• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024
کل 3121 امروز 2
3
در نشست رئیس کمیسیون کشاورزی و رئیس دفتر کشاورزی اتاق بازرگانی مشهد تشریح شد

چشم‌انداز تشکیل کنسرسیوم واردات نهاده‌های دامی در خراسان رضوی

  • کد خبر : 23456
  • ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۹:۳۷
چشم‌انداز تشکیل کنسرسیوم واردات نهاده‌های دامی در خراسان رضوی
در نشست رئیس کمیسیون کشاورزی، امور دام و طیور و صنایع وابسته اتاق بازرگانی خراسان رضوی با مدیر دفتر کشاورزی اتاق مشهد، ابعاد و جزئیات تشکیل کنسرسیوم واردات نهاده‌های دامی استان بررسی شد؛ طرحی که فرصت طلایی برای استان به شمار می‌رود و پیش‌بینی می‌شود در نهایت به کاهش قیمت نهایی محصولات منجر گردد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد، «احمد سلحشور»، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق مشهد در این نشست اظهار کرد: تلاش بر این است که با استفاده از تجارب ذی‌نفعان و فعالین حوزه‌های مرتبط با تامین و تولید نهاده‌های دامی، نهاده‌های مورد نیاز استان از طریق این کنسرسیوم، تهیه شود. در گام اول ۱۰ تا ۲۰ درصد از نیاز استان از این طریق تامین خواهد شد و سپس در یک چشم‌انداز ۵ تا ۱۰ ساله، امیدواریم تمام نیاز خراسان رضوی به نهاده دامی از این روش تامین گردد.

سلحشور با اشاره به تامین ۷۰ الی ۸۰ درصد نیاز استان به نهاده دامی از طریق بنادر جنوبی کشور، اظهار کرد: فاصله زیاد خراسان رضوی با بنادر جنوبی، استان ما را در تامین نهاده‌های دامی دچار چالش کرده است. در این میان، در حمل‌ونقل ریلی نهاده به استان هم مشکلات زیادی وجود دارد و این محموله‌ها صرفا باید با کامیون‌های در اختیار چند شرکت جابه‌جا شوند، در حالیکه با استفاده از قطار هم می‌توان به میزان ۴۰ تا ۸۰ برابر کامیون، بار انتقال داد و هزینه انتقال کالا را به نصف کاهش داد.

وی تاکید کرد: مشکلات استان ما در این حوزه در حالی است که ما به راحتی می‌توانیم با واردات ذرت، جو، کنجاله کلزا، کنجاله آفتابگردان و کنجاله تخم ‌پنبه از کشورهای آسیای میانه، نیاز خراسان رضوی به نهاده‌های دامی را به صورت صددرصدی تامین کنیم؛ هدف از این تشکیل کنسرسیوم در این زمینه، هم‌افزایی بیشتر بین ارکان زنجیره تولید و تأمین نهاده‌های خوراک دام، طیور و آبزیان استان با مشارکت کلیه شرکت‌های استانی دست‌اندرکار در این حوزه است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه یکی از موضوعات مهم در خصوص کنسرسیوم واردات نهاده‌های دامی، تعریف یک بازارگاه استانی است، عنوان کرد: این کار باعث می‌شود نهاده‌هایی که توسط این کنسرسیوم وارد می‌شود، تامین نیاز خراسان رضوی را در اولویت قرار دهد.

پیش‌بینی گام‌های اجرایی به عنوان سازوکار فعالیت کنسرسیوم واردات نهاده‌های دامی استان

«سمیرا سبزواری»، رئیس دفتر کشاورزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست اذعان کرد: تامین حداقل یک چهارم نهاده‌های مورد نیاز استان در گام اول و کاهش هزینه‌ها اعم از حمل‌ونقل و… در این بخش و تکمیل ظرفیت و ارتقاء بهره‌وری خط تولید واحدهای فرآوری استان در گام‌های بعدی، از جمله مزایای تشکیل کنسرسیوم واردات نهاده‌های دامی در خراسان رضوی است.

وی در ادامه با اشاره به پیشنهاد تعیین 10 گام اجرایی به عنوان سازوکار فعالیت کنسرسیوم مذکور گفت: شناسایی شرکت‌ها، اتحادیه‌ها و تعاونی‌های توانمند استانی گام نخست در این حوزه است. گام دوم، فراخوان شرکت‌ها و اتحادیه‌ها و… فعال در این حیطه است.

در گام سوم به بررسی ظرفیت شرکت‌های استانی برای واردات مستقل نهاده‌های دامی خواهیم پرداخت. گام چهارم مربوط به شناسایی کلیه موانع و چالش‌ها با توجه به جلوگیری از انحصار گرایی شرکت‌ها و فروش غیر رسمی نهاده‌های وارداتی و تسریع در زمان تامین ارز است. در گام پنجم، شناخت کافی بازار مصرف تولیدکنندگان و بازارهای تامین کننده بین‌المللی نهاده‌های دامی و اولویت تامین نهاده‌های استان مدنظر است.

وی ادامه داد: گام ششم مختص شناسایی و لحاظ نمودن منافع سهامداران و بازار مصرف و تمام اجزای زنجیره تامین نهاده‌های دامی در کنسرسیوم ایجادی مشابه شرکت‌های خصوصی است. گام هفتم، استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های تامین سرمایه در کنسرسیوم خواهد بود. در گام هشتم، تنظیم قرارداد با مفاد معین بین شرکت‌های متقاضی عضویت در کنسرسیوم و تعیین یک شرکت به عنوان متولی این حوزه مورد موافقت تمامی شرکت‌های عضو مدنظر است. اقدامات اجرایی در جهت ایجاد و ثبت کنسرسیوم مطابق با ماده ۱۰ قانون مدنی، گام نهم است و در گام دهم، اقدام جهت اعطای اختیارات از دولت به استان به کنسرسیوم جهت واردات نهاده‌ها و اقدام برای دریافت ارز صورت خواهد گرفت.

در پایان این جلسه تصمیم بر آن شد تا در خصوص  بررسی سازوکار و ضوابط و شرایط تشکیل کنسرسیوم واردات نهاده‌های دامی و چگونگی عضوگیری آن و…، جلسه‌ای با حضور دبیرکل اتاق مشهد، نماینده‌ای از اداره کل ثبت شرکت‌ها، مشاور حقوقی اتاق بازرگانی خراسان رضوی و رئیس کمیسیون کشاورزی و مدیر دفتر کشاورزی اتاق مشهد برگزار و چهارچوب چگونگی شکل‌گیری کنسرسیوم و گام های اجرایی آن نهایی گردد.

 

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=23456

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.