• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
کل 3064 امروز 7
1
در نشست مشترک کمیسیون‌های«مدیریت واردات» و «توسعه صادرات» اتاق مشهد مطرح شد؛

پیشنهاد تشکیل کمیته‌ای به منظور ارائه نظرات اصلاحی درباره شیوه‌نامه تجارت

  • کد خبر : 24631
  • ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۵
پیشنهاد تشکیل کمیته‌ای به منظور ارائه نظرات اصلاحی درباره شیوه‌نامه تجارت
در نشست مشترک کمیسیون‌های «مدیریت واردات و بازرگانی داخلی» و «توسعه صادرات» اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، آخرین رویه‌ها و دستورالعمل‌های ثبت سفارش و رفع تعهد ارزی مطرح و بررسی شد و بر ضرورت تشکیل کمیته مشترک اتاق بازرگانی و اداره کل صمت برای اصلاح شیوه‌نامه صادرات و واردات تاکید گردید.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی خراسان رضوی، «سعید بامشکی»، رئیس کمیسیون مدیریت واردات و بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی مشهد در این نشست با بیان اینکه صادرات و واردات دو بال تجارت هستند، بر ضرورت تشکیل کمیته‌ای در استان به منظور ارائه نظرات اصلاحی درباره شیوه‌نامه تجارت تاکید کرد و گفت: بخش خصوصی به عنوان بازیگر اصلی صحنه اقتصاد می‌بایست به اعلام نظر درباره این شیوه‌نامه که اثر مستقیمی بر کسب‌وکارش دارد، بپردازد.

بامشکی در ادامه، از آسیب‌های ناشی از انحصارگرایی بر پیکره اقتصاد کشور سخن گفت و عنوان کرد: نتیجه انحصارگرایی در تولیدات لوازم خانگی و خودرو داخلی نمایان است. این امر به مصرف‌کننده ضرر زیادی وارد می‌کند و بایستی به طور جدی از آن پرهیز شود.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه گوانگجو 2024 در چین و ظرفیت‌های موجود در آن برای توسعه صادرات و واردات، بیان کرد: شرایط دریافت ویزا برای حضور در این نمایشگاه، تسهیل شده است. حدود 28 هزار شرکت در این نمایشگاه حضور دارند. تاکنون 134 دوره از این نمایشگاه در فصل بهار و زمستان هر سال برگزار شده است. این نمایشگاه بیش از 60 میلیارد دلار گردش مالی در میان غرفه‌داران دارد؛ لذا فعالان اقتصادی استان باید بازار چین را جدی بگیرند. در این میان، اقدام برای صادرات فرش و پسته اگر به صورت گروهی صورت گیرد، نتایج به مراتب مطلوب‌تری به دنبال خواهد داشت.

وی در ادامه با اشاره به دستاوردها و مصوبات ملی ناشی از پیگیری‌های کمیسیون مدیریت واردات و بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی مشهد، بیان کرد: متاسفانه تداخل میان دستورالعمل و رویه‌های صادر شده از نهادهای ذی‌ربط تجارت وجود دارد؛ ما در کمیسیون مدیریت واردات اتاق مشهد به دنبال رفع موازی‌کاری‌های موجود میان سازمان‌هایی هستیم که نقش مستقیم و موثری بر عرصه واردات دارند.

ضرورت پرهیز از صدور بخشنامه‌های خلق‎‌الساعه در حوزه تجارت

«حسین محمدیان»، رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق مشهد با اشاره به لزوم مشورت با بخش خصوصی پیش از صدور دستورالعمل‌ها و نیز، ضرورت پرهیز از صدور بخشنامه‌های خلق‎‌الساعه در حوزه تجارت تاکید کرد: بخش خصوصی می‌تواند با بررسی و انجام کارشناسی لازم، نقاط قوت و ضعف مصوبات تدوین شده را بررسی و به نهاد ذی‌ربط اعلام کند.

محمدیان با اشاره به شرایط خاص کشور، خاطرنشان کرد: در این وضعیت بایستی ضمن پرهیز از ایده‌آل‌گرایی، در خصوص واقعیت‌ها گفت‌وگو کنیم. شرایط ایده‌آل اقتصاد و تجارت با واقعیت موجود در ایران فاصله دارد. دولت ترکیه علی‌رغم تورم بالا و قوانینی چون تعهد ارزی برای صادرکنندگان، با دستورالعمل و راهکارهایی که اتخاذ نموده، سبب توسعه صادرات این کشور شده است. ترکیه از تعهد ارزی صنایع برای مباحث غیرضرور استفاده نمی‌کند؛ بلکه با بخشودگی 50 درصدی تعهد ارزی به توسعه صادرات کمک می‌کند. راهکارهای اجرایی مناسبی برای رفع موانع تجارت پیشنهاد می‌گردد که تصمیم‌سازان کشور باید نسبت به آن مجاب شوند. متاسفانه عدم اطلاع برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نسبت به موضوعات و رای دادن در خصوص آن، موجب تدوین قوانینی می‌شود که به جای گره‌گشایی از مشکلات، بر معضلات و چالش‌های موجود می‌افزاید.

وی در بخش دیگر سخنانش به مقوله استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرات اشاره و بیان کرد: طبق گفته مسئولان امور مالیاتی، فرآیند استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادراتی در سال آتی، تسریع خواهد شد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی در ادامه، با اشاره به اهمیت تدوین استراتژی توسعه کشور و گام برداشتن در مسیر آن، اظهار کرد: درخواست فعالان اقتصادی کشور، اجرای درخواست‌ها و رهنمودهای مقام معظم رهبری در حوزه واردات و صادرات است. متاسفانه گاهی تصمیم‌گیری‌ها به‌گونه‌ای است که در جهت عکس این منویات عمل می‌شود؛ شاهد مثال این موضوع، عملکرد بانک مرکزی است. دولت باید راهکار عملیاتی خود را نسبت به توسعه تجارت اعلام کند؛ اینکه آیا تصمیمی مبنی بر در پیش گرفتن اقتصاد آزاد دارد؟ بخش خصوصی و فعالان اقتصادی آمادگی دارند که در جهت عملی شدن اقتصاد مردمی وارد میدان کار شوند.

محمدیان در بخش دیگر سخنانش به تدوین برنامه توسعه صادراتی استان اشاره کرد و گفت: نقشه راه صادراتی و استراتژی استان در این حوزه در برنامه مذکور پیشنهاد خواهد شد. این برنامه ذیل کمیسیون توسعه صادرات تدوین خواهد شد و ابعاد و زوایای صادرات استان، پیش‌نیازهای توسعه در این عرصه و راهکارهای عملیاتی در آن پیشنهاد خواهد شد.

اقتصاد دوپینگی در دراز مدت اثرگذار نیست

در ادامه «محمدحسین روشنک»، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی مشهد با بیان اینکه تولید از اهمیت ویژه‌ای برخوردار و پایه اول اقتصاد کشور است، اظهار کرد: توجه به تولید در کشور در اولویت اهمیت قرار دارد و صادرات نیز از جایگاه بسیار مهمی در اقتصاد کشورها و به‌خصوص ایران برخوردار است؛ اما بعضا تضاد منافع سبب عدم توجه کافی به بحث واردات شده است؛ در حالی­که واردات نیز لازمه تولید و صادرات موفق است. اقتصاد باید آزاد باشد؛ اقتصاد دوپینگی و رانتی که به برخی بخش‌ها امتیاز می‌دهد، در کوتاه‌مدت اثرگذار بوده؛ اما در درازمدت مخرب و آسیب‌زننده است.

وی با بیان اینکه حمایت تعرفه‌ای به ضرر تولید و تولیدکننده است، تصریح کرد: آینده تولید کشور در شرف نابودی است و باید اقتصاد آزاد اعمال و سرمایه‌گذاری آزاد شکل گیرد.

روشنک در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مباحثی که پیرامون استفاده از کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای مطرح می شود، عنوان کرد: دستگاه های متولی اطلاعات کامل و لازم را در مورد صادرکنندگان و کارت های بازرگانی و فعالیت آن‌ها در اختیار دارند و رصد و مقابله با تخلفات احتمالی بر عهده همین نهادهای ناظر و مسئول است. در یک فعالیت تجاری قاعده‌مند و برای یک بازرگان صاحب تجربه، استفاده از کارت بازرگانی اجاره‌ای معنا ندارد و به جای بهره‌گیری از این جنس مفاهیم ناکارآمد، باید رویه های غلطی که بستر بروز هر تخلفی را منجر می شوند، اصلاح نمود.

بسیاری از صادرکنندگان از چرخه تجارت خارج شدند

«مرتضی قندچی»، نایب رئیس کمیسیون مدیریت واردات و بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی مشهد با تاکید بر لزوم بهبود وضعیت ارزش‌گذاری کالاهای صادراتی و تغییر و اصلاح رویه‌های بازگشت ارز حاصل از صادرات، بیان کرد: متاسفانه با توجه به مقررات اشتباه و موانع موجود برای بازگشت ارز حاصل از صادرات، بسیاری از صادرکنندگان از دایره تجارت خارج شده‌اند. هم اکنون مشکلات و ابهاماتی در بخشنامه‌های ارسالی حوزه تجارت وجود دارد و فرآیند دریافت ارز واردات نیز بسیار زمان‌بر است و همه این مسائل به مشکلات حوزه تجارت دامن زده است.

قندچی، حضور در نمایشگاه گوانگجو چین را برای تجار ایرانی بسیار پرهزینه دانست و گفت: متاسفانه با توجه به هزینه‌های بالا و عدم حمایت دولتی، غرفه‌هایی که توسط تجار ایران تهیه و تجهیز می‌گردد، به لحاظ مکان و غرفه‌آرایی و سایر موارد در شأن فعالان اقتصادی کشورمان نیست و باید برنامه‌ریزی بهتری برای حضوری موثر در این رویداد به لحاظ تنوع و تعدد در محصولات و خدمات انجام شود.

ضرورت افزایش توان رقابتی کالاهای ایرانی در بازارهای بین‌المللی

سپس «کیهان کاووسی»، رئیس کمیسیون اقتصاد کلان و برنامه‌های راهبردی اتاق بازرگانی مشهد با تاکید بر ضرورت افزایش توان رقابتی کالاهای ایرانی در بازارهای بین‌المللی گفت: هم اکنون برخی کالاهای تولیدی کشور، قابلیت صادرات و توان رقابت در عرصه جهانی را ندارند. در واقع، شرایط اقتصادی کشور به گونه‌ای است که واحدهای تولیدی امکان صادرات نداشته و با توجه به موانع موجود، در حال کوچک‌تر شدن هستند.

وی با اشاره به وضعیت نامناسب تشکیل سرمایه در کشور تاکید کرد: برای رفع این موانع ابتدا باید بخش خصوصی به زنجیره‌ای قدرتمند تبدیل شود و از ظرفیت اقتصاد دیجیتال نیز استفاده کرد. از سویی، با تک نرخی‌شدن قیمت ارز بسیاری از مشکلات بخش خصوصی رفع می‌شود.

ایراد اصلی شیوه‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های حوزه تجارت، پیچیدگی آن‌هاست

در ادامه این نشست، «محمدعلی امیرفخریان»، رئیس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان اظهار کرد: تهیه دستورالعمل و رویه‌ای مشخص برای تجارت از دغدغه‌های صادرکنندگان و واردکنندگان است. این شیوه‌نامه و دستورالعمل تهیه و تدوین شده و پیش نویس آن از سوی وزارت صمت به استان ارسال گردیده است در مجموع باید گفت دستورالعمل‌های صادرات و واردات بسیار پیچیده است؛ لذا باید کمیته‌ای مشترک میان اتاق بازرگانی و اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان تشکیل گردد. تا ابهامات و پیچیدگی و چالش‌های دستورالعمل مزبور، احصا شود تا پس از جمع بندی نهایی و کارشناسی، نظرات به وزارت صمت ارسال گردد. متاسفانه دستورالعمل دریافتی، دارای پیچیدگی و ابهاماتی متعدد است که لزوم تشکیل کمیته مذکور را ایجاب می‌کند.

وی با بیان اینکه مطالبه همیشگی صادرکنندگان و واردکنندگان، در موضوع رفع مشکلات ارزی است، گفت: واقعی‌سازی و تعادل‌سازی نرخ ارز در دستورالعمل و شیوه‌نامه تجارت وزارت صمت مدنظر قرار گرفته است. آیین‌نامه مزبور براساس نظرات بخش خصوصی اصلاح خواهد شد.

سپس «هادی توانا»، سرپرست دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری خراسان رضوی با اشاره به تدوین پیش‌نویس آیین‌نامه و شیوه‌نامه تجارت، اظهار کرد: یکی از نشانه‌های این آیین‌نامه، مبهم و دوپهلو بودن آن است. هدف از تدوین این آیین‌نامه کاهش چالش‌های صادرکنندگان و واردکنندگان است.

وی بخش دیگر سخنانش را به برگزاری نمایشگاه اکسپو اختصاص داد و تاکید کرد: غرفه خراسان رضوی در نمایشگاه اکسپو تهران به نمایش اطلاعات سرمایه‌گذاری خواهد پرداخت. درخواست ما از بخش خصوصی، ارائه پیشنهادات لازم برای نحوه عرضه فرصت‌های سرمایه‌گذاری به استانداری است تا حضور قدرتمندی در نمایشگاه مزبور داشته باشیم.

لزوم تشکیل کمیته مشترک اتاق بازرگانی و اداره کل صمت استان برای اصلاح شیوه‌نامه تجارت

«کاظم شیردل»، رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان با تاکید بر اینکه شیوه‌نامه واردات و صادرات نیازمند جلسات کارشناسی، وقت و زمان زیادی است، خاطرنشان کرد: باید چندین جلسه کارشناسی در اتاق بازرگانی مشهد برگزار و زمان کافی برای کار کارشناسی و بررسی این آیین‌نامه، برگزار شود تا نتیجه لازم کسب گردد.

در ادامه این نشست، سایر اعضای دو کمیسیون اتاق خراسان رضوی به بیان نظرات خود در خصوص شیوه نامه تجارت وزارت صمت، مسائل و چالش‌های موجود در عرصه واردات و صادرات و لزوم مطالبه‌گری هر چه بیشتر به منظور رفع مشکلات بخش خصوصی در این حوزه‌ها پرداختند.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=24631

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.