• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
کل 3057 امروز 4
2
در هشتمین جلسه کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه اتاق خراسان رضوی صورت گرفت؛

بررسی ظرفیت‌های تسهیلات‌دهی به پروژه‌های تولید بدون کارخانه

  • کد خبر : 24662
  • ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۷
بررسی ظرفیت‌های تسهیلات‌دهی به پروژه‌های تولید بدون کارخانه
در هشتمین جلسه کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه اتاق بازرگانی خراسان رضوی، نحوه ارائه خدمات و تسهیلات‌دهی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته وزارت صمت (صحا) به پروژه‌های تولید بدون کارخانه تشریح شد. بررسی عملیاتی ثبت برند و ارائه راهکارهای عملی برای مشکلات پیش رو در این حوزه نیز، دیگر موضوع محوری این نشست بود.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد، «فاطمه جمیلی» رئیس این کمیسیون اظهار کرد: رسالت کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه اتاق بازرگانی مشهد این است که در راستای مطالبه‌گری برای تسهیل شرایط تولید بدون کارخانه گام بردارد؛ از جمله اقداماتی که در این زمینه می‌توان انجام داد، بررسی گزینه‌ها و ظرفیت‌های موجود در خصوص تسهیلات‌دهی به این واحدهاست.

وی خاطرنشان کرد: تلاش ما این است تا از ظرفیت‌های موجود، برای ایجاد تعاملات بیشتر در حوزه تولید بدون کارخانه و برند استفاده کنیم. قطعا این امر در نهایت منتج به اثرات مطلوبی در عرصه اقتصاد از جمله اثرگذاری در تولید ناخالص ملی کشور می‌شود. همچنین، درنظر داریم ارتباط بیشتری با قشر دانشگاهی و شرکت‌های دانش‌بنیان برقرار نماییم و زمینه را برای ارتباط بازرگانان و تجار باتجربه و شرکت‌های نوپا در کمیسیون فراهم نماییم.

لزوم ارتقاء حوزه تولید بدون کارخانه به جایگاه واقعی خود

«محمدحسین روشنک»، عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست با اشاره به اهمیت ارتقاء حوزه تولید بدون کارخانه به جایگاه واقعی خود، تصریح کرد: تولید بدون کارخانه یعنی انتقال نقدینگی‌های حوزه تجارت به حوزه تولید. شعار این حوزه این است که هیچ تولیدی بدون توجه به بخش تجارت موفق نمی‌شود؛ با این همه، بررسی جوانب این حوزه نیازمند کار پژوهشی است. ضمن اینکه، مدل اقتصادی ایده تولید بدون کارخانه شاید به اندازه کافی درک نشده است.

وی با اشاره به فرصت استفاده از تسهیلات صندوق صحا در زمینه تولید بدون کارخانه گفت: انتقال سرمایه بازار به سمت تولید، مبدأ عمل در حوزه تولید بدون کارخانه به شمار می‌رود؛ اما نقدینگی و تسهیلات بانک‌ها کفایت هزینه‌های تولید بدون کارخانه را نمی‌دهد؛ لذا می‌توان با بهره‌گیری از دیگر پتانسیل‌ها از جمله صندوق‌های حمایتی موجود، برای کسانی که دارای ایده و تفکری ارزشمند و در عین حال فاقد سرمایه کافی هستند، استفاده نمود؛ اما نیاز است تا فرآیند پرداخت تسهیلات، ساده‌تر شود و دسترسی به اعتبارات این صندوق تسهیل گردد. البته نکته مهم اینکه افرادی که به حوزه تولید بدون کارخانه ورود می‌نمایند باید از سرمایه اولیه و برند خود برخوردار باشند و نباید صرفا با هدف دریافت تسهیلات، فعالیت در این عرصه را آغاز کنند.

تاکید بر افزایش مشارکت در تولید از طریق ورود به عرصه تولید بدون کارخانه

«عبدالله یزدانبخش»، رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی مشهد نیز در این نشست گفت: واحدهای صنعتی زیادی داریم که به دلایل و مشکلات مختلف، تولیداتشان به حداکثر نمی‌رسد؛ در چنین شرایطی عده‌ای می‌توانند در تولید مشارکت کنند و واحد صنعتی از آنان سفارش تولید بگیرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: باید شرایط استفاده از تسهیلات صندوق صحا به صورت شفاف برای فعالین اقتصادی در حوزه تولید بدون کارخانه توضیح داده شود. هم اکنون دریافت اکثر تسهیلات نیازمند وثیقه ملکی است و موانعی برای بهره‌گیری از آن‌ها وجود دارد.

اعلام نحوه ارائه خدمات صندوق حمایت صحا برای تولید بدون کارخانه

«حمید رستمی» کارشناس فنی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته وزارت صمت (صحا) که به صورت برخط با این کمیسیون در ارتباط بود، اظهار کرد: این صندوق همکاری لازم را با تمام صنعتگرانی که تصمیم دارند تولید بدون کارخانه را آغاز کنند، خواهد داشت. صندوق حمایتی صحا قدمتی 25 ساله دارد و اعطای تسهیلات مالی، صدور ضمانت نامه‌ها، ارائه خدمات کارشناسی، سرمایه گذاری خطرپذیر غیرمستقیم و بیمه‌های تخصصی از طریق شرکت‌ها و موسسات بیمه‌ای، از جمله محورهای اصلی خدمات آن است.

رستمی یکی از نکات متمایز کننده صندوق صحا را ارائه تسهیلات به تولیدات بدون کارخانه دانست و گفت: بسیاری از صندوق‌ها انتظار دارند صنعتگر متقاضی تسهیلات را به همراه انبوهی از تجهیزات و ماشین‌آلات و پرسنل فنی در کارخانه رویت کنند تا برای آن‌ها مسجل شود که این کارخانه در حال فعالیت است؛ اما ما اعتقاد داریم باید از ظرفیت‌های خالی تمامی صنعتگران استفاده شود و با تجمیع دانش فنی و تولیدکنندگان، محصولی دیگر تولید گردد. به همین خاطر محدودیتی در این حوزه نداریم و طی سال‌های گذشته، صاحبان تولید بدون کارخانه نیز خواهان دریافت خدمات از صندوق بوده‌اند.

رستمی افزود: عملکرد صندوق در بخش اعطای تسهیلات رشد زیادی داشته است. سقف اعتباری هر متقاضی 25 میلیارد تومان است و بین 7 تا 20 درصد سود و نرخ کارمزد تسهیلات است. تضامین دریافتی جهت ارائه تسهیلات نیز شامل سفته با بیمه، سفته با ضمانت غیر، وثیقه ملکی، ضمانت نامه بانکی، چک و اوراق مشارکت می‌باشد.

رستمی ادامه داد: زمان بازپرداخت نیز یک الی سه سال با توجه به ماهیت و مولفه‌های اقتصادی طرح است. اولویت‌های صندوق نیز در ارائه تسهیلات، پروژه‌های تولید بدون کارخانه، افزایش تولید، صادرات، ایجاد اشتغال و توسعه فن‌آوری‌های نوین است.

وی تاکید کرد: برای بررسی شرایط اخذ تسهیلات تولیدکننده بدون کارخانه، کارشناسان ما در هر حوزه حضور دارند، تولیدکننده زمانی که وارد کار فنی می‌شود و ثابت می‌کند که یک شرکت تولیدکننده بدون کارخانه است نه صرفا یک وارد کننده، قطعا مشمول دریافت تسهیلات می‌شود. برای کسانی که ساختار مناسبی در شرکت‌ها دارند، تلاش می شود تا تسهیلات تا سه ماه پرداخت شود.

کارشناس فنی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته وزارت صمت (صحا) یادآور شد: انتظار داریم صنعتگر نیز آورده‌ای در این راه داشته باشد و بر همین اساس، سهمی 30 درصدی در این سال‌ها برای او درنظر گرفته شده است.

او همچنین گفت: پروسه پرداخت تسهیلات صحا، چند مرحله‌ای ات و طی دو یا چهار ماه نخست نیمی از رقم پرداخت می‌شود تا روند کار را بررسی کنیم و مابقی تسهیلات در ادامه پرداخت می‌شود و بعد از تنفس سه یا چهار ماهه، بازپرداخت آغاز می‌گردد.

«اشکناز اورعی»، نایب‌رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی مشهد نیز در این نشست اظهار کرد: سقف 25 میلیارد تومان برای تسهیلات صندوق صحا، به نوعی غیرقابل دسترس است و عدد واقعی نیست و در نهایت نیمی از آن پرداخت می‌شود. همچنین، وثیقه‌های ملکی همگی درگیر هستند و باید امکان دریافت چک یا دیگر روش‌ها برای تضمین در راستای دریافت تسهیلات وجود داشته باشد.

ضرورت اصلاح آیین نامه اجرایی در مسیر تولید بدون کارخانه

در ادامه این نشست، «علیزاده»، نماینده اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در خصوص فعالیت در حوزه تولید بدون کارخانه بدون مجوز اداره صمت اظهار کرد: ایده تولید بدون کارخانه از سال‌های قبل در استان مطرح شد و در نهایت سال 1400 دستورالعمل اجرایی آن ابلاغ گردید. از ابتدای سال نیز به صورت رسمی تولید بدون کارخانه در خراسان رضوی آغاز شد. در همین خصوص درخواست شد اطلاع‌رسانی گسترده‌ای صورت گیرد تا افراد مشتاق از مجوز و مزایای این طرح استفاده کنند. هدف این بود که واحدهای نیمه فعال و نیازمند احیا دوباره فعال شوند و سرمایه از سوی بازرگان راهی تولید شود، اشتغال ایجاد گردد و در نهایت خروج از رکود رقم بخورد.

علیزاده خاطرنشان کرد: با اینکه طرح تولید بدون کارخانه از خراسان رضوی کلید خورد؛ اما در حال حاضر از نظر صدور مجوز در این حوزه، رتبه دوم را در کشور داریم و تهران بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است.

وی تصریح کرد: آیین نامه اجرایی طرح تولید بدون کارخانه هنوز خام است و نواقصی دارد؛ اما به دنبال رفع آن‌ها هستیم. از متقاضیان و فعالین این حوزه می‌خواهیم تا مشکلات و چالش‌ها در فرایند ثبت‌نام را به ما منعکس کنند.

علیزاده تاکید کرد: استقبال از احیای واحدهای نیمه فعال و ظرفیت‌های خالی، در نهایت به اشتغال‌زایی استان کمک می‌کند. انتظار می‌رود در سال جدید پیوند بین بازرگانان با صنعتگران دارای ظرفیت خالی برقرار شود. با انعقاد قراردادهای مناسب در این زمینه، اشتغالزایی رشد خواهد یافت و افراد حتی در شیفت‌های دوم و سوم نیز کار می‌کنند.

«سهیل پروازی» دبیر کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه اتاق بازرگانی مشهد نیز در پایان تصریح کرد: این کمیسیون دارای ابعاد و اهداف مختلفی است و بر همین اساس، برخی موضوعات از طریق کمیته‌ها در حال پیگیری است. در هفته جاری، جلسه مشترک کمیته‌های دیجیتال برندینگ و مطالعات بازار برگزار شد و برنامه‌ریزی‌های مطلوبی برای سال پیش رو در این حوزه صورت گرفت. ما در کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه، یک خانواده هستیم و تلاش می‌کنیم فضای کسب و کار استان را با این متد و روش به سمت و سوی بهتر و مناسب‌تری سوق دهیم.

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=24662

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.