• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
کل 3058 امروز 1
4
در نهمین جلسه کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی خراسان رضوی مطرح شد؛

واکاوی ظرفیت‌های مرکز نوآوری و ایده‌پروری سلامت در مشهد

  • کد خبر : 23687
  • ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۲
واکاوی ظرفیت‌های مرکز نوآوری و ایده‌پروری سلامت در مشهد
در نهمین نشست کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی مشهد که با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد و رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی ریاست جمهوری برگزار شد، طرح توجیهی پیشنهادی ایجاد مرکز نوآوری و ایده‌پروری سلامت دانشکده علوم پزشکی مشهد و کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی استان بررسی شد؛ این طرح به جهت استقرار واحدهای نوآور در صنایع دارویی و تجهیزات پزشکی خراسان رضوی در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی خراسان رضوی، «مرتضی کرباسی»، رئیس کمیسیون سلامت اتاق مشهد در ابتدای این نشست اظهار کرد: ایجاد مرکز نوآوری و ایده‌پردازی سلامت به همت دانشگاه علوم پزشکی و با توجه به نیاز زیست‌بوم در حوزه سلامت دیجیتال، تجهیزات پزشکی، دارو، نرم‌افزارها و استارت‌آپ‌های حوزه سلامت در دستور کار قرار گرفته است. این مرکز در حوزه فعالیت‌های نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و خدمات فنی و مهندسی پزشکی با توجه به پتانسیل‌های موجود در استان می‌تواند راهگشای خوبی برای استفاده بهینه از زیرساخت‌ها باشد.

وی یادآور شد: کمیسیون سلامت اتاق مشهد نیز در حوزه اقتصاد سلامت استان و در راستای تدوین سند اقتصاد سلامت خراسان رضوی، به دنبال ایجاد مرکز نوآوری و ایده‌پردازی است. برای تحقق این مهم می‌توانیم از ظرفیت مراکز رشد در پارک‌ها، مراکز نوآوری و تجربه انجمن متخصصین تجهیزات پزشکی استفاده کنیم. در واقع این مرکز می‌تواند مکانی برای حضور بخش خصوصی و کارآفرین واقعی در این عرصه باشد.

کرباسی افزود: اقلام زیادی در حوزه تجهیزات پزشکی وجود دارد که در کشور ساخته نشده و مورد نیاز است؛ که متاسفانه وارداتی و ارزبر می باشد. مرکز R&D و نوآوری در شرکت‌ها در حوزه استارت‌آپ‌ها و هوش مصنوعی می‌تواند در حوزه ساخت این تجهیزات تاثیرگذار باشد؛ البته قبل از هر چیز، باید زیرساخت‌ها و اعتبارات مورد نیاز برای تحقق این مهم فراهم شود.

وی با اشاره به تبیین طرح سفیران سلامت ایران با هدف نهادینه کردن فرهنگ اهدای عضو در کمیسیون سلامت اتاق مشهد گفت: در صورت موافقت دانشگاه علوم پزشکی می‌توان این طرح را با تعامل و همکاری دانشگاه و کمیسیون پیش برد. این طرح با مشارکت شرکت‌ها، سرمایه گذاران، پشتیبانان و خیرین حوزه سلامت آغاز خواهد شد. بدین طریق از یکسو فرآیند حل مشکلات و چالش ها در این عرصه تسهیل می‌شود و از سوی دیگر، بخش خصوصی می‌تواند در حوزه تجهیزات پزشکی مربوط به اهدای عضو و بحث تکمیل حوزه درمان در راستای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی ورود کند.

آمادگی اتاق بازرگانی مشهد برای همکاری با دانشگاه علوم پزشکی در جهت بسترسازی برای توسعه سلامت در جامعه

در بخش دیگری از نشست، «محمدحسین روشنک»، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی تصریح کرد: کمیسیون سلامت اتاق خراسان رضوی باید مطالبه‌گر فراهم‌سازی بستر توسعه سلامت در جامعه به کمک نظام علوم پزشکی کشور باشد و فرهنگ‌سازی و تبلیغات لازم را در این خصوص انجام دهد. در این زمینه، اتاق بازرگانی و تشکل‌های فعال در حوزه پزشکی آمادگی خود را جهت همکاری با دانشگاه علوم پزشکی اعلام می‌کنند. در مباحث امور خیریه نیز از هیچ اقدامی فروگذار نخواهیم کرد؛ چنان که در همان ابتدای دوران شیوع کرونا، بخش خصوصی حسن نیت خود را برای جلوگیری از گسترش این پاندمی با فراهم کردن تجهیزات پزشکی نشان داده است. بر همین اساس، کمیسیون سلامت نیز بایستی خود را جهت رویایی باحوادث و بیماری های مسری غیرقابل پیش بینی آماده کند.

هم‌افزایی دانشگاه  و صنعت می‌تواند بسترساز ظهور دانش نوین مورد نیاز برای توسعه باشد

در بخش دیگری از نشست، «محمود محمدزاده شبستری»، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه امید می‌رود هم‌افزایی بیشتری میان معاونت علمی ریاست جمهوری و وزرات بهداشت صورت بگیرد، یادآور شد: از سویی، قطعا ظرفیت‌های بسیاری در دانشگاه و بخش صنعت وجود دارد و هم‌افزایی دانشگاه و صنعت می‌تواند بسترساز ظهور دانش نوین مورد نیاز برای توسعه باشد. بسیاری بر این باورند که رسالت دانشگاه علوم پزشکی صرفا ویزیت و درمان است این در حالی است که دانشگاه اقدامات متنوعی را در شرایط تحریم انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه دانشگاه آمادگی خود را جهت همکاری با وزارت بهداشت و استانداری به منظور توسعه فعالیت‌ها در حوزه بسترسازی برای توسعه سلامت در جامعه اعلام می‌کند.

لزوم استفاده از ظرفیت قانون جهش تولید دانش بنیان در گسترش فعالیت‌های تحقیق و توسعه شرکت‌های تجهیزات پزشکی

در ادامه، «شقایق حق‌جوی جوانمرد»، رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: علاوه بر مرکز نوآوری سلامت، باید مرکز خدمات  R&Dنیزراه‌اندازی شود و با توجه به مفاد قانون جهش تولید دانش بنیان، اگر شرکتی سرمایه خود را در حوزه  R&D صرف کند، عین همان میزان سرمایه، از مبلغ مالیات شرکت حذف می‌شود. همچنین اگر بخش خصوصی برای تجهیز مرکزی در دانشگاه سرمایه‌گذاری کند به همان میزان از مالیات معاف خواهد شد. به بیان دیگر ساخت و تجهیز یک مرکز از مصادیق اعتبار مالیاتی است. باید از این ظرفیت به نحو احسن استفاده کرد.

او تصریح کرد: اگر شرکت‌ها مالیات خود را صرف ایجاد زیرساخت  R&D کنند یک بازی برد-برد خواهد بود. ما نیز در صدد راه‌اندازی صندوق بیمه هستیم که اگر یک درصد سازمان امور مالیاتی اقدامات شرکت را به عنوان مصادیق معافیت مالیاتی نپذیرفت، معاونت علمی ریاست جمهوری این اقدامات را ضمانت نماید تا بخش خصوصی نگرانی در این حوزه نداشته باشد.

حق جوی جوانمرد تصریح کرد: خدمات حوزه علوم پزشکی باید به صورت فهرست تهیه شود و در اختیارشرکت‌های استانی قرار بگیرد و از این طریق بازاریابی صورت بگیرد. متاسفانه ما بسیار سنتی عمل می‌کنیم و صرفا رویکردمان تربیت نیروی انسانی است و 70 الی 80 درصد تمرکزمان بر این حوزه معطوف است. لذا از ارائه مابقی خدمات غافل مانده‌ایم.

او یادآور شد: دانشگاه علوم پزشکی باید از طریق تعامل با معاونت غذا و دارو فضای اخذ مجوزها را تسهیل کند. چنان که می‌توان برخی از مجوزهایی را که صرفا در تهران صادر می‌شود، به صورت پایلوت در استان صادر نمود.

حق جوی جوانمرد با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی بایستی در حوزه آزمایش کالاها و استانداردسازی به بخش خصوصی کمک کند، افزود: مرکز نوآوری سلامت در مشهد، باید در کنار خود مجتمع خدمات  R&D ایجاد کند تا به شکل مطلوب‌تری عمل نماید و به اهداف تعریف شده دست یابد.

وی اظهار کرد: درحوزه تجهیزات پزشکی در کشور پتانسیل رقابت پذیری و صادرات داریم؛. از این رو ارتقا و بهبود کیفیت تجهیزات پزشکی و طراحی زیبای آن باید بر عهده بخش خصوصی باشد. درتمام کشورهای دنیا شرکت‌های کوچک تجهیزات پزشکی کنسرسیوم تشکیل داده و ذیل قانون تجارت اقدامات جدیدی در دستور کار قرار می‌دهند این در حالی است که شرکت‌های کوچک در ایران شراکت ندارند. یکی از اقداماتی که تشکل‌های بخش خصوصی می‌توانند انجام دهند، تلاش برای هم‌افزایی میان شرکت‌های کوچک در این عرصه است.

اهمیت توسعه صادرات تجهیزات پزشکی در سایه هم‌افزایی فعالان بخش خصوصی

حق جوی جوانمرد با تاکید بر این که بخش خصوصی می‌تواند توسعه صادرات تجهیزات پزشکی را مدیریت کند، افزود: شواهد حاکی از موفقیت شرکت‌های تجهیزات پزشکی در حوزه صادرات به کشورهای اندونزی، مالزی و ترکیه است. برگ برنده ما نیروی انسانی متخصص است لذا باید از این فرصت برای توسعه صادرات به کشورهای همسایه و مجاور استفاده کنیم. در حقیقت می‌توان از طریق پتانسیل شرکت‌های همسایه با برند آن ها و یابرندسازی دوباره در عرصه جهانی توفیق حاصل کرد. در این میان، کشور اندونزی ظرفیتی فوق العاده و بکر با بازاری بزرگ برای توسعه صادرات تجهیزات پزشکی است. تقاضای ما این است بخش خصوصی خود را محدود به بازار داخلی نکند و ظرفیت بازارهای منطقه را به خوبی آنالیز و بررسی کرده و حداکثر استفاده را از این ظرفیت داشته باشد. معاونت علمی ریاست جمهوری نیز در حد توان خود از شرکت‌های صادراتی حمایت خواهد کرد.

مرکز نوآوری سلامت سبب تعامل بیشتر دانشگاه و صنعت می‌شود

در بخش دیگری از نشست، «حسین باقری»، رئیس مرکز نوآوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در مرکز نوآوری به دنبال بحث توسعه دارویی و مباحث درمانی هستیم، گفت: در این مسیر، فرآیندها نیز برای ما حائز اهمیت است و بحث نوآوری در کل جریان توسعه فناوری جاری است.

وی ادامه داد: در حوزه علوم پزشکی، 9 مرکز آموزش عالی با تعداد زیادی دانشجوی فعال در استان وجود داردو اگر تفکر نوآوری را توسعه دهیم نیروی جوان نخبه می‌تواند ایده‌پردازی کرده و به نوعی مانع از مهاجرت نیروی کار نیز می‌شویم.

رئیس مرکز نوآوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه نوآوری منجر به کارآفرینی و اشتغالزایی می‌شود، تصریح کرد: پردیس دانشگاه های علوم پزشکی و فردوسی در کنار یکدیگر قرار گرفته تا مرکز نوآوری سلامت در قلب این پردیس ایجادگردد و به عنوان هاب تعامل بین بدنه دانشگاه فردوسی و دانشگاه علوم پزشکی فعالیت کند؛ لذا از این نظر، ایجاد این مرکز منحصر به فرد است. در واقع تاکنون مرکز نوآوری در کشور با همکاری دو دانشگاه راه‌اندازی نشده است.

وی اظهار کرد: این مرکز قطعا سبب تعامل بیشتر دانشگاه و صنعت نیز خواهد شدو این تعامل و هم‌افزایی منجر به رشد طرفین خواهد شد. تکمیل زنجیره علم نیزمی‌تواند یکی از پیامدهای تشکیل این مرکز نوآوری باشد. مرکز نوآوری در کنار پژوهشگاه سلامت دانشگاه علوم پزشکی و تمام مراکز تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مستقر است. امکانات آزمایشگاهی بسیاری در این مرکز فراهم است که قطعا به خلق نوآوری بیشتر کمک می‌کند. در این مرکز قصد داریم با توجه به ظرفیت های موجود بحث منتورینگ علمی و منتورینگ کسب و کار را در پیش بگیریم که صاحبنظران و اساتید دانشگاه می‌توانند ما را در این حوزه یاری کنند.

ساختار خرید وزارت بهداشت، مانع رشد و نوآوری شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات پزشکی است

در ادامه، «احمد مسلمی»، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی متخصصین تجهیزات پزشکی کشور گفت: شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات پزشکی باید بر مقوله صادرات تمرکز کنند؛ چرا که بازار داخلی کشش چندانی ندارد. ایران در حوزه تولید تجهیزات پزشکی به لحاظ تنوع محصولات و فناوری ها بالاتر از کشورهای منطقه است اما در حوزه صادرات، این مهم صدق نمی‌کند.

او افزود: ایراداتی به ساختار خرید تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت وارد است. وزارت بهداشت هم خریدار هم مصرف کننده و هم تنظیم کننده بازار و هم قیمت‌گذار است و این امر، مانع رشد فناوری، رشد نوآوری و ایده‌پروریدر این حوزه است.

«محسن تفقدی»، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این بخش از نشست یادآور شد: قطعا تعامل میان دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه فردوسی مشهد و سایر دانشگاه های معتبر مستقر در استان و همچنین بخش خصوصی ، موجب ایجاد ارزش افزوده، افزایش انگیزه و بالتبع آن سبب سرمایه گذاری بر نیروی انسانی نخبه می‌شود.

در ادامه، «سیف الله غریب»، رئیس دفتر نوآوری و ارتباط با صنعت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با هدف جهت دهی حمایت های مالیاتی به سمت توسعه نوآوری و اقتصاد دانش بنیان، براساس بند ب ماده 11 قانون جهش تولید دانش بنیان،شرکت‌های دارایفعالیت‌های تحقیق و توسعه از اعتبار مالیاتی برخوردار می‌شوند. البته ناگفته نماند پروژه های شرکت باید نظام مند و دارای طرح، برنامه زمانبندی، خروجی و اهداف مشخص باشد. همچنین، سطح فناوری محصول یا خدمات نهایی پروژه بایستی متوسط رو به بالا باشد.

در بخش دیگری از نشست، «امید رجبی»، رئیس مرکز رشد فناوری‌های دارویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: نوآوری مقوله ای است که به غیر از دانشگاه باید نهادهای دیگر نیز در جهت پیاده سازی آن همکاری داشته باشند. لذا در این مسیر نیازمند مشارکت سازمان های دولتی، سازمان ها و شرکت‌های خصوصی و سازمان های مردم نهاد هستیم.

وی یادآور شد: دانشگاه به این مساله واقف است که از فضای نوآوری باید به سمت نهادینه کردن فرهنگ نوآوری حرکت کرد. در تمام دنیا دانشگاه ها از حرکت صرف شعاری خارج شده اند و نوآوری را یک فرهنگ تلقیمی‌کنند. تقاضای ما این است که معاونت علمی ریاست جمهوری حداکثر توان خود را در جهت حمایت از دانشگاه علوم پزشکی به کار بگیرد.

بهره گیری از هوش مصنوعی باید به یک سیاست کلان تبدیل شود

در بخش دیگری از نشست، «سعید اسلامی»،رئیس مرکز نوآوری هوش مصنوعی و سلامت دیجیتال دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: دنیا به سمت فناوری‌های نرم حرکت کرده این در حالی است که کشور ما همواره دچار شعارزدگی است چنان که در قضیه هوش مصنوعی نیز همین روند در حال طی شدن است به طوری که طی سال جاری 6 الی 7 کنگره در رابطه با هوش مصنوعی در حوزه پزشکی برگزار شده اما خروجی نداشته است. این مهم باید به یک برنامه و سیاست کلان تبدیل شود.

اسلامی تصریح کرد: درحال حاضر از یک سو با کمبود منابع، کاهش کیفیت و ایمنی تجهیزات مواجه هستیم و از سوی دیگر عنوان می‌کنند که حوزه دیجیتال و هوش مصنوعی می‌تواند حوزه علوم پزشکی را مدیریت کرده و کیفیت خدمات را ارتقا داده و مشارکت مردم را افزایش دهد؛ اما سیاستگذاران منابع زیادی برای این حوزه در نظر ندارند. لذا با توجه به منابع محدود و فشارهای مالیاتی بعید به نظر می رسد بتوانیم در حوزه هوش مصنوعی توفیقی حاصل کنیم. این در حالی است که عمان و قطر در حوزه خدمات دیجیتال و هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری‌های کلانی انجام داده اندو احتمال رشد این کشورها در حوزه هوش مصنوعی بالاست.

رئیس مرکز نوآوری هوش مصنوعی و سلامت دیجیتال دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: متاسفانه تعداد زیادی از دانشجویان تربیتیافته بیکار هستند که این امر در نهایت منجر به مهاجرت آنان به کشورهای حاشیه خلیج و یا کشورهای غربیمی‌شود. این مساله را باید جدی گرفت. پیشنهاد دادیم مرکز نوآوری در عرصه هوش مصنوعی گام های جدی بردارد. همچنین، این مرکز می‌تواند دانشجویان را جذب کرده و برای آنان اشتغال آفرینی کند.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=23687

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.