌درصد از کل درآمد از طریق فروش آنلاین ایجاد می‌شود. این در حالی است که در بازار مواد غذایی، انتظار می‌‌رود حجم بازار تا سال ۲۰۲۸ به ۳۱۱۸ میلیارد کیلوگرم برسد. از سوی دیگر انتظار می‌‌‌‌رود بازار مواد غذایی در سال ۲۰۲۴ رشد حجمی ۴.۳ درصدی را نشان دهد.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=19666

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.