• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
کل 3057 امروز 0
6
در نشست جمعی از اعضای کمیسیون مالیات اتاق مشهد با مسئولان اداره کل مالیاتی استان صورت گرفت؛

تبیین چالش‌های آژانس‌های خدمات مسافرت هوایی و سینماداران در حوزه  قانون سامانه مودیان

  • کد خبر : 21091
  • ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۹:۰۷
تبیین چالش‌های آژانس‌های خدمات مسافرت هوایی و سینماداران در حوزه  قانون سامانه مودیان
در نشست هم‌اندیشی هیات رئیسه و روسای کمیته‌های ذیل کمیسیون مالیات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی با معاون و روسای اداره کل امور مالیاتی استان، چالش‌های آژانس‌های خدمات مسافرتی هوایی و سینماداران در بحث قانون سامانه مودیان و مالیات بر ارزش افزوده طرح و بررسی گردید.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد، «سید مصطفی شامل»، نایب رئیس کمیسیون مالیات اتاق خراسان رضوی در ابتدای این نشست، اظهار کرد: «قانون تسهیل تکالیف مودیان جهت اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان» از ابتدای دی ماه لازم الاجرا شده است. با توجه به الزام مودیان مالیاتی به صدور صورت‌حساب الکترونیکی در سامانه مودیان و ابهامات بسیار زیاد در خصوص نحوه اجرای این قانون و مشکلات موجود در این سامانه، ضرورت دارد که به صورت ویژه و در طی جلسات متعدد این موضوع مورد بررسی قرار گرفته و به آموزش مودیان پرداخته شود.

وی با اشاره به چالش‌های سینماداران و شرکت‌های خدمات مسافرتی در حوزه سامانه مودیان، گفت: این چالش‌ها به سمع و نظر مسئولان اداره کل امور مالیاتی استان می‌رسد تا از نظرات کارشناسی آنان جهت حل مسئله استفاده گردد.

تلاش برای رفع مشکلات اصناف در حوزه سامانه مودیان

سپس «منوچهر علیزاده»، معاون مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی بیان کرد: در جلسات هم‌اندیشی به منظور رفع ابهام و اشکالات قانون سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی، از حداکثر ظرفیت نیروهای توانمند اداره کل امور مالیاتی استفاده خواهد شد تا مشکلات اصناف در این زمینه رفع و خروجی مناسبی اخذ گردد.

علیزاده خاطرنشان کرد: سازمان امور مالیاتی، به‌صورت مداوم وبینارها و جلساتی در حوزه سامانه مودیان، برگزار می‌کند. ابهامات و سوالات مطرح شده از سوی فعالان اقتصادی در این جلسات طرح و نتایج منعکس خواهد شد.

سپس «محسن دادخواه»، عضو کمیسیون مالیات اتاق بازرگانی مشهد به تشریح موضوع اخذ مالیات از فعالان صنعت سینما پرداخت و عنوان کرد: در سال 1396 خانه سینما اطلاعیه‌ای برای سینما‌داران صادر کرد. این اطلاعیه در خصوص دریافت مالیات بر ارزش افزوده از تهیه‌کنندگان و شرکت‌های پخش بود که براساس آن، سینماداران ملزم به دریافت مبلغ ارزش افزوده از تهیه‌کنندگان و شرکت‌های پخش و پرداخت آن به سازمان امور مالیاتی می‌شوند. سینماداران باتوجه به پروانه مالکیت حقوقی، مکلف به اخذ ۹ درصد مالیات از تماشاگران نیز هستند؛ اما دغدغه اصلی در این میان، چگونگی تشخیص درآمد سینماهاست. از سویی، خانه سینما، سینماداران را مکلف به پرداخت ارزش افزوده مبالغ بلیت سینما کرده است. درصورتی که تکلیف خانه‌سینما و سامانه مودیان مبنی بر پرداخت ۹ درصد ارزش افزوده کل فروش انجام شود، سینماداران متحمل ضرر خواهند شد. نکته دیگر اینکه پیش از این، پیشنهاد پرداخت ارزش افزوده مالکان فیلم (مارکت یا تهیه‌کنندگان) به خانه سینما داده شد؛ اما نتیجه‌‌ای حاصل نگردید.
سپس «رسول حبیبی»، رئیس امور حسابرسی مالیاتی اداره کل امور مالیاتی خراسان رضوی در این خصوص، با تاکید بر اینکه برخی از صنوف ارزش افزوده پرداختی از سوی مردم را به صورت مستقیم به اداره کل امور مالیاتی استان پرداخت می‌کنند، بیان کرد: صدور صورت‌حساب الکترونیکی در سامانه مودیان از ابتدای دی ماه سال جاری، اجباری است. درصورتی‌که ارزش افزوده از طریق دستگاه پوز از مشتریان دریافت می‌شود، باید به حساب اداره کل امور مالیاتی واریز گردد که میزان واریزی آن توسط سازمان امور مالیاتی مشخص می‌شود.‌

در ادامه «مهران مرشد»، رئیس کمیته قانون سامانه مودیان کمیسیون مالیات اتاق بازرگانی مشهد در این خصوص، اظهار کرد: پیشنهاد می شود سینماداران به تهیه‌کنندگان، مالکان فیلم و مارکت‌های فروشنده فیلم، نامه‌ای مبنی بر اینکه پرداخت 50 درصد سهم فروش بلیت و مالیات آن، منوط به ارائه فاکتور است، ارسال کنند. سینماداران نیز در سامانه مودیان، میزان فروش را به صورت کامل درج کرده و در فیلد هزینه‌کرد، فاکتور اخذ شده از مالک را ثبت کنند.

وی ادامه داد: همچنین در ماده 9 قانون تسهیل تکالیف مودیان جهت اجرای «قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان» مصوب 23 آبان ماه سال جاری ذکر گردیده است که چنانچه عدم انجام تکالیف موضوع این قانون، خارج از اختیار مؤدی باشد، سازمان مکلف است جرائم موضوع این ماده را مورد بخشودگی قرار دهد. این امر به انتهای تبصره (۲) ماده (۲۲) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان اضافه شده است. سینما‌داران می‌توانند نامه‌ای در این زمینه به سازمان امور مالیاتی ارسال و درخواست کنند که صنف سینماداران نیز مشمول ماده 9 قانون تسهیل تکالیف مودیان جهت اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان شوند.

تشریح معضلات مالیاتی آژانس‌های هواپیمایی استان

سپس «مهدی حشمتی»، کارشناس مالیاتی انجمن دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی به تشریح معضلات مالیاتی آژانس‌های هواپیمایی پرداخت و گفت: آژانس‌های هواپیمایی اطلاعی از نوع فاکتورهای ثبتی در سامانه مودیان ندارند. از طرفی، با توجه به اینکه سازمان‌ و شرکت‌های هواپیمایی تنها 2 درصد از فروش بلیت را به آژانس‌های هواپیمایی پرداخت می‌کنند، اعمال شرایط حق‌العمل‌کاری در اخذ مالیات از شرکت‌های خدمات مسافرتی، کارگشای مشکلات مالیاتی آن‌ها نیست.

حشمتی بخش دیگر سخنانش را به خرید و فروش بلیت‌های چارتری اختصاص داد و خاطرنشان کرد: شرکت‌های خدمات مسافرتی مالک بلیت‌های چارتری نیستند. درصورتی که شرکت‌ خدمات مسافرتی، مالک و صاحب بلیت‌های چارتری باشد، باید امکان تغییر نام و کاهش مبلغ آن را داشته باشد، که این‌طور نیست.

شرکت هواپیمایی فروشنده واقعی بلیت‌های هواپیماست و باید فاکتور صادر کند

حبیبی، رئیس امور حسابرسی مالیاتی اداره کل امور مالیاتی خراسان رضوی در این خصوص، اظهار کرد: شرکت‌های خدمات مسافرتی باید برای بلیت‌های چارتری، شناسه یکتا دریافت کنند. براساس قانون سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی، صدور فاکتور باید توسط فروشنده انجام شود؛ اما این مسئله در ارائه خدمات خارج از کشور، متفاوت است و باید سازمان امور مالیاتی در این زمینه اطلاعیه صادر نماید.

در ادامه «حامد پرنده»، رئیس گروه مالیاتی اداره کل امور مالیاتی استان تاکید کرد: صورت‌حساب از هر نوعی باشد، باید قرارداد حق العمل‌کاری آن صادر و در سامانه درج گردد.

مالک اصلی بلیت‌های چارتری آژانس‌های هواپیمایی هستند

سپس«سعید کمالی»، رئیس امور حسابرسی مالیاتی اداره کل امور مالیاتی استان در این خصوص، خاطرنشان کرد: مادامی که آژانس هواپیمایی اقدام به خرید و فروش بلیت چارتری کند، مالک و فروشنده اصلی بلیت‌های چارتری شناخته می‌شود. میزان فروش و سود و زیان بلیت‌های چارتری خریداری شده توسط آژانس‌های هواپیمایی باید در سامانه مودیان به‌درستی ثبت گردد. اگر فیلدهای مورد نیاز به درستی تنظیم شود، ارزش افزوده محاسبه شده صنف شرکت‌های خدمات مسافرتی در سامانه مودیان، 2 درصد خواهد بود.

مرشد، رئیس کمیته قانون سامانه مودیان کمیسیون مالیات اتاق بازرگانی مشهد نیز در خصوص مشکلات شرکت‌های خدمات مسافرتی در حوزه سامانه مودیان، گفت: یکی از موضوعات مهم در رزرو اتاق هتل‌های خارجی توسط شرکت‌های خدمات مسافرتی، انتقال پول (ارز) است. در سیستم مالیاتی کشور، اگر معامله‌ای بدون سند و فاکتور انجام و قابل اثبات نباشد، قاچاق تلقی شده و مشمول مالیات نخواهد بود. این موضوع باید به صورت کامل در جلسات با روسای سازمان امور مالیاتی مطرح گردد تا در خصوص اتخاذ راهکاری به منظور رفع آن اندیشیده شود.

سپس «فرهاد عبدالله‌زاده»، کارشناس مالیاتی انجمن دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی بیان کرد: دفاتر خدمات مسافرتی، نماینده فروش هستند. ممیزان مالیاتی براساس حساب‌های دریافتنی، مالیات را محاسبه و اخذ می‌کنند. در حالی که در صورت ابطال یا کنسلی بلیت، مبلغ به حساب مسافر برگشت داده می‌شود. همچنین کارمزد خدمات به حساب مسافر برگشت می‌خورد.

عدم ثبت خرید و فروش ارز در صرافی‌ها یکی از چالش‌های جدی سامانه مودیان است

در پایان این نشست، مرشد، رئیس کمیته سامانه مودیان کمیسیون مالیات اتاق بازرگانی مشهد با بیان اینکه ایرادات و ابهامات جدی در حوزه سامانه مودیان وجود دارد که باید در جلسات با روسای سازمان امور مالیاتی مطرح گردد، اظهار کرد: هدف از راه‌اندازی سامانه مودیان، ایجاد مانع برای کسب‌وکارها نیست. در کمیته قانون سامانه مودیان کمیسیون مالیات، موضوع تفاوت کوتاژ صادراتی با واقعیت صادراتی، مطرح شد. یکی از پیشنهادات مطرح شده برای رفع این مشکل، درج شناسه مخصوص در فاکتورهای صادراتی است. صادرکنندگان باید از کتمان اطلاعات پرهیز کنند. درصورتی که شناسه کالای صادراتی تعیین شود، تفاوت صادرات واقعی و کوتاژ مشخص می‌شود.

مرشد یکی از چالش‌های جدی سامانه مودیان را عدم ثبت خرید و فروش ارز صرافی‌ها دانست و گفت: صرافی‌ها در خرید و فروش ارز، فاکتوری را به ثبت نمی‌رسانند.

وی خاطرنشان کرد: حدود ۹۷.۵ درصد از فاکتورهای مشخص و موجود در سامانه مودیان، مورد تایید سازمان امور مالیاتی است. در آخرین اصلاحیه این سامانه در خصوص صورت‌حساب نوع اول، بر تایید فاکتورهای فروشنده توسط خریدار تاکید شده است. پس از بارگذاری صورت‌حساب در سامانه مودیان، صورت حساب برای اعتبارسنجی در پوشه خریدار قرار می‌گیرد؛ اگر خریدار به وظیفه خود مبنی بر تایید صورت‌حساب عمل نکند، اعتبار مالیاتی برای فروشنده در نظر گرفته نخواهد شد. این موضوع یکی دیگر از ابهامات سامانه مودیان است که باید اصلاح گردد.

وی در ادامه عنوان کرد: تاکنون سازمان امور مالیاتی، اطلاعات مورد نیاز برای فاکتورهای خارج از سامانه مودیان را مشخص و اعلام نکرده است. درحالی که از ابتدای مهر سال جاری، استفاده از سامانه مودیان الزامی بوده و صورت‌حساب و فاکتورها باید ثبت گردد. لذا باید امکان ثبت صورت‌حساب‌های نوع سوم برای واحد‌های اقتصادی فعال شود تا منجر به ضرر و خسارت برای آنان نگردد.

در خاتمه مقرر شد ابهامات و مشکلات عنوان شده از سوی اعضاء کمیسیون مالیات اتاق مشهد، در جلسه توجیهی وبیناری که به همین منظور با رئیس و مدیران ارشد سازمان امور مالیاتی کشور برگزار خواهد شد، مطرح و پاسخ ابهامات مطرح شده و راهکارهای اجرائی آن توسط اداره کل امور مالیاتی استان به اطلاع کمیسیون مالیات اتاق و فعالان اقتصادی برسد.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=21091

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.