• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
کل 3057 امروز 4
3
در دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان صورت گرفت؛

بررسی آخرین وضعیت دریافت پایان‌کار صنعتی واحدهای محور غرب مشهد

  • کد خبر : 23921
  • ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۸:۲۸
بررسی آخرین وضعیت دریافت پایان‌کار صنعتی واحدهای محور غرب مشهد
در پنجاه و هفتمین جلسه دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان، موانع و مشکلات روند اجرایی و دریافت پایان‌کار صنعتی صنایع محور غرب مطرح شد و شهرداران مناطق 10 و 12  و مدیرکل  شهرسازی شهرداری مشهد از روند اجرای توافقات 8 بندی صنایع محور غرب، گزارشی ارائه کردند.  

«علی‌اکبر لبافی»، رئیس این دبیرخانه اظهار کرد: موانع صدور پایان‌کار صنعتی در عرصه و اعیان برای صنایع محور غرب مشهد در جلسات پیشین دبیرخانه و صحن علنی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان مطرح و بررسی شد. دستگاه‌‌های اجرایی ذی‌نفع و نماینده فعالان اقتصادی استان در تمامی جلسات این موضوع حضور داشته و تمامی 8 بند توافقات صنایع محور غرب به تصویب و موافقت آنان رسیده است. براساس این توافق، بایستی برای صنایع مستقر در محور غرب پایان‌کار صنعتی در عرصه و اعیان صادر ‌شود اما پس از گذشت سه سال از تصویب این توافقنامه، صدور پایان‌کار صنعتی برای صنایع محور غرب مشهد به طور کامل  اجرایی نشده و پرونده صنایع درخواست کننده باز مانده است. با صدور پایان‌کار صنعتی برای صنایع محور غرب، بسیاری از مشکلات آنان رفع گردیده و جریان اقتصادی در شهر رونق پیدا می‌کند.

وی با اشاره به مصوبات جلسه پیشین دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان در حوزه پایان‌کار صنعتی صنایع محور غرب، خاطرنشان کرد: تعدادی از صنایع محور غرب برای دریافت پایان‌کار صنعتی اقدام کردند؛ اما در روند دریافت آن با مشکلات متعددی مواجه شدند. در جلسه پیشین مقرر گردید که شهرداران  مناطق 10 و 12 براساس چک لیست تدوین شده، میزان پیشرفت کار را سنجیده و اعلام کنند.

پرونده صنایع محور غرب به کمیسیون ماده 100 ارسال می‌شود

«علیرضا بنی‌هاشم»، مدیر مرکز داوری اتاق بازرگانی مشهد نیز با اشاره به تاریخچه تدوین و تصویب توافق‌نامه 8 بندی صنایع محور غرب، گفت: شهرداران مناطق ۱۰ و ۱۲ مسیری برای دریافت پایان‌کار صنعتی برای صنایع محور غرب ترسیم نموده‌اند و اقدامات لازم انجام شد؛ اما متاسفانه پرونده صنایع به کمیسیون ماده 100 ارسال و عوارض برای آنان تعیین شده است. همچنین پس از جلسه پیشین دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان، جلسات متعددی با شهرداران مناطق 10 و 12 و معاونان آنان برگزار گردید. از سویی، عوارض تعیین شده توسط کمیسیون ماده 100، چندین برابر جرایم ساخت‌وساز است.

وی با بیان اینکه روند تعیین شده برای اخذ پایان‌کار صنعتی باید اصلاح شود، ادامه داد: برخی از پرونده‌های ورود به محدوده شهری به کمیسیون ماده 5 ارسال شده که در هاله‌ای از ابهام و بلاتکلیف مانده است. به دلیل ابهامات متعدد در روند اخذ پایان‌کار صنعتی، بسیاری از واحدهای صنعتی اقدامی برای دریافت پایان‌کار نمی‌کنند.

تاکید بر ترسیم الگوریتم مشخص برای دریافت پایان‌کار صنعتی توسط شهرداری مشهد

در ادامه، «فرزاد بهشتی»، معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان و سرپرست دادسرای ناحیه ۷ مشهد تاکید کرد: تایید بنا، استحکام بنا، تاییده محیط زیست، تاییدیه آتش‌نشانی و… از جمله موانع اولیه برای اخذ پایان کار برای واحدهای محور غرب بود که پس از توافقات 8 بندی در شورای گفت‌وگو و کارگروه امور زیربنایی استان، مرتفع گردید. بازگشایی مسیر کندرو این محور (جاده سنتو) نیز با مشکل مواجه بود.

وی با بیان اینکه امکان اجبار صنایع محور غرب مشهد به جابه‌جایی نیست، عنوان کرد: شهرک‌های صنعتی مشهد که دارای امکانات مناسبی هستند، تکمیل ظرفیت شده‌اند. نکته دیگر اینکه در طرح تفصیلی، برای صنایع محور غرب کاربری ویژه در نظر گرفته شده است.

بهشتی خاطرنشان کرد: هیچ نهاد و سازمانی اجازه پلمب و اختلال در فعالیت صنایع را ندارد و بر همین اساس، آرای تبدیل، تعدیل، قلع، پلمب و… برای صنعت صادر نمی‌شود. مادامی‌که صنایع قصد ساخت‌وساز با کاربری اداری- تجاری داشته باشند، باید عوارض ورود به محدوده شهری را پرداخت کنند.

بهشتی، بخش دیگر سخنانش را به مرجع صدور پروانه در زمان ساخت صنایع اختصاص داد و تاکید کرد: اگر صنعتگر در زمان احداث به نهاد یا مرجع متولی مراجعه و پروانه دریافت کرده باشد، دارای سابقه مجاز است. مراجع صدور پروانه در زمان احداث مشخص است. دهیاری، شهرداری وقت و دفتر فنی استانداری از متولیان مرجع صدور پروانه در زمان وقت هستند. اگر صنعتگر در زمان احداث به مرجع صدور پروانه مراجعه و پرونده برای او تشکیل شده باشد، شهرداری سابقه آن را به رسمیت شناخته و دارای سابقه مجاز است. در غیر این صورت، صنعتگر دارای سابقه غیر مجاز است.

وی خاطرنشان کرد: ارسال پرونده به کمیسیون ماده ۱۰۰، عوارض و جریمه به همراه دارد و براساس قوانین شهرداری صادر می‌شود. باید الگوریتم برای دریافت پایان‌کار صنعتی توسط صنایع محور غرب مشخص و تعیین شود.

پیشنهاد ایجاد دفتر پیگیری مطالبات صنعتگران محور غرب در شهرداری مناطق 10 و 12

بهشتی خاطرنشان کرد: ضروری است در شهرداری مناطق ۱۰ و ۱۲، دفتری مختص پیگیری مطالبات صنایع محور غرب ایجاد و رسیدگی ویژه انجام گیرد. او بخش دیگر سخنانش را به اخذ حق بیمه توسط تامین اجتماعی در روند دریافت پایان‌کار صنعتی، اختصاص داد و خاطرنشان کرد: تامین اجتماعی خدماتی ارائه نکرده اما مطالبه حق بیمه می‌کند. پرونده‌های ارجاعی به کمیسیون ماده 100 نیز، ملزم به پرداخت حق بیمه شده‌اند. این موضوع در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان مطرح و بررسی خواهد شد.

روند دریافت پایان‌کار صنعتی صنایع محور غرب، کند و آزاردهنده است

در ادامه، «محمد سهامیان مقدم»، رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی اتاق بازرگانی مشهد بیان کرد: پرونده صدور پایان‌کار صنعتی عرصه برای صنایع محور غرب، در حوزه  شهرسازی و معماری شهرداری مشهد معطل مانده و مشکل آن باید رفع گردد. پرونده 35 واحد محور غرب برای دریافت پایان‌کار صنعتی تکمیل و به شهرداری ارسال شده؛ اما تنها یک واحد موفق به دریافت پایان‌کار صنعتی شده است. بسیاری از واحدها از روند کند و آزاردهنده دریافت پایان‌کار صنعتی، خسته شده و تمایلی به ادامه راه در این حوزه ندارند.

وی در ادامه گفت: پیشنهاد می‌شود توافقی مبنی بر اینکه تمامی عوارض‌های گذشته صنایع محور غرب صفر شود، صورت گیرد. از سویی، حدود ۹۰درصد واحد‌های صنعتی محور غرب دارای طرح توسعه هستند و پیشنهاد می‌شود عوارض ابقاء اعیان تا پایان سال آتی برای واحدهای صنعتی محور غرب حذف گردد.

عوارض ابقاء اعیان از صنعتگران متقاضی پایان‌کار صنعتی دریافت می‌شود

«علی شیرازی»، مدیرکل امور شهرسازی شهرداری مشهد نیز با اشاره به اقدامات شهرداری در حوزه صدور پایان‌کار صنعتی برای صنایع محور غرب، خاطرنشان کرد: در توافقات 8 بندی مربوط به صنایع محور غرب، تاکید شد که محدوده حریم براساس مصوبات کمیسیون ماده 5 باشد. با پیشنهاد معاون دادستان مشهد، مقرر گردید که در طرح تفصیلی، کاربری ویژه برای صنایع مدنظر قرار گیرد که براساس آن اگر تمایلی به استفاده از مزایای طرح تفصیلی وجود دارد، با ضابطه تجاری و اداری به درخواست آنان پاسخگویی شود.

وی ادامه داد: در جلسات پیشین، در خصوص توسعه صنایع محور غرب نیز تعیین تکلیف گردید. درصورتی که پلاک صنعتی اقدام به توسعه در همان واحد داشته باشد، جریمه آن بخشوده خواهد شد. در مصوبات 8 بندی، صنایع محور غرب مشهد تنها از پرداخت عوارض ورود به محدوده معاف شده و پرداخت دیگر عوارض به قوت خود باقی‌ است و تنها عوارض اعیان از مراجعه کننده دریافت می‌شود. برای عوارض اعیان، پرونده به کمیسیون ماده 100 ارسال و مشمول آرای ماده 100 خواهد شد که بر اساس آن عوارض ابقاء دریافت می‎شود.

وی با بیان اینکه از مجموع 62 پرونده درخواست پایان‌کار صنعتی صنایع محور غرب مشهد تنها 21 پرونده مورد تایید اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان است، عنوان کرد: اگر واحد صنعتی تنها درخواست کاربری صنعتی داشته و اداره کل صمت استان نامه آن واحد را به شهرداری ارسال کنند، شهرداری اقدام به نقشه‌برداری می‌کند و درصورتی که مازاد یا مغایرت میان اطلاعات وجود داشته باشد، به کمیسیون ماده 100 برای تعیین تکلیف ارسال می‌گردد.

وی افزود: صدور پایان‌کار صنعتی بدون تاییدیه محیط‌زیست، استحکام بنا، آتش‌نشانی و… امکان‌پذیر نیست. تاییدیه این سازمان‌ها براساس استانداردهای زمان ساخت واحد صنعتی باید انجام شود. زمان ساخت ملاک عمل قرار می‌گیرد.

شیرازی تاکید کرد: شهرداری عوارض عرصه از واحدهای صنعتی دریافت نخواهد کرد؛ اما عوارض اعیان (عوارض ابقاء) دریافت خواهد شد و مصوبه‌ای مبنی بر معافیت آن صادر نشده است. پس از توافقات هشت بندی اگر واحد صنعتی اقدام به تشکیل پرونده و ثبت درخواست کرده و آن را رها کند، کارگزار برای تعیین تکلیف پرونده فرستاده نشده و وصول مطالبات و ارسال به کمیسیون ماده 77 شهرداری انجام نمی‌شود.

وی بخش دیگر سخنانش را به سابقه مجاز صنایع محور غرب اختصاص داد و گفت: درصورتی که مغایرت میان سابقه ارسالی صمت و نقشه‌برداری از واحد وجود داشته باشد، پرونده دریافت پایان‌کار صنعتی به کمیسیون ماده 100 ارسال و براساس عوارض تعیین شده، قبض برای آنان صادر می‌شود. عوارض زیربنا، گران بوده و فرمول آن بر اساس مصوب قانونی است.

شیرازی در خصوص ارسال پرونده صنایع محور غرب به تامین اجتماعی نیز، بیان کرد: درصورتی که متقاضی دارای سابقه پرداخت بیمه نباشد، 15 درصد حق بیمه تعیین می‌شود. این موضوع در تامین اجتماعی انجام شده و شهرداری دخالتی در آن ندارد. تمامی پرونده پایان‌کارها به صورت سیستمی به تامین اجتماعی ارسال می‌شود.

«احمد زرافشان»، از فعالان اقتصادی استان نیز خاطرنشان کرد: صنایع محور غرب مشهد از وضعیت کنونی، بلاتکلیف، خسته و کلافه هستند. 12 سال برای دریافت پایان‌کار صنعتی تلاش شده؛ اما نتیجه‌ای حاصل نگردید. سرمایه‌گذاری متعددی در صنایع این محور صورت گرفته و امکان جابه‌جایی واحدها وجود ندارد.

در پایان، لبافی رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی استان در جمع‌بندی مباحث مطروحه و تصمیمات اخذ شده اظهار کرد: به منظور شفاف سازی روند صدور پایان کار صنعتی عرصه و اعیان، مقرر گردید، مدیرکل شهرسازی شهرداری مشهد ظرف مدت یک هفته، الگوریتم آن را برای گروه های مستقر در محدوده مزبور با ذکر جزئیات، با  لحاظ مصوبات شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی و شورای برنامه ریزی و توسعه استان به صورت شفاف به نحوی که برای متقاضیان روند کارکاملاً واضح و روشن باشد، تدوین و اعلام نمایند.

وی افزود: مجوزهایی که در زمان تأسیس و توسعه واحدهای صنعتی از مراجع ذیربط از قبیل دفتر فنی استانداری، بخشداری و …. اخذ شده، مراعی است و ملاک عمل شهرداری خواهد بود و به عنوان تخلف ساختمانی شناسایی نشده و تبعا از این جهت هیچگونه وجهی بر اساس قوانین شهرداری اخذ نخواهد شد.

لبافی در خصوص پیشنهادات مطروحه درباره حق بیمه مورد  مطالبه تامین اجتماعی گفت: مقرر گردید تامین اجتماعی از واحدهایی که در زمان ایجاد واحد صنعتی و بر اساس مقررات و ضوابط مربوطه مجوزهای لازم را از مراجع ذی صلاح وقت (از جمله دفتر فنی استانداری، بخشداری و…) اخذ و پایان کار صنعتی اعیان دریافت نموده اند، مطالبه ای نداشته باشد. همچنین، در خصوص واحدهای تولیدی که به هر دلیلی در زمان احداث و ایجاد یا توسعه، موفق به دریافت مجوز پروانه کار از مراجع ذی صلاح وقت نشده اند، پیشنهاد شد حسب دعوت دبیرخانه شورا نشستی با مدیران تامین اجتماعی برگزار و راهکارهای مورد مساعدت بررسی و پیشنهادات مربوطه به شورای گفت و گو ارائه گردد.

وی خاطرنشان کرد: نظر به ضرورت رعایت مصوبات شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی و شورای برنامه ریزی و توسعه استان، لزوم صدور پایان کار صنعتی برای عرصه و اعیان توسط شهرداری با لحاظ مفاد مصوبات فوق، مورد تأکید قرار گرفت.

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=23921

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.