• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
کل 3077 امروز 7
3
در دیدار رئیس اتاق بازرگانی مشهد و رئیس اتاق مشترک ایران و آفریقا تاکید شد

اهمیت راهکاریابی برای توسعه روابط تجاری خراسان رضوی با کشورهای آفریقایی

  • کد خبر : 25627
  • ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۵
اهمیت راهکاریابی برای توسعه روابط تجاری خراسان رضوی با کشورهای آفریقایی
در دیدار رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی با رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و آفریقا، بر ضرورت راهکاریابی به منظور توسعه روابط تجاری این قاره با ایران و همچنین ارتقای همکاری‌های اقتصادی کشورهای آفریقایی و استان خراسان رضوی با تمرکز بر ظرفیت‌ها و مزیت‌های طرفین، تاکید شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد، «محمدرضا توکلی‌زاده»، رئیس اتاق خراسان رضوی در این نشست اظهار داشت: توسعه روابط تجاری و گسترش مراودات بین‌المللی، یکی از دغدغه‌های فعالان اقتصادی استانمان است و ارتقای تعاملات ایران با دیگر کشورها، مستلزم اصلاح سیاست‌ها در راستای علاقه‌مندسازی دیگر کشورها جهت ارتباطات تجاری با کشورمان است.

توکلی زاده با اشاره به پتانسیل‌های اقتصادی موجود در قاره آفریقا و بهبود نسبی مراودات ایران با کشورهای این قاره در سال‌های اخیر اذعان کرد: امروز، دغدغه فعالان اقتصادی در توسعه ارتباطات با این کشورها، نه تامین هزینه جهت اعزام هیات تجاری و نه اخذ اعتبارات به منظور حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی؛ بلکه انتظار بخش خصوصی فراتر از این مسائل است؛ خواسته فعالان اقتصادی، ترقی سیاست‌های خارجی در ارتباط با دیگر کشورها به عنوان پیش‌نیاز توسعه تجارت و رشد اقتصادی است.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت پیش‌بینی افق و برنامه‌ای مدون به منظور توسعه مراودات اقتصادی با قاره آفریقا، بیان کرد: در تدوین برنامه و فعالیت‌ها برای گسترش ارتباطات تجاری با این قاره، بایستی سطح انتظارات و میزان توانمندی و ظرفیت‌ها مدنظر قرار گیرد؛ چرا که ممکن است بخش‌های مختلف اقتصادی استان و کشور از ظرفیت چشمگیری برای صادرات و واردات برخوردار باشد؛ اما سیاست‌های خارجی و محدودیت‌ها، امکان توسعه اقتصادی و افزایش مراودات را فراهم نکند.

رئیس اتاق بازرگانی مشهد، با بیان اینکه تجربه تجار کشورمان حاکی از آن است که هزینه‌های جانبی حضور در بازار قاره آفریقا در برخی اوقات به مراتب بیش از سود تجارت با این قاره است، تصریح کرد: ضرورت دارد تا با رفع محدودیت‌ها و چالش‌های موجود در این مسیر و چاره‌اندیشی‌های لازم، شاهد به‌صرفه شدن تجارت با قاره آفریقا باشیم.

وی رشد و توسعه مراودات اقتصادی با قاره آفریقا را اقدامی امیدوارکننده در جهت بهبود تراز تجاری کشورمان عنوان کرد و متذکر شد: ظرفیت بازار این قاره، غیرقابل انکار است و بهره‌گیری از این پتانسیل، در توسعه صادرات کشور و استان ما نقش اثرگذاری خواهد داشت.

رئیس پارلمان بخش خصوصی خراسان رضوی، در ادامه به موانع فروش کالاهای صادراتی استان در بازار قاره آفریقا اشاره و بیان کرد: بُعد مسافتی با این قاره، یکی از مشکلات و محدودیت‌های اصلی برای حضور کالاهای استان ما در بازارهای آن است؛ چرا که این امر، افزایش هزینه‌های صادراتی را در پِی دارد.

توکلی‌زاده از ظرفیت صادرات سنگ‌‌های ساختمانی و زینتی مشهد به قاره اروپا سخن گفت و خاطرنشان کرد: سنگ‌های صادراتی استان مشتمل بر دو نوع است. بخشی از این سنگ‌ها از معادن استان استخراج می‌گردد و بخش دیگر، از طریق فرآوری سنگ‌های قیمتی تامین می‌شود که با صادرات به اروپا، ارزش افزوده را برای استانمان به دنبال دارد. امیدواریم از این ظرفیت نیز در توسعه مراودات با آفریقا نیز استفاده شود.

وی یادآور شد: توسعه روابط تجاری و مناسبات اقتصادی میان ایران و قاره آفریقا به تلاش‌های فراوان و اهتمام شبانه‌روزی متولیان حوزه تجارت و بخش خصوصی نیاز دارد و اتاق بازرگانی مشترک ایران و آفریقا در این میان، می‌تواند با بررسی راهکارهای تسهیل شرایط، ارائه مشاوره، آموزش و… خدمات شایانی به فعالان اقتصادی کشور در این عرصه ارائه نماید.

فعالیت 10 مرکز تجاری ایران در قاره آفریقا

«مسعود برهمن»، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و آفریقا نیز در این نشست با اشاره به راه‌اندازی 10 مرکز تجاری در قاره آفریقا گفت: این مراکز زمینه تسهیل فعالیت شرکت‌های علاقه‌مند ورود به بازار قاره آفریقا را که دارای مجوز مرکز توسعه صادرات هستند، فراهم می‌نمایند.

وی بیان کرد: قاره آفریقا دارای 55 کشور و یک میلیارد و 450 میلیون نفر جمعیت است. این قاره گردش مالی 1300 میلیارد دلاری در حوزه کالا و 300 میلیارد دلاری در بخش خدمات دارد. آفریقا ۳۰ درصد معادن جهان را در اختیار دارد که از این حیث از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ اما سهم ایران از این میزان گردش مالی، یک میلیارد و 300 میلیون دلار و بسیار اندک است.

برهمن در بخش دیگر سخنانش به تاکید دولت سیزدهم بر توسعه تجارت ایران با قاره آفریقا اشاره و بیان کرد: روابط تجاری ایران با آفریقا از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون به دو برابر رسیده است.

وی در بخشی دیگر از سخنانش با تاکید بر اینکه هم اکنون سبد وارداتی و صادراتی ایران در مراوده با 10 کشور خلاصه می‌شود، خاطرنشان کرد: این امر موجب این می‌گردد که با کوچک‌ترین تنش با کشورهای همسایه، محدودیت روابط تجاری ایران افزایش و صادرات کاهش پیدا کند؛ لذا ضروری است به سایر بازارهای هدف از جمله قاره آفریقا و کشورهای آمریکای لاتین توجه ویژه‌تری داشته باشیم.

برهمن تاکید کرد: کشورهای قاره آفریقا به دنبال توسعه و گسترش روابط تجاری هستند. برخی از شرکت‌های ایرانی نیز در توسعه روابط تجاری با این قاره موفق عمل کرده‌اند. یکی از شرکت‌های ایرانی در ازای صادرات کالاهای خود اقدام به واردات مواد اولیه از این قاره می‌کند و باید از این ظرفیت استفاده نمود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه کنیا، آفریقای جنوبی، نیجریه، تانزانیا و… از کشورهای آفریقایی هستند که ارتباط مناسبی با کشورمان دارند، بیان کرد: امنیت در آفریقا افزایش پیدا کرده و میانگین رشد در این قاره از میانگین رشد جهانی بالاتر است. دولت‌ها آفریقایی، اعتباراتی برای بازسازی این قاره در نظر گرفته‌اند و افق توسعه آن را برای سال 2063 در نظر گرفته‌اند؛ اما به نظر می‌رسد باتوجه به سرعت پیشرفت در‌ آفریقا، در 10 سال آینده این قاره به افق مدنظر دست پیدا کند؛ لذا باتوجه به برنامه‌های توسعه‌ای این قاره، ضرورت دارد که ایران سهم بیشتری از این بازار مهم کسب کند.

توجه شرکت‌های ایرانی به ظرفیت‌های معدنی آفریقا

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و آفریقا با تاکید بر دانش اندک فعالان اقتصادی از بازارهای قاره آفریقا، گفت: این قاره از نظر ظرفیت‌های معدنی به ویژه معادن طلا، دارای پتانسیل بسیار زیادی است. بسیاری از شرکت‌های معدنی ایرانی تمایل ورود به سرمایه‌گذاری در حوزه معادن قاره آفریقا را دارند. از طرفی، امکان کشت فراسرزمینی در شرق آفریقا و تامین نهاده‌های دامی از این قاره وجود دارد و بایستی از این مزیت‌ها استفاده نماییم.

وی با اشاره به بعد مسافتی زیاد ایران با قاره آفریقا، خاطرنشان کرد: هزینه ارسال برخی از کالاهای صادراتی بسیار زیاد است که با ورود کشور ثالث انتقال کالا بهتر امکان‌پذیر خواهد بود. ضمن اینکه راه اندازی خط مستقیم دریایی با هزینه دولتی برای صادرات و واردات به قاره آفریقا درنظر گرفته است.

برهمن در ادامه به نقش اتاق بازرگانی مشترک ایران و آفریقا در توسعه روابط تجاری با این قاره پرداخت و اظهار کرد: وظیفه اصلی اتاق‌های بازرگانی مشترک، تسهیل‌گری در توسعه مراودات است و ما نیز در این عرصه تمام تلاش خود را به کار بسته‌ایم و معتقدیم با برقراری ارتباط میان سرمایه‌داران و فعالان اقتصادی دارای مهارت و دانش تخصصی، سرمایه‌گذاری تخصصی اقتصادی شکل خواهد گرفت.

او خاطرنشان کرد: اتاق بازرگانی مشترک ایران و آفریقا، وظیفه شناخت بازارهای هدف و ارائه اطلاعات کافی به فعالان اقتصادی را دارد. این اتاق درحال تدوین برنامه و نقشه راه منسجم و هدفمندی در جهت توسعه روابط تجاری میان ایران و قاره آفریقاست.

برهمن، گام اول برنامه و نقشه راه توسعه روابط تجاری ایران و آفریقا را ارتباط استان‌های موفق و دارای ظرفیت ایران با کشورهای این قاره دانست و خاطرنشان کرد: استان خراسان رضوی دارای توانایی‌های متعددی است و فعالان اقتصادی این استان، پتانسیل توسعه روابط تجاری با کشور تانزانیا را دارند.

خدمات فنی و مهندسی، نیاز این روزهای کشورهای آفریقایی

سپس «امیرحامد رضایی»، مشاور بین‌الملل اتاق بازرگانی مشترک ایران و آفریقا با تاکید بر پتانسیل بالای خراسان رضوی در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی، عنوان کرد: یکی از درخواست‌های متعدد قاره آفریقا در توسعه مراودات تجاری، اخذ خدمات فنی و مهندسی است. کشورهای قاره آفریقا تمایل زیادی به ساخت صنایع و کارخانه دارند.

«سید محمد کیاحسینی»، مشاور پروژه‌های اتاق بازرگانی مشترک ایران و آفریقا نیز با اشاره به برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی در قاره آفریقا و حضور شرکت‌های ایرانی، اظهار کرد: نمایشگاه پتروآفریقا petro Africa 2024 و نمایشگاه لوجستیکا آفریقا logistica Africa expo در نمایشگاه بین‌المللی الکرام تونس در تاریخ 25 لغایت 28 ژوئن 2024 برابر با ۵ لغایت ۸ تیرماه ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد. سال گذشته، حدود 3 هزار شرکت در این نمایشگاه حضور پیدا کردند. اغلب کشورهای همسایه ایران نیز در این نمایشگاه حضور خواهند داشت. درصورتی که شرکت‌های ایرانی تمایل به حضور در این نمایشگاه داشته باشند، سازمان توسعه تجارت 50 درصد در هزینه‌های نمایشگاهی آنان مشارکت خواهد کرد. همچنین امکان فروش محصولات شرکت‌ها در این نمایشگاه فراهم است. اطلاع‌رسانی کافی و دقیق در این حوزه انجام خواهد شد.

 

 

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=25627

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.