• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024
کل 3119 امروز 0
6
در چهارمین نشست کمیسیون مسئولیت‌ اجتماعی اتاق بازرگانی مشهد مطرح شد

ضرورت تدوین نقشه راهی به منظور ترویج ایفای مسئولیت اجتماعی در میان فعالان اقتصادی

  • کد خبر : 22108
  • ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۲
ضرورت تدوین نقشه راهی به منظور ترویج ایفای مسئولیت اجتماعی در میان فعالان اقتصادی
در چهارمین نشست کمیسیون مسئولیت اجتماعی و ارتقا اخلاق کسب‌وکار اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، در خصوص عوامل موثر بر توسعه اخلاق حرفه‌ای در محیط کسب‌وکار و نیز، نحوه اقدام در موضوع فعالیت‌های خیریه‌های بین‌المللی تبادل نظر صورت گرفت. در این جلسه بر لزوم تدوین سند مسئولیت اجتماعی و اخلاق کسب‌وکار برای بنگاه‌های اقتصادی تاکید شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد، «محمدرضا توکلی زاده» رئیس اتاق خراسان رضوی در این نشست اظهار کرد: هر فردی در جامعه به فراخور وضعیت کسب‌وکار و فعالیت‌های اقتصادی خود، مسئولیتی را هم در قبال اجتماع بر دوش می‌کشد. طبیعتا یک فعال اقتصادی اگر از ظرفیت‌ها و منابع بهره‌ای می‌برد و برای او حق مالکیتی در کسب‌وکارش تعریف شده، باید خود را در مقابل فضایی که کسب‌وکارش در آن شکل گرفته و توسعه یافته، مسئول بداند و اخلاق حرفه‌ای، مسائل زیست‌محیطی، کمک به توسعه اجتماعی و اقتصادی را سرلوحه اقدامات خود قرار دهد. با چنین رویکردی، اکوسیستمی شکل می‌گیرد که در آن تعادل معنا دارد و ارکان اقتصادی جامعه در توسعه آن نیز مشارکت دارند.

وی افزود: مسئله مهم در ایفای مسئولیت اجتماعی در وهله نخست، ارائه تعریفی صحیح از این مقوله است و گام بعدی را باید ترویج‌گری در این حوزه بدانیم. شاید به یک نقشه راه نیاز باشد که تعریفی از ابعاد ایفای مسئولیت اجتماعی را برای فعالان اقتصادی شفاف نماید و توأمان به ترویج آن در میان این قشر کمک کند.

توکلی زاده خاطرنشان کرد: مسئولیت اجتماعی زمانی که وارد حیطه شرکت‌‌ها و سازمان‌ ها می‌شود، ابعاد جدی‌تری به خود می‌گیرد و انتظارات برای مسئولیت‌پذیری شرکت‌ها در این حوزه بیشتر می‌شود. در کشورهای توسعه یافته اغلب برای تعریف مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها و واحدهای صنعتی بزرگ، این سوال مطرح می شود که چطور چنین مجموعه ای می تواند در شرایط زیستی آن منطقه و مردمانش تحولات مثبتی ایجاد نماید؟ بنگاه‌های اینچنین نیز عمدتا به موازات توسعه و بهره مندی خود از منابع آن منطقه، به توسعه زیرساخت‌های رفاهی جوامع پیرامونی آن کمک کرده و اثراتی مثبت در زندگی مردم آن مناطق ایجاد می کنند.

رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی از کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی اتاق بازرگانی مشهد درخواست کرد تا رسالت خود را در تعریف این نقشه راه ایفا نموده و در جهت ترویج مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکتی، در فضای کسب و کار استان، همت کند.

آغاز فصل جدید فعالیت‌های کمیسیون مسئولیت اجتماعی با نگاهی متفاوت

«رضا حمیدی»، رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی و ارتقا اخلاق کسب‌وکار اتاق بازرگانی مشهد نیز در این نشست با اشاره به وقفه‌ای در فعالیت این کمیسیون و آغاز به کار مجدد آن، اظهار کرد: امیدواریم دور جدید فعالیت این کمیسیون، با نتایج ارزشمندی همراه باشد. بر این اساس پیشنهاد می‌شود تمامی افراد دغدغه‌مند در این کمیسیون و سایر کمیسیون‌های اتاق بازرگانی، موضوعاتی که باید به آن ورود کنیم و  دارای اولویت هستند را اعلام نمایند تا به شکل مطلوبی در این عرصه گام برداریم.

حمیدی با اشاره به آسیب‌های اجتماعی که در حال حاضر ایران با آن روبه‌رو است، تصریح کرد: ایران از نظر تعداد دانشگاه در دنیا جزو چند کشور نخست است؛ اما این موضوع باعث رواج مدرک گرایی در کشور شده است. این در حالی است که باید به اندازه نیاز کشور دانشجو پذیرفته شود. ما به جز دکتر و مهندس در این کشور به تکنسین با مهارت‌های عملیاتی و کاربردی نیز نیاز داریم. همچنین، ضروری است به افزایش کیفیت آموزش‌ها به کودکان و جوانان توجه شود.

وی با تاکید بر لزوم توجه به مسئولیت‌های اجتماعی به عنوان یک برند در هر کسب‌وکاری، گفت: بایستی سالانه به شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی برتر کشور در زمینه انجام مسئولیت‌های اجتماعی، جایزه‌ای اهدا گردد تا شرکت‌ها در انجام اقدامات این عرصه تشویق شوند. هم اکنون تعداد زیادی موسسه نیکوکاری در مشهد فعالیت دارند که اگر موفق شویم همه این تعداد را یک واحد و همسو کنیم، قدرتمان برای حل مشکلات و معضلات در این کلانشهر بیشتر خواهد شد.

حمیدی، از اشاعه فرهنگ مصرف کالای ایرانی در تمام سطوح و حمایت از بخش مولد و آموزش در حوزه استفاده بهینه از آب و انرژی‌های دیگر به عنوان برخی عرصه‌های ایفای مسئولیت اجتماعی نام برد و گفت: حفظ و گسترش محیط زیست و افزایش بهره وری در تمام حوزه‌ها باید صورت گیرد و همه باید در این راستا گام برداریم. رعایت استاندارد در شرکت‌های تولیدکننده داخلی و افزایش تکنولوژی و کیفیت برای رقابت با جنس خارجی از جمله اقدامات در این حوزه است.

وی ادامه داد: مقابله با قاچاق، مقابله با فرهنگ تجمل‌گرایی، توجه به کسب‌وکار خانگی و صنایع دستی و آموزش به بانوان خانه دار و سرپرست خانواده، توجه به امکانات معلولین و آموزش هنر به این افراد، ارتقا تجهیزات برای درمان بیماران سرطانی، ممانعت از گسترش غیرعادلانه کودکان کار، توسعه امکانات ورزشی به ویژه برای زنان و خردسالان، بالا بردن سهم آموزش‌های کاربردی و پاس داشتن زبان فارسی در کشور و… از دیگر مصادیق حوزه مسئولیت های اجتماعی توسط نهادهای مختلف است.

لزوم تدوین سند مسئولیت اجتماعی و اخلاق کسب‌وکار برای بنگاه‌های اقتصادی

«احمد اثنی عشری»، نایب رئیس اتاق بازرگانی مشهد نیز در این نشست گفت: یکی از دغدغه‎های ما این است که ایفای مسئولیت اجتماعی در مسیر صحیحی صورت گیرد. یکی از نکاتی که در این زمینه وجود دارد این است که به طور معمول بلافاصله پس از عنوان مسئولیت‌های اجتماعی، فعالیت خیریه‌ها و کمک‌های مالی در اذهان متبادر می‌شود؛ حال آنکه هدف ما در اتاق بازرگانی و کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی، بحث گسترده‌تری است و باید به مسائل با دید بزرگ‌تری بپردازیم.

وی افزود: بنگاه‌های اقتصادی در فرهنگ و اقتصاد منطقه‌ای که در آن مستقر هستند، تاثیرگذار بوده و حتی باعث تغییر ارزش‌های فرهنگی مردم منطقه نیز می‌شوند و باید به این مهم توجه داشته باشیم. وظیفه و هدف تنها این نیست که بنگاه‌ها به دنبال درآمد و فروش باشند؛ بلکه احترام به قانون، مردم و فرهنگ جامعه باید در سازمان‌های اقتصادی مورد توجه قرار گیرد.

اثنی عشری با بیان اینکه پاسداشت زبان و فرهنگ ایران در محصولات تولیدی توسط شرکت‌ها نیز از مصادیق مسئولیت‌های اجتماعی است، تاکید کرد: شرکت‌های بزرگ اقتصادی دنیا به منظور گام برداشتن صحیح در این عرصه، دارای سند مسئولیت‌های اجتماعی هستند. ما نیز باید این سند را برای همه شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی داشته باشیم تا براساس آن عمل کنیم و ارزش‌های اخلاقی را به نوبه خود ترویج دهیم.

وی از اهمیت قدرشناسی از بنگاه‌هایی که مسئولیت اجتماعی خود را به شکل مطلوبی ایفا می‌کنند، سخن گفت و خاطرنشان کرد: در این راستا جوایزی نیز در کشور تعریف شده است که جایزه ملی مسئولیت اجتماعی و شرکتی از جمله آن‌هاست. می‌توان با دعوت از افراد برگزیده دوره‌های پیشین، از تجربه و اقدامات آنان در این عرصه آگاه شد.

کمیسیون مسئولیت‌ اجتماعی به زیربناها و الزامات این حوزه می‌پردازد

«محمدحسین روشنک»، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز با بیان اینکه ما همگی وظیفه بزرگی در قبال جامعه داریم و باید به عنوان کارآفرین و سرمایه‌گذار تاثیر مثبتی در جامعه داشته باشیم، گفت: وظایف کمیسیون بالاتر از خیریه‌هاست و باید به زیربناهای ایفای مسئولیت اجتماعی در آن پرداخته شود. کمیسیون مسئولیت اجتماعی اتاق مشهد می‌تواند در سال آینده، همایشی با حضور سمن‌های مطرح، فعال و کارآمد استان در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی برگزار نماید تا با تدوین مرام نامه‌ای در این همایش، پایه‌گذاری برای انجام اقدامات موثرتر در جامعه انجام شود.

روشنک همچنین خاطرنشان کرد: در این کمیسیون ما به دنبال نتیجه گرفتن هستیم؛ اما باید در نظر داشته باشیم که کمیسیون‌های اتاق عمل‌کننده و تصمیم گیرنده نیستند؛ بلکه تصمیم‌ساز هستند که بالاتر و مهم‌تر از دو مورد دیگر است.

حرکت هدفمند در حوزه مسئولیت اجتماعی، مستلزم تعریف دقیق این حوزه است

«محمود امتی»، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به اینکه جنس کمیسیون‌ مسئولیت‌ اجتماعی اتاق بازرگانی با دیگر بازوان تخصصی اتاق متفاوت است، اظهار کرد: فعالیت‌های این کمیسیون از جنس عاطفه و مسئولیت‌پذیری است و به همین خاطر برنامه‌ریزی در این کمیسیون ویژه و خاص است. همه ما در جامعه دو وظیفه مهم داریم؛ نخست، رشد و تعالی خود و دیگری، رسالت اجتماعی در قبال مسیری که طی کرده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه باید تعریف دقیقی از مسئولیت‌های اجتماعی داشته باشیم تا هدفمند و جهت‌دار حرکت کنیم، گفت: یکی از مهم‌ترین اقدامات در این عرصه این است که ارزش‌ها و باورهای صحیح را در جامعه پررنگ کنیم. بنگاه‌های اقتصادی بایستی در کنار کسب درآمد، به نقش آفرینی در دیگر جنبه‌های جامعه نیز بپردازند و صرفا منافع شخصی برای آن‌ها مطرح نباشد. هرکدام از ما اگر در حوزه فعالیت خودمان به این ارزش‌ها بپردازیم، گام بزرگ و ارزشمندی برداشته‌ایم.

پیشنهاد تدوین سند اخلاق در کسب‌وکار توسط اتاق مشهد

«فرهاد سحرخیز» رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی مشهد در ادامه این نشست به اهمیت توجه به موضوع ارتقا اخلاق کسب‌وکار اشاره کرد و گفت: شاهد حضور نسل جدیدی از فعالین اقتصادی در جامعه هستیم که نیاز دارند بدانند، بزرگان اقتصادی استان که نقش زیادی در شکل‌گیری بخش خصوصی توانمند استان داشته‌اند، چه اصول اخلاقی و شیوه‌هایی را در کسب‌وکار خود در پیش گرفتند و چه ارزش‌ها و باورهایی داشتند.

وی ادامه داد: همگی موظف هستیم این آگاهی را به نسل آینده منتقل کنیم. در هر صنعتی اولین بند، بخش اخلاق در کسب‌وکار است؛ لذا پیشنهاد می‌شود که سند اخلاق در کسب‌وکار توسط اتاق بازرگانی به عنوان سند مادر ارائه شود تا در صنایع مختلف آن را نشر و اشاعه دهیم. اتاق بازرگانی مشهد در قالب برگزاری سلسه همایش نیز می‌تواند در این بخش و جاری کردن این فرهنگ پیشرو باشد.

ایفای مسئولیت اجتماعی، فصل مشترک اتاق بازرگانی و شورای شهر

«مجید طهوریان عسکری» عضو شورای شهر مشهد نیز در بخشی از این نشست گفت: در بحث تعاملات اجتماعی، مجموعه شهر و شورای شهر خود را از صنعت جدا نمی‌داند و به نمایندگی از شورا به صراحت می‌گویم نگاه بدنه شورای مشهد، در حوزه مسئولیت اجتماعی تعاملی است. در حال حاضر مجموعه خیرین شهریار در مشهد فعالیت می‌کنند که عده ای از اعضای کمیسیون مسئولیت اجتماعی اتاق خراسان رضوی نیز در بین این خیرین هستند. قطعا تعامل بیشتر اتاق بازرگانی مشهد و خیرین شهریار، در شهر آثار مشهودی به دنبال خواهد داشت.

پیامدهای سهمگین آسیب‌های اجتماعی بر بدنه اقتصاد جامعه

«سهیل پروازی»، دبیر کمیسیون مسئولیت‌ اجتماعی و ارتقا اخلاق کسب‌وکار اتاق بازرگانی مشهد اظهار کرد: ایجاد مانع در راه توسعه پایدار جوامع، کاهش توانمندی‌های انسانی، تضعیف سلامت جامعه، ناتوانی در در مدیریت منابع و افزایش ناامنی از جمله پیامدهای آسیب‌های اجتماعی است که بر بدنه اقتصاد جامعه اثرات سهمگینی دارد.

وی ادامه داد: در بحث نحوه انتخاب و رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی، اولویت‌ها می‌تواند مبتنی بر مسائل اقتصادی و نوع مخاطب مستقیم و غیرمستقیم ارزیابی شود. در این زمینه با پیشنهاد رئیس کمیسیون، قرار است درخواست انجام یک کار پژوهشی به اتاق ارائه شود تا بتوانیم آسیب‌های اجتماعی موجود در مشهد و استان را به طور صحیح احصا کنیم.

او با اشاره به کمیته‌هایی که ذیل این کمیسیون تشکیل شده اند، گفت: کمیته ترویج و آموزش مسئولیت‌های اجتماعی شرکت‌ها، کمیته توانمندسازی و پیشگیری از آسیب‌ها، کمیته صرفه‌جویی انرژی، حفظ آب و حمایت از محیط زیست با مشارکت سه کمیسیون، کمیته نشان مسئولیت اجتماعی و مفاخر اقتصادی، کمیته ترویج و آموزش اخلاق حرفه‌ای در کسب‌وکار، کمیته حمایت از خانواده، بانوان، کودکان و نوجوانان کمیته‌هایی هستند که ماحصل سه جلسه گذشته کمیسیون ایجاد شدند.

پروازی افزود: بسیاری از سمن‌ها، خیریه‌ها و مجموعه‌های مرتبط علاقه‌مند هستند که در جلسه کمیسیون حضور داشته باشند. از هیات رئیسه اتاق بازرگانی مشهد درخواست داریم تا با توجه به تفاوت کار در جنس این کمیسیون، بتوانیم اعضا بیشتری را دعوت کنیم. در هر جلسه یک خیریه یا سمن می‌توانند مدل فعالیت خود را ارائه دهند تا الگوهایی تعریف شود که برای سایر سمن‌ها مفید باشد.

استفاده از پژوهش‌ها در جهت شناسایی آسیب‌ها

«احمد نوروزی» عضو این کمیسیون نیز تصریح کرد: در حال حاضر می‌توانیم از دانشگاه‌ها، دستگاه‌های اجرایی و سمن‌ها بخواهیم تا هرآنچه از تحقیقات و پژوهش‌هایی که تا به حال در حوزه آسیب‌های اجتماعی انجام داده‌اند را در اختیار ما قرار دهند تا براساس آن‌ها آسیب‌ها را دسته بندی کرده و سریع‌تر راهکار بدهیم و در نهایت آن تبدیل به یک بسته اجرایی کنیم. در این صورت با 20 درصد وقت و انرژی و هزینه می‌توانیم به 80 درصد نتیجه برسیم.

لازم به ذکر است در این نشست دیگر افراد کمیسیون به بیان دغدغه‌های خود در خصوص همکاری و استفاده از ظرفیت نهاد اقتصاد مقاومتی استان و کارگروه مسئولیت اجتماعی در استانداری، لزوم ارائه تعریف جدید از مسئولیت اجتماعی و پیگیری مطالبات این حوزه از مسئولین، ضرورت پرداختن نهادهای آموزشی به روش‌ها و متد جدید، فعالیت در زمینه‌هایی همچون اشتغال زایی و نیز ارائه گزارشی از یک بنیاد بین‌المللی در کشور دبی پرداختند.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=22108

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.