• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
کل 3070 امروز 6
2
بر اساس آمارهای تورم تولیدکننده بخش صنعت در بهمن ۱۴۰۲؛

سرمای بهمن‌ماه به صنعت زد؛ افزایش تورم پیشران

  • کد خبر : 25414
  • ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
سرمای بهمن‌ماه به صنعت زد؛ افزایش تورم پیشران
آمارها نشان می‌دهد تورم پیشران نقطه به نقطه کل بخش صنعت در بهمن ۱۴۰۲ نسبت به دی ماه افزایش یافته و از سطح ۲۲ درصد گذشته است. در این گزارش به بررسی اجزای بخش صنعت به تفکیک خواهیم پرداخت.

به گزارش اکوایران، آخرین گزارش مرکز آمار ایران از تورم تولیدکننده نقطه به نقطه بخش صنعت نشان می‌دهد این تورم در بهمن ماه سال ۱۴۰۲ به سطحی بالاتر از ۲۲ درصد رسیده است که نسبت به دی ماه همان سال با افزایش مواجه شده است.

بررسی این آمار به تفکیک بخش‌های مختلف صنعت نیز حاکی از آن است که تورم تولیدکننده نقطه به نقطه بهمن ماه ۱۴۰۲ در بخش‌های «ساخت ماشین‌آلات و سایر تجهیزات»، «چاپ و تکثیر رسانه‌های ضبط شده» و «ساخت انواع آشامیدنی‌‌ها» بیشترین سطح را داشته است.

از سوی دیگر بخش‌های «ساخت فلزات پایه»، «ساخت کاغذ و محصولات کاغذی» و «ساخت چرم و محصولات وابسته» کمترین میزان افزایش قیمت در سمت نهاده‌ها را شاهد بوده‌اند.

بررسی تغییرات تورم تولیدکننده بخش‌های مختلف صنعت در بهمن ۱۴۰۲ نسبت به دی ماه نیز نشان می‌دهد بخش‌های «ساخت محصولات رایانه‌ای، الکترونیکی و نوری»، «ساخت فلزات پایه» و «ساخت تجهیزات برقی» بیشترین تغییر و بخش‌های «ساخت فرآورده‌های توتون و تنباکو»، «ساخت وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم‌تریلر» و «ساخت کاغذ و محصولات کاغذی» کمترین تغییر را تجربه کرده‌اند.

در ادامه این گزارش به بررسی جزئیات این بخش‌ها خواهیم پرداخت و به صورت موشکافانه‌تری آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

تورم تولید ماشین‌آلات در صدر تورم بخش صنعت

داده‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد تورم تولیدکننده نقطه به نقطه بخش صنعت در بهمن ماه سال ۱۴۰۲ به سطح ۲۲.۶ درصد رسیده است. یعنی قیمت نهاده‌های تولید بخش صنعت در بهمن ماه سال گذشته ۲۲.۶ درصد نسبت به بهمن‌ماه سال ۱۴۰۱ افزایش یافته است. اما این افزایش در بخش‌های مختلف صنعت یکسان نبوده است.

آمارها حاکی از این موضوع است که بخش «ساخت ماشین‌آلات و سایر تجهیزات» بیشترین میزان تورم پیشران نقطه به نقطه را در بهمن ماه ۱۴۰۲ تجربه کرده است. بر اساس این آمار تورم پیشران این بخش به سطح ۵۴.۷ درصد رسیده است.

همچنین بعد از بخش ماشین‌آلات، دو بخش«چاپ و تکثیر رسانه‌های ضبط شده» و «ساخت انواع آشامیدنی‌‌ها» قرار گرفته که به ترتیب تورم پیشرانی معادل ۴۳ درصد و ۴۰.۲ درصد را داشته اند.

030126

در سمت دیگر ماجرا بخش «ساخت فلزات پایه» قرار دارد که کمترین تورم پیشران نقطه به نقطه بهمن ۱۴۰۲ را تجربه کرده است. بر اساس آمار تورم این بخش یک درصد بوده است. پس از صنعت فلزات پایه، بخش‌های «ساخت کاغذ و محصولات کاغذی» و «ساخت چرم و محصولات وابسته» هستند که به ترتیب تورم پیشرانی معادل ۱۵.۷ درصد و ۱۷ درصد را رقم زده‌اند.

تورم تولید توتون و تنباکو؛ بدون تغییر نسبت به دی ماه

همانطور که پیش‌تر اشاره شد تورم تولیدکننده نقطه به نقطه کل بخش صنعت در بهمن ماه نسبت به دی ماه افزایش یافته که آمارها نشان می‌دهد این افزایش نزدیک به ۱.۶ درصد بوده است. اما همانطور که تورم بخش‌های مختلف صنعت متفاوت بوده است میزان تغییرات این تورم نیز در هر بخش تفاوت داشته است.

برای مثال بیشترین میزان تغییرات تورم تولیدکننده نقطه به نقطه را بخش «ساخت محصولات رایانه‌ای، الکترونیکی و نوری» داشته است. به طوریکه که تغییرات نرخ تورم تولیدکننده این بخش در بهمن ماه ۱۴۰۲ نسبت به دی ماه ۴.۳ درصد بوده است.

در جایگاه‌های بعدی تغییرات تورم تولید «ساخت فلزات پایه» و «ساخت تجهیزات برقی» قرار گرفته که به ترتیب هرکدام ۳.۴ درصد و ۲.۳ درصد افزایش تورم نسبت به دی ماه داشته‌اند.

030126

از سوی دیگر سه بخش «ساخت فرآورده‌های توتون و تنباکو»، «ساخت وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم‌تریلر» و «ساخت کاغذ و محصولات کاغذی» قرار گرفته کمترین میزان تغییرات تورم پیشران را در بهمن سال گذشته نسبت به دی ماه تجربه کرده‌اند.

طبق آمارها کمترین میزان تغییرات مربوط به «ساخت فرآورده‌های توتون و تنباکو» بوده است. تورم این بخش در بهمن ۱۴۰۲ نسبت به دی ماه هیچ گونه تغییری نداشته است. پس از آن بخش «ساخت وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم‌تریلر» ۰.۱ واحد درصد افزایش تورم و بخش «ساخت کاغذ و محصولات کاغذی» ۰.۲ واحد درصد افزایش تورم را به خود دیده‌اند.

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=25414

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.