• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
کل 3057 امروز 0
2
بررسی تسهیلات پرداختی به تفکیک بخش‌های اقتصادی تا آذر ۱۴۰۲؛

تامین سرمایه در گردش، اصلی‌ترین انگیزه بنگاه‌ها برای دریافت تسهیلات

  • کد خبر : 20094
  • ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۸
تامین سرمایه در گردش، اصلی‌ترین انگیزه بنگاه‌ها برای دریافت تسهیلات
بررسی‌ها نشان می‌دهد به طور کلی هدف اکثر صاحبان کسب و کار از دریافت وام، تامین مالی سرمایه در گردش آن‌هاست. در این میان بخش بازرگانی بیشترین نرخ تخصیص اعتبار به تامین سرمایه در گردش را داشته است.

اعتبارات در هر واحد تولیدی یکی از ملزومات اساسی برای گردش چرخ کسب و کار به شمار می‌آیند. در کشورهای توسعه یافته به طور کلی بازار های سرمایه و بورس اوراق بهادار نقشی اساسی در تامین اعتبارات بنگاه‌های اقتصادی ایفا می‌کنند. این درحالیست که در ایران مانند بسیاری از کشورهای درحال توسعه دنیا، اعتبارات مورد نیاز بنگاه از طریق نظام بانکی تامین می‌شود.

به دلیل اینکه تامین اعتبار از طریق نظام بانکی با ریسک افزایش نقدینگی مواجه است، و نقدینگی نیز به نوبه خود بر اساس رابطه مقداری پول می‌تواند بر سطوح قیمت‌ها در جامعه و تورم اثر بگذارد، تامین اعتبار از طریق بازار سرمایه با اولویت بیشتری نسبت به نظام بانکی همراه است.

اصلی‌ترین هدف بنگاه‌های اقتصادی از اخذ تسهیلات، تامین سرمایه در گردش است

مشاهده می‌شود از ابتدای سال جاری تا انتهای آذر، مجموعا 3 هزار و 165 همت تسهیلات به صاحبان کسب و کارها پرداخت شده که معادل 82 درصد کل اعتبارات تخصیص یافته در بازه زمانی ذکر شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد عمده اعتباراتی که بخش‌های مختلف اقتصادی دریافت می‌کنند، با هدف تامین سرمایه در گردش بنگاه است. به طور کلی 76 درصد کل اعتبارات تخصیص یافته به صاحبان کسب و کار، با هدف تامین سرمایه در گردش دریافت شده است. این درحالیست که 17 درصد این اعتبارات با هدف ایجاد واحدهای کسب و کار بوده و تنها حدود 5 درصد با هدف توسعه دادن واحدهای کسب و کار صورت گرفته است.

کدام بخش‌ در مقایسه با سایرین، سهم بیشتری در دریافت تسهیلات با هدف توسعه، ایجاد واحد یا تامین سرمایه در گردش داشته است؟

بر اساس گزارش‌های منتشر شده از بانک مرکزی، از کل اعتبارات متعلق به بخش کشاورزی 6.6 درصد از آن با هدف توسعه بنگاه‌های فعال بوده که بالاترین سهم در مقایسه با سایر بخش‌های اقتصادی است. در مقابل مشاهده می‌شود بیشترین سهم تخصیص اعتبار با هدف تامین سرمایه در گردش بنگاه در بخش بازرگانی با نرخ 87.5 درصد به ثبت رسیده است.

همچنین بررسی‌ها بیان می‌کنند تقریبا 56 درصد از وام‌های کسب شده توسط بخش مسکن با هدف ایجاد آن اخذ شده است و این بخش اقتصادی بالاترین سهم وام‌ها با هدف ایجاد واحد کسب و کار را به خود اختصاص داده است.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=20094

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.