• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
کل 3063 امروز 6
4
در دیدار رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اعضای انجمن صنعت پخش استان عنوان شد؛

رونق صنعت پخش منوط به حذف قیمت‌گذاری دستوری است

  • کد خبر : 23156
  • ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۰
رونق صنعت پخش منوط به حذف قیمت‌گذاری دستوری است
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان در دیدار با نمایندگان انجمن شرکت‌های صنعت پخش ایران- شاخه خراسان رضوی، بر ضرورت همگرایی به منظور مطالبه‌گری در راستای حذف قیمت‌گذاری دستوری با هدف رونق عرصه های مختلف اقتصادی و خصوصا صنایع فعال در حوزه پخش، تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد، «محمدرضا توکلی زاده»، رئیس اتاق خراسان رضوی در این نشست با بیان اینکه در سال‌های اخیر، صنعت پخش نیز مانند بعضی دیگر از بخش‌های اقتصادی درگیر قیمت‌گذاری دستوری و بخشنامه‌ای بوده است، اظهار داشت: سود فعالیت رسته‌های مختلف در صنعت پخش متفاوت بوده اما برای بخش‌های دارو و غذا، کمتر است و این موضوع باید مورد توجه تصمیم‌سازان باشد و از اعمال راهبردهای دستوری که تضعیف بنگاه‌های اقتصادی این حوزه را در پی دارد، پرهیز کنند.

وی اتخاذ راهبردهایی که به مطالبه‌گری جمعی و اصلاح رویه‌های مخل محیط کسب و کار منجر می شود را مورد تاکید قرار داد.

توکلی زاده با اذعان به چالش‌هایی که شرکت‌های فعال در حوزه پخش با آن مواجه هستند، عنوان کرد: توصیه می‌شود که انجمن صنعت پخش، با دسته‌بندی و تشریح مسائل و چالش‌های اولویت‌دار خود، آن‌ها را به اتاق بازرگانی منعکس کرده و در هر زمینه نیز دستگاه متولی و مرتبط با موضوع را مشخص کند تا بتوانیم از طریق رایزنی با آن دستگاه، در راستای حل‌وفصل مشکلات اقدام نماییم. در این مسیر می‌توان از ظرفیت ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و بررسی کارشناسانه مسائل در کمیسیون‌های تخصصی اتاق بازرگانی و شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان نیز استفاده کنیم.

فعالیت حدود 240 شرکت پخش در خراسان رضوی

در ادامه، «هادی نصرتی»، رئیس انجمن شرکت‌های صنعت پخش ایران- شاخه خراسان رضوی تصریح کرد: در حال حاضر حدود 240 شرکت پخش در سطح استان فعالیت دارند و بالغ بر 10 الی 15 هزار نفر در این صنعت مشغول به کارند. از این میان 140 شرکت پخش که بیشتر در حوزه دارو و مواد غذایی فعال هستند، سراسری  و مابقی شرکت‌های پخش استانی می‌باشند.

نصرتی عنوان کرد: کمبود سوخت، ممنوعیت تردد در برخی مناطق شهری، مسائل مرتبط با تبلیغات شهری، موضوعات مالیاتی و… از مهم‌ترین چالش‌هایی است که شرکت‌های پخش با آن دست به گریبانند و به‌رغم پیگیری‌های فراوان، تاکنون شاهد حل این مشکلات نبوده‌ایم.

وی ادامه داد: بر این باوریم که سازمان امور مالیاتی باید در وهله نخست بر شفاف‌سازی عملکرد فروشگاه‌ها تاکید کند؛ اما بالعکس، فشار اصلی در این حوزه ابتدا به کارخانه‌ها و پس از آن به شرکت‌های پخش و سپس به بنکدار اعمال می‌گردد. هر چند که این فرآیند، آسان‌ترین روش ممکن در حوزه مالیات است؛ اما در واقع مسیر اشتباهی است که باید برای آن تدبیر اساسی اندیشید.

او افزود: در همین راستا از اداره کل صمت تقاضای تعریف کیو آر کد برای هر مجموعه و فروشگاه را داریم. تقاضای ما این است که این طرح به صورت پایلوت در خراسان رضوی در راستای شفاف‌سازی اجرایی شود.

تقاضای حذف ممنوعیت تردد ناوگان حمل دارو در برخی از مناطق شهری

در بخش دیگری از نشست، «عزیزالله امیری»، عضو هیات مدیره انجمن شرکت‌های صنعت پخش خراسان رضوی، گفت: متاسفانه زمانی که کمبودی در بازار مشهود است انجمن صنعت پخش باید پاسخگو باشد؛ اما زمانی که شرکت‌های این انجمن با مشکل و چالشی مواجه هستند، هیچ ارگانی پاسخگو نیست. در حال حاضر، شرکت‌های پخش فعال در حوزه دارو مطالبات سنگینی از دولت دارند.

او خاطرنشان کرد: انجمن صنعت پخش از جمله تشکل‌های شفافی است که تمام عملکردش در قالب اسناد، فاکتورهای رسمی و… مشخص است. با این حال به نظر می‌رسد آن‌طور که باید و شاید نتوانستیم خودمان را به دستگاه‌های ذی ربط معرفی کنیم و علیرغم اینکه مسائل و مشکلات‌مان را به استانداری منعکس کردیم و استاندار نیز رفع موانع صنعت پخش را به دستگاه‌ها تکلیف کرده؛ اما هنوز مشکلات به قوت خود باقیست.

امیری عنوان کرد: مطالبه ما از اداره کل صمت استان، ارائه «کد نقش» برای صاحبان پروانه کسب است. در واقع، تمام فروشگاه‌های دارای پروانه کسب باید دارای کد نقش از اداره کل صمت باشند تا دارایی، صمت و انجمن پخش بتوانند به اطلاعات آن فروشگاه استناد کنند. این مهم قطعا به شفاف‌سازی امور کمک می‌کند.

وی ضمن گلایه از عملکرد شهرداری در خصوص اعمال ممنوعیت تردد ناوگان حمل دارو در برخی از مناطق شهری افزود: متاسفانه خیابان امام رضا(ع) برای ناوگان دارو محدودیت دارد در این خیابان آمبولانس برای حمل بیمار تردد دارد؛ ولی ناوگان حمل و نقل سنگین و یا کامیونت دارو اجازه تردد در این خیابان را ندارد که باید برای این مساله تدبیری اندیشیده شود.

«جواد اربابی نژاد»، عضو هیات مدیره انجمن شرکت‌های صنعت پخش خراسان رضوی نیز در این دیدار با بیان اینکه افزایش مالیات‌ها در 3 الی 4 سال گذشته یکی از چالش‌های اساسی ماست، یادآور شد: حاشیه سود شرکت‌های پخش، کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد؛ به عبارت واضح‌تر، شرکت پخشی وجود ندارد که هزینه فروش آن پایین‌تر از 9 الی 10 درصد باشد. شرکت‌های پخش صرفا جهت بقا در حال فعالیتند؛ چرا که نمی‌توانند سرمایه خود را پس از چندین دهه فعالیت از این حوزه خارج نمایند.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=23156

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.