• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
کل 3089 امروز 2
3
بر اساس تازه‌ترین گزارش از پایش امنیت سرمایه‌گذاری در تابستان ۱۴۰۲؛

هوای سرمایه‌گذاری در کشور بهتر شد؛ اما بهاری نه

  • کد خبر : 24079
  • ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۶
هوای سرمایه‌گذاری در کشور بهتر شد؛ اما بهاری نه
شاخص امنیت سرمایه‌گذاری تابستان ۱۴۰۲ کشور نسبت به بهار بهبود یافته است. این شاخص در استان هرمزگان بهترین وضعیت و در استان کهگیلویه و بویراحمد بدترین وضعیت را به خود اختصاص داده‌ است.

دولت‌ها برای حمایت از سرمایه‌گذاری در کشور باید در جهت ایجاد محیط مناسب برای سرمایه‌گذاران تلاش کنند. این محیط مناسب در نهایت منجر به ایجاد فضای مناسبی برای رشد اقتصادی و توسعه را فراهم می‌کند. ایجاد محیط مناسب برای سرمایه‌گذاران تحت عنوان امنیت سرمایه‌گذاری شناخته می‌شود.

با توجه به اهمیت امنیت سرمایه‌گذاری در محیط اقتصادی کشور، مرکز پژوهش‌های مجلس اقدام به ارائه شاخص «امنیت سرمایه‌گذاری» کرده است. این شاخص از ۳۸ مولفه تشکیل شده است که نشان می‌دهد وضعیت امنیت سرمایه‌گذاری در کشور چگونه است. این شاخص عددی بین صفر و ۱۰ به خود می‌گیرد. هرچه این عدد به صفر نزدیک‌تر باشد به معنای بهبود وضعیت امنیت سرمایه‌گذاری در کشور است.

این شاخص به تفکیک استان‌ها نیز منتشر می‌شود که نشان‌دهنده وضعیت استان‌های کشور در شاخص امنیت سرمایه‌گذاری است.

آمارهای شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در استان‌ها نشان می‌دهد هرمزگان نسبت به دیگر استان‌های کشور دارای مناسب‌ترین وضعیت امنیت سرمایه‌گذاری  و کهگیلویه و بویراحمد دارای نامناسب‌ترین وضعیت امنیت سرمایه‌گذاری در بهار ۱۴۰۲ است.

بهبود شاخص امنیت سرمایه‌گذاری کشور در تابستان ۱۴۰۲

آمارهای شاخص امنیت سرمایه‌گذاری نشان می‌دهد این شاخص در تابستان ۱۴۰۲ نسبت به بهار ۱۴۰۲ بهبود داشته است. بر این اساس شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در بهار امسال ۵.۷۳ بوده که با ۰.۰۷  واحد کاهش به ۵.۶۶ در تابستان سال جاری رسیده است. با این وجود نمی‌توان گفت امنیت سرمایه‌گذاری در کشور در وضعیت مناسبی قرار دارد. علت آن نیز به مبنای محاسبه این شاخص باز میگردد. زمانیکه این شاخص از میانه خود یعنی عدد ۵ بالاتر باشد یعنی همچنان محیط سرمایه‌گذاری در کشور مناسب نیست.

021214

افت وضعیت سرمایه‌گذاری در ۹ استان کشور

آمارهای شاخص امنیت سرمایه‌گذاری استان‌ها در تابستان ۱۴۰۲ نشان می‌دهد این شاخص در ۲۲ استان کشور نسبت به بهار ۱۴۰۲ بهبود داشته است. بیشترین میزان بهبود در این شاخص مربوط به استان چهارمحال و بختیاری با ۰.۲۳ واحد بوده که در تابستان امسال شاخص امنیت سرمایه‌گذاری آن به ۵.۹۴ رسیده است. در سوی دیگر ۹ استان کشور قرار دارند که وضعیت امنیت سرمایه‌گذاری در آن‌ها نسبت به بهار امسال نامناسب‌تر شده است. در میان این استان‌ها، استان آذربایجان شرقی نسبت به ۸ استان دیگر بیشترین میزان افزایش در شاخص را شاهد بوده است. به عبارتی وضعیت امنیت سرمایه‌گذاری در این استان در مقایسه با دیگر استان‌ها نامناسب‌تر شده است. بر اساس آمارها ، شاخص امنیت سرمایه‌گذاری این استان از ۵.۷۸ در بهار امسال به ۵.۸۹ در تابستان رسیده که نشان از افزایش ۰.۱۱ واحدی شاخص در آذربایجان شرقی دارد.

021214

همچنین در میان استان‌های کشور هرمزگان بهترین عملکرد را در شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در تابستان ۱۴۰۲ ارائه کرده است. شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در این استان در بهار امسال ۵.۱ بوده که با ۰.۰۴ واحد افزایش به ۵.۱۴ در تابستان رسیده است. در سمت دیگر استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد. این استان با شاخص امنیت ۶.۱۷ در تابستان سال جاری بدترین وضعیت سرمایه‌گذاری را در میان استان‌های کشور به خود اختصاص داده است.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=24079

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.