• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024
کل 3125 امروز 6
4
در نشستی به منظور رفع مشکلات فعالان حوزه دام و طیور استان، پیشنهاد شد

شکل‌گیری کنسرسیومی با هدف ایجاد زنجیره تامین نهاده‌های دامی در خراسان رضوی

  • کد خبر : 19744
  • ۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۰
شکل‌گیری کنسرسیومی با هدف ایجاد زنجیره تامین نهاده‌های دامی در خراسان رضوی
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: ایجاد کنسرسیومی که تمامی اجزای زنجیره تامین نهاده‌های دامی را در بر بگیرد، به عنوان یک ضرورت، مطالبه و پیشنهاد صریح فعالان اقتصادی استان خراسان رضوی است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد، «محمدرضا توکلی زاده» در نشستی که به منظور بررسی مشکلات واحدهای تولید دام و طیور استان و با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی و جمعی از مدیران تشکل‌های حوزه کشاورزی برگزار شد، اظهار داشت: چالشی که امروز در بازار تولیدات گوشتی و پروتئینی وجود دارد، از نقایصی نشات می‌گیرد که در زنجیره تامین نهاده و تولید دام و طیور رقم می‌خورد و توازن عرضه و تقاضا را در بازار به دشواری دچار می‌سازد و مصرف‌کننده از تبعات این وضعیت خسارت می‌بیند.

وی ادامه داد: آنچه مسلم است تشکیل کنسرسیومی به منظور هم‌افزایی هر چه بیشتر میان ارکان زنجیره تولید و تامین خوراک دام و طیور و حمایت دستگاه‌های اجرایی استان از این سازوکار، می‌تواند در رفع مشکلات کارخانجات خوراک دام اثرگذار باشد. این امر رفع نقایص موجود در حلقه‌های آغازین تولید گوشت و مواد پروتئینی را به دنبال دارد و انحصارگری‌ها و رقابت‌های منفی را نیز سامان می‌بخشد.

وی افزود: در روند شکل‌گیری کنسرسیوم تامین نهاده‌های دامی استان، مهم‌ترین مسئله این است که این سازوکار بتواند به عنوان عامل تنظیم‌کننده بازار عمل نماید. بازار نهاده‌های دامی استان باید به یک روند باثابت و منطبق بر شاخص‌هاس جهانی دست پیدا کند. معدوم نمودن جوجه‌های یک‌روزه به دلیل نبود خوراک طیور، از جمله تبعات فراز و فرود در موضوع تامین نهاده‌های دامی در این سال‌ها بوده است؛ مسئله‌ای که هم موجب آسیب به اقتصاد استان، سرمایه‌گذار و مصرف‌کننده می‌شود؛ لذا امید می‌رود با تشکیل کنسرسیوم مذکور، از بروز مجدد این اتفاقات جلوگیری بعمل آید.

توکلی‌زاده یادآور شد: در کنسرسیوم تامین نهاده‌های دامی استان باید همانند یک شرکت خصوصی به شکلی مطلوب منافع سهامداران و بازار مصرف، پیش‌بینی شود؛ چرا که بازار مصرف یکی از ارکان تضمین‌کننده دوام این کنسرسیوم می‎باشد.

توکلی‌زاده خواستار مشارکت و همراهی تشکل‌های تخصصی متولی در این حوزه شد و  بر ضرورت ارزیابی کامل ابعاد این ساختار مشارکتی کلان تاکید نمود و اذعان کرد: مزیت ایجاد چنین سازوکاری در این است که افراد فعال در راس هرم مدیریتی آن، از شناخت کافی نسبت به بازار مصرف، تولیدکنندگان و بازارهای تامین کننده بین‌المللی نهاده برخوردار هستند. توامان بومی بودن ارکان این کنسرسیوم، رونق رنجیره تولید و تامین نهاده‌ها و از پی آن صنایع وابسته را در این خطه در پی دارد و از طرفی، توفیق عملکرد این ساختار وابسته به کیفیت عملکردی آن است. در مجموع بسترسازی برای تحقق این مهم را ضروری می‌دانیم و آماده همکاری با بخش دولتی متولی در همین راستا هستیم.

تشکیل کنسرسیوم جهت واردات نهاده‌های دامی منوط به تعیین چهارچوب و سازوکار مشخص است

«علی کبیر»، دبیر کل اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این جلسه اظهار کرد: اتاق مشهد تاکنون میزبان 3 جلسه در خصوص موضوع تامین نهاده‌های دام و طیور با حضور معاون اقتصادی استاندار و شرکت‌های ذی‌نفع بوده است که طی این جلسات پیشنهاداتی به منظور تامین نهاده‌های دامی مطرح شد. هدف از برگزاری این نشست‌ها این است که با شکل‌گیری اجماعی در این زمینه، در بازه زمانی میان‌مدت، مسئله کمبود نهاده‌های دامی در استان مرتفع گردد.

وی با اشاره به طرح موضوع شکل‌گیری کنسرسیوم تامین نهاده‌های دامی در استان در این نشست‌ها، گفت: نکته قابل توجه آن است که تشکیل این کنسرسیوم نبایستی موجب انحصارگری در درون استان شود؛ بلکه منافع حاصل از تشکیل آن باید تمامی شرکت‌های ذی‌نفع را دربرگیرد.

بخش خصوصی در تشکیل کنسرسیوم تمامی جوانب را بسنجد

«ابوالفضل چمندی»، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز در بخشی از این جلسه، خواستار عضویت تمامی متقاضیان واردات نهاده‌های دامی استان در کنسرسیوم مذکور شد و گفت: طی سنوات گذشته تقاضای بسیاری در خصوص واردات نهاده‌های دامی از سوی بخش خصوصی وجود داشته؛ اما تحقق این امر به دلیل مباحثی همچون تخصیص ارز، دچار چالش گردیده است. بر همین اساس، استانداری خراسان رضوی بر آن شد تا در این حوزه اتاق بازرگانی استان را به عنوان راهبر تشکیل کنسرسیوم به رسمیت بشناسد. در واقع، اتاق با گردآوری تشکل‌های ذی‌ربط این حیطه، می‌تواند نسبت به تشکیل کنسرسیوم اقدام کند.

چمندی با اذعان به اینکه وزارت جهاد کشاورزی نیز با تشکیل کنسرسیوم در استان موافق است، اظهار داشت: در رایزنی با مسئولین عالی رتبه نیز موافقت ضمنی در خصوص تامین ارز صورت گرفته تا از محل ارز صادراتی محصولاتی مانند پسته، زعفران استان و… بخشی از ارز برای واردات نهاده های دامی تخصیص پیدا کند.

لزوم تامین منابع مالی و ارزی بانکی به منظور واردات نهاده‌های دامی

در بخش دیگری از نشست، «احمد سلحشور»، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی عنوان کرد: ما به دنبال این نیستیم که استانداری خراسان رضوی به نمایندگی از دولت از شرکت و شخص خاصی حمایت کند؛ بلکه خواستار حمایت استانداری از شخصیت حقوقی کنسرسیوم تامین نهاده‌های دامی هستیم. همچنین، تقاضا می شود حتی الامکان رایزنی لازم به منظور تامین منابع مالی و ارزی بانکی به منظور واردات نهاده های دامی صورت پذیرد.

وی ادامه داد: آمارها حاکی از آن است که میزان نیاز استان به نهاده در سال 1 میلیون و 100 هزار تن است که بخشی از این میزان در استان تولید می‌شود. در راستای تامین این نیاز باید چشم اندازی 5 الی 6 ساله در قالب برنامه ریزی از طریق کنسرسیوم تعریف کنیم.

سلحشور با بیان اینکه مجموعه‌های قدرتمندی در استان از گذشته بحث واردات نهاده‌های دامی را پیگیری می‌کردند، گفت: بخش خصوصی آمادگی تشکیل کنسرسیوم را دارد و خوشبختانه مسئولین ذی ربط از جمله وزیر جهاد کشاورزی از ایجاد این سازوکار استقبال کرده اند و امید می رود این حمایت را در عرصه عمل نیز شاهد باشیم.  به منظور گام برداشتم صحیح در این عرصه، قطعا چهارچوب‌های تشکیل کنسرسیوم را مشخص کرده و از ظرفیت تمامی تشکل‌های بخش خصوصی فعال در این حوزه کمک خواهیم گرفت. بخش خصوصی با تعامل در این عرصه مسیر خود را خواهد یافت؛ بر این بارویم که حتی با همکاری حداقلی برخی از شرکت‌های بخش خصوصی، می‌توان در این مسیر گام‌های بزرگی برداشت.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی با بیان اینکه اعضای کنسرسیوم را صرفا کارخانجات تشکیل نخواهد داد؛ بلکه زنجیره های وابسته به هم از ذی نفعان این کنسرسیوم را ایجاد خواهند کرد، یادآور شد: در این عرصه بایستی از تقابل بپرهیزیم تا با تشکیل کنسرسیوم به دستاوردهای خوبی برسیم.

«فریدون کافی»، مدیرعامل اتحادیه کارخانه‌جات خوراک دام و طیور خراسان رضوی نیز با تاکید بر اینکه تشکیل کنسرسیوم با تکیه بر تمام ظرفیت‌های موجود در استان محقق خواهد شد، اظهار کرد: ما به ایجاد این سازوکار و آثار آن خوش‌بین هستیم. اتحادیه کارخانه‌جات خوراک دام و طیور با تمام توان خود به این قضیه ورود پیدا خواهد کرد.

بخش خصوصی بایستی بدون اتکا به دولت نسبت به تشکیل کنسرسیوم اقدام کند

در ادامه، «شهرام عیدی زاده»، مدیر دفتر مطالعات و پژوهش‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی تصریح کرد: تاکنون جلسات متعددی در خصوص تامین خوراک دام و طیور استان برگزار شده است. در جلسه ای که با حضور قائم مقام وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، مقرر گردید اتاق مشهد به عنوان پایلوت و محوری برای تصمیم‌سازی، هماهنگی و انعکاس مسائل مرتبط با بخش کشاورزی باشد تا تصمیماتی که در این اتاق گرفته می‌شود مدنظر وزارتخانه قرار بگیرد. در همین راستا اعلام شد اتاق مشهد در خصوص تامین نهاده‌های دامی به جمع بندی مسائل و راهکارها در این حوزه برسد تا در نهایت با تدبیراندیشی از سوی مسئولان، واردات به صورت سهل‌تری در این حوزه انجام گیرد.

عیدی زاده با تاکید بر اینکه بخش خصوصی بایستی بدون اتکا به دولت و صرفا از طریق همکاری و هم افزایی میان خود نسبت به تشکیل کنسرسیوم اقدام کند، عنوان کرد: قطعا در خصوص تشکیل کنسرسیوم از نظرات اتحادیه دامداران، گاورداران، مرغداران، کارخانه‌جات خوراک و دام و … استفاده خواهیم کرد.

پیش بینی چالش تامین نهاده جو در سال آینده با توجه به کاشت محدود این محصول در سال جاری

در ادامه، «مجید مهدوی»، دبیر کمیسیون کشاورزی، امور دام و طیور و صنایع وابسته اتاق بازرگانی مشهد اظهار کرد: متاسفانه به دلیل کاشت محدود جو در سال جاری پیش در تابستان سال آینده با مشکل تامین این نهاده مواجه خواهیم شد. لذا باید فرآیند واردات در خصوص این محصول تسهیل گردد.

در بخش دیگری از نشست، «سید حسین موسوی نژاد»، مدیر عامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار بیان کرد: همگان در خصوص تشکیل کنسرسیوم متفق‌القول هستند.

«اسماعیل ضربی»، رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی خراسان رضوی اظهار کرد: برای تشکیل کنسرسیوم در وهله نخست باید از موازی کاری جلوگیری شود، تعامل و همکاری برای تشکیل کنسرسیوم بسیار عالی است؛ با این حال باید تلاش بیشتری برای متقاعد کردن شرکت های بخش خصوصی برای ورود به این حوزه صورت پذیرد. تشکل ها و واحدهای تولیدی باید به این مهم واقف شوند که هدف از تشکیل کنسرسیوم دستیابی به منافع مشترک است.

تشکیل  کنسرسیوم نباید با تغییر سیاست‌ها ناکام بماند

در بخش دیگری از نشست، «فرشید صراف»، مدیرعامل اتحادیه گاوداران خراسان رضوی  با بیان اینکه تشکیل کنسرسیوم تصمیم درست و منطقی است؛ اما مسیر آن باید شفاف‌سازی شود، اظهار کرد: طی سال‌های اخیر برخی شرکت‌ها تجربه‌های ناموفقی در حوزه واردات نهاده‌های دامی داشتند؛ چرا که از پشتوانه حمایت دولت برخوردار نبوده‌اند. باید علت دقیق عدم موفقیت این شرکت‌ها شناسایی و احصا شود تا از این تجربیات در تشکیل کنسرسیوم استفاده کنیم. همچنین باید هدف و ماهیت تاسیس این شرکت مشخص شود.

وی با طرح این سوال که آیا دولت بعدی آمادگی حمایت از تشکیل کنسرسیوم را دارد، یادآور شد: ایجاد کنسرسیوم اتفاق صحیحی است؛ اما شکل گیری آن نباید با تغییر سیسات‌های دولتی ناکام بماند.

در ادامه، «علی اصغر فخرائی»، از فعالان اقتصادی بخش کشاورزی نیشابور با بیان اینکه اگر حمایت مسئولین استانی در تشکیل کنسرسیوم وجود نداشته باشد، چطور می‌توان به نتیجه‌بخش بودن کار امید بست، افزود: باید تمامی جنبه های تحقق این مهم را سنجید.

«قاسم پرنده رضوانی»، یکی دیگر از فعالان حوزه کشاورزی استان گفت: نوسانات نرخ ارز و عدم تخصیص به موقع آن به بخش خصوصی مانع از برنامه‌ریزی برای خرید نهاده‌های دامی می‌شود. برخی از بانک های خارجی برای گشایش ال سی فراخوان داده بودند؛ اما متاسفانه هیچ سهمیه ای به استان تخصیص داده نشد. در گذشته، تامین نهاده های دامی را بر عهده گرفتیم؛ اما از ما هیچ حمایت ارزی صورت نگرفت و از این حیث ضررهای بسیاری متحمل شدیم. امید داریم با تشکیل کنسرسیوم شاهد این اتفاقات نباشیم.

او افزود: تا زمانی که کنسرسیوم تشکیل شود قطعا قیمت نهاده های دامی افزایش خواهد یافت. به همین دلیل توصیه می‌شود بخش خصوصی از همین امروز به حوزه خرید برخی اقلام که در حال افزایش قیمت است، ورود پیدا کند تا استان بار دیگر شاهد کمبود نهاده‌های دامی نباشد. از دولت نیز تقاضا داریم در مسیر تشکیل کنسرسیوم مانع‌تراشی نکند و حمایت لازم را به عمل آورد.

با تغییر دولت هیچ خللی در عملکرد کنسرسیوم ایجاد نخواهد شد

در بخش پایانی این نشست، چمندی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در پاسخ به مباحث مطروحه در این نشست تصریح کرد: اگر اعضای هیات مدیره این کنسرسیوم با تجربه و دلسوز منافع جمعی باشند، قطعا دستاوردهای خوبی شاهد خواهیم بود. اعضای کنسرسیوم باید نگاه بلندمدت توام با منافع جمعی داشته باشند. اگر تعامل و هم افزایی خوبی میان بخش خصوصی وجود داشته باشد، قطعا با تغییر دولت نیز هیچ خللی در عملکرد کنسرسیوم ایجاد نخواهد شد؛ البته بخش خصوصی برای تشکیل کنسرسیوم باید تمامی جوانب را بسنجد و پیش بینی تمام ابعاد ماجرا را داشته باشد.

وی با بیان اینکه در تشکیل کنسرسیوم الزامی به عضویت تمامی شرکت‌های بخش خصوصی نیست، یادآور شد: شکل‌گیری و چهارچوب فعالیت کنسرسیوم در گرو تصمیم‌گیری اتاق بازرگانی و بخش خصوصی است. در تشکیل کنسرسیوم، تنها راهکار تعامل و هم افزایی میان بخش خصوصی است. بخش خصوصی برای ورود به این حوزه باید ریسک‌های موجود بر اساس سیاست‌های دولت را پیش بینی کند و برای آن راهکار در نظر بگیرد.

چمندی خاطرنشان کرد: یک شرکت برای تامین نهاده‌های خود باید منابع متعدد را پیش بینی کند؛ در غیر این صورت نمی‌تواند بازار مداومی برای فعالیت خود در نظر بگیرد.

 

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=19744

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.