• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
کل 3087 امروز 0
4
رئیس اتاق بازرگانی مشهد عنوان کرد:

خیز «خراسان رضوی» و «ترکمنستان» برای افزایش مراودات اقتصادی

  • کد خبر : 21125
  • ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۲
خیز «خراسان رضوی» و «ترکمنستان» برای افزایش مراودات اقتصادی
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: سفر هیات تجاری- اقتصادی استان به ترکمنستان، مجالی را جهت گفت‌وگو و تعامل با فعالان اقتصادی استان «ماری» برای بخش خصوصی خراسان رضوی فراهم نمود و امیدواریم برآیند این دیدارها، در غایت امر، منتفع شدن اقتصاد استان و کشور باشد و به توسعه مراودات دو طرف بیانجامد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد، یک هیات تجاری متشکل از 20 فعال بخش خصوصی و نمایندگان بنگاه‌های اقتصادی استان خراسان رضوی، هفته گذشته به ایالت ماری ترکمنستان سفر کرد. در مدت حضور این هیات در ترکمنستان، دیدارهایی با اعضای تشکل‌های اقتصادی و فعالان بخش‌های تولید و تجارت این کشور صورت پذیرفت. بازدید از مراکز صنعتی و نمایشگاهی و مذاکرات B2B با فعالان حوزه‌‌های مختلف اقتصادی ترکمنستان، بخش دیگری از برنامه‌های این سفر دو روزه بود. یکی از دیدارهای شاخص این سفر، نشست مشترکی بود که با جمعی از فعالان بخش تولید و تجارت ترکمنستان برگزار شد؛ دیداری که میزبانی آن را اتحادیه صنعت‌گران و کارآفرینان ایالت ماری برعهده داشت.

اما دستاوردهای این سفر چه بود؟

«محمدرضا توکلی‌زاده»، رئیس اتاق بازرگانی استان که در رأس هیات تجاری و فعالان بخش خصوصی خراسان رضوی به ماری سفر کرده بود، در تبیین و توصیف برآیند خود از این سفر دو روزه گفت: خراسان رضوی با توجه به موقعیت استراتژیک خود در کشور، حائز نقش قابل ملاحظه‌ای در تعاملات تجاری با کشورهای آسیای میانه و به ویژه ترکمنستان به عنوان دروازه ورود به این منطقه است؛ لذا حضور هیات تجاری- اقتصادی استان‌مان در این کشور و ارتباط رودررو با فعالان اقتصادی ترکمنستان، نقش به‌سزایی در توسعه تعاملات دو طرف خواهد داشت.

توکلی‌زاده، برگزاری نشست‌های B2B بین تجار استان خراسان رضوی و ماری ترکمنستان و بررسی ظرفیت‌ها و فرصت‌های تجاری موجود در طرف مقابل را گامی مهم در راستای افزایش ارتباطات اقتصادی دو استان دانست.

ظرفیت صادرات ماشین‌آلات و فناوری‌های نوین کشاورزی خراسان رضوی به ترکمنستان

رئیس پارلمان بخش خصوصی خراسان رضوی از ظرفیتی که برای صادرات ماشین‌آلات و فناوری‌های نوین کشاورزی این استان به ترکمنستان وجود دارد، سخن به میان آورد و اظهار داشت: در دیدار با تجار و تولیدکنندگان استان ماری، به این پتانسیل‌ها اشاره شد و تاکید کردیم که صادرات این تجهیزات به ترکمنستان، فرصتی مناسب در راستای توسعه ارتباطات اقتصادی دو طرف به شمار می‌آید که انتفاع آن در غایت، نصیب هر دو استان خواهد شد. بر این اساس، پیشنهاد برگزاری نمایشگاهی با محوریت عرضه تولیدات فناورمحور و تجهیزات بخش کشاورزی شرکت‌های ایرانی در ابتدای سال آینده را در کشور ترکمنستان مطرح نمودیم.

وی، تسهیل صدور روادید برای فعالان اقتصادی ایرانی را یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها و درخواست‌های بخش خصوصی استان در دیدار مذکور برشمرد و تصریح کرد: در نشست با فعالان اقتصادی ترکمنستان و نیز در جلسه‌ای دیگر با رایزن اقتصادی سرکنسولگری کشورمان در ترکمنستان، به این مهم اشاره کردیم و بر ضرورت تسهیل‌گری و تسریع در رفع چالش‌های این حوزه تاکید نمودیم؛ چراکه معتقدیم با رفع این مشکل، تعاملات اقتصادی دو کشور رو به تعالی خواهد گذاشت.

به گفته وی، کشور ترکمنستان با توجه به منابع اقتصادی فراوانی که از آن برخوردار است و موقعیت جغرافیایی‌اش به عنوان دروازه ورود به آسیای میانه، از اهمیت به سزایی برای استان خراسان رضوی برخوردار است. این کشور بازار مطلوبی برای کالاهای ایرانی به شمار می‌آید و توأمان بخشی از تولیدات این کشور می‌تواند نیازهای ما را در بخش‌های مختلف مرتفع سازد.

تراز تجاری مطلوب ایران و ترکمنستان، مزیتی برای تقویت روابط تجاری دو طرف

توکلی زاده همچنین، تراز تجاری مطلوب دو کشور را مزیتی برای تقویت روابط تجاری دو طرف دانست و ابراز امیدواری کرد که این رویدادها، مقدمه‌ای برای رشد مراودات اقتصادی کشورهای ایران و ترکمنستان و استان‌های خراسان رضوی و ماری باشد.

رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی به علاقه‌مندی رئیس اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان استان ماری (ترکمنستان) جهت توسعه همکاری‌های ترانزیتی و تجاری با خراسان رضوی اشاره کرد و این دغدغه دو جانبه را فرصتی برای ارتقای همکاری ها در این بخش دانست.

توکلی زاده خاطرنشان کرد: این امر حاکی از تمایل تجار و تولیدکنندگان ترکمنستانی برای رشد تعاملات اقتصادی خود با ایران و به ویژه استان خراسان رضوی است؛ فرصتی که بایستی مغتنم شمرده شود و در سایه برنامه‌ریزی صحیح و توأمان تسهیل‌گری در برقراری ارتباطات و حذف محدودیت‌های موجود به ویژه از طریق دیپلماسی اقتصادی، نسبت به استفاده حداکثری از آن به نفع اقتصاد استان و کشور بهره برد.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=21125

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.