• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
کل 3101 امروز 9
5
در نشست رئیس اتاق خراسان رضوی و مدیرکل جهاد کشاورزی استان مطرح شد؛

لزوم توسعه کشت گلخانه‌ای در خراسان رضوی؛ به منظور افزایش راندمان آبیاری در بخش کشاورزی

  • کد خبر : 23900
  • ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۷
لزوم توسعه کشت گلخانه‌ای در خراسان رضوی؛ به منظور افزایش راندمان آبیاری در بخش کشاورزی
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی در نشستی با مدیرکل جهاد کشاورزی استان پیرامون برنامه‌ها و طرح‌های دفتر کشاورزی این اتاق در جهت ایجاد و توسعه مجتمع‌های گلخانه‌ای در استان و اجرای پایلوت این طرح‌ها در یک شهرستان، به عنوان گام اول در این حوزه، بحث و تبادل نظر نمودند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد، «محمدرضا توکلی زاده»، رئیس اتاق بازرگانی استان در این نشست اظهار داشت: یکی از طرح‌های اصلی دفتر کشاورزی اتاق مشهد، انتخاب شهرستانی به عنوان پایلوت در استان برای مطالعه و ورود به فاز اجرای توسعه کشت‌های گلخانه‌ای است. طرحی که به عنوان یک روش مدیریتی در افزایش راندمان تولید و کمک به حفظ و پایداری منابع آبی اثرگذار خواهد بود و بر سه شاخصه اصلی شامل درآمدزایی، اشتغالزایی و کاهش میزان مصرف آب تمرکز دارد.

وی افزود: در گام اول، آنچه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، بررسی میزان درآمد فعلی شهرستان از بخش کشاورزی و محاسبه مقدار مصرف آب و میزان اشتغالزایی پایدار در این بخش است.

توکلی زاده خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری در یک هکتار گلخانه مدرن (در صورت تولید محصول با کیفیت و سالم و قابل عرضه به بازارهای جهانی)، با میانگین مصرف ۱۵ هزار مترمکعب آب در هکتار، درآمدی معادل 14 میلیارد تومان در سال و اشتغال پایدار 15 نفر به ازای هر هکتار را در پی خواهد داشت. نکته دیگری که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است اینکه در روند فعلی کشاورزی در کشور ما، از کل درآمد خالص فروش، سهم کارگر تنها حدود ۱۶ درصد برآورد می‌شود؛ در حالی‌که در کشت گلخانه‌ای 70الی80 درصد از درآمد، سهم کارگر (برای یک اشتغال پایدار در کل سال)، خواهد بود و لذا سرمایه در خود منطقه باقی می‌ماند و به دست واسطه‌ها، خارج نمی‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی تاکید کرد: با بررسی تحلیل‌های مذکور می‌توان دریافت که در صورت ایجاد یک سازوکار مشخص برای کشاورز و سپس تعیین سرمایه اولیه مورد نیاز از سوی او و در سمت دیگر، سرمایه‌گذاری از سوی دولت در قالب تخصیص تسهیلات، برنامه توسعه کشت‌های گلخانه‌ای با رویکرد حفظ و ارزش منابع آب زیرزمینی رقم خواهد خورد. بدین ترتیب می‌توان از یکسو شاهد ایجاد ارزش افزوده و درآمد بیشتر و پایدارتر برای کشاورز و حفظ سرمایه در منطقه بود و از سوی دیگر، میزان قابل توجهی صرفه‌جویی در مصرف آب‌های زیرزمینی رقم می خورد که به طور قطع بعد از گذشت حداقل 10 سال، افزایش سطح آب‌های زیرزمینی و احیای قنوات را در منطقه در پی خواهد داشت و ایجاد اشتغال پایدار، درآمد بالاتر به ازای مصرف آب کمتر، ایجاد بازارهای صادراتی و … از جمله مزیت‌های ناشی از این اتفاق خواهند بود.

تعیین 17 میز محصول در استان به منظور افزایش راندمان تولید

«غلامرضا قنبری»، مدیرکل جهاد کشاورزی استان نیز در این نشست با اشاره به طرح افزایش راندمان تولید بخش کشاورزی در استان عنوان کرد: در این راستا، 17 میز محصول در استان انتخاب شده است. این طرح در ۳۶۰ هزار هکتار اراضی اولویت‌دار، استراتژیک و مزیت‌دار در حال اجراست و برآورد ما این است که با حداقل افزایش ۲۵ تا ۳۰ درصدی راندمان تولید این محصولات بتوانیم بخش قابل توجهی از برنامه پیش‌بینی شده در این زمینه را محقق سازیم؛ از جمله اقدامات اجرایی در این طرح، برنامه ویژه تغدیه گیاهی و روش‌های به‌زراعی می‌باشد.

وی از تهیه اسناد تحول شهرستانی به عنوان یکی دیگر از اقدامات جهاد کشاورزی استان نام برد و افزود: بر این اساس، برای هر شهرستان با بررسی وضع موجود، در تمامی زیربخش‌های کشاورزی اعم از زراعت، دامداری و دامپروری، باغداری، منابع طبیعی و… اقدامات لازم برای تثبیت وضعیت فعلی و توسعه ارائه شده است.

قنبری از طرح توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در یک شهرستان پایلوت از سوی دفتر کشاورزی اتاق مشهد استقبال کرد.

در پایان مقرر گردید کلیات طرح مزبور، جهت ارائه به وزیر جهاد کشاورزی در کوتاهترین زمان ممکن از سوی دفتر کشاورزی اتاق تهیه شود و با حضور رئیس اتاق بازرگانی و سازمان جهاد کشاورزی در جلسه ای در وزراتخانه، طرح تبیین گردد و به منظور ادامه اقدامات اجرایی، پیگیری شود.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=23900

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.